Pagina 215 van 224

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 16 jan 2018 18:26
door Bob
Bij het spoor wordt een bocht, boog genoemd.
Beroemd/berucht is de boog van Harderwijk.
Lekker off topic.

groet
Bob

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 16 jan 2018 23:12
door Jos Komen (R.I.P)
De Twin 1957.

Twin.jpg
Twin.jpg (250.65 KiB) 4595 keer bekeken
Kapitein P. Hindriks ging naar zee toen hij zestien was. Hij is nu 73. Zijn schip „TWIN", waarop zijn schoonzoon thans vaart, ligt op vracht te wachten aan de overvolle Parkhaven in Rotterdam. Hij vaart nog, maar je moet niet vragen hoe. Hij aarzelt lang, voordat hij mij de brief van de scheepshypotheekbank laat zien, waarin dringend, om de aflossing op de hypotheekschuld wordt gevraagd. „Ik verdien de rente niet eens", zegt hij gelaten. Schipper Hindriks is gewoon een voorbeeld voor de veelheid van vooral kleine reders in Groningen, die door de kustvaartmalaise aan de rand van de afgrond zijn gekomen. Ruim veertig jaar heeft hij gevaren en zuinig de centen opzij gelegd voor een nieuwe boot, die in 1957 van de helling gleed. Een jaar later kwam de klap in de kustvaart.

HIER de gegevens van het schip en het hele verhaal bij Marhisdata.

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 18 jan 2018 16:39
door Erikdepooter
Die Pieter Beck wordt ook aangehaald in dat bewuste artikel van de Telegraaf op Marhisdata. Ik herinner me nog vaag dat er twee Becks waren. Een "rooie Beck" en een "blauwe Beck". Waarover bemanningsleden steevast discussie kregen of het gaan varen voor één van beiden nou wel of niet een verstandige beslissing was. Vaag weet ik nog, dat "rooie Beck" zich nog enigszins in het belang van zijn medewerkers uit liet, maar dat "blauwe Beck" toch meer van de harde lijn was.
Eigenlijk ben ik er teveel van vergeten, maar nog wel nieuwsgierig hoe dit nu eigenlijk zat. Wie weet?

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 18 jan 2018 17:52
door jdbvos
De blauwe Beck waren de schepen in eigendom, de rode Beck waren (vaste) charterschepen, in eigendom van vaak kapitein/eigenaars.
De 'harde lijn' was eerder op de rode Beck's (zunige Grunnegers) dan op de meer op de massa geënte CAO-voorschriften van de blauwe.
Maar soms zat je beter bij zo'n rode Beck....dat kwam ook voor... Die hadden vaak vaste mensen (destijds) die alleen door Beck HK werden afgelost, maar tóch weer teugkwamen...
Wagenborg had ook vaak schepen vast in charter, maar vlgs wat ik me herinner ging het bemanningsbeleid altijd via HK. Maar Theo weet daar ongetwijfeld meer van.
In mien tiet waren er vlgs mij al niet zo heel erg veel rode Beck's meer; ik herinner me vaag 2 of 3, en weet niet eens meer welke...

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 18 jan 2018 18:17
door Theo Horsten (R.I.P.)
Wagenborg had ook vaak schepen vast in charter,
Wat bedoel je met "vast in charter"? Een eigenaar kan zijn schip in time charter geven bij een rederij of in bareboat charter. Sluit hij een time charter af, dan verhuurt hij zijn schip voor een vast bedrag per dag en moet daar al zijn kosten uit dekken, Ook de bemanningskosten. De bemanning blijft volledig zijn zorg en verantwoordelijkheid. Een bareboat charter is exact wat het zegt: de eigenaar geeft het kale schip aan een rederij. In sommige gevallen blijft de eigenaar wel verantwoordelijk voor de verzekering .

Maar er is nog een mogelijkheid. Iemand - gewoonlijk iemand die niets met de scheepvaart heeft - laat een schip bouwen als belegging en geeft het vervolgens bij een rederij in beheer. In zo'n geval bemoeit hij of zij - of het bedrijf dat geld in een schip belegt -zich niet eens met het ontwerp en de de bouw, maar laat alles aan die reder/beheerder over. Wagenborg had verschillende van dergelijke schepen. Ik heb op twee ervan gevaren: de Francina en de Beppie. De Francina was van een groothandelaar in aardappelen en de Beppie was van een paardenkoopman. Dat waren dus helemaal Wagenborgschepen. De eigenaar bemoeide zich niet of nauwelijks met het schip en al helemaal niet met de bemanning.

En dan heb je natuurlijk nog de schepen die alleen maar bij iemand "aan kantoor zijn" en door dat kantoor worden bevracht, maar dat heeft niets met charteren te maken. De eigenaar van een dergelijk schip zorgt helemaal zelf voor zijn bemanning. Toen ik bij Wagenborg de bemanningszaken deed, kreeg ik hooguit zo nu en dan een verzoek om een eigenaar te helpen aan een stuurman of een machinist, maar dat was volledig vrijblijvend.

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 23 jan 2018 13:07
door Jos Komen (R.I.P)
De Turmfalke 1953.

Turmfalke.jpg
Turmfalke.jpg (143.67 KiB) 4177 keer bekeken
IDNo: 5405724 Year: 1953
Name: ANTWERPEN Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 704
Country of build: DEU Builder: Brand Location of yard: Oldenburg
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10.5
57 TURMFALKE - 63 JUMME - 65 BUTENDIEK - 72 ACHILLEAS F. - 77 PELLA - 81 MICHELA

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 25 jan 2018 09:41
door Jos Komen (R.I.P)
De Zus 1955.

Zus.jpg
Zus.jpg (127.93 KiB) 4028 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's van het schip.

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 09 feb 2018 22:42
door Jos Komen (R.I.P)
De Mary Coast, ex Vechtborg 1961.

Mary Coast-1.jpg
Mary Coast-1.jpg (159.61 KiB) 3796 keer bekeken
Mary Coast-2.jpg
Mary Coast-2.jpg (146.25 KiB) 3796 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's.

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 12 feb 2018 22:56
door Jos Komen (R.I.P)
De Marva 1959.

Marva.jpg
Marva.jpg (238.65 KiB) 3668 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's.

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 13 feb 2018 13:23
door Erikdepooter
Ach. een kippeloopje. Kon je toch droog naar voren met groen water in de kuil. ik vind het een mooi scheepje, Jos!

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 27 feb 2018 16:14
door ArnoldW
Een foto van een mooie coaster, de Geestdijk.
geestdijk.jpg
geestdijk.jpg (55.3 KiB) 3295 keer bekeken
Groet Arnold

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 28 feb 2018 11:32
door Erikdepooter
Ach, de Geestdijk.
Die lag vaak in Maassluis te laden of lossen. Ik kwam er telkens langs , op de fiets, vanuit Vlaardingen (Prof. Casimirlyceum). Kwam wel eens aan boord en vond dat machtig interessant. Een keertje kunnen regelen dat ik voor 25 gulden mee mocht naar Engeland en terug. Helemaal hyper dat thuis gezegd, maar mijn ouders vonden dat zoiets totaal onverantwoord was. Dus: geen toestemming. Gewoon naar school jij!!
Reisje gemist op de Geestdijk. :(

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 28 feb 2018 17:45
door Bob
Prachtige bootjes. Aan een kant jammer dat je daar niet op kwam te varen als telegrafist, aan de andere kant maar goed ook, want wat zou ik zeeziek geweest zijn. Op een 1900 tonner van de KNSM ging alles er al uit.

mvg

Bob

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 13 mar 2018 20:20
door Jos Komen (R.I.P)
De Freetrade, ex Delfborg 1961.

Freetrade-2.jpg
Freetrade-2.jpg (179.24 KiB) 2863 keer bekeken
Freetrade-3.jpg
Freetrade-3.jpg (137.09 KiB) 2863 keer bekeken
HIER de gegevens en meer foto's van het schip.

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 14 mar 2018 00:10
door gerard tenerife
Jos Komen schreef:
De Freetrade, ex Delfborg 1961.
Klopt die datum wel? Ik was stuurman op de Delfborg van 22/1/62 tot 5/7/62 toen zag zij er een stuk beter uit :lol:
of is het en andere 500 tonner?
mvg Gerard.

Re: Mooie Coastertjes

Geplaatst: 14 mar 2018 11:01
door jdbvos
Volgens MarHisData wél, Gerard.....