Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob
Berichten: 3120
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Bob » 16 jan 2018 18:26

Bij het spoor wordt een bocht, boog genoemd.
Beroemd/berucht is de boog van Harderwijk.
Lekker off topic.

groet
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31170
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen » 16 jan 2018 23:12

De Twin 1957.

Twin.jpg
Twin.jpg (250.65 KiB) 1259 keer bekeken
Kapitein P. Hindriks ging naar zee toen hij zestien was. Hij is nu 73. Zijn schip „TWIN", waarop zijn schoonzoon thans vaart, ligt op vracht te wachten aan de overvolle Parkhaven in Rotterdam. Hij vaart nog, maar je moet niet vragen hoe. Hij aarzelt lang, voordat hij mij de brief van de scheepshypotheekbank laat zien, waarin dringend, om de aflossing op de hypotheekschuld wordt gevraagd. „Ik verdien de rente niet eens", zegt hij gelaten. Schipper Hindriks is gewoon een voorbeeld voor de veelheid van vooral kleine reders in Groningen, die door de kustvaartmalaise aan de rand van de afgrond zijn gekomen. Ruim veertig jaar heeft hij gevaren en zuinig de centen opzij gelegd voor een nieuwe boot, die in 1957 van de helling gleed. Een jaar later kwam de klap in de kustvaart.

HIER de gegevens van het schip en het hele verhaal bij Marhisdata.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 414
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Erikdepooter » 18 jan 2018 16:39

Die Pieter Beck wordt ook aangehaald in dat bewuste artikel van de Telegraaf op Marhisdata. Ik herinner me nog vaag dat er twee Becks waren. Een "rooie Beck" en een "blauwe Beck". Waarover bemanningsleden steevast discussie kregen of het gaan varen voor één van beiden nou wel of niet een verstandige beslissing was. Vaag weet ik nog, dat "rooie Beck" zich nog enigszins in het belang van zijn medewerkers uit liet, maar dat "blauwe Beck" toch meer van de harde lijn was.
Eigenlijk ben ik er teveel van vergeten, maar nog wel nieuwsgierig hoe dit nu eigenlijk zat. Wie weet?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5909
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos » 18 jan 2018 17:52

De blauwe Beck waren de schepen in eigendom, de rode Beck waren (vaste) charterschepen, in eigendom van vaak kapitein/eigenaars.
De 'harde lijn' was eerder op de rode Beck's (zunige Grunnegers) dan op de meer op de massa geënte CAO-voorschriften van de blauwe.
Maar soms zat je beter bij zo'n rode Beck....dat kwam ook voor... Die hadden vaak vaste mensen (destijds) die alleen door Beck HK werden afgelost, maar tóch weer teugkwamen...
Wagenborg had ook vaak schepen vast in charter, maar vlgs wat ik me herinner ging het bemanningsbeleid altijd via HK. Maar Theo weet daar ongetwijfeld meer van.
In mien tiet waren er vlgs mij al niet zo heel erg veel rode Beck's meer; ik herinner me vaag 2 of 3, en weet niet eens meer welke...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7786
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten » 18 jan 2018 18:17

Wagenborg had ook vaak schepen vast in charter,
Wat bedoel je met "vast in charter"? Een eigenaar kan zijn schip in time charter geven bij een rederij of in bareboat charter. Sluit hij een time charter af, dan verhuurt hij zijn schip voor een vast bedrag per dag en moet daar al zijn kosten uit dekken, Ook de bemanningskosten. De bemanning blijft volledig zijn zorg en verantwoordelijkheid. Een bareboat charter is exact wat het zegt: de eigenaar geeft het kale schip aan een rederij. In sommige gevallen blijft de eigenaar wel verantwoordelijk voor de verzekering .

Maar er is nog een mogelijkheid. Iemand - gewoonlijk iemand die niets met de scheepvaart heeft - laat een schip bouwen als belegging en geeft het vervolgens bij een rederij in beheer. In zo'n geval bemoeit hij of zij - of het bedrijf dat geld in een schip belegt -zich niet eens met het ontwerp en de de bouw, maar laat alles aan die reder/beheerder over. Wagenborg had verschillende van dergelijke schepen. Ik heb op twee ervan gevaren: de Francina en de Beppie. De Francina was van een groothandelaar in aardappelen en de Beppie was van een paardenkoopman. Dat waren dus helemaal Wagenborgschepen. De eigenaar bemoeide zich niet of nauwelijks met het schip en al helemaal niet met de bemanning.

En dan heb je natuurlijk nog de schepen die alleen maar bij iemand "aan kantoor zijn" en door dat kantoor worden bevracht, maar dat heeft niets met charteren te maken. De eigenaar van een dergelijk schip zorgt helemaal zelf voor zijn bemanning. Toen ik bij Wagenborg de bemanningszaken deed, kreeg ik hooguit zo nu en dan een verzoek om een eigenaar te helpen aan een stuurman of een machinist, maar dat was volledig vrijblijvend.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31170
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen » 23 jan 2018 13:07

De Turmfalke 1953.

Turmfalke.jpg
Turmfalke.jpg (143.67 KiB) 841 keer bekeken
IDNo: 5405724 Year: 1953
Name: ANTWERPEN Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 704
Country of build: DEU Builder: Brand Location of yard: Oldenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
57 TURMFALKE - 63 JUMME - 65 BUTENDIEK - 72 ACHILLEAS F. - 77 PELLA - 81 MICHELA
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31170
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen » 25 jan 2018 09:41

De Zus 1955.

Zus.jpg
Zus.jpg (127.93 KiB) 692 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's van het schip.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31170
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen » 09 feb 2018 22:42

De Mary Coast, ex Vechtborg 1961.

Mary Coast-1.jpg
Mary Coast-1.jpg (159.61 KiB) 460 keer bekeken
Mary Coast-2.jpg
Mary Coast-2.jpg (146.25 KiB) 460 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31170
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen » 12 feb 2018 22:56

De Marva 1959.

Marva.jpg
Marva.jpg (238.65 KiB) 332 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 414
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Erikdepooter » 13 feb 2018 13:23

Ach. een kippeloopje. Kon je toch droog naar voren met groen water in de kuil. ik vind het een mooi scheepje, Jos!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Plaats reactie