Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3008
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Allen » 08 nov 2017 19:49

RIEN TEEKMAN



Rien Teekman001.JPG
Rien Teekman001.JPG (224.67 KiB) 1320 keer bekeken
Rien Teekman001a.JPG
Rien Teekman001a.JPG (423.72 KiB) 1320 keer bekeken



Rien Teekman002.JPG
Rien Teekman002.JPG (415.8 KiB) 1320 keer bekeken
Rien Teekman002a.JPG
Rien Teekman002a.JPG (197.13 KiB) 1320 keer bekeken
Grtn

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31016
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen » 08 nov 2017 23:19

De River Moy 1966.
Gebouwd en gesloopt in Nederland. :wink:

River Moy.jpg
River Moy.jpg (229.72 KiB) 1272 keer bekeken
IDNo: 6523066 Year: 1966
Name: STUBNITZ Type: Cargo ship Flag: DDR DWT: 615
Country of build: NLD Builder: Bodewes Volharding Location of yard: Foxhol
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10
81 RIVER MOY - 83 CRESTRUNNER
BU Hendrik-Ido-Ambacht 5.1.89 [Arie Rijsdijk-Boss & Zn]
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5761
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos » 11 nov 2017 12:06

Op StS vond ik vanmorgen weer een mooi plaatje: spitsuur in Hull...
De naam, en het plaatje, doet me vermoeden dat ik dit plaatje al eens heb geplaatst, maar het is zo te zien een behoorlijk 'Hollands Feessie'...
Nou ja...dat kleine koppie links lijkt me, vanuit deze hoek gezien, Duitse lijnen (vooral die lijn van de verschansing bij die verzuipkuil....)
Bijlagen
WEST_DOCK_GOOLE_23-12-56.jpg
WEST_DOCK_GOOLE_23-12-56.jpg (71.79 KiB) 1130 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31016
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen » 13 nov 2017 23:23

De Ritornel (1933-2010).

Ritornel.jpg
Ritornel.jpg (123.65 KiB) 968 keer bekeken
HIER de geschiedenis en meer foto's.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31016
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen » 22 nov 2017 13:01

De Coeta 1956.

Coeta-2.jpg
Coeta-2.jpg (130.74 KiB) 789 keer bekeken
Coeta-1.jpg
Coeta-1.jpg (196.77 KiB) 789 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31016
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen » 24 nov 2017 15:10

De Cornelis Houtman 1949.

Cornelis Houtman-1.jpg
Cornelis Houtman-1.jpg (250.06 KiB) 673 keer bekeken
Cornelis Houtman-2.jpg
Cornelis Houtman-2.jpg (137.56 KiB) 673 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's van het schip.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31016
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen » 26 nov 2017 11:27

De Cornelia B II - 1966.

Cornelia B II.jpg
Cornelia B II.jpg (151.89 KiB) 535 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's van het schip.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jinny » 26 nov 2017 11:32

Vraagje, wat is het nut van die halfronde opening in de verschansing?
Is dat om het tonnage naar beneden te brengen als Theo Horsten al eens uitlegde?
Ik vind het nl als leek nogal een stomme actie..
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Fluks
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Fluks » 26 nov 2017 12:25

Bedoelt u de waterpoorten? Groet,Arie.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door leo-shof » 26 nov 2017 12:56

Arie ik denk dat ze die halve cirkel er net boven bedoeld
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7724
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten » 26 nov 2017 13:26

halfronde opening in de verschansing
Het is geen opening in de verschansing; het dek is bij luik 2 omhoog gebracht en dus is de verschansing daar ook verhoogd. Het is een schip met een "raised quarterdeck". Google daar maar op en dan niet alleen op raised quarterdeck, maar ook als drie woorden "raised quarter deck". Zoek met die termen ook hier op dit forum en bij de buren, op het Kustvaartforum, dat zal een en ander duidelijk maken. Opnieuw een uiteenzetting over scheepsmeting en verschillende manieren om meer laadvermogen te creëren en toch onder de vroegere KHV-grens van 500 brt te blijven, is me op dit moment wat te veel en is ook niet nodig. Het is allemaal te vinden. En het is allemaal historie. Nu zoekt men andere manieren om de brt laag te houden, enkel en alleen om de havenkosten te drukken. Zie de eerdere berichten over containerfeeders en de gevaarlijke situaties die kunnen ontstaan door de in feite dwaze manier van havengelden en andere heffingen berekenen aan de hand van het bruto tonnage.

Met die 500-tongrens was dat een andere zaak. Boven de 499,999 werd het Grote Handelsvaart en dat bracht dan allerlei eisen met zich mee, vooral wat de bemanning betrof en de diploma's die de kapitein, stuurlieden en machinisten dan moesten hebben. Nogmaals: historie.

Overigens kon je vroeger ook met dezelfde bedoeling het voordek verhogen en er een half-shelterdecker van maken. Klik HIER om te zien hoe dat schip, nadat de 500-ton grens was vervallen en vervangen door een lengtemaat, werd verbouwd.

-------------------------Afbeelding
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jinny » 26 nov 2017 16:44

Dus wat ik al vermoedde, thks Theo.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 392
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Erikdepooter » 27 nov 2017 14:07

Overigens kon je vroeger ook met dezelfde bedoeling het voordek verhogen en er een half-shelterdecker van maken.
Raised quarter deck en half shelterdek . . .
In feite allemaal kuilen, die zich manifesteerden als vergaarbak voor "groen water aan dek" in de storm. En het schip er niet bepaald veiliger op maakten: al dat water kon instabiliteit veroorzaken. Of bemanningsleden overboord spoelen.
Had er nou nooit iemand bedacht dat een railinkje boven die "halve cirkel" in elk geval die veiligheid wat had kunnen verbeteren?

Och. Theo weet het antwoord vast wel, vermoed ik.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

v+d
Berichten: 4835
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door v+d » 27 nov 2017 16:09

Hoezo, je loopt toch keurig achter de verschansing ? Op tankers(de kleinere) was het ook niet erg veilig aan dek, ja je had wel een kippenloop, maar aan dek zelf kon het wel eens spannend worden. Met een beetje opletten ging het toch wel vaak redelijk goed.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7724
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten » 27 nov 2017 17:41

-------------------
Tja, de verschansing was in die kuil net zo hoog als op alle andere plaatsen aan dek. En bij overkomend water ga je over het luik naar voren en niet door het gangboord met iets van dertig centimeter uitwatering. Zo'n kuil verminderde de stabiliteit echt niet, ook niet als hij helemaal vol met water stond, dus daar zat het gevaar ook niet in. Het zat hem er veel meer in dat de zee met groot geweld in die kuil donderde en dan naar achteren veel minder goed weg kon dan bij een gladdekker. Bij een schip waarbij luik 1 verhoogd was, was dat gevaar veel minder aanwezig. Daar stond dan weer tegenover dat je daar - nog meer dan bij een gladdekker - link uit moest kijken met voor de zee weglopen.

Ik gaf de voorkeur aan een gewone gladdekker. Maar zolang je nog altijd met houten luiken voer, waren ze geen van allen echt veilig. Dat wil zeggen: je moest heel goed weten wanneer je de handdoek in de ring moest gooien en met de kop op het zeetje moest gaan liggen. Niet klaar voor onderwater en gewoon dom doordouwen, want dat was levensgevaarlijk. Vandaar dat meer vermogen in zo'n klein schip zetten de veiligheid al evenmin verhoogde. Een gladdekker met 225 pk was veiliger dan diezelfde gladdekker met 450 pk. Hoeveel visserlui hebben de prijs wel niet betaald voor die steeds grotere vermogens in toch kleine schepen? Dat hadden ze nodig om die netten over de bodem te sleuren, maar als ze daarmee in slecht weer volle kracht naar huis stoomden, kon dat heel verkeerd uitpakken.

Het is jammer dat ik het niet meer mee kan maken, maar ik zou graag nog eens zelf willen ervaren hoe moderne korte-vaartschepen, zonder zeeg, met stalen luiken waar niks mee kan gebeuren en relatief veel vermogen zich in werkelijk slecht weer gedragen - en dan hebben we het dus over windkracht 9 of 10 en nog een tikkie meer in de buien en een hoge zee, ergens op de noordelijke Noordzee of zo. Ik kan wel naar YouTube filmpjes kijken en die zijn vaak zeer indrukwekkend, maar zoiets kun je toch alleen maar zelf voelen. Wat voor een gevoel geeft je schip je dan? Praten die moderne schepen ook nog altijd tegen je zoals vroeger een ouwe kuster in stormweer? Dat was bij de zeilvaart heel normaal en dat wist iedereen, maar dat was met de stoomvaart echt niet afgelopen en ook niet met de komst van kop-en-kontbootjes met een Brons of een Deutz van een paar honderd pk erin. Maar mogelijk begrijpen ze tegenwoordig totaal niet meer waar een ouwe zak als ik over lult. :-D
Ach, mijn goede vriend Tony Goldsmith praatte met de tankers die hij voor ons naar de sloop voer. En soms met een van de vroegere kapiteins die hem dan verschenen, meestal naast zijn kooi, om hem te vertellen dat er iets niet in de haak was. Maar ja, Tony was ook een beetje rare gozer, net als ik. :roll:
-------------------
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jinny » 27 nov 2017 19:43

Het gevaar met kotters kwam (ik kaap nu even een stukje topic, sorry) met het boomkorvissen.
Voor die tijd voeren ze met een net welke vrijwel recht achter het schip gesleept werd.
Met de komt van de boomkor hingen er twee netten opzij van het schip.
En werd het heel spannend als er een van de twee vastliep.
Hoe groter het vermogen, tot 4000 PK op een scheepje van tussen de 30 en 40 meter, hoe sneller het fout ging als er een net vastliep.
Menig kotter is daarop omgegaan.

Ik debiteer dit niet uit eigen ervaring, maar uit gesprekken met mijn oom, die van zijn 14de of zo gevist heeft.
De man loopt nu tegen de 80.
Hij heeft met enkel net gevist en daarna de hele opkomst van het boomkorvissen met de PK wedloop meegemaakt...

[/topickaap]
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten