Pleziervaart op de Oude Maas te Barendrecht

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Pleziervaart op de Oude Maas te Barendrecht

Bericht door Roy »

Via, via probeer ik er achter te komen waarom die Somtrans tanker zo'n rare, lees levens gevaarlijke, manouvre uit gehaald heeft.
Eerst afvaring recht op een brugpijler aan koersen, dan het schip dwars leggen om vervolgens te draaien en weer proberen stroomopwaard weg te komen, hetgeen ook niet lukte en zelf ook omhoog liep.................

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Pleziervaart op de Oude Maas te Barendrecht

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ook dit is pleziervaart op de Oude Maas
Hallo,
Jaaaaren geleden had ik een motorjacht(je) gebouwd voor m'n beste vader zaliger..( in grootte te vergelijken met die mooie Hein waarvan een foto hier net eerder)........ik had er een mooi 50 Pk Mercedes karretje in gezet en we waren - net na de eerste proefvaart-opvarend op de Waal ergens beneden Tiel om het scheepie van Sliedrecht naar Olst te varen. Ik was goed bekend op het water in die tijd en deed dus " kassie an" met dit mooie nieuwe bootje en "liep ZEKER de beroepsvaart NIET voor de voeten"...hoe dan ook ik peilde de snelheid van een hard oplopende zware tanker eventjes GOED mis en trof het zo dat IK net die bewuste krib voorbij ging terwijl die tanker klem dwars van me zat- hij moest OOK extra SB aanhouden door andere vaart. Ik draaide maar net 75% met dat kleine karretje en kon er " nog net een klappie bij geven".....en DAT redde de situatie.........." op een platgeslagen haartje na".........die gozer zoog me kompleet dwars in het water precies op de kop van de krib, ik was voor een aantal seconden kompleet m'n roer kwijt en miste de krib EN die tanker op centimeters na. ( de zuiging van die tanker daar NET op die kop van de krib zorgde voor een "draaikolk effect" van heb ik jou daar!!)

Het ging allemaal net goed en ik meende dat ik de keien van de de krib tegen de kiel hoorde, wat later bij droog zetten in Zwolle ook zo bleek te zijn, net een paar krabben in de kiel :oops:

Feit blijft dat als je in zo'n situatie terecht komt met een klein scheepie zonder ECHT power, je geen moer hebt in te brengen. Er had maar een haar aan gescheeld en ik had toen droog gestaan -en erger-daar op de kop van de krib. M'n ouders- beiden zaliger- werden knap wit om de neus, en ik scheet daar wel FF in m'n broek.....
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Pleziervaart op de Oude Maas te Barendrecht

Bericht door Chris.dus »

Roy, jij weet er duidelijk al iets meer van dan wij.
Wat was nu precies de oorzaak?
Dat die tanker er niet lekker bijligt lijkt mij duidelijk, het jachtje lijkt mij in deze niet de oorzaak van het probleem.
Kan me voorstellen dat deze jachtschipper even een onderonsje wil met de schipper van die tanker :-D :-D
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Pleziervaart op de Oude Maas te Barendrecht

Bericht door jandezeeman »

[Ik weet het fijne er ook niet van, maar wat ik vermoed is het volgende.
Onder de brug zat een duwverband. Waarschijnlijk wilde de tank deze oplopen over BB
Mogelijk doordat dit koppelverband BB uit ging richting Hartelkanaal werd de ruimte om op te lopen te klein.
Op het laatste moment wilde de tanker aan de andere kant van de pijler langs, maar is door de stroom gegrepen en wilde niet meer SB uit en viel helemaal rond.
Met een hoop gemanoeuvreer is geprobeerd om niet aan de grond te lopen, maar helaas zat dat jachtje net op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

Ik heb nog meerdere foto's, namens Mira 1953 zal ik er nog een paar bijzetten

Gr,

Jan
image0011.jpg
image0011.jpg (143.75 KiB) 2964 keer bekeken
attachment=0]image0022.jpg[/attachment]
image0044.jpg
image0044.jpg (139.99 KiB) 2964 keer bekeken
Bijlagen
image0022.jpg
image0022.jpg (152.06 KiB) 2964 keer bekeken
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Pleziervaart op de Oude Maas te Barendrecht

Bericht door Otter »

De beste stuurlui staan aan wal ook hier weer,wat de schipper ook gedaan heb we weten het allemaal beter of dat denken de meeste als we goed kijken zit de doerak in de blinde hoek en is later tevoorschijn gekomen en werd er al gemanuvreerd op de tanker . Er kan ook motor storing zijn geweest .Het heeft alles bij elkaar 20 sec geduurd volgens mijn informatie .men kan wel zeggen de verkeerde tijd op de verkeerde plaats maar zo kan ik er nog een paar.de bemanning aan de railing niet met een boei stanby niemand bij het anker ,de stroom dwars op het schip het schip voor 3 kwart voorbij de peiler van de brug die rondom in de remming zit je kan het schip er zo tegen aan laten zakken. Ik heb zelf ook z"oon geval meegemaakt maar er waren toen geen fotos en geen getuigen er werd zelf niet gevraagd door de schipper hoe het met ons aan boord was.Hier is een hoop duidelijkheid en een tankermaatschappij ik had met een praticulier te maken dus niet thuis

mvr otter
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Pleziervaart op de Oude Maas te Barendrecht

Bericht door jandezeeman »

Op de site Rotterdam haven staan nog meer foto's en informatie
(en Otter lees eerst dit maar) .

Gr,

Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Pleziervaart op de Oude Maas te Barendrecht

Bericht door Roy »

Tsja, de kreet de beste stuurlui staan aan wal kennen we al een poosje...............
Toch blijf ik me afvragen of h.e.e.a. wel in 20 seconden tijd plaats heeft kunnen vinden.
Dat die doerak in een dode hoek kwam te zitten zal vast wel, maar daar kon die doerak mooi niets aan doen !. Voorts lijkt het mij stug dat die afvarende Somtrans tanker dat opvarige jachtje niet gezien heeft..............
Neen, ik ben zeer benieuwd wat de uitkomst van het onderzoek zal zijn. Aleen jammer dat we dat vaak niet vernemen. Dit in tegenstelling tot "de bakkies" die met zeeschepen plaats vinden.
Maar wat zullen de opvarenden van die doerak geschrokken zijn !.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Pleziervaart op de Oude Maas te Barendrecht

Bericht door Bob R.I.P. »

Staat op de hoek, ongeveer waarvan de foto is genomen een post van de havenbegeleidingsdienst?
Zo'n geel/blauw geval.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Pleziervaart op de Oude Maas te Barendrecht

Bericht door Otter »

Post oudemaas staat dicht bij de Botlekburg misschien hadden ze er net zicht op dat gebeuren

opde site van rotterdam staat dat het stuurhuis de brug zou raken dat kan haast niet die
is meer dan 10 meter

gr otter
Wie onder weg is, vorderd
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Pleziervaart op de Oude Maas te Barendrecht

Bericht door Herman »

De beste stuurlui staan aan de wal is een kreet over mensen die amper weten wat een schip is.
Als ik de verhalen lees over het gebeuren,zou ik zeggen er is een inschattings fout gemaakt,en ik vraag mij af of er wel contact is geweest tussen de duweenheid en de tanker. En wat was de rol van de havenpost hier in,daar zit toch een verkeersbegeleider op.
gr.Herman


Plaats reactie