Mooie Vrachtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 489
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Erikdepooter » 30 sep 2016 10:16

En: die Savannah had nauwelijks CO2 uitstoot! :-D
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos » 30 sep 2016 11:48

Waar zouden die Savannah, Otto Hahn, en alle andere kernenergie-schepen zijn gebleven ?
Het grootste gedeelte is, naar ik aanneem, gewoon 'tot scheermesjes verwerk' (of bierblikjes, bierflesdopjes :lol: ), maar de grote delen als het reaktorvat+toebehoren én het hele natron-gebeuren is dusdanig zwaar radioactief dat dat nog duizenden jaren dodelijk zal zijn....
De Russen dumpten hun ex-materieel bij Spitsbergen, maar die Duitsers, Amerikanen en Japanners kunnen dat natuurlijk niet maken....
Waar blijven hun zwaar radioactieve grote delen ?
Splijtstoffen, stoppen ze in loden containers, daarna ommanteld met beton, en daarna nog een keer in staal, en slaan ze op in grotten diep onder de grond...
Ik hoop maar dat ze daar een heel goed administratiesysteem voor hebben bedacht: wij zijn al héél erg blij met -én hebben grote moeilijkheden met- het lezen van 'berichten' van pakweg 3000 jaar geleden: deze administratie moet het onder alle omstandigheden minstens 100.000 jaar volhouden....
Duzzzz.....
Waar láát je nou, bijvoorbeeld, een reactorvat ?
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1676
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Drentenier » 30 sep 2016 11:57

Jan,
Van Wikipedia:
Van 1981 tot 1994 lag de Savannah ter bezichtiging in South Carolina. Daarna werd de reactor uit het schip verwijderd en onderging het een opknapbeurt. Het schip is aangewezen als National Historic Landmark. Het is buiten gebruik gesteld en ontsmet (DDR, van Decommissioning, Decontamination and Radiological). Het schip ligt nu in Baltimore en is als museumschip opengesteld voor het publiek.

en m.b.t. de Otto Hahn:
Het schip was bestemd voor het vervoer van ijzererts en passagiers. Het maakte 126 reizen, voer een totale afstand van 642.000 zeemijlen en vervoerde 776.000 ton aan lading en verbruikte 80 kilogram aan nucleair materiaal.[1] 1979 werd de kernreactor verwijderd en kreeg het een dieselmotor. In 1983 kwam het weer in de vaart als een containerschip. Na diverse keren van eigenaar te zijn gewisseld, werd het in 2009 gesloopt.

En hier (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontmantel ... rncentrale) staat het een en ander over het ontmantelen van een kerncentrale.
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 30 sep 2016 12:20

Waar láát je nou, bijvoorbeeld, een reactorvat ?
Nou niet plotseling "slimme vragen gaan stellen" Jan :roll: .........je moet vertrouwen hebben in "onze politici"......die " doen dat vast wel netjes" :roll:

DE tijd vliegt, alsof het "gisteren was" toen we met de " Forest Hill" in ballast door HET Nauw van Calais kwamen kachelen. Ik deed mijn best als grasgroene 7e massinist om poeslief te zijn voor die donderse MAN van Ome Cor, toen er plotseling bericht kwam van de bok dat we de " Savannah" tegenkwamen. Ik mocht van Ome Rinus (R.I.P.) even aan dek gaan kijken en zag dat prachtige jacht fluisterend voorbij gaan. Ondanks de afstand heb ik toch wel een lik meegekregen van die radio aktiviteit want mijn toenmalige zwarte haar is helemaal wit geworden :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Da Silva » 30 sep 2016 13:03

Harry G. Hogeboom schreef:
Ondanks de afstand heb ik toch wel een lik meegekregen van die radio aktiviteit want mijn toenmalige zwarte haar is helemaal wit geworden :lol:
Goeiemiddag Harry,

Dan heb je nog flink geluk gehad, dat je hem (haar) op safstand passeerde. Ik ben in 1964 aan boord geweest, toen dit schip aan de Parkkade lag. Gevolg, ik heb geen kam meer nodig. Ik sta iedere morgen met spons en zeem voor de spiegel. :-D :mrgreen:

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 30 sep 2016 14:27

Ik ben in 1964 aan boord geweest, toen dit schip aan de Parkkade lag
Hallo Mario, dat klopt dan allemaal wel.........op afstand....haar van zwart naar wit.........aan boord........alles weg! :roll:

Aaahwel, laten we maar geen verdere grappies maken over dit " radioactieve" onderwerp.........het IS misschien wel prettig dat we lang niet alle " bakkies" weten, betreffende ouwe reactors en dat soort shit!
Toen ik dat opschreef van die " Savannah herinnering".....zat ik me toch wel af te vragen " wanneer dat dan precies was"....jouw opmerking van " 1964 en Parkkade" klopt nu als een zwerende vinger, het moet dan in het najaar zijn geweest en ik was op mijn eerste " groen als pas gemaaid gras" reissie :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jur de Jong
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jur de Jong » 30 sep 2016 14:59

Ondanks alles blijft de Savannah een prachtig schip, zeker vergeleken met die lelijke koekblikken die ze tegenwoordig bouwen.

8)

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 489
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Erikdepooter » 04 okt 2016 17:18

Ook mooi!
Een voormalige T2-tanker (De Hammerfest) was als Union Glory ook een "mooi vrachtschip". Toch?
Deze lag, maart 1978, op de rede van Kao Hsiung, te wachten op voltrekking doodvonnis. Was daar samen met onze Kelletia aangekomen.
Zonder ooit in tweeën te zijn gebroken, wat nogal eens gebeurde met deze "serial sinkers".
In elk geval: toen al een mooi stukkie antiek! Sterven in schoonheid, zogezeed.
Bijlagen
T2-tanker Hammerfest - Union Glory 1978  Kao Hsiung klein.jpg
T2-tanker Hammerfest - Union Glory 1978 Kao Hsiung klein.jpg (242.48 KiB) 1740 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos » 05 okt 2016 00:41

Nog een mooi voorbeeld van Hollandse glorie op StS gevonden...
Zelfs als 'ôl trampeerd' (zoals pa zou zeggen) nog mooi....
De ouwe Hollands Diep
Bijlagen
Aishah_RP_371-2-3-1983 ex Hollands Diep.jpg
Aishah_RP_371-2-3-1983 ex Hollands Diep.jpg (403.93 KiB) 1670 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 05 okt 2016 12:56

'ôl trampeerd'
Kun je dit misschien voor ons vertalen, Jan? :wink:
Zelfs na 7 jaar Warffum heb ik geen idee.....
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos » 05 okt 2016 13:04

:lol: :lol: :lol:
Oud tram-paard
:lol: :lol:
je weet wel: van die electrische paardetram die stond te tanken... :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 05 okt 2016 13:12

Bedankt, Jan. :wink:
Ik legde de klemtoon verkeerd, ging uit van het werkwoord tremperen..... :lol:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 489
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Erikdepooter » 06 okt 2016 16:48

De ouwe Hollands Diep
Is tie tegen een walvis aangevaren of zo, met al dat bloed aan zijn neus?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door jdbvos » 06 okt 2016 19:30

Wie weet, Erik...
Maar dat hebben we met de Abel Tasman wél gedaan....
Toerental en snelheid liepen ineens terug, vlak voor het wisselen van de voormiddagwacht, en bij controle op de bak zat er een walvis op de bulb gespietst.
Ik heb um zelf niet gezien, hoor, heb even beneden geassisteerd met het stilleggen, klappie achteruit, en daarna weer op koers en snelheid...
Ik zou van de 3e strm ooit nog een afdrukje krijgen van z'n foto, maar die 3e, noch z'n kiekje, ooit weergezien.... :roll:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 07 okt 2016 12:22

Huntsman.jpg
Huntsman.jpg (113.85 KiB) 1355 keer bekeken
Owner: Charente SS Co Ltd GBR Liverpool
IDNo: 1145895 Year: 1921 Name: HUNTSMAN Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 8196
Country of build: GBR Builder: Charles Connell & Co Location of yard: Scotstoun
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1ST-13.5

scuttled (ADMIRAL GRAF SPEE) 8.30S/5.15W 10.10.39 [Calcutta-London, tea, cotton, gunnies & general]
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 489
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Vrachtschepen

Bericht door Erikdepooter » 07 okt 2016 17:49

Maar dat hebben we met de Abel Tasman wél gedaan....
Arm beest!
Ik kan me herinneren dat ik op één van de ESSO-schepen, over de neus hangend ook wel eens een spelende dolfijn heb gespot, die na een sprong op die bulb terecht kwam. De lol was er kennelijk meteen af en we hebben hem niet meer gezien.

Maar het gekste wat ik op dat punt heb meegemaakt was op de Susanna. Op het eind van de winter 1980 voeren we door de Bottenviken en lag er daar nog het nodige pakijs. IJsbreker was even weg om een bootje naar Umea te escorteren en wij lagen in een groot wak, met de instructie om zo veel mogelijk op eigen kracht in zuidelijke richting door te varen. De ijsbreker zou ons dan verderop wel weer ergens oppikken.

Dus wij op volle kracht door het pakijs wurmen, wat wel veel schroefwater opleverde, maar slechts weinig vaart vooruit.
Komt er opeens van bakboord in een eland aangelopen en die wil achter het schip langs.
Dat was me wel eens eerder gebeurd: in '79 bij strenge vorst, waarbij het onderkoelde ijs onmiddellijk weer aan elkaar koekte en je er desnoods nog met een vrachtwagen achterlangs kon.

Nu was het boven nul en was het van dat slushpuppy-ijs geworden. 'T stomme beest zakte er dan ook meteen door.
Ik besefte, dat het zo in de schroef terecht kon komen en zette de machine op stop. Alleen bij de Susanna betekent dat alleen de vaanstand in een zeg maar stationair toerental. En dus, helaas pindakaas, we voelden een rare draaibeweging in het schip, de machine sloeg bijna af en het schroefwater kleurde knalrood. Einde eland . . .

Kapitein was daardoor wakker geworden en belde naar de brug: "Wat ben je nou allemaal weer aan het doen, stuurman?"
"Eland fijngemalen, kapitein", was mij antwoord.
"Je bent niet goed wijs, jij", hoorde ik nog, maar weldra stond Kappie (Douwe de Vries) in zijn onderbroek op de brug. Zowel het rode schroefwater als de bevestiging van onze Kaap-Verdische uitkijk ("Moose finito!") konden hem maar half overtuigen. :-D
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Plaats reactie