Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Compass »

Voor griekse ascii zie hier Jan

http://www.ascii-codes.com/
Code page 869

Voor verschillende talen zijn verschillende codepages beschikbaar. Deze bepalen de weergave van een bepaalde asci code.
Kun je volgens mij wel ergens in de diepe spelonken van Windows instellen maar zal op het forum toch weer volgens de gebruikte codepage van de forum instellingen verschijnen. Dus zinloze actie tenzij je codepage informatie in je posting mee codeert.

Overigens lopen de standaard ascii waarden slechts van 0 tm 255
In Office hebben ze naar ik mij herinner ook nog iets met 2x2 cijfers

Grt
Bert de Boer

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat gedoe om de juiste ASCII code voor Griekse letters op het forum te vinden, heb ik lang geleden al opgegeven. Twee veel snellere en eenvoudiger manieren zijn: a) ga voor een enkele letter naar Word en zoek daar via "invoegen symbolen" de Griekse letter die je nodig hebt. Zet die op een lege pagina en dan kopiëren en plakken. Of b) - en dat vind ik het makkelijkst omdat je dan ook hele woorden en korte zinnen gemakkelijk om kunt zetten - ga naar Google vertalen, kies van Grieks naar onverschillig welke andere taal en schakel daar het Griekse toetsenbord in. Ook dan weer kopiëren en plakken. Ook makkelijk van Nederlands naar Grieks.

Griekse letters typen wordt dan simpelweg πληκτρολογώντας ελληνικά γράμματα. Dat gaat aardig makkelijker dan letter voor letter de juiste code zoeken. Zelfs wat langere zinnen gaat heel goed, zoals bijvoorbeeld: Η γάτα γρατσουνιές τις μπούκλες της σκάλας, of Ένα ωραίο coastertje δεν είναι άσχημο. :roll:
Dat daar zomaar een woord in Latijnse letters tussen staat, is heel gewoon, vooral als het een Engels woord betreft. Hoewel er vaak ook fonetisch wordt omgezet ... een sandwich wordt hier σάντουιτς :shock:
Eigenlijk zou "coastertje" natuurlijk moeten worden ... ένα μικρό παραθαλάσσιο σκάφος. Maar ja, dat is ook weer zo'n mond vol, natuurlijk.
Nou, mooie dag samen.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Een beroemde foto van een beruchte/beroemde familie......Prachtig!
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Drentenier »

En die kleine daar in het midden, ben jij dat, Jan?
Groet,
Hans
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Martinus »

Mooie foto! Een van de vrouwen heeft nog zo'n hoed jaren 20 model op, vele andere dragen geen hoed terwijl dat in die tijd wel gebruikelijk was.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

Bert en Theo
Allebei bedankt voor de tip's ! Die website heb ik zelf ook ooit eens uitgeprint, dus oa daar heb ik ook die codes weg...
En idd: knippen&plakken is dan de kortste weg.... Maar mij ontgaat waarom die ASCII niet werkt in een forum....

ben jij dat, Jan
Nee Hans... :-D :-D
Maar dar had mijn vader kunnen zijn...ik denk van niet, maar wie weet...
Die was van 1923, en de oplevering van de Aldebaran was in 1930

Mijn vader kende die beruchte kapitein van de Aldebaran wél....alleen vertelde hij ons niets anders dan goeds over Juko Westers (als dat die J.Westers is; er zijn tenslotte meerdere hondjes die Fikkie heten), en ergens moet ik nog een foto van hem hebben....
Maar de verhalen bij de Aldebaran moeten toch ook voor pa een schrikbeeld zijn geweest....Helemaal zeker weet ik het niet, maar wellicht was Juko een klasgenoot van pa op de zeevaartschool in Delfzijl
Paul Galenkamp die ook eigenaar is geweest van de Aldebaran, en haar Nellie G noemde, en diens vrouw Wies, waren vrienden of goede kennissen van m'n ouders...
Hier nog bij vertrek van ??? op de Tasman. een kleinere versie van de Democraat, waar m'n moeder dit plaatje nam van Paul en Wies Galenkamp.
Ik denk -gezien het tijdperk- vanaf de Neeltje van Dekker....
Ik kan me niet herinneren hen ooit gezien/gesproken te hebben....dus van 'veur mien tiet'
Bijlagen
Tasman2 van Galenkamp.jpg
Tasman2 van Galenkamp.jpg (54.66 KiB) 4515 keer bekeken
Oost, west...ook best
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Dat ''afronden''van de kont e.a,hadden de Vossen goed bekeken,TOEN al rekening houdend met goede afspoelbaarheid bij eventueele ''fallout'',later namen sommige marineschepen dat over :roll: :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tjerk Hiddes.jpg
Tjerk Hiddes.jpg (139.03 KiB) 4211 keer bekeken
HIER de geschiedenis van het schip.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Lesleen M. ex-Jakob Oorburg (1947).
Lesleen .jpg
Lesleen .jpg (212.25 KiB) 4028 keer bekeken
HIER staat de geschiedenis van het schip.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Jos,prachtig om zo'n geschiedenis weer eens te lezen.De kustvaart ligt mij na aan het hart.Hier begon immers voor mij een ''vast en vrij bestaan'' :roll: na mijn marine teid...had het NIET willen missen.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie