Mooie Vrachtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1702
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor » 15 aug 2006 23:30

Als je op deze link klikt zie je nog voormalige KPM bootjes

http://demimasa2.tripod.com/pelabuhan.html

Bram buiten de mooie schepen was het ook een goude tijd met het
laden van stukgoede enz maar ik moet wel zeggen dat ik van die 12
jaar KRL het meest de kroegjes gezien te hebben ook omdat je sávonds
de wal op ging, maar ik zou het zo weer over doen.

Cor Boer
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Gebruikersavatar
wil
Berichten: 298
Lid geworden op: 05 nov 2004 20:46
Locatie: tilburg

Bericht door wil » 16 aug 2006 10:42

allemaal prachtig zeker net als op de slamat 1958 met houten luiken en hoe heten dat [bezingings?] .met wiggen vastslaan .
dat was nog wat werk met zeeklaar maken .
ik herrinner mijn de bananen jagers dat waren ook mooie snelle schepen ook net grote jachten misschien heeft iemand daaqr ook nog mooie fotos van.
die bananen boten waren dat niet fontein schepen ???
waar een wil is is een weg en wil wil wel

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2099
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek » 16 aug 2006 11:10

Wel een beetje aangetast door de tand des tijds maar wel een mooi plaatje van de Neder Rijn uit 1975.
Afbeelding

De Nedlloyd Freetown ergens in Nieuw Zeeland 1976.
Afbeelding

Gr. Arie.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 17 aug 2006 16:52

De Loosdrecht van Phs van Ommeren met een "vreemde" Pijp.

Groet Frank

Afbeelding
Groet Frank

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1702
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor » 17 aug 2006 17:51

Hier speciaal voor WIL 2x de Slamat 1e van een KRL kaart hieronder
In 1946 is de kiel gelegd voor de Slamat er stonden 2 diesels 2ew
met elk 6 cilinders van Sulzer met 8400 pk in het schip liep 16 knopen
en had een accomodatie van 35 passagiers
van 19 t/m 21-08-1948 vond de proefvaart plaats en op 03-09-1948
is het schip door de RDM opgeleverd aan de KRL.
Op 07-09-1948 is het schip aan de maidentrip begonnen.
Op 14-02-1969 is het schip in Antwerpen opgeleverd aan de PIL te Singapore en is onder de naam Slamat vertrokken in half 1969 herdoopt
in Kota Makmur en in 1978 voor sloop verkocht

Afbeelding

Hieronder de ex Slamat als Kota Makmur

Afbeelding

Groten Cor Boer
Laatst gewijzigd door cor op 17 aug 2006 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Bram

Bericht door Bram » 17 aug 2006 18:09

:D Hoi Cor,

Bram buiten de mooie schepen was het ook een goude tijd met het
laden van stukgoede enz maar ik moet wel zeggen dat ik van die 12
jaar KRL het meest de kroegjes gezien te hebben ook omdat je sávonds
de wal op ging, maar ik zou het zo weer over doen
.

Ik denk ,dat de meeste van ons {ouwe garde er zo over denken}maar het heb ze tijd nodig ,vandaar dat ik de dingen waarvan ik hou/hield probeer vast te houden,vandaar de stelling ik zou het zo weer overdoen,is mij uit het hart gegrepen.
Groets Bram :D

roy
Berichten: 10528
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 17 aug 2006 18:10

Hallo Frank,

Deze "Loosdrecht" heeft, zover ik weet, nooit met de V.O. schoorsteenkleuren gevaren. Direct na overname van haar Britse dochter is ze in charter bij de V.N.S. gekomen. Ik meen in de Brits Indie dienst.
Na verkoop aan Lemos kreeg ze pas een andere schoorsteenkleur. De naam werd toen "Spalmatory Seaman".
De m.k. platen stonden keurig in de rode boottop. Werkelijk een plaatje, inclusief de Doxford motor. Ik werkte gedurende haar overdracht bij Boele Bolnes en daar vind dit alles plaats.

Ze had trouwens ook nog een zusterschip welke we ook bij de werf gehad hebben. Maar dat is een totaal andere story.

m.v.g. Roy

p.s. Herstel; het was niet Lemos maar Livanos waar ze aan verkocht werd.
Het blijft dus wel een Griekse eigenaar.
Laatst gewijzigd door roy op 17 aug 2006 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wil
Berichten: 298
Lid geworden op: 05 nov 2004 20:46
Locatie: tilburg

Bericht door wil » 17 aug 2006 19:38

cor bedankt voor de mooie fotos slamat het was mijn eerste schip als 17 jarige en dat doet toch wat .
als nog een echt ketelbinkje paar weken voor de matrzen zorgen .
dan een paar weken voor olielui .
en dan een paar weken op dek mee te lopen om het matrozen vak te leren .
mijn mooiste tijd .
waar een wil is is een weg en wil wil wel

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2099
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek » 17 aug 2006 19:49

Hallo Cor.
Er zit een kleine onvolledigheid in je levensloopverhaal van de Slamat.
Samen met o.a. Henk Kort en Frans Masurel heb ik de laatste reis van de Slamat meegemaakt van Vera Cruz naar Antwerpen.
Deze oversteek duurde door het verschrikkelijke slechte weer ongveer drie weken.
Op 27-01-1969 zijn we in Antwerpen van boord gegaan.
Henk maakte met zijn pollaroid onderstaande foto's van de plek waar eens de B.B. gangway zat.
Gr. Arie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1702
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor » 17 aug 2006 22:07

Hallo Arie Je heb volkomen gelijk de datum moet zijn 14-02-1969
in plaats van 62 sorry ik heb het nu gewijzigd.

Ter compensatie hieronder de bemanningslijst van nov/dec 1968 en
de positie uit de Lloydmail van nov/dec 1968, op deze lijst staan
nog wel wat namen van mensen waarbij ik ook gevaren heb.
De bootsman is op trieste wijze als ik het goed heb op de
Mississippi Lloyd omgekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder een stukje uit de Lloydmail van 1969 van de verkoop
MS Slamat

Afbeelding

Heb ik het nu goed gemaakt Arie groeten Cor Boer overigens bedankt
voor het plaatsen van die mooie foto's van de Slamat.
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 17 aug 2006 22:35

Hallo Cor,
Leuk om diverse ouwe bekenden op de Schouwen te zien. :D
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1702
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor » 17 aug 2006 23:36

Ja Jos zoals dit de Goeree

Afbeelding

Bemannings en positierlijst Ferbr Maart nummer 1970 Lloydmail

Afbeelding

Afbeelding

De Schouwen

Afbeelding

Ja Jos en in de oorspronkele Lloydkleuren

Je kan het goed maken teken maar een biertje officieren hebben
vrij tekenen toch???????????

Afbeelding

Cor Boer
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 17 aug 2006 23:56

Hallo Cor,
Mooi Man! :D
Inderdaad, vrij tekenen en als derde stuurman deed ik daar de volledige gageadministratie, dus ik had altijd Money in the Pocket als we de wal opgingen. :lol:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 18 aug 2006 03:12

Bedankt Roy voor de uitleg over de Loosdrecht.

Roy, vanuit de "nightshift" de volgende vraag, wat is de naam van het zusterschip van de Loosdrecht?

Groet Frank
Groet Frank

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2099
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek » 18 aug 2006 09:36

Ook de "LANGKOEAS" hoort op dit topic thuis.
In 1967 maakte ik een Indonesié reis op dit schip.
In Priok kwam er ook een Indonesische bemanning aan boord want het schip ging over naar de Trikora Lloyd.
Ze werden op weg naar Europa ingewerkt door de Nederlandse bemanning en zo kwam het dat zelf de handlanger rond liep met een assistent.
De Indonesiërs hadden niet veel spullen en kregen menig afdankertje van ons.
Wegens ziekte van de voorman kreeg ik als olieman dagdienst de "verantwoording" over de uitgifte van lappen en toen nog poetskatoen.
Een heel "serieuze zaak" want alles werd precies per wacht afgepast.
In de lappen zaten veel kledingstukken waar niets aan mankeerde en in een ballorige bui had ik op een zondagmiddag een heuse kledingwinkel in de werkplaats ingericht en die was binnen de kortste keren "uitverkocht".
Natuurlijk werd ik betrapt en met veel misbaar moest ik de sleutels van het lappenhok inleveren om dat ik het vertrouwen van de voorman beschaamd had.
Gr. Arie.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 18 aug 2006 11:54

De Straat Tanga, de ex Garoet van de R.L., mag hierbij ook niet ontbreken.

De Garoet heeft bij de R.I.L. hoofdzakelijk gevaren op de lijn Oost-Afrika-Verre Oosten (Japan) v.v.

Groet Frank

Hier in een doorkijk in de haven van Yokohama.

Afbeelding

Afbeelding

Op de spijker, in de haven van Dar Es Salaam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank

Plaats reactie