Nautische Evenementen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Henk,

Leuk die nuances die je toevoegd. Ik ben het helemaal met je eens, vroeger was ook niet alles rozegeur en maneschijn.
Toch blijf ik erbij dat in zo'n "funboat" weinig of geen lijn zit. Tot overmaat van ramp, de bemanning kan op geen enkele wijze meer aan dek komen om ook eens van de zon te genieten.
"Vroeger" kon dat nog wel op het voorschip, dat lijkt nu ook verleden tijd te zijn. Op het achterdek kon je nog een happie frisse lucht scheppen. Daar zitten tegenwoordig een paar gaten in waar een een trosje uit kan slacken, dan wel door te hieuwen. Thats it !.
Vandaar dat die drijvende flatbuildings bij mij op weinig genade kunnen rekenen.

m.v.g. Roy

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Hallo Roy,

bedoel je zo iets?

Afbeelding

Het achterdek van de Nieuw Amsterdam 1972.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Jos,

Je hebt uitstekend geillustreerd wat ik nu juist bedoelde !.
Zie je wel, echte maten bestaan nog !.
En dan nog wel op de echte "N.A." !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Als we het dan toch over mooie schepen hebben, dan is dit toch wel het ultieme voorbeeld !.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Roy we begrijpen elkaar wel denk ik.
Maar mooie lijnen kost ruimte.
En die vierkante bakken van tegenwoordig kunnen veel meer passagiers meenemen.
In de 60 er jaren met de mooi gelijnde cruisers konden alleen de zeer welgestelden een cruise maken.
Op de huidige cruisers kunnen zelfs Jos Koomen en Henk van der Moolen
(om maar eens een paar armoedzaaiers te noemen) ook een leuke cruise maken.
En dat is toch ook wat waard.
Ik ben het met je eens dat vroeguh de schepen( net als Brigit Bardot en Marilyn Monroe) een veel mooiere lijn hadden dan nu

vr gr Henk
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Tsja Henk, wat moeten hier nu weer mee.
Madame Bardot heeft duidelijk haar snelste tijd gehad, alleen dieren vallen nog op haar........
Mrs Monroe, schijnt tegenwoordig als skelet dienst te doen voor doktoren in opleiding.
Wat ruimte op cruise schepen aangaat en de bijbehorende prijzen, jongens van de vlakte kunnen tegenwoordig ook op een kruiplijnertje of een container feeder de tijd van hun leven hebben...................
Kortom, voor ons zijn die drijvende schilderijen geheel en al overbodig !.
Kom morgen ook eens naar het praetcafe, dan nemen we er nog eentje op...............

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Wat is MOOOOI??

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Roy, Ton, Bram, Henk,Cor et al,

Ik vindt dit altijd een bijzonder interessante conversatie:

" WAT is mooi??" :wink:
En kan dan ook niet nalaten om " een duit in het zakje te doen" :wink:

De referentie naar " La Brigitte" en "Marilyn M" deed me denken aan "de tijden van weleer, met name die wereldberoemde foto van MM boven dat ventilatie rooster, waar haar rok opwaait, in feite is de "catcher" wat je NIET ziet!

Hoe dan ook, ik denk dat er weinig mensen bekend met de scheepvaart de klassieke lijnen van de "Nieuw Amsterdam", de " Rotterdam" en zelfs de " Oranje" met haar dikke buik op hun fraaie zeeg en lijnen zullen bestrijden. ( Ik zal me ervan onthouden om "buitenlandse schepen" zoals b.v. de Italiaanse Rafaello, Andrea Doria of Engelse QE2 etc. als voorbeeld aan te halen.)
ECHTER! Al deze schepen waren OOK ( net als de huidige!) gebouwd voor een speciale functie, "Transatlantic Liners" 365 dagen per jaar!! Rain or shine!!
Uiteraard werden ze gebouwd in een andere tijd, met de technieken "van hun tijd" en "het denken van hun tijd" maar essentieel (denk ik!) werden ze ontworpen voor de zeer specifieke functie van Transatlantisch Passagiers Transport, ( klootjesvolk onderin-in steerage, 1 pot met 50 man!!!!!!!! Rijke lui op de mooie teakhouten dekken, purser bij de hand!!!.)
Echte conventionele zeewaardigheid speelde daar een grote rol in EN zoals Henk reeds opmerkte " they were for the Rich and Famous"

De huidige " Cruise schepen" zijn OOK voor een functie ontworpen, ik hoef DAT niet uit te leggen en gelijksoortige ontwikkelingen die we zien als we een "mooi oud Gronings potje uit 1950" vergelijken met een "moderne multipurpose container feeder met eigen kranen" van 2006 ( zie Bert z'n Grunninger Scheepsbouw; mooi??? me hoela!! efficient; wel op rekenen!!)
zien we uiteraard OOK in de moderne cruise schepen:

1) ontworpen voor een doel.( en OOK zeewaardig!)
2) massa toerisme, DUS zoveel mogelijk bedden (binnen het patroon van
de maatschappij!inclusief armoedszaaiers Komen en vdMoolen! :roll: )
3) resultaat van een "moderner" denkend en "met de tijd mee gegaan"
bouwteam.

Als ik dit allemaal in overweging neem EN de geinvesteerde vermogens bekijk EN de huidige eisen van "het toeristen-publiek" overweeg, DAN vindt ik deze schepen nog best de moeite waard om aan te zien en zeker een knap staaltje van "Scheepsbouw" in de brede zin van het woord.

Prik het maar lek! :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Harry,

Over prikken gesproken; er is tussen je betoog geen speld te krijgen !.
Maar ja, we capituleren natuurlijk, niet zomaar...........

Inderdaad is het een zeer knap stukje scheepsbouw, installatie techniek, enz. Dat deze schepen voor een ander soort live stock vervoer gebouwd zijn dan b.v. Trans-Atlantische Liners moge duidelijk zijn.
Waar ik het over had zijn de ontbrekende bevallige lijnen. Zie de uitdrukking; The Liner she's a lady.
Nu is het ook bekend dat kerels op vrouwen met een Twiggy figuur kunnen vallen. Maar er is zeer zeker ook een categorie die een ietwat forsere bouw ook niet uit de weg gaan. Wat zeg ik; zelfs bijvoorkeur uit de weg nemen................!.

Wat mij echter zeer verwonderd, hoe staat het met de veiligheid van de opvarende van zo'n schip als ze in serieuze problemen komt. Neem b.v. eens brand, of een zware aanvaring of gewoon een black out in slecht weer.Immers hoe krijg je de mensen in korte tijd van boord. Er zijn tegenwoordig zo verschikkelijk veel mensen die op zo'n schip verblijven. Als zo'n schip b.v. al fikkend en slagzij hebbend naar de loefzijde, wil ik wel eens weten hoe, desgewenst, iedereen redelijk veilig van boord kan komen. Ik heb zo m'n twijfels.

Los van onze discussie wat wel of niet mooi is:
Ik heb een half jaar geleden kontact gehad met iemand van R.W.S. of D.G.S.M., net wat je wilt. Daar heb ik een aantal ideeen neergelegd m.b.t. het evacueren van mensen op o.a. dit soort schepen.
Daar had men wel oren naar en verwees me naar een of andere marine medewerker die dat in z'n portefeuille had. Binnen de kortste keren werd ik beleeft afgeserveerd. Men deed zelf wel onderzoek...........
Nu twijfel ik natuurlijk niet aan de oneindige wijsheid van marine medewerkers, maar een stem uit de praktijk zou misschien wel mee kunnen helpen om tot een totaal vernieuwd concept te komen.

De huidige "Waker" is zo'n 30 jaar oud en die heeft ook het eeuwige leven niet. Ik ben ook bang dat dit schip niet niet kan dealen met de problemen waar je anno nu tegenaan kan lopen.
Als we eens in ogenschouw nemen dat met containers die zijn scheef gevallen, niets aan te vangen blijkt te zijn. Als dan ook in ogenschouw genomen wordt dan er de nodige chemicalien in kunnen zitten heb je al gauw de poppen aan het dansen.
Worden nieuwbouw schepen tegenwoordig nog wel met een vaste Smit Bracked uitgerust !?. Dit was in de 80er jaren een hot item voor grote tankers en bulkfietsen. Op cruise schepen mis ik dit nood uitrustingstuk toch wel een beetje................
En zo kunnen we nog wel even.

m.v.g. Roy
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Afbeelding

Tewaterlating van de "JAGUAR" op 27 oktober 2006, tijd 11.30 uur .

Werf Ferus.Smit te Westerbroek.


Bert.Romeling.
hdofferhoff
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 sep 2004 22:46
Locatie: sappemeer

Bericht door hdofferhoff »

Het eerste wat me opviel was de champagne en verder nog een filmpje van de tewaterlating.

Afbeelding

Onderstaande link van het filmpje.

http://s69.photobucket.com/albums/i52/h ... 270027.flv

Gr. Huub.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Op 22 & 23 november wordt in de Passenger Terminal in Amsterdam de Shiprepair & Conversion 2006 gehouden.
Daar dit jaar geen Rotterdam-Europort-Maritime in de Ahoy gehouden wordt, zou dit een aanrader kunnen zijn.
Voor registreren kan tot 17 november bij; www.shiprepairex.com
Misschien een aanrader voor de " zware jongens " !?.

m.v.g. Roy


Plaats reactie