Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dacht dat ik gewoon een slechte scanner had
Kunstschilders moeten ook niet "denken"......die moeten gewoon hun artistieke inspiratie laten werken en vrijelijk de loop laten via hun verschillende -al of niet kleine - kwassies en kloddertjes verf.........denken is meer voor " kwast-loze techneuten" :mrgreen: :roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jolly Sailor

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jolly Sailor »

jenjo.jpg
jenjo.jpg (145.64 KiB) 2508 keer bekeken
Misschien was de coaster in het verhaal wel mijn oude bootje de Jenjo toen nog varend als Nezo.
Heb er maar een aflosreis van 6 á 8 weken op gemaakt maar een ervaring rijker.
Voorop schijten en als er wat golven stond hoefde je geen schijtpapier te gebruiken, trouwens je zat er ook niet lang het was berekoud in dat schijthuis.
Ook geen douche aan boord en geen warm water alles werd verwarmd door potkachels.
Stuurhuis kon je wat warm krijgen door het doorgeefluikje kombuis/messroom te open alleen als er gekookt werd weer niet want dan besloegen de ramen dus met een dikke jas aan wachtlopen.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Roy »

Klinkt heel bekend Jolly !.
Op de "Gea M"/ "Desiree" zat het toilet onder de stuurhut. Dus in donker op het zeetje het trappetje af en razend snel naar het toiletje. Als je al droog overkwam, kreeg je alsnog een douche als je op de pot zat. Het deurtje kierde en lekte n.l. aan alle kanten. :?
Wat een tijden............. :(

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Denis

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Denis »

Kunstschilders moeten ook niet "denken".
Zal het nooit meer doen meester :wink:

Gr
D
Jolly Sailor

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jolly Sailor »

Hoe groot Nederland is in zijn kleine vaart 7
10-12-1946 - Hoe groot Nederland is in zijn kleine vaart.jpg
10-12-1946 - Hoe groot Nederland is in zijn kleine vaart.jpg (293.7 KiB) 4274 keer bekeken
Wordt vervolgd
Jolly Sailor

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jolly Sailor »

Hoe groot Nederland is in zijn kleine vaart 8
11-12-1946 - Hoe groot Nederland is in zijn kleine vaart.jpg
11-12-1946 - Hoe groot Nederland is in zijn kleine vaart.jpg (347.1 KiB) 4173 keer bekeken
Wordt vervolgd
Jolly Sailor

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jolly Sailor »

Hoe groot Nederland is in zijn kleine vaart 9
12-12-1946 - Hoe groot Nederland is in zijn kleine vaart.jpg
12-12-1946 - Hoe groot Nederland is in zijn kleine vaart.jpg (360.51 KiB) 3503 keer bekeken
Slot
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door gerard tenerife »

Jolly bedankt voor deze geweldige reportage,wel een beetje voor mijn tijd, maar veel dingen zijn herkenbaar. Ik heb er van genoten.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat was inderdaad een uniek stuk, Jolly. Bedankt!
Veel ervan heb ik nog meegemaakt, Vooral de beschrijving van Wismar en de sfeer in Oost-Duitsland was zeer herkenbaar.
Zo ook het Finland van toen.
Kwam dit uit het Nieuwsblad van het Noorden en weet je soms wie de schrijver was?
Jolly Sailor

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jolly Sailor »

@gerard Tenerife; Vond het zelf ook leuk om te lezen veel van de havens genoemd ben ik ook nog geweest en van die tijd ook veel gehoord want mijn moeder voer in het begin ook mee bij mijn vader.

@Theo Horsten; Heb niet kunnen ontdekken wie de schrijver was maar neem aan dat die de tijd van zijn leven had zo kort na de oorlog.
Heb ook geprobeerd om te achterhalen welk schip dat het kon wezen bij scheepstijdingen maar dat is niet te doen omdat je niet weet in welke tijd hij heeft meegereisd.


Mijn moeder voer dus ook mee in die tijd en had een monsterboekje ze was aangemonsterd als stewardess niet dat ze die nodig hadden maar ging er om dat ze bemanningslid was en dan makkelijker de wal op kon met het oog op walpasjes.

Ja, die russen in bezet gebied daar was mijn moeder ook zo boos op, weet niet welke plaats het was in oost Duitsland maar er liepen wat kindertjes rond op de kaai en die hadden het daar niet zo goed dus mijn moeder smeert wat boterhammen met jam erop en geeft dat aan die kindertjes loopt er een Russische soldaat erop af pakt de boterhammen uit de handen van die kinderen en smijt ze in de haven.

In Nederland was in die tijd ook een grote schaarste aan van alles dus mijn moeder had een theeservies gekocht in Zweden voor de familie maar ja dat moest wel langs de douane en die doorzocht toen de schepen ook nog maar onder de kooi was een loze ruimte en daar was het verstopt en mijn moeder lag zogenaamd zwaar ziek te kooi en douane heeft haar niet gevraagd of ze onder de kooi mochten zoeken.


Plaats reactie