Re: Mooie Coastertjes
Geplaatst: 13 feb 2017 11:29
Zou best kunnen Jos, misschien ook goudkleurig. Wat me daar in de beschrijving opviel was dit:
Op het mastdek is een tweetal motordeklieren geplaatst, elk voorzien van een Deutz Diesel motor van 7 P.K. De voorste van deze dekmotorem. kan tevens bij het snelheffen der ankers worden gebruikt.
Dat snelheffen viel mij op. Dat klinkt goed, in de praktijk was dit het snelheffen :
Het bakboords erf ontgrendelen en openmaken. Landvasten en staaldraadspringen verwijderen. De hercules neuringlijn ? ( een cirkelvormiige 25 mm dikke 30 meter lange lijn vol met staaldraad weerhaakjes) voorzichtig aan dek brengen.. Deze lijn aanbengen over de trommel van het ankerspil. Daarna deze lijn kinkvrij maken en naar de bb motorwinch overbrengen en daar over de trommel aanbrengen. Vervolgens deze motorwinch starten ( dat kan in wintertijd even duren ) en in zijn werk zetten..Vervolgens moest de stuurman de bandstopper van het spil lossen, waarna de twee matrozen met een brok wriijfhout ieder aan een kant probeerden om die hercules hufter een beetje strak te drukken waardoor deze genoeg grip zou krijgen om dat ankerspil uberhaupt in beweging te krijgen. Soms bleef het spil dan gewoon meedraaien, maar soms begon het hele verhaal ook weer spontaan te slippen. Was het anker dan eenmaal weer aan boord, dan was het opbergen van die Hercules in het erf weer een gevecht op zich. Toch was dit systeem vele malen beter dan het alternatief, nl het anker handmatig in draaien. Dat was je na 1 keer wel duidelijk. Dan klopt dat woord snelheffen weer wel.
Op het mastdek is een tweetal motordeklieren geplaatst, elk voorzien van een Deutz Diesel motor van 7 P.K. De voorste van deze dekmotorem. kan tevens bij het snelheffen der ankers worden gebruikt.
Dat snelheffen viel mij op. Dat klinkt goed, in de praktijk was dit het snelheffen :
Het bakboords erf ontgrendelen en openmaken. Landvasten en staaldraadspringen verwijderen. De hercules neuringlijn ? ( een cirkelvormiige 25 mm dikke 30 meter lange lijn vol met staaldraad weerhaakjes) voorzichtig aan dek brengen.. Deze lijn aanbengen over de trommel van het ankerspil. Daarna deze lijn kinkvrij maken en naar de bb motorwinch overbrengen en daar over de trommel aanbrengen. Vervolgens deze motorwinch starten ( dat kan in wintertijd even duren ) en in zijn werk zetten..Vervolgens moest de stuurman de bandstopper van het spil lossen, waarna de twee matrozen met een brok wriijfhout ieder aan een kant probeerden om die hercules hufter een beetje strak te drukken waardoor deze genoeg grip zou krijgen om dat ankerspil uberhaupt in beweging te krijgen. Soms bleef het spil dan gewoon meedraaien, maar soms begon het hele verhaal ook weer spontaan te slippen. Was het anker dan eenmaal weer aan boord, dan was het opbergen van die Hercules in het erf weer een gevecht op zich. Toch was dit systeem vele malen beter dan het alternatief, nl het anker handmatig in draaien. Dat was je na 1 keer wel duidelijk. Dan klopt dat woord snelheffen weer wel.