Mooie Coastertjes
Re: Mooie Coastertjes
Nog even terug komend op de van Geestschepen met hun groente heen en koetjes terug vaarten.
Hoe deden ze dat? Kistjes groente heen kan ik me alles van voorstellen. Maar dan, de koetjes terug. Werden er voor die relatief korte vaart boxen gebouwd? Ik neem niet aan dat de dieren los in het ruim rond sjouwden.Wat een werk. Verder, hoe werden deze dieren geladen? Met een broekstrop in het ruim gehesen? En verder, hoe was de verzorging, waren er cowboys aan boord zogezegd? Of werden ze aan hun lot overgelaten?
Harry
Hoe deden ze dat? Kistjes groente heen kan ik me alles van voorstellen. Maar dan, de koetjes terug. Werden er voor die relatief korte vaart boxen gebouwd? Ik neem niet aan dat de dieren los in het ruim rond sjouwden.Wat een werk. Verder, hoe werden deze dieren geladen? Met een broekstrop in het ruim gehesen? En verder, hoe was de verzorging, waren er cowboys aan boord zogezegd? Of werden ze aan hun lot overgelaten?
Harry
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Mooie Coastertjes
In 1959 verschillende charter reisjes gemaakt voor W.Muller (Jobshaven) naar Boston (Linc) met de Bevesier.
Donderdag/Vrijdag stukgoed laden in onderruim, Zaterdagmorgen een gekkenhuis, tomaten in het tussendek tot de laatste minuut, we moesten het Zondag morgen tij in Boston halen. Zondag morgen tomaten lossen, Maandag de rest, Dinsdag/ Woensdag stukgoed laden en dan weer terug naar Rotterdam om op nieuw te beginnen, op die reisjes kon je 100 jaar worden
mvg Gerard.
Donderdag/Vrijdag stukgoed laden in onderruim, Zaterdagmorgen een gekkenhuis, tomaten in het tussendek tot de laatste minuut, we moesten het Zondag morgen tij in Boston halen. Zondag morgen tomaten lossen, Maandag de rest, Dinsdag/ Woensdag stukgoed laden en dan weer terug naar Rotterdam om op nieuw te beginnen, op die reisjes kon je 100 jaar worden
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Maria-S van Jacob Smith.
Ik kom net een foto tegen van de Maria-S. Het schip van mijn opa. Jacob Smith uit Delfzijl.
Re: Mooie Coastertjes
Zo te zien hadden ze op dit schip geen tijd, geld of gelegenheid voor onderhoud buitenboord.
Name: SINCERITY Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 2824
Country of build: GBR Builder: Dunston Location of yard: Hessle
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13
Subsequent History:
86 WILLEM W. - 93 BARKET ALLAH - 00 STARLE - 04 REENVI
Disposal Data:
BU 6.11
Dan zag haar voorganger er een stuk beter uit. Owner F.T.Everard & Sons Ltd
IDNo: 5532899 Year: 1936
Name: SINCERITY Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 634
Country of build: GBR Builder: George Brown & Co Location of yard: Greenock
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
BU Boom 3.68
IDNo: 7111860 Year: 1971Name: SINCERITY Type: Cargo ship Flag: GBR DWT: 2824
Country of build: GBR Builder: Dunston Location of yard: Hessle
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-13
Subsequent History:
86 WILLEM W. - 93 BARKET ALLAH - 00 STARLE - 04 REENVI
Disposal Data:
BU 6.11
Dan zag haar voorganger er een stuk beter uit. Owner F.T.Everard & Sons Ltd
IDNo: 5532899 Year: 1936
Name: SINCERITY Type: Cargo ship Flag: GBR Tons: 634
Country of build: GBR Builder: George Brown & Co Location of yard: Greenock
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
BU Boom 3.68
Re: Mooie Coastertjes
Is het niet de Rene-S uit Panama R.P. De ex Dongeborg.
Hank.
Hank.
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Mooie Coastertjes
Daar lijkt 'ie verdacht veel op, Hank.
Kijk en vergelijk. De Dongeborg staat op Photoship.
Kijk en vergelijk. De Dongeborg staat op Photoship.
- Bijlagen
-
- Dongeborg-01.jpg (64.21 KiB) 3346 keer bekeken
Groet,
Hans
Hans
Re: Mooie Coastertjes
Dat is inderdaad de oude Dongeborg, in 1961 gebouwd bij Apol in Appingedam. Dat waren de mooist betimmerde 500-tonners. De Vechtborg kwam daar ook vandaan. Het lichtnopje in de loodshut zat anders dan bij de andere 500-tonners en dat was lastig, want dan tastte je in het donker mis, maar overigens prachtig, hoor. Dat een mens dat na vijftig jaar nog weet, dat is toch wel merkwaardig.
De verdere historie van de Dongeborg ... 74 VISSERSBANK - 77 AEGEAN WIND - 78 RENE S. - 84 TRIO - 85 KRYSTLE - 88 MICHELLE
De verdere historie van de Dongeborg ... 74 VISSERSBANK - 77 AEGEAN WIND - 78 RENE S. - 84 TRIO - 85 KRYSTLE - 88 MICHELLE
Re: Mooie Coastertjes
Bijgaand scheepje doet denken aan de oude Sincerity die hierboven door Jos is geplaatst.
Dit scheepje uit Uruguay kwam regelmatig in Vitória, Brazilië, waar wij het 'Pobreza' (armoede) noemden, een verbastering van haar eigenlijke naam: Nobleza.
De Nobleza werd in december 1949 in dienst gesteld bij de London & Rochester Trading Co., Ltd., Londen waar ze de naam Halcience ontving.
In 1968 werd ze naar Uruguay verkocht en herdoopt tot Nobleza. In 1987 werd het scheepje te Montevideo gesloopt.
Met dank aan: http://www.histarmar.com.ar/MarinaMerca ... eza-1-.htm
Dit scheepje uit Uruguay kwam regelmatig in Vitória, Brazilië, waar wij het 'Pobreza' (armoede) noemden, een verbastering van haar eigenlijke naam: Nobleza.
De Nobleza werd in december 1949 in dienst gesteld bij de London & Rochester Trading Co., Ltd., Londen waar ze de naam Halcience ontving.
In 1968 werd ze naar Uruguay verkocht en herdoopt tot Nobleza. In 1987 werd het scheepje te Montevideo gesloopt.
Met dank aan: http://www.histarmar.com.ar/MarinaMerca ... eza-1-.htm
- Bijlagen
-
- Nobleza-Uruguai.JPG (65.41 KiB) 3239 keer bekeken
Re: Mooie Coastertjes
De Freya 1962, het schip schijnt nog ergens rond te scharrelen als Al-Nuba II.
IDNo: 5121196 Year: 1962
Name: FREYA Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 499 DWT: 1407
Builder: Sietas Location of yard: Neuenfelde
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11
75 BAIS - 86 COSTAS - 95 BADR EL MUSTAFA II - 09 AL-NUBA II
© David GallichanIDNo: 5121196 Year: 1962
Name: FREYA Type: Cargo ship Flag: DEU Tons: 499 DWT: 1407
Builder: Sietas Location of yard: Neuenfelde
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-11
75 BAIS - 86 COSTAS - 95 BADR EL MUSTAFA II - 09 AL-NUBA II