Ank en Pieter winsemius

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Norway13
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2016 15:30

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door Norway13 »

Pieter Winsemius (2)

Op Flotta, gelegen aan de baai Scapa Flow (Orkney eilanden bij Schotland) moesten we twee te water geraakte hijskranen bergen en afvoeren. Occidental Petroleum startte hier in 1974 met de bouw van een olie terminal, de op één grootste terminal voor verwerking van Noordzee olie en gas.
kraan 2.jpg
kraan 2.jpg (56.49 KiB) 2654 keer bekeken
De gieken van de kranen waren er al afgehaald maar het naar boven halen van die 40 ton zware jongens was geen peulenschil. Kapitein Knijnenburg nam geen enkel risico en we bleven tussen de 5 en 7 graden tillen en pompen. Ze kwamen veilig aan boord en werden zonder ongelukken in het ruim gezet. Onderweg kwamen we echter in een fikse storm en toen waren de rapen gaar. De cabines wisten los te komen van de sjorringen en de brake die erop zat en begonnen met alle macht, op het zeetje, tegen de scheepswand te beuken. Daar zijn we wel even mee bezig geweest en niet zonder gevaar, om die weer vast te krijgen.
kraan 4.jpg
kraan 4.jpg (80.45 KiB) 2654 keer bekeken
Het op- en ompompen was een lijdensweg. Al die zij-ballast-tanks (Wing tanks) stonden met elkaar in verbinding en elke tank had z'n eigen (spindel) ballast en lens afsluiter die met de hand bediend moest worden. Die krengen bleef je gangbaar houden en nieuwe pakkinkjes erin stoppen want een niet goed functionerende zuig of pomp mond kon desastreus zijn. Al hadden ze daar alleen eens vlinderkleppen voor bedacht, zou het leven er een stuk beter uit gezien hebben…., wat een pokkeafsluiters waren dat!
Hoe vaak ik m’n kop niet gestoten heb aan die dekbalken die doorliepen tot over de zijtanks en ik er dus steeds onderdoor moest voor die afsluiters, weet ik niet meer. Helmen hadden we nog nooit van gehoord natuurlijk en dat was maar goed ook anders had ik nu met een nekkraag gelopen…
Pieter in de Middellandse zee.jpg
Pieter in de Middellandse zee.jpg (67.57 KiB) 2654 keer bekeken
Voor het pompen was er een eigen pompunit in de kofferdam tussen ruim en machinekamer geplaatst, als dat ding liep dan verging horen en zien je en je moest er wel bij om ballast en lens om te zetten. Ook de koeling van dat machientje was af en toe nogal problematisch. Buiten het luik aan dek ging dan ook de deur naar de verblijven open.... Dat was voor de slapende wacht dus en ramp...
Er zat ook een generator op die het mogelijk maakte om elektrisch te lassen. Hier nog wel een stunt mee gemaakt in Liverpool waar we container kranen geladen hadden maar de zware H50 dekbalken konden we niet goed vast krijgen met alle bouten (die gaten in langs en dekbalken waren zorgenkinderen, in mijn Enship periode werden ze tot twee keer toe overhaald), dus maar vast lassen dan. Komt een vertegenwoordiger van de Union aan boord dat dat niet de bedoeling is en moet gebeuren door Engelse lassers.... Nou dat dachten we dus niet, wij 's avonds op weg naar buiten en daar voor anker en lassen maar weer. Wat een lichtshow werd dat!
container 1.jpg
container 1.jpg (83.49 KiB) 2654 keer bekeken
Op een mooi reisje naar IJsland had ik botte pech.
In Rotterdam geladen (weet niet meer wat) en tevens de blower door Brown Boveri overhaalt. Net door de Pentland Firth, waar we met een mijl of 16 doorheen voeren...., begint dat ding te rammelen en te gieren als een gek. Ook kregen we het uiterlijk van een oude stoomboot qua rookpluim, niet best vanzelf.
Zo goed en kwaad als het ging naar IJsland verder getuft.
Bij aankomst hadden we ons voorgenomen even te gaan toeren naar o.a. de Blauwe Lagune en de geisers. De vrouw van de ouwe m’n filmcamera maar gegeven (die ging wel) en ik mocht die blower uit elkaar gaan pellen…. Ik weet het nog goed, het lager aan de inlaat zijde was een soort verenpakket van allemachtig veel ronde plaatjes, en dat zag er niet echt goed uit, rafels, gebroken en kromme plaatjes kwamen er te voorschijn. Het reserve pakket erin gestopt (een ware strijd op zich zonder het benodigde speciale gereedschap) maar ik kreeg het erin. Niet voor lang want op de terugweg spatte het er weer uit. Dat ding was finaal uit balans geraakt op de heenweg, of was dat al na het reviseren. Is nog een aardige strijd geweest met onze technische man en B.B.
Ik heb er gelukkig nog wel een leuke super 8 film van de spuitende geisers aan over gehouden dankzij kapt. Bob’s partner.

De machinekamer van de Pieter had ik m'n handjes vol aan.
Tussen de bedrijven door was er zo genaamd "Continu Survey". Dit betekende doorlopend sleutelen, ook onder het laden en lossen door.
Een keer in de Perzische Golf ben ik van m’n stokje gegaan, ze vonden me op het sloependek in een ietwat suffe en verwarde toestand. Het gebruik van de zouttabletten hebben we daarna met 100% opgeschroefd en het survey op een laag pitje gezet. Het was ook geen doen in de machinekamer, dik 45 graden Celsius en dan even een zuiger trekken….
warm.jpg
warm.jpg (50.75 KiB) 2654 keer bekeken
Ook pech met de omkeerinrichting, dat had ik eerder meegemaakt alleen had ik nu wel een manchet bij me. Machinekamertje wel weer onder de drek van voor naar achter. Ik weet nog dat tijdens het vervangen van die manchet, de seegerring van het tangetje piepte en onder in de bilge terecht kwam…. Dat was even minder leuk want ik moest weer eens onder de leidingen zien te komen…
mk onder olie met water emulsie.jpg
mk onder olie met water emulsie.jpg (81.1 KiB) 2654 keer bekeken
De machinekamer zelf was best krap bemeten en je kon er je kont nauwelijks keren. Probeerde ook niet na het Suez kanaal (zuid) tussen separator, kachel en uitlaatzijde van de blower (aan bakboord achter) te komen van daar was het rete heet. In dat hoekje was het makkelijk 60 - a 70 graden..... Maar die separator moest wel regelmatig schoongemaakt worden vanzelf.
Aan stuurboord was wat meer ruimte, hier stond een 4 pits Lister die ik echter slecht aan de praat kon houden. Van alles geprobeerd maar niet op kunnen lossen helaas. Tot op het bot al eens uitgekleed en volgens fabrieksopgave alles weer op z'n plek gezet..., weer niet mooi lopen! Dat ding heeft me aardig bezig gehouden.
Heb hier nog wel een familielid blij kunnen maken met het tweede onderdelenboekje met alle spec's en montage handleiding voor op z'n oude binnenaak met een zelfde Lister...
Vaart nu (2016) nog!!

Norway13
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2016 15:30

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door Norway13 »

Bij mijn sollicitatie in 1976 gekregen "documentatie" van de Ank en Pieter.
Zo kon ik een klein beetje inzicht krijgen in wat Enship eigenlijk was en deed...... Net of ik dat wel even doorhad met die 8 foto's.
Met stijgende verbazing heb ik 's avonds de foto's met m'n meisje uren bekeken en ik werd er niet geruster door....
De volgende dag belde ze al dat ik naar de Ank in Rotterdam moest.... Het feest ging beginnen!
Ank Winsemius (1).jpg
Ank Winsemius (1).jpg (158.18 KiB) 2534 keer bekeken
Ank Winsemius (2).jpg
Ank Winsemius (2).jpg (191.91 KiB) 2534 keer bekeken
Ank Winsemius (3).jpg
Ank Winsemius (3).jpg (207.76 KiB) 2534 keer bekeken
Ank WInsemius (4).jpg
Ank WInsemius (4).jpg (190.22 KiB) 2534 keer bekeken
Pieter Winsemius (1).jpg
Pieter Winsemius (1).jpg (256.34 KiB) 2534 keer bekeken
Pieter Winsemius (2).jpg
Pieter Winsemius (2).jpg (191.27 KiB) 2534 keer bekeken
Pieter Winsemius (3).jpg
Pieter Winsemius (3).jpg (225.48 KiB) 2534 keer bekeken
Pieter Winsemius (4).jpg
Pieter Winsemius (4).jpg (174.74 KiB) 2534 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door jdbvos »

Prachtige beschrijvingen, en hele mooie foto's zeg !
Bedankt !
hejje dur meer, van beide ??? :-D
Oost, west...ook best
Norway13
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2016 15:30

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door Norway13 »

Nee helaas...., alleen nog wat eigen opnames en die volgen nog.
Leuk is de Pieter (4), nog voor de verbouwing zonder de Wing tanks. De H50 balken lagen toen in een verstevigde "stoel" op het potdeksel...
Norway13
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2016 15:30

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door Norway13 »

Pieter Winsemius (3)

Vaak was het tussen de bedrijven door even naar huis. De verlofregeling was op papier prima maar kwam in de praktijk niet echt uit de verf.
Zo kwam het voor dat ik op een avondje heen en weer Rotterdam deed, moest ik de laatste trein niet missen vanzelf…. Of we er wat aan hadden betwijfel ik achteraf, ik kwam het ritme alleen maar verstoren thuis denk.
Eén keer lagen we in Beverwijk en liet ik de boel onder de hoede van de assistent (2de machinisten waren al een tijdje uit de gratie), en ging “even” op bezoek naar m’n ouders die vlak bij Schagen woonden. Worden we op een gegeven moment gebeld (hoe hebben ze me kunnen vinden!), dat er steeds een alarm afging op de Pieter en er niemand te vinden was…. O, jee….
M’n vader en ik erheen in zijn 2CV en al snel zag ik het bilge water hoger staan dan eigenlijk de bedoeling was. Hulpmotor proberen te starten…., luchtflessen leeg! Samen met m’n vader de SB Lister aangeslingerd (of dat altijd zo moest, kreeg ik nog te horen…) en de bilge pomp gestart en weer onder het alarm nivo gepompt.
Toen opzoek naar de assistent. Die vonden we pittend op de bank in de messroom en met geen 2 paarden wakker te krijgen… Hadden we ook niet veel aan dus.
Assistent uitgeteld.jpg
Assistent uitgeteld.jpg (59.47 KiB) 2469 keer bekeken
Het 2x 60tons laad/los gerei stond op demontabele platforms op de langsbalken met een handvol bouten en moeren vastgezet. Een geweldig doordacht systeem! Het nadeel was dat die dingen er te hooi en te gras af of op moesten, want dan had de Ank ze nodig en dan weer de Pieter of dan stond het weer in de weg of hadden we er maar één nodig. De zij-bomen werden bediend door 2 pits Listers waar nog een lontje in moest...... Eén keer met een koelbarge in de takels schee zo'n ding ermee uit, brandstof pomp vast.... Die moest even uitgewisseld worden met 45 ton in de hook... Was geen pretje en het duurde iedereen veel te lang voor ie weer begon te pruttelen...

Op een reis van Afrika de Middellandse zee in kreeg onze kapitein Horjus aanvallen van nierstenen, de stuurman was eerder die reis al gesneuveld in Lagos (de eerste matroos nam z'n plek in) maar onze ouwe was ook niet meer in staat wat te doen. Ik mocht hem wel morfine in z'n bil spuiten voor de pijn (dat had ik ook al kunnen oefenen op de stuurman in Lagos) en weet nog dat ik de naald er maar met moeite in kon krijgen..... Dat hielp 'm wel een beetje maar de Straat van Gibraltar door zag ie niet zitten, dat hebben de matroos en ik samen maar gedaan, en ten slotte had ik al wat "brug" ervaring in het Kanaal met de Noord Nederland opgedaan... Van stuur Zwaan had ik eerder als eens leren werken met een sextant en dat kon ik weer mooi in praktijk brengen door een drie-hoeks-peilinkje nemen!

Ben aardig wat keren door het Suez Canal gegaan.
Suez Canal Authority.jpg
Suez Canal Authority.jpg (70.55 KiB) 2469 keer bekeken
Reken erop dat we een bekijks hadden met de al dat spul aan dek, menig loods wilde niet in z'n uppie weg met van die rare lading aan dek. Vaak moesten we eerst binnenkomen in Port Said waarna de hoge heren in witte jurk beslisten wat te doen, wat neer kwam op meestal extra betalen denk....
Wat een strijd was het ook om het Suez light aan de praat te krijgen en te houden. Er zat slechts één verdeelkastje voor navigatielichten en welgeteld één 40 Watt peertje in de bak, maar gelukkig konden we wat aftappen van de ankerwinch al was ik daar niet helemaal gelukkig mee op de manier zoals die Egyptenaren dat aan elkaar knoopten met wat we nu, "startkabels" zouden noemen. Een keer toen de Pieter inmiddels uitgerust was met “Loods hut” op de bak (i.v.m. te hoge lading kon de loods niets van de brug af zien en moest zijn assistent in de cabine plaatsnemen….) waren die jongens helemaal blij, ze mochten in dat hutje zitten, wat niet meer was dan de cabine van zo’n brommobiel….
Of die keer dat de tweede machinist er de brui aan gaf. Die nuttigde iets teveel van het gerstenat en moest ik noodgedwongen droog zetten. De machinekamer kwam ie amper meer in en in het Suez Canal moest je toch wel een beetje in de buurt blijven van de telegraaf, dat werden lange wachtjes voor mij. Een vervelende ervaring temeer daar die goeie man zeker 30 jaar ouder was en ik ‘m de les moest lezen. Zo dwars al wat voor de kop en daar moet je dan nog een week of 6 minimaal mee verder….

Ook de littekens van de krap 3 jaar eerder gevoerde Jom Kippoeroorlog waren in 1976 nog duidelijk zichtbaar langs de oevers van het Suez Canal. Een uitgebrand schip op de Bitterlakes, verdedigingswerken in Port Said. Zelfs het "centrale" bruggehoofd van de Egyptenaren was nog terug te vinden als (toen) ferry oversteekplaats. Het heeft tot dik in de jaren 80 geduurd voor alles opgeruimd was.
ingang Port Said.jpg
ingang Port Said.jpg (67.05 KiB) 2469 keer bekeken
Langs de oever 1.jpg
Langs de oever 1.jpg (97.6 KiB) 2469 keer bekeken
wrak in de Bitterlakes.jpg
wrak in de Bitterlakes.jpg (58.89 KiB) 2469 keer bekeken
In de Bitterlakes konden we, voor anker liggend en wachtend op het volgende Noord konvooi, mooi even zwemmen. Iedereen dook te water tot de kok brulde dat er haaien rond zwommen (geintje)….. Iedereen er weer als een speer uit en even later lag de kok in het water…, ons zo de stuipen op het lijf jagen, dat kon vanzelf niet.
Stuur Zwaanenburg in de Bitter Lakes.jpg
Stuur Zwaanenburg in de Bitter Lakes.jpg (77.62 KiB) 2467 keer bekeken
Toen we weer ankerop moesten en aansluiten in het konvooi zat er een knoop in de ankerketting. Mooi dat we dat anker niet omhoog konden krijgen en het was amper van de bodem af, Na wat gemartel en gebeuk met een pijp, schoot ie eruit en die pijp werd op nog geen 10cm van m’n gezicht als een raket weggeslagen. Dat dat goed is gegaan mag een wonder heten. Ons plekje waren we wel kwijt inmiddels maar mochten gelukkig wel nog aansluiten...
noord konvooi Suez kanaal.jpg
noord konvooi Suez kanaal.jpg (60.97 KiB) 2469 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14437
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En ik maar denken dat ik vroegaah wel eens wat meemaakte op de Reuzen van Heusden van Ome Cornelis :roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door v+d »

Mooie verhalen Theo, eindje pijp langs je kop en meer van die ongein. "Vroeger" hadden we vaak mazzel, zonder helmpjes en zonder schoenen met stalen neuzen :-D
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Nog een foto gevonden van de ank winsemius
jaartal niet bekend - eind jaren 70??
ank winsemius te milfordhaven_.jpg
ank winsemius te milfordhaven_.jpg (47.19 KiB) 836 keer bekeken


Plaats reactie