Mooie Vrachtschepen
Moerdijk HAL
(Foto: NASM CD Stegro.nl)
ms"Moerdijk" HAL-Rotterdam Imo 6502763 RDM R'dam 6 mei 1965
Brt: 10.931 Crew 43 personen
Stork-Werkspoor 6 cyl 2tact 14.000 PK 18,5 mijl Diepgang 9,17 mtr
Laatste conventioneel vrachtschip voor de Hal
24 mei 1965 eerste afvaart voor de HAL West-kust USA dienst
15-01-73 over naar Trans-Oceaan ( dochter Hal )
Voor anker als Moerdijk te Vancouver Foto: Jos Linders
24-04-73 tot in helft van 1986 als H.Capelo , Empressa Insulana Lissabon.
Half 1986 tot augustus 1986 als Aveiro , Oporto Shipping vlag Malta.
Als H.Capelo Foto: NASM CD Stegro.nl
Maar zeer kort als Aveiro gevaren, op 7 augustus 1986 gesloopt te Nantong China
Einde van een mooi en zeer fijn schip.....!
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
M.S. HEEMSKERK
Motorvrachtschip
Imo nr: 5145300
Bouwjaar: 1949
Roepnaam PEPK
Rederij: Ver. Ned. Scheepvaart Mij, Den Haag.
l.t.l.l.:/l.o.a.: 138,42/145,89/Br: 18.96/Hlt: 8.50/Dg: 8.23 meter
BRT?NRT/DWT: 6.293-5.953/ 3.782-3.515/ 9.725-9.544
Pass. 12
2 tdw 6 cil Stork dieselmotor,6.600 PK,
Snelheid: 16 mijl
Bouwers: Ned. Dok en Scheepsbouw Mij - Amsterdam/Bouwnr 407
Oplev.: 06-1949
HISTORIE
1949
HEEMSKERK, VNS, Den Haag
1969:
ALBERTOEMME, Ignazio Messina & Co,S.p.A., Genua./Roepn: ICJQ
30-12-78:
Te La Spezia aangekomen voor sloop.
1980:
Gesloopt.
(Bron: Internet-sites)
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Hallo Tina
Bedankt voor die foto van de Heemskerk.
Ik heb daar ruim een jaar op gevaren.Voornamelijk India (k.t) en perzische golf (dubbel k.t)
Hier stond de beroemde dubbelwerkende Stork op dus geen 2tew maar 2tdw.
In de 2de wereldoorlog waren die motoren zeer geliefd omdat je nooit lag te drijven met die dubbelwerkende Stork.
Geen kleppen, nokkenas, kettingen e.d.
Dat was heel belangrijk als je in konvooi moest varen in de oorlog dan was het een ramp als een schip moest drijven.
vr gr Henk
Bedankt voor die foto van de Heemskerk.
Ik heb daar ruim een jaar op gevaren.Voornamelijk India (k.t) en perzische golf (dubbel k.t)
Hier stond de beroemde dubbelwerkende Stork op dus geen 2tew maar 2tdw.
In de 2de wereldoorlog waren die motoren zeer geliefd omdat je nooit lag te drijven met die dubbelwerkende Stork.
Geen kleppen, nokkenas, kettingen e.d.
Dat was heel belangrijk als je in konvooi moest varen in de oorlog dan was het een ramp als een schip moest drijven.
vr gr Henk
M.S. KARAKORUM
Motorvrachtschip Imo nr: 5181902
Bouwjaar: 1958
Roepnaam: PFGY
Rederij: Stoomvaart Mij Nederland, Amsterdam
L.t.l.l.:/l.o.a.: 156,73 /163,40/Br: 20.46/Hlt: 11.98/Dg: 8.78 meter
BRT/NRT/DWT: 10.891/6.368/12.553
Pass.: 12
2 tew 9 cil Stork diesel,10.500 PK
Snelheid: 17 mijl
Bouwers: C. van der Giessen & Zn - Krimpen a/d IJssel/Bouwnr: 786
Te w.: 05-03-1958
Oplev.: 08-07-1958
HISTORIE:
1958
KARAKORUM, SMN, Amsterdam
01-07-1970:
KARAKORUM, Kon. Nedlloyd, Rotterdam. Tonnages: brt: 8.012 "“ nrt: 4.657 "“ dwt: 11.483
07-1977:
NEDLLOYD KARAKORUM, Nedlloyd Lijnen BV, Rotterdam
08-1978:
KOTA DEWA, Pacific International Lines (Pte) Ltd, Singapore/Roepn: 9VRT
10-03-1984:
In Nantong aangekomen voor sloop.
(Stegro)
M.S. COLYTTO
Motorvrachtschip Imo nr: 5077424
Bouwjaar: 1957
Roepnaam PDLZ
Rederij: Mij Zeevaart, Rotterdam (Hudig & Veder)
L.t.l.l.:/l.o.a.: 138,99/144,93/Br: 18.94/Hlt: 11.38/Dg: 9.25 meter
BRT/NRT/DWT: 9.075 /5.132/13.150
4 tew 9 cil B&W diesel, 5.450 PK
Snelh: 15 mijl
Bouwers: Bergens Mekanisker Verksted -Bergen,Noorwegen/Bouwnr: 412
Te w.: 04-05-1957 / Oplev.: 10-07-1957
Historie
1957
KORSFJORD, Moltzau & Christensen, Noorwegen.
1957:
COLYTTO, Mij Zeevaart, Rotterdam (Hudig & Veder)
01-1967:
CAPE NERITA, Sorodisi Cia Nav S.A., Piraeus (beheer J. Carras & Sons, London) Roepn: SXHD
15-05-1972:
In zware storm gestrand ten N van rivier Limpopo in posn 25.03 Z-33.54 O. Total loss verklaard en later plaatselijk gesloopt
Tonnage na 1967: brt: 9.052 "“ nrt: 5.244 "“ dwt: 12.942
(P.v.Dijk)
Katsedijk HAL Rotterdam
Katsedyk
Imo: 5183871 Bouwnr 210. Werf Gusto-Schiedam.
Opgeleverd aan de HAL te Rotterdam December 1961
DWT: 7.264 Diepgang 7,65 Crew: 55 ( later ongeveer 26 rond 1968)
Voortstuwing: Stork Hotlo diesel, 6 cyl., 2 tew. 7.200 PK Snelheid: 16 mijl.
Passagiers acc.: Geen ( alleen eigenaarshut voor max. 2 personen)
Open shelterdek 2 dekken 16 laadbonen en een zware spier.
Koel en vriescellen en 2 dieptanks voor bv spijsolie.
Gebouwd als laatste van de 6 K-schepen voor de dienst op de Oostkust USA
Had het uiterlijk van een K-schip maar opbouw/accommodatie was al bijna gelijk aan de G-schepen.
Kijk maar naar de naar vorengeschoven brug.
Levensloop:
07.12.1961-1973 KATSEDYK, Holland Amerika Lijn, Rotterdam-Nederland.
15 december 1961 haar eerste afvaart van Rotterdam naar New York
15.01.1973-1973 KATSEDYK, Scheepvaart Maatschappij 'Trans-Oceaan' B.V., Rotterdam-Nederland.
03.1973-1974 TJONGER, Fryske Lloyd N.V., Willemstad-N-A. Curacao
12.1974-1978 TJONGER, Rederij Tjonger N.V., Rotterdam-Nederland.
1978-1979 TJONGER, Rederij Victoria C.V., Willemstad-N-A. Curacao
06.05.1979-1981 MARIKA J. LEMOS, Marika J. Lemos Shipping Co.Ltd. Griekenland
11.1981-1982 ALEXANDER'S MIND, Mind Shippping Co., Piraeus-Griekenland.
Als TJONGER
Als MARIKA J. LEMOS
In november 1981 tijdens de eerste reis als ALEXANDER'S MIND kort na vertrek uit Drapetzona
door brand zwaar beschadigd en aan de grond gezet bij Ambelaki, later vlotgebracht maar
herstel was niets meer waard.
In 2 juni 1982 voor de sloop verkocht aan T.M. Bacopoulos te Piraeus.
De katsedijk heeft in haar leven veel kleuren schoorstenen gehad, de verf was amper droog of hupsake
de kwast er weer over, weer een andere kleur en/of logo.
Ik heb er 1,5 jaar opgevaren als assist.wtk (mijn eerste schip) en heb daar mijn memoriaal bijgehouden,
takenboek heet dat tegenwoordig, ik kende elke leiding, afsluiter en natuurlijk de nukken van deze dame.
Een fijn schip waar ik met plezier aan terug kan denken.
Info & foto's uit eigen archief en CD-Hal stegro.nl
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Hallo Frank
Hier nog wat Data gegevens van de Woensdrecht 1964.
ms Woensdrecht 1964
Roepletters- PIRX
IMO nr 5425877.
Phs.van Ommeren Rotterdam.
Werf De Schelde Vlissingen.
BRT- 10.450 DWT- 14.740.
L.o.a.x br.x holte.
157.41X20,05X12,50 .
Aandrijving 2TE 6 cil.Sulzer 680x1250.
Vermogen 6.000 rpk
snelheid 14.5 knopen.
Bijzonderheden.
Te water als WOENSDRECHT*.
In 1977 naar Griekenland als ANDRIANA II.
In 1978 naar Panama als KHOOBCHAND.
In 1981 RATAN.
In 1987 naar Singapore als PIYA I.
In 1992 in China gesloopt.
Hier nog wat Data gegevens van de Woensdrecht 1964.
ms Woensdrecht 1964
Roepletters- PIRX
IMO nr 5425877.
Phs.van Ommeren Rotterdam.
Werf De Schelde Vlissingen.
BRT- 10.450 DWT- 14.740.
L.o.a.x br.x holte.
157.41X20,05X12,50 .
Aandrijving 2TE 6 cil.Sulzer 680x1250.
Vermogen 6.000 rpk
snelheid 14.5 knopen.
Bijzonderheden.
Te water als WOENSDRECHT*.
In 1977 naar Griekenland als ANDRIANA II.
In 1978 naar Panama als KHOOBCHAND.
In 1981 RATAN.
In 1987 naar Singapore als PIYA I.
In 1992 in China gesloopt.