Mooie Vrachtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1796
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Moerdijk HAL

Bericht door Ton Pekel » 05 aug 2006 11:17

Afbeelding
(Foto: NASM CD Stegro.nl)

ms"Moerdijk" HAL-Rotterdam Imo 6502763 RDM R'dam 6 mei 1965
Brt: 10.931 Crew 43 personen
Stork-Werkspoor 6 cyl 2tact 14.000 PK 18,5 mijl Diepgang 9,17 mtr
Laatste conventioneel vrachtschip voor de Hal
24 mei 1965 eerste afvaart voor de HAL West-kust USA dienst
15-01-73 over naar Trans-Oceaan ( dochter Hal )

Afbeelding
Voor anker als Moerdijk te Vancouver Foto: Jos Linders

24-04-73 tot in helft van 1986 als H.Capelo , Empressa Insulana Lissabon.
Half 1986 tot augustus 1986 als Aveiro , Oporto Shipping vlag Malta.

Afbeelding

Als H.Capelo Foto: NASM CD Stegro.nl

Maar zeer kort als Aveiro gevaren, op 7 augustus 1986 gesloopt te Nantong China

Einde van een mooi en zeer fijn schip.....!
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13803
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R » 06 aug 2006 01:02

Afbeelding
,,SANDANGER''. 1951,Westfal-Larsen AS-Bergen .
[M.Bjørndalen.]
Afbeelding

Gebruikersavatar
tina
Berichten: 1931
Lid geworden op: 22 sep 2004 10:54
Locatie: Almere-Haven

Bericht door tina » 08 aug 2006 13:08

Afbeelding

M.S. HEEMSKERK
Motorvrachtschip
Imo nr: 5145300
Bouwjaar: 1949
Roepnaam PEPK
Rederij: Ver. Ned. Scheepvaart Mij, Den Haag.
l.t.l.l.:/l.o.a.: 138,42/145,89/Br: 18.96/Hlt: 8.50/Dg: 8.23 meter
BRT?NRT/DWT: 6.293-5.953/ 3.782-3.515/ 9.725-9.544
Pass. 12
2 tdw 6 cil Stork dieselmotor,6.600 PK,
Snelheid: 16 mijl
Bouwers: Ned. Dok en Scheepsbouw Mij - Amsterdam/Bouwnr 407
Oplev.: 06-1949

HISTORIE
1949
HEEMSKERK, VNS, Den Haag
1969:
ALBERTOEMME, Ignazio Messina & Co,S.p.A., Genua./Roepn: ICJQ
30-12-78:
Te La Spezia aangekomen voor sloop.
1980:
Gesloopt.
(Bron: Internet-sites)
Laatst gewijzigd door tina op 08 aug 2006 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Tina.

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1129
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen » 08 aug 2006 15:18

Hallo Tina
Bedankt voor die foto van de Heemskerk.
Ik heb daar ruim een jaar op gevaren.Voornamelijk India (k.t) en perzische golf (dubbel k.t)
Hier stond de beroemde dubbelwerkende Stork op dus geen 2tew maar 2tdw.
In de 2de wereldoorlog waren die motoren zeer geliefd omdat je nooit lag te drijven met die dubbelwerkende Stork.
Geen kleppen, nokkenas, kettingen e.d.
Dat was heel belangrijk als je in konvooi moest varen in de oorlog dan was het een ramp als een schip moest drijven.
vr gr Henk

Gebruikersavatar
tina
Berichten: 1931
Lid geworden op: 22 sep 2004 10:54
Locatie: Almere-Haven

Bericht door tina » 08 aug 2006 20:46

Afbeelding
M.S. HEEMSKERK 1949
(Arendnet)
MVG Tina.

Gebruikersavatar
tina
Berichten: 1931
Lid geworden op: 22 sep 2004 10:54
Locatie: Almere-Haven

Bericht door tina » 08 aug 2006 21:08

Afbeelding

M.S. KARAKORUM
Motorvrachtschip Imo nr: 5181902
Bouwjaar: 1958
Roepnaam: PFGY
Rederij: Stoomvaart Mij Nederland, Amsterdam
L.t.l.l.:/l.o.a.: 156,73 /163,40/Br: 20.46/Hlt: 11.98/Dg: 8.78 meter
BRT/NRT/DWT: 10.891/6.368/12.553
Pass.: 12
2 tew 9 cil Stork diesel,10.500 PK
Snelheid: 17 mijl
Bouwers: C. van der Giessen & Zn - Krimpen a/d IJssel/Bouwnr: 786
Te w.: 05-03-1958
Oplev.: 08-07-1958

HISTORIE:
1958
KARAKORUM, SMN, Amsterdam
01-07-1970:
KARAKORUM, Kon. Nedlloyd, Rotterdam. Tonnages: brt: 8.012 "“ nrt: 4.657 "“ dwt: 11.483
07-1977:
NEDLLOYD KARAKORUM, Nedlloyd Lijnen BV, Rotterdam
08-1978:
KOTA DEWA, Pacific International Lines (Pte) Ltd, Singapore/Roepn: 9VRT
10-03-1984:
In Nantong aangekomen voor sloop.
(Stegro)
Laatst gewijzigd door tina op 23 jan 2007 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tina
Berichten: 1931
Lid geworden op: 22 sep 2004 10:54
Locatie: Almere-Haven

Bericht door tina » 08 aug 2006 21:14

Afbeelding

M.S. COLYTTO
Motorvrachtschip Imo nr: 5077424
Bouwjaar: 1957
Roepnaam PDLZ
Rederij: Mij Zeevaart, Rotterdam (Hudig & Veder)
L.t.l.l.:/l.o.a.: 138,99/144,93/Br: 18.94/Hlt: 11.38/Dg: 9.25 meter
BRT/NRT/DWT: 9.075 /5.132/13.150
4 tew 9 cil B&W diesel, 5.450 PK
Snelh: 15 mijl
Bouwers: Bergens Mekanisker Verksted -Bergen,Noorwegen/Bouwnr: 412
Te w.: 04-05-1957 / Oplev.: 10-07-1957

Historie
1957
KORSFJORD, Moltzau & Christensen, Noorwegen.
1957:
COLYTTO, Mij Zeevaart, Rotterdam (Hudig & Veder)
01-1967:
CAPE NERITA, Sorodisi Cia Nav S.A., Piraeus (beheer J. Carras & Sons, London) Roepn: SXHD
15-05-1972:
In zware storm gestrand ten N van rivier Limpopo in posn 25.03 Z-33.54 O. Total loss verklaard en later plaatselijk gesloopt
Tonnage na 1967: brt: 9.052 "“ nrt: 5.244 "“ dwt: 12.942
(P.v.Dijk)
Laatst gewijzigd door tina op 23 jan 2007 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1796
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Katsedijk HAL Rotterdam

Bericht door Ton Pekel » 10 aug 2006 21:36

Afbeelding

Katsedyk
Imo: 5183871 Bouwnr 210. Werf Gusto-Schiedam.
Opgeleverd aan de HAL te Rotterdam December 1961
DWT: 7.264 Diepgang 7,65 Crew: 55 ( later ongeveer 26 rond 1968)
Voortstuwing: Stork Hotlo diesel, 6 cyl., 2 tew. 7.200 PK Snelheid: 16 mijl.
Passagiers acc.: Geen ( alleen eigenaarshut voor max. 2 personen)
Open shelterdek 2 dekken 16 laadbonen en een zware spier.
Koel en vriescellen en 2 dieptanks voor bv spijsolie.
Gebouwd als laatste van de 6 K-schepen voor de dienst op de Oostkust USA
Had het uiterlijk van een K-schip maar opbouw/accommodatie was al bijna gelijk aan de G-schepen.
Kijk maar naar de naar vorengeschoven brug.

Afbeelding

Levensloop:
07.12.1961-1973 KATSEDYK, Holland Amerika Lijn, Rotterdam-Nederland.
15 december 1961 haar eerste afvaart van Rotterdam naar New York
15.01.1973-1973 KATSEDYK, Scheepvaart Maatschappij 'Trans-Oceaan' B.V., Rotterdam-Nederland.
03.1973-1974 TJONGER, Fryske Lloyd N.V., Willemstad-N-A. Curacao
12.1974-1978 TJONGER, Rederij Tjonger N.V., Rotterdam-Nederland.
1978-1979 TJONGER, Rederij Victoria C.V., Willemstad-N-A. Curacao
06.05.1979-1981 MARIKA J. LEMOS, Marika J. Lemos Shipping Co.Ltd. Griekenland
11.1981-1982 ALEXANDER'S MIND, Mind Shippping Co., Piraeus-Griekenland.

Afbeelding
Als TJONGER

Afbeelding
Als MARIKA J. LEMOS

In november 1981 tijdens de eerste reis als ALEXANDER'S MIND kort na vertrek uit Drapetzona
door brand zwaar beschadigd en aan de grond gezet bij Ambelaki, later vlotgebracht maar
herstel was niets meer waard.
In 2 juni 1982 voor de sloop verkocht aan T.M. Bacopoulos te Piraeus.
De katsedijk heeft in haar leven veel kleuren schoorstenen gehad, de verf was amper droog of hupsake
de kwast er weer over, weer een andere kleur en/of logo.
Ik heb er 1,5 jaar opgevaren als assist.wtk (mijn eerste schip) en heb daar mijn memoriaal bijgehouden,
takenboek heet dat tegenwoordig, ik kende elke leiding, afsluiter en natuurlijk de nukken van deze dame.
Een fijn schip waar ik met plezier aan terug kan denken.

Info & foto's uit eigen archief en CD-Hal stegro.nl
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 11 aug 2006 09:31

De Woensdrecht 14800 B.r.t., van Phs. van Ommeren N.V.,

Made in Zeeland in 1964 op de Scheldewerf te Vlissingen.

Sorry Tina, ik heb geen verdere info over dit schip.

Groet Frank

Afbeelding
Groet Frank

arendnet

Bericht door arendnet » 11 aug 2006 10:29

Hallo Frank
Hier nog wat Data gegevens van de Woensdrecht 1964.

ms Woensdrecht 1964
Roepletters- PIRX
IMO nr 5425877.
Phs.van Ommeren Rotterdam.
Werf De Schelde Vlissingen.
BRT- 10.450 DWT- 14.740.
L.o.a.x br.x holte.
157.41X20,05X12,50 .
Aandrijving 2TE 6 cil.Sulzer 680x1250.
Vermogen 6.000 rpk
snelheid 14.5 knopen.
Bijzonderheden.
Te water als WOENSDRECHT*.
In 1977 naar Griekenland als ANDRIANA II.
In 1978 naar Panama als KHOOBCHAND.
In 1981 RATAN.
In 1987 naar Singapore als PIYA I.
In 1992 in China gesloopt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 11 aug 2006 13:02

Bedankt voor de quick service Willem.

Groet Frank
Groet Frank

arendnet

Bericht door arendnet » 11 aug 2006 14:58

Hallo Frank Hier nog zo'n Jacht
Heb er een reis op gemaat.
Wat een mooie schepen waren dat toch echte jachen van de zee :D :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1129
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen » 11 aug 2006 15:27

Nou Nou ik wordt verwend op dit topic zeg, na de Ivoorkust en de Heemskerk nu de Bovenkerk waar ik ook op gevaren heb
Alleen wat later als Willem n.m. van 27-09-68 tot 25-08-69 als 3de wtk.
Twee reizen naar Zuid en Oost Afrika wat hele leuke reizen zijn en 1 reis naar west Afrika en dat is een stuk minder alweer.
Het nadeel was toen dat er van de VNS geen overwerk meer gemaakt mocht worden (bezuinigen).
Dat scheelde een stuk, minder werken dus meer zuipen, dat ging dubbel op.

vr gr Henk

roy
Berichten: 10528
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 12 aug 2006 11:24

De "Ampenan" bleek toch wel een populair schip te zijn om op te varen. Voor de dekdienst was het echter wel een "trappenboot". Verhoogde bak, verhoogde midscheeps en verhoogde poop.

De m.k. installatie was inderdaad een bestaande. De Nederlandse overheid had n.l. in de States 8 complete m.k. installaties gekocht. Deze werden verdeeld over de Nederlandse koopvaardij. Toen was regeren nog vooruitzien..................................

Er zijn door de Lloyd overigens ook nog bouwtekeningen voor een waterlijn model van de "Ampenan" uitgegeven.

m.v.g. Roy

arendnet

Bericht door arendnet » 12 aug 2006 14:24

Sloterdijk (2) Bouwjaar : 1940 Werf : Möller, A.P. Bruto tonnage : 9.230 ton L x B x D : 150,15 x 19,00 x 9,44 meter Snelheid : 16 knopen Passagiers : 12 Bemanning : 53 De Sloterdijk was één van de HAL-schepen waar men tijdens de bouw al rekening heeft gehouden met het plaatsen van geschut in verband met de oorlogsdreiging. Tijdens de bouw is er brand uitgebroken aan boord waardoor de oplevering werd vertraagd tot 15 februari 1940. Na de aanval op Pearl Harbour kwam de Sloterdijk in dienst bij de US War Shipping Administration en werd ze verbouwd tot troepentransportschip. In 1943 werd een konvooi van Glasgow naar Palermo, waar de Sloterdijk deel van uitmaakte, aangevallen door Duitse torpedo-vliegtuigen. Mede door de luchtafweer aan boord van de Sloterdijk waren de Duitse vliegtuigen gedwongen de aanval af te breken. Vanaf 1946 heeft de Sloterdijk in dienst van de Nederlandse regering gevaren voor het vervoer van vluchtelingen en militairen tussen Nederland en Oost-Indië. In 1948 kwam het schip weer in dienst van de HAL en heeft nog tot 1966 gevaren om daarna in Spanje te worden gesloopt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het was ook mijn laatste schip waar ik op gevaren heb 61-62.

Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door Akwanaut » 14 aug 2006 08:51

De historie van de Ampenan. Zoals je ziet, Willem, heeft de Ampenan maar kort voor de R.I.L. gevaren.

Groet Frank


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Akwanaut op 14 aug 2006 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Frank

Plaats reactie