Pagina 338 van 376

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 11 nov 2017 12:06
door jdbvos
Op StS vond ik vanmorgen weer een mooi plaatje: spitsuur in Hull...
De naam, en het plaatje, doet me vermoeden dat ik dit plaatje al eens heb geplaatst, maar het is zo te zien een behoorlijk 'Hollands Feessie'...
Nou ja...dat kleine koppie links lijkt me, vanuit deze hoek gezien, Duitse lijnen (vooral die lijn van de verschansing bij die verzuipkuil....)

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 13 nov 2017 23:23
door Jos Komen (R.I.P)
De Ritornel (1933-2010).

Ritornel.jpg
Ritornel.jpg (123.65 KiB) 4539 keer bekeken
HIER de geschiedenis en meer foto's.

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 22 nov 2017 13:01
door Jos Komen (R.I.P)
De Coeta 1956.

Coeta-2.jpg
Coeta-2.jpg (130.74 KiB) 4389 keer bekeken
Coeta-1.jpg
Coeta-1.jpg (196.77 KiB) 4389 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's.

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 24 nov 2017 15:10
door Jos Komen (R.I.P)
De Cornelis Houtman 1949.

Cornelis Houtman-1.jpg
Cornelis Houtman-1.jpg (250.06 KiB) 4273 keer bekeken
Cornelis Houtman-2.jpg
Cornelis Houtman-2.jpg (137.56 KiB) 4273 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's van het schip.

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 26 nov 2017 11:27
door Jos Komen (R.I.P)
De Cornelia B II - 1966.

Cornelia B II.jpg
Cornelia B II.jpg (151.89 KiB) 4111 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's van het schip.

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 26 nov 2017 11:32
door Jinny
Vraagje, wat is het nut van die halfronde opening in de verschansing?
Is dat om het tonnage naar beneden te brengen als Theo Horsten al eens uitlegde?
Ik vind het nl als leek nogal een stomme actie..

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 26 nov 2017 12:25
door Fluks
Bedoelt u de waterpoorten? Groet,Arie.

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 26 nov 2017 12:56
door leo-shof
Arie ik denk dat ze die halve cirkel er net boven bedoeld

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 26 nov 2017 13:26
door Theo Horsten (R.I.P.)
halfronde opening in de verschansing
Het is geen opening in de verschansing; het dek is bij luik 2 omhoog gebracht en dus is de verschansing daar ook verhoogd. Het is een schip met een "raised quarterdeck". Google daar maar op en dan niet alleen op raised quarterdeck, maar ook als drie woorden "raised quarter deck". Zoek met die termen ook hier op dit forum en bij de buren, op het Kustvaartforum, dat zal een en ander duidelijk maken. Opnieuw een uiteenzetting over scheepsmeting en verschillende manieren om meer laadvermogen te creƫren en toch onder de vroegere KHV-grens van 500 brt te blijven, is me op dit moment wat te veel en is ook niet nodig. Het is allemaal te vinden. En het is allemaal historie. Nu zoekt men andere manieren om de brt laag te houden, enkel en alleen om de havenkosten te drukken. Zie de eerdere berichten over containerfeeders en de gevaarlijke situaties die kunnen ontstaan door de in feite dwaze manier van havengelden en andere heffingen berekenen aan de hand van het bruto tonnage.

Met die 500-tongrens was dat een andere zaak. Boven de 499,999 werd het Grote Handelsvaart en dat bracht dan allerlei eisen met zich mee, vooral wat de bemanning betrof en de diploma's die de kapitein, stuurlieden en machinisten dan moesten hebben. Nogmaals: historie.

Overigens kon je vroeger ook met dezelfde bedoeling het voordek verhogen en er een half-shelterdecker van maken. Klik HIER om te zien hoe dat schip, nadat de 500-ton grens was vervallen en vervangen door een lengtemaat, werd verbouwd.

-------------------------Afbeelding

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 26 nov 2017 16:44
door Jinny
Dus wat ik al vermoedde, thks Theo.