Mooie Vrachtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Erikdepooter »

Met de Susanna in de sluis bij Antwerpen. We lagen we toen naast deze boot.
De meningen over dit type waren verdeeld, maar ik vind hem toch wel mooi.
Bijlagen
Sluis Antwerpen0002.jpg
Sluis Antwerpen0002.jpg (525.15 KiB) 3700 keer bekeken
Sluis Antwerpen0003.jpg
Sluis Antwerpen0003.jpg (519.83 KiB) 3700 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos »

Da's toch zo'n Japanse Freedom-class ?

Trouwens, de Silvia en de Suzanna (en Altappen??) waren ook niet echt moeder's mooisten... :-D
Die hadden toch knikspant-kimmen ?
Althans: als ik het me goed herinner... Heb zelf ook op de Silvia en de Suzanna gevaren.

Ja, ik zou best eens willen kijken in Den Bosch....
Het grootste model wat ik ooit gemaakt heb was een M-Lloyd. Toen de romp zo'n beetje dicht en glad was (nog alleen hout), ging ik verhuizen. En kon dat model nergens kwijt....
Die is toen -met bloedend hart- maar in de houtcontainer geschoven :cry:
Heb de tekeningen nog wel hier ergens liggen, maar ben er nooit meer aan toegekomen om hem weer te bouwen. Hoe gek het voor een ander mag klinken: modelbouwers weten dat de romp maken één van de makkelijkste delen is....

btw Ken je dat Japanse model van het slagschip de Yamamoto ? Da's óók een bijzonder gedetailleerd =én bijzonder groot= model...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Erikdepooter »

Ik kende dit type als "SD-14" klasse, Jan. Vroon had er een heleboel van.
Er waren destijds ook bij ons een paar Vrooners. Die waren ziek geworden van de ammoniakdampen op livestock-boten.
De Susanna was (met Kara en Kelletia) de boot waar ik de leukste en wildste ( :oops: ) herinneringen mee koester. Het ding vaart trouwens nog steeds rond als "Agelliki". Ik zal t.z.t. nog wel eens wat sterke verhalen plaatsen over de Susanna en de Noordlijn-Equator.

En ja: Bij Nico Ros is het echt een belevenis en krijg je flinke verleiding om er een model mee te nemen. Yamamoto kende ik trouwens niet. Nico heeft wel modellen staan van oorlogsschepen. Zonde, dat je je model zelf nooit meer afgemaakt hebt. Nog een tip: Hotel de Rijper Eilanden in De Rijp. Je weet niet wat je ziet. Al begrijpt de eigenaar totaal niet hoe je met modellen om hoort te gaan.

Tekening Susanna:
Bijlagen
Susanna Tekening.jpg
Susanna Tekening.jpg (441.82 KiB) 3389 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos »

Yep: knikspantkimmen.....
Ze konden knap tekeergaan in slecht weer....
Van die Yamamoto heb ik een powerpointje....
...maar ff op de Goegeldraaif gezet, en de bijna 7MB kun je -desgewenst- hier downloaden....

Ja, die Noordlijn/Equator ....trio de Vries, van Heest, en Talsma.....en de beruchte kapitän Kremer, met wie ik menig aanvaring heb gehad....
Nee, wij waren géén vriendjes....
Heb op zich prima gevaren, maar dat trio i.c.m. die 'beperkte KHV' (dat is in Duitsland Küstenfahrt) kapitän, kon ik al snel niet meer mee door één deur.
Van Heest (chef TD) ging nog hoor: dat was de beroerdste niet
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een échte Beauty. :wink:
Teneriffa.jpg
Teneriffa.jpg (193.18 KiB) 3232 keer bekeken
Teneriffa-1.jpg
Teneriffa-1.jpg (170.52 KiB) 3232 keer bekeken
Owner: Wilh.Wilhelmsen NOR Tonsberg
IDNo: 5355046 Year: 1952 Name: TENERIFFA Type: Cargo ship (ref) Flag: NOR DWT: 7835
Country of build: NOR Builder: Kaldnes MV Location of yard: Tonsberg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-16.5
70 SOL LAILA - 75 SUNSHINE ISLAND
BU Kaohsiung 20.3.79
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos »

"SD-14" klasse
Erik, dat waren toch die Engelse ontwerpen ? Die met die 1e damwand-opbouwen ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Erikdepooter »

1e damwand-opbouwen
Klopt, Jan. Hoe goedkoop dat ook oogde. Niet allemaal, maar ik herinner me er wel een paar met die geribbelde opbouw.
Zelf nooit op gevaren, trouwens.

Bij Noordlijn-Equator hadden we op het bedieningspaneel op de brug zo'n foto-lijstje geplakt met "Rij (vaar) voorzichtig, denk aan ons!" en dan met de foto's erop van de illustere heren Talsma en Dijksma (die laatste was de personeelsfunctionaris en volgens mij heette die zo), die zetelden daar op dat flatje annex kantoor in Delfzijl.

Schöning Schiffart / Befrachtung (waar Noordlijn/Equator onderdeel van was) stond inderdaad bekend als cowboy-club . . .
Bijlagen
Altappen gezien vanaf Susanna.jpg
Altappen gezien vanaf Susanna.jpg (148.31 KiB) 3117 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jur de Jong »

NS SAVANNAH

Qua lijn een van de mooiste schepen ooit.

8)
NS Savannah 003.jpg
NS Savannah 003.jpg (5.99 KiB) 3056 keer bekeken
NS Savannah 001.jpg
NS Savannah 001.jpg (61.14 KiB) 3056 keer bekeken
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Erikdepooter »

En: die Savannah had nauwelijks CO2 uitstoot! :-D
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos »

Waar zouden die Savannah, Otto Hahn, en alle andere kernenergie-schepen zijn gebleven ?
Het grootste gedeelte is, naar ik aanneem, gewoon 'tot scheermesjes verwerk' (of bierblikjes, bierflesdopjes :lol: ), maar de grote delen als het reaktorvat+toebehoren én het hele natron-gebeuren is dusdanig zwaar radioactief dat dat nog duizenden jaren dodelijk zal zijn....
De Russen dumpten hun ex-materieel bij Spitsbergen, maar die Duitsers, Amerikanen en Japanners kunnen dat natuurlijk niet maken....
Waar blijven hun zwaar radioactieve grote delen ?
Splijtstoffen, stoppen ze in loden containers, daarna ommanteld met beton, en daarna nog een keer in staal, en slaan ze op in grotten diep onder de grond...
Ik hoop maar dat ze daar een heel goed administratiesysteem voor hebben bedacht: wij zijn al héél erg blij met -én hebben grote moeilijkheden met- het lezen van 'berichten' van pakweg 3000 jaar geleden: deze administratie moet het onder alle omstandigheden minstens 100.000 jaar volhouden....
Duzzzz.....
Waar láát je nou, bijvoorbeeld, een reactorvat ?
Oost, west...ook best


Plaats reactie