Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Hannes »


Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

Dankjewel, Hans !! :-D
schaam me dood: zelfs op Kustvaartforum stond-ie..... :oops:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Erikdepooter »

Ik vond in een oude Blauwe Wimpel uit 1980 nog dit schitterende verhaal van Marinus Buijtenhuijs.
Geeft die lekkere sfeer weer van de kustvaart enkele jaren daarvoor. In 1980 vonden we dat al "heel oud" en daardoor romantisch. Al loopt het deze keer niet écht romantisch af . . .
Bijlagen
Het ei 1
Het ei 1
Misverstand1.jpg (382.2 KiB) 4654 keer bekeken
het ei 2
het ei 2
Misverstand2.jpg (437.58 KiB) 4654 keer bekeken
het ei 3
het ei 3
Misverstand3a.jpg (340.05 KiB) 4654 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Ach, Marinus Jan Buijtenhuijs. Geboren in Den Haag in 1927 en overleden in Groningen in 2011. Ik rekende hem tot mijn vrienden. Marinus was een veelzijdig man. Hij schreef goed, maar hij schilderde minstens zo goed. En hij was een goed en veelgevraagd pianist. Marinus overleed na een rijk leven bijna 84 jaar oud. Dan mag je tevreden zijn. Marinus had veel vrienden en ik kan me niet voorstellen dat hij vijanden had. Marinus was een beetje een aparte, zoals dat hoort bij artistieke mensen. Hij kwam van de grote vaart, ik meen van de KNSM, kwam toen op de Wedlooper van Spliethoff, het schip van de Weduwe H. de Looper. Wie kende in die tijd zijn toch wat aparte stem niet van de radiotelefonie? Zijn aparte manier van aanroepen en praten? Dat kon niet missen.

Later kwam hij bij Wagenborg, verhuisde naar Holwierde en deed van alles. Marinus was breed inzetbaar. Hij voer gewoon op de coasters, maar voer ook op de passagiersdienst naar Borkum. Hij sprak goed Spaans en redelijk Portugees en toen ik bij Wagenborg aan de wal zat, heb ik hem wel eens als tolk gebruikt. We hebben tot zijn dood contact gehouden en ik moet her en der nog heel wat van zijn zelf-geschilderde kerstkaarten hebben. En een klein aquarelletje dat in de huiskamer hangt. Het enige wat ik direct bij de hand heb, is zijn zelf-geschilderde rouwkaart. In de tijd toen het mij zeer slecht ging en ik in een diep, donker gat zat, ben ik meerdere malen naar Holwierde gereden waar Marinus tegen de dijk aan woonde om even te praten. Daar had een mens iets aan en voor die gesprekken ben ik hem altijd dankbaar gebleven. Marinus was erg bescheiden en timmerde niet aan de weg. Had hij dat wel gedaan, dan was hij mogelijk heel bekend geworden. Klik ook HIER.

Beetje late necrologie, maar dat zal Marinus me vast wel vergeven. :-D

Afbeelding
-------------------------------
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Chris.dus »

Hmmm, vier man op een bootje, waarvan 1 kaptein, 1 kok, 1 machinist en een lichtmatroos. Das lastig wachies draaien en zeeklaar maken. Wij deden het met 1 kaptein, 1 bestman en twee matrozen, waarbij 1 van de matrozen ook de kombuis er bij deed. Het afsmeren van de motor elke twee uur werd ook door 1 van de matrozen gedaan. Lijkt me een wat logischer bemanning voor een 200 tons potje.
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Meestertje »

Welke Jenny zien we hier in 1974 te Cobh en/of Cork?
https://www.youtube.com/watch?v=nPNWQ6EOoKQ


Mvg Meestertje
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Knisten »

@ Meestertje
Als ik op de link click krijg ik dit te zien :
This video contains content from Eagle Rock. It is not available in your country.
Er flitste iets van Rory Gallagher voorbij, had het graag willen zien.
Altijd goede muziek, jammer. Volgende keer beter. :)

MVG
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------

Afbeelding

Geen probleem voor wat de video betreft, wel een probleem om uit te zoeken welke Jenny dit is.
Niet direct een mooi "coastertje - daar is deze Jenny wat te groot voor - maar wel een mooi stukkie muziek en een mooi puzzeltje. :-D
Ik ben er nog niet achter. Jenny was en is een populaire naam voor een schip, maar het is, voor zover ik tot nu toe heb kunnen nagaan, geen van de Jenny's die voor wat de tonnage betreft daarvoor in aanmerking zouden kunnen komen en die in 1974 onder die naam voeren. Even dacht ik het te hebben gevonden in de Hathor van de KNSM - dat werd in 1972 de Jenny - maar ook dat klopt niet. Die had twee paalmasten voor de opbouw.
Dus: wie lost dit even op? Bij de buren zijn ze er zo achter, zeker weten. Daar zijn mensen die daar zéér beknijsd in zijn :wink:
-------------------------------
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Schepen werden nogal eens verbouwd in die tijd, dus als je die paalmasten even wegdenkt.. :wink:

Hathor1952.jpg
Hathor1952.jpg (165.03 KiB) 4256 keer bekeken
Hank
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Hank »

Bij Marhisdata staat een foto van de Hathor als Myriam O (ex Jenny) zonder paalmasten als ik het goed zie.

Hank.


Plaats reactie