Mooie Coastertjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Erikdepooter »

Die Pieter Beck wordt ook aangehaald in dat bewuste artikel van de Telegraaf op Marhisdata. Ik herinner me nog vaag dat er twee Becks waren. Een "rooie Beck" en een "blauwe Beck". Waarover bemanningsleden steevast discussie kregen of het gaan varen voor één van beiden nou wel of niet een verstandige beslissing was. Vaag weet ik nog, dat "rooie Beck" zich nog enigszins in het belang van zijn medewerkers uit liet, maar dat "blauwe Beck" toch meer van de harde lijn was.
Eigenlijk ben ik er teveel van vergeten, maar nog wel nieuwsgierig hoe dit nu eigenlijk zat. Wie weet?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jdbvos »

De blauwe Beck waren de schepen in eigendom, de rode Beck waren (vaste) charterschepen, in eigendom van vaak kapitein/eigenaars.
De 'harde lijn' was eerder op de rode Beck's (zunige Grunnegers) dan op de meer op de massa geënte CAO-voorschriften van de blauwe.
Maar soms zat je beter bij zo'n rode Beck....dat kwam ook voor... Die hadden vaak vaste mensen (destijds) die alleen door Beck HK werden afgelost, maar tóch weer teugkwamen...
Wagenborg had ook vaak schepen vast in charter, maar vlgs wat ik me herinner ging het bemanningsbeleid altijd via HK. Maar Theo weet daar ongetwijfeld meer van.
In mien tiet waren er vlgs mij al niet zo heel erg veel rode Beck's meer; ik herinner me vaag 2 of 3, en weet niet eens meer welke...
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wagenborg had ook vaak schepen vast in charter,
Wat bedoel je met "vast in charter"? Een eigenaar kan zijn schip in time charter geven bij een rederij of in bareboat charter. Sluit hij een time charter af, dan verhuurt hij zijn schip voor een vast bedrag per dag en moet daar al zijn kosten uit dekken, Ook de bemanningskosten. De bemanning blijft volledig zijn zorg en verantwoordelijkheid. Een bareboat charter is exact wat het zegt: de eigenaar geeft het kale schip aan een rederij. In sommige gevallen blijft de eigenaar wel verantwoordelijk voor de verzekering .

Maar er is nog een mogelijkheid. Iemand - gewoonlijk iemand die niets met de scheepvaart heeft - laat een schip bouwen als belegging en geeft het vervolgens bij een rederij in beheer. In zo'n geval bemoeit hij of zij - of het bedrijf dat geld in een schip belegt -zich niet eens met het ontwerp en de de bouw, maar laat alles aan die reder/beheerder over. Wagenborg had verschillende van dergelijke schepen. Ik heb op twee ervan gevaren: de Francina en de Beppie. De Francina was van een groothandelaar in aardappelen en de Beppie was van een paardenkoopman. Dat waren dus helemaal Wagenborgschepen. De eigenaar bemoeide zich niet of nauwelijks met het schip en al helemaal niet met de bemanning.

En dan heb je natuurlijk nog de schepen die alleen maar bij iemand "aan kantoor zijn" en door dat kantoor worden bevracht, maar dat heeft niets met charteren te maken. De eigenaar van een dergelijk schip zorgt helemaal zelf voor zijn bemanning. Toen ik bij Wagenborg de bemanningszaken deed, kreeg ik hooguit zo nu en dan een verzoek om een eigenaar te helpen aan een stuurman of een machinist, maar dat was volledig vrijblijvend.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Turmfalke 1953.

Turmfalke.jpg
Turmfalke.jpg (143.67 KiB) 6103 keer bekeken
IDNo: 5405724 Year: 1953
Name: ANTWERPEN Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 704
Country of build: DEU Builder: Brand Location of yard: Oldenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
57 TURMFALKE - 63 JUMME - 65 BUTENDIEK - 72 ACHILLEAS F. - 77 PELLA - 81 MICHELA
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Zus 1955.

Zus.jpg
Zus.jpg (127.93 KiB) 5954 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's van het schip.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Mary Coast, ex Vechtborg 1961.

Mary Coast-1.jpg
Mary Coast-1.jpg (159.61 KiB) 5722 keer bekeken
Mary Coast-2.jpg
Mary Coast-2.jpg (146.25 KiB) 5722 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Marva 1959.

Marva.jpg
Marva.jpg (238.65 KiB) 5535 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's.
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Erikdepooter »

Ach. een kippeloopje. Kon je toch droog naar voren met groen water in de kuil. ik vind het een mooi scheepje, Jos!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door ArnoldW »

Een foto van een mooie coaster, de Geestdijk.
geestdijk.jpg
geestdijk.jpg (55.3 KiB) 5082 keer bekeken
Groet Arnold
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Erikdepooter »

Ach, de Geestdijk.
Die lag vaak in Maassluis te laden of lossen. Ik kwam er telkens langs , op de fiets, vanuit Vlaardingen (Prof. Casimirlyceum). Kwam wel eens aan boord en vond dat machtig interessant. Een keertje kunnen regelen dat ik voor 25 gulden mee mocht naar Engeland en terug. Helemaal hyper dat thuis gezegd, maar mijn ouders vonden dat zoiets totaal onverantwoord was. Dus: geen toestemming. Gewoon naar school jij!!
Reisje gemist op de Geestdijk. :(
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Plaats reactie