Ank en Pieter winsemius

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
R.Boelhouwers (RIP)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door R.Boelhouwers (RIP) »

willem de Boer,

De foto van de Pieter met de sheerleg aan boord is een charter van Hattum & Blankevoort Haarlem,het ding was zo zwaar dat de poten van het ding aan de onderkant open moesten blijven en een zee moesten gedompeld worden, om de stabiliteit te vergroten.
Hier is die onderweg naar Shang Hai een reis die veel langer duurde dan gepland door de drag in het water ipv 10 knopen liep die nog geen 6. Gelukkig was het een timecharter en geen gewone reis charter.
Na het werk in China werd de sheerleg weer geladen en ging hij onderweg naar West Afrika,via Colombo waar de kok inkopen ging doen op de markt.
in straat Madagascar ging het langzaam maar eenmaal rond de kaap
vloog die vooruit en kwam 3 dagen eerder aan dan gepland.

de groeten
Reg

R.Boelhouwers (RIP)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door R.Boelhouwers (RIP) »

hoi Willem den Boer

Op pagina 8 staat een foto van de "Ank"met een verticale ponton een charter van Hattum-Blankenvoort dbv Nera Maritime. Wat oorspronkelijk problemen gaf omdat de bomen niet ver genoeg reach hadden om de baby ver genoeg buiten boord te brengen.
Jaap Damhof en Krijn de Ruiter zweetten over hoe te werken en toen kwam ik met het idee om hem verticaal te zetten. Jaap knarstte zijn tanden maar na twee keer nadenken en met veel lassen in de top van de derricks hebben we het toch maar gedaan.
Damwand onder in het ruim,ponton en cat aan dek,samen met een heineken-container aan dek en alles werd geladen bij Rudy ter Haak in Amsterdam.
En uiteindelijk onder commando van Marcel Buurs richtig Ijmuiden en Warri. Het heeft 20 ton brandstof gescheeld om voor de wind te zeilen met het apparaat.
De biercontainer was gauw opengemaakt tijdens de reis en de heren hebben genoten,wat de contractors in Warri hebben gezegd verteld het verhaal niet
groet
Reg
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Reg,
Bedankt voor je bijdrages over de geschiedenis van deze schepen. :-D
Ik vond nog 2 foto's van de Pieter, als het goed is staan ze nog niet op Kombuispraat.
All he best
Jos
Bijlagen
Pieter_Winsemius-02.jpg
Pieter_Winsemius-02.jpg (70.79 KiB) 4011 keer bekeken
Pieter_Winsemius-04.jpg
Pieter_Winsemius-04.jpg (144.49 KiB) 4010 keer bekeken
Gebruikersavatar
willem den boer
Berichten: 213
Lid geworden op: 12 jul 2006 20:33
Locatie: Heerjansdam

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door willem den boer »

:-D :-D :)
Reg en Jos ,
Bedankt voor uit de uitleg en de foto,s,.
Mooi dat er toch nog zo af en toe weer wat boven water komt.
Het is niet om aan te zien wat er allemaal van die schepen terecht is gekomen, maar nu weten
we tenminste het nodige.
Gr, Willem.
Hang de wolken van
vandaag niet voor de
zon van morgen.
R.Boelhouwers (RIP)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door R.Boelhouwers (RIP) »

Hoi Jos

Eerste foto is een ontmantelde portaal kraan geladen in Milton Keynes,maar waar naar toe ........???licentie-bouw van Paceco-Vickers dat weet ik wel. Geen idee,dit is te lang geleden.
Kranen waren "gefundeness fressen"voor ons en ze kwamen naar Enship dwz Gaillard,Le Havre, - Stother& Pitt,Bath,- Paceco-Vickers op de Tyne, Stork Hentzen,Rotterdam, - Kvaerner Brug,Drammen & Risoer,- Butters Cranes, Brisbane en dat kwam door het heavy-lift deck waar ze beiden mee uitgerust waren.
Alle portalen,gieken,koningen werden glad af geladen zonder ge-oude jongedames

2e foto is van voor mijn tijd. Het is een lading van Johann Stahl,Mannheim, maar toen is de "Pieter"nog niet volledig omgebouwd.

groet
Reg
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wederom bedankt, Reg! :-D
All the best
Jos
R.Boelhouwers (RIP)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door R.Boelhouwers (RIP) »

To whom it may concern

Het was niet altijd Hollans glory potverdorie

Drie verhalen van de "Ank"

1) Bij de werf "Welgelegen" Harlingen een beurt gehad en in ballast naar de Humber. Met nog 12 uur te gaan, ineens KLONK en een knal, roer kwijt en het enige wat over was was een stukje van de roerkoning.
Dus Scheveningen gebeld en daar schoten we in de lach, alsof je naar de hoeren gaat en je bent je jongeheer vergeten !!!????
De werf gebeld die een nieuw roer in Engeland bestelde.
Sleepboten had die nier nodig want die had hij al zelf besteld.
Verder was alles goed aan boord.
Gerepareerd en opgestoomd naar Middlesborough.

Daar moest die laden voor Adamson & Hattchet en een charter van vanOmmeren UK London voor Arzew.
Marcel Buurs was de Kapitein en Bob Horjus zou hem assisteren met het laden.
De ruimlading zat er gauw genoeg in en toen was het wachten op de twee zware kolommen voor het dek.
De eerste 2 dollies kwamen met de eerste kolom waarop keurig afgetekend stond waar het zwaarte punt zat.
Tijdens het gereed maken van het schip, bleek dat de "Ank"zich een beetje stijf bewoog, dus peilen en daar bleek uit dat de bodem modderig was (Zacht). dus geen harde bodem.
Bob liet het schip met kettingen vast leggen en gaf order om 6 graden slagzij te maken naar stuurboord.
Nummer 10 Middlesborough ligt achter een sluis en die zou dicht blijven gedurende de operatie.
OP het moment dat ik "lift off" hoorde zeggen draaide ik me om en zie 3 dingen.
De Ank komt omhoog in het dok,de eerste boom komt als eerste naar binnen gevolgd door nummer twee, het stuk vliegt over het schip, Horjus probeert hem tegen te houden met zijn handen, duikt, ik zie Buurs een sprong maken (naar ik dacht de kade)
Ik zie de sluisdeur open staan en een Marine-schip zijn neus naar binnen steken
IK zie de lading aan bakboord in het water plonzen.
De bomen krom als een hoepel staan door dat ze tegen de stagen aangeslagen hebben.
EErst kijken of er geen gewonden zijn, niemand , de kok die normaal zo zwart is als de nacht komt naar mij toe en doet zijn beklag dat die zo geschrokken is.
De Ank ligt met 10 graden over bakboord desolaat in het water samen met het stuk.
Praat eens met Engelsen over de regels van heavy lifts,dan weten ze niets.
De sluismeester wist niets van een afspraak over het gesloten houden van de sluis,na aandringen barstte hij uit "There was a navy ship coming in" zijn excuus voor het openen.
De dolliedriver die opgegeven had dat de achterste dollie meer gewicht had dan nummer 1 , was ineens niet thuis.
Etc etc, schadevergoeding was er niet bij.

Scheveningen bestelde de Starman om de lading over te nemen en ik
een bok van Risdon Beasly om de kolom uit het water te halen.
Na twee dagen vertrok de Ank met kapotte bomen naar Rotterdam

3) Knijnenburg had het commando weer overgenomen en moest 3 kraanportalen laden in Drammen.
gebruikelijk was dat er drie heavy lift balken onder de poten kwamen
waarvan op de eerste dan schoorschoenen kwamen om afglijden te voorkomen, maar Jaap dacht dat wel met 2 balken kon volstaan.
uitgevaren en halverwege Noordzee ter hoogte van de Doggersbank pikte de boot een zee'tje en jawel boem, twee poten gleden van de balk af en knalden door de houten schalmen van het weather deck.
Skyfoto heeft nog foto's genomen na het ongeluk maar hij is er mee naar Fos sur Mer gekomen.

Drie ongelukken zonder menselijk letsel gelukkig

Groet
Reg
Wil P M

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door Wil P M »

Ik heb een aflosreis gemaakt op ms. Ank Winsemius.
Die eerste stuur wilde persee met de kerst thuis zijn, dus liep ie van boord.
Het schip moest van marseille naar Brest en ik heb toen , ja, gezegd en ben naar marseille gevlogen.
Met 6 man en een haven sleepbootje op de balken voeren we met 7 a 8 knopen en een niet gecompenseerd magnetisch stuur kompas naar Brest.
Azimuthen nemen kon alleen op het magnetisch kompas op het schavotje.
na een koers verandering moest je wel twee a drie azimuthen nemen, want de fouten waren zo rond de twintig a dertig graden en dat veranderde natuurlijk sterk door het andere scheepsmagnetisch veld bij een andere koers.
Afijn, in Drammen kon ik weer naar huis.

Het was kerst 1974. In het Engels kanaal was nog net geen verkeers scheidings stelsel. Dat zou pas op 1 januari 1975 in werking gaan.
De matroos zei toen tijdens mijn 0-6 wacht, een boei aan bakboord. Ahum, inderdaad , een onverlichte boei aan bakboord, die op 10 meter afstand van het schip voorbij schoof.
Toen ben ik maar een mijltje noordelijker langs de koersen over de boeien in de kaart gaan varen.
Hee, stuur, waarom zit je niet op de koerslijn? vroeg de kapitein bij het overnemen van de wacht. Ik vertelde hem van die onverlichte boei en toen was het goed.

Een keer kwam de tweede wtk koffie drinken en die zag mij niet, omdat ik op het schavotje een azimuth aan het nemen was.
Die liet de brug deur open en toen kon ik de trap niet meer af, want de brug deur zat ervoor.

Verder hadden we wel een gyro, maar die deed het niet.

Groetjes
Wil P M
Norway13
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2016 15:30

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door Norway13 »

:oops: Ai, en toen kwam ik de verhalen tegen van de Ank en Pieter Winsemius op Kombuispraat...
Al wat eerder was ik op kustvaartforum.nl begonnen toen ik de verhalen over en van de AW en PW tegen kwam, hier horen ze eigenlijk thuis "mijn" verhalen over de Ank en Pieter.

Hoe het begon.
Het moet ergens in 2014 zijn geweest toen ik op kombuispraat.nl werkelijk schitterende verhalen tegen kwam van Reginald Boelhouwer.
Reg was de belader en duizendpoot van Enship, zelf had ik als machinist niet veel met hem te maken maar de verhalen die Reg aan Kombuispraat toevertrouwd heeft zorgden ervoor dat er weer een hoop herinneringen boven kwamen drijven. Hij was er mede debet aan dat ik óók mijn verhalen van vroeger op papier ging zetten. Met een brok in mijn keel vernam ik dat hij in 2010, veel te snel, net gepensioneerd, al overleden was.
Ook kwam ik in Reg zijn verhalen tegen dat Krijn de Ruiter al eerder was overleden.... Dat zijn toch wel heftige afsluitingen van bijzondere tijdperken hoor...

Mijn verhalen op papier zetten....
Dat werd nogal een operatie, want hoe pak je zoiets aan? Eerst alle oude dia's boven water toveren, scannen en opknappen. Web site maken en inrichten.... Workflow bedenken en tussendoor de nieuwe technieken van fotobewerkingsprogramma's en ontwikkelingen van het internet eigen maken.... Al met al duurde dat wel een jaartje voor het eerste verhaal geïllustreerd met foto's het levenslicht zag.
Reginald heeft weer heel wat teweeg gebracht, want dit alles begon op een regenachtige zondagmiddag in mei, met het zoeken naar de historie van de Pieter Winsemius.....
Alsof het gister was… Enship, door Reginald Boelhouwer (R.I.P.)

Pieter Winsemius (1)

1976. Mijn eerste jaar zeevaartschool zat er op.
Een beetje aangespoord door de voormalige meester van de Oost Vlieland, meester de Jong, en wat financiële zorgen, ging ik na één week schoolvakantie "gelukkig" weer snel naar zee.
De Jong was intussen de technische man aan de wal bij Enship geworden. En die nodigde me uit in Scheveningen te komen praten of ik niet met hen in zee wilde gaan. Ik kon bij Enship 1ste wtk worden op de Pieter Winsemius, een zware lading schip.
Dat was best een beetje overrompelende vraag. Kon ik dat al? Was ik daar al aan toe?
Aangespoord door de overige kantoormannen (Krijn, Bob en Reg) op de 2de Zeesluisdwarsweg (op de hoek, 1 hoog) zei ik uiteindelijk “ja”.

Ik begon twee dagen later al op de Ank Winsemius, die moest van Rotterdam naar Scheveningen en Meester Kees was met verlof. Nou dat was appeltje eitje, als het niet erger werd dan zo dan moest het me lukken…-;)

Daarna overstappen naar de Pieter en gaan met die banaan….

Ik snapte er in het begin echt helemaal niets van, was echt een complete Dummy wat zware lading en overpompen betrof. Veel onderwijs gehad van die ouwe, kapitein Knijnenburg, die op een heldere en duidelijke manier alles uitlegde en zo nodig nog een keer uitlag, volgens mij had hij instructies van de Jong gehad me “goed” op te voeden…., maar ja, bij elke uitleg hoorde ook wel een potje vanzelf…-;). Op laatst wist ik alles van MG, tilboog en slingertijd....
uitleg van Jaap en de kok.jpg
uitleg van Jaap en de kok.jpg (70.9 KiB) 2761 keer bekeken
Een bijzondere anekdote was wel het afbreken van een cilinder….
In de Pieter stond een 8 cyl. MWM 1000pk. Op het onder blok stonden 8 losse cilinders.
Op een gegeven moment een grote klap en alles stil en donker aan boord, volgens mij ergens voor de Portugese kust onderweg naar Bibao om een tank op te pikken voor Rouen.
Na inspectie (even wachten op de carterexplosie waar ik bang voor was) bleek dat er één cilinder tussen de 8 finaal weggeslagen was. De top rand van de cilindervoering was afgebroken (bleek later) en de cilindervoering was hierdoor naar beneden gezakt waardoor er waterslag plaatsvond en met de volgende neerwaardse slag die voering over het onderste deel van de drijfstang viel en de boel muurvast stond....., er was aardig wat schade ontstaan.
De toch best wel gewichtige cilinderkop lag in twee stukken, met alle hebben en houwen ergens achter de stuurboord Lister hulpmotor, gelukkig zonder de generator aan gort te hebben geslagen…. Wat moet je met zoiets?
Eerst maar proberen of we de boel weer rond konden krijgen. Muurvast, niet voor- of achteruit te krijgen. Er zat een afgebroken stuk van de zuiger klem tussen krukas en drijfstang waar twee matrozen 6 uur mee bezig waren om er uit te boren en slijpen. Onderhand alle gaten afgedicht (koelwater, startlucht, brandstofpomp, uit en inlaat) en wat omleidingen gefabriceerd met slangen. Op het gat in het onderblok, waar eens een cilinder stond, een plaat hout gelegd met daarop een restant van de zuiger. Olie ververst en starten maar, niets….. Bleek de startkrans precies voor de cilinder te staan die er niet meer was, er moest dus even getornd worden aan het vliegwiel, later tijdens het manoeuvreren deden we dat anders, dan gaven we eerst op de hand een klappie achteruit en dan weer snel in z'n vooruit. Op 7 poten naar Bilbao en met wat voorzichtigheid en af en toe doorstartend, afgemeerd. Na overleg met kantoor de tank geladen en voorzichtig naar Rouen gebracht, goed dat niet iedereen wist dat we geen direct omkeerbare motor meer hadden. Bij aankomst op de werf in Krimpen aan de Lek stond iedereen wel even perplex, dit hadden ze nog nooit gezien….

We zijn met de Pieter een paar keer naar Lagos en Warri (Nigeria) geweest.
op de rede bij Lagos.jpg
op de rede bij Lagos.jpg (54.87 KiB) 2761 keer bekeken
Onderhand wist ik prima wat te doen met al die on-genode dames die met een uitgeholde boomstam aan boord gebracht werden, aan de was zetten, herstelwerkzaamheden laten verrichten, hut soppen en ze goed betalen met wat blikken eten en zeeppoeder en wat dollars…. Ook nu vonden ze dat weer prachtig en konden ze dit prima waarderen. Vervelend was wel dat dit bekend werd op de wal en er wel heel veel "liefhebbers" langs kwamen. We moesten aardig wat moeite doen om die dames van boord te houden, stuurden ze door naar andere schepen...-;)
even de was doen.jpg
even de was doen.jpg (84.47 KiB) 2761 keer bekeken
Dat naar Nigeria sturen deden ze volgens mij expres in Scheveningen, want dat betekende dagen, zo niet weken voor anker op de rede. Goed voor de “Demurage”. Een welkome aanvulling op de omzet in een steeds maar moordender concurrentie strijd op de zware lading vracht.

We lagen zeker al weer een week of 3 - 4 voor anker (met nog zeker 80 andere schepen…) toen de stuurman tijdens z’n rondje van de lading af donderde en met onbekend letsel tussen de H50 balken op dek lag. Uiteindelijk in z’n kooi gekregen waar ik voor het eerst kon oefenen met de morfine spuit om de pijn een beetje te verzachten. De toen aan boord zijnde aflos ouwe kreeg uiteindelijk permissie van de haven autoriteiten om naar binnen te gaan zodat we de stuurman naar het ziekenhuis konden transporteren. De intussen opgetrommelde Knijnenburg die de lossing zou uitvoeren als een speer naar Lagos getransporteerd en die kon ik tot in de machinekamer horen voeteren omdat we door dit voorval aardig wat demurage zouden mislopen…..

In het begin was het er nog wel rustig en geen problemen, maar er begon daar piraterij te ontstaan en vooral als je lading had wat ze gebruiken konden werd je gaandeweg de Sjaak…. Dat was zelfs zo heftig dat op een Rus 2 man gegijzeld werd en een Noor een dode gevallen was. Wij niet met een paar barges en 2 binnenschepen aan boord, daar was men gelukkig niet in geïnteresseerd. Ze moesten eens weten dat die binnen schepen vol gestouwd waren met dozen Heineken bier…..
binnenvaart-aak vol bier.jpg
binnenvaart-aak vol bier.jpg (97.99 KiB) 2761 keer bekeken
Voor het eerst met rollers gewerkt in Lagos. De koelbarges oppompen met de Enerpacs en dan op z.g. rollers gezet en onder het blok gerold. Aangehaakt en in het water gezet. Ik heb hier nog een film van gemaakt (vrij revolutionair, ik maakte elke 2 minuten een minuutje film, soort time laps) die op kantoor beland is en nooit meer boven water is gekomen.
bewaking met pijl en boog.jpg
bewaking met pijl en boog.jpg (90.33 KiB) 2761 keer bekeken
Het bier werd gelost onder bewaking van een stel Nigerianen met pijl en boog! Het scheen een speciaal volkje te zijn uit het oosten van Nigeria die heel vakkundig met dat wapentuig om kon gaan. Uiteraard werd er ’s nachts geprobeerd aan boord te komen, ze wisten nu dat er bier te halen was, maar dat lukte toch mooi niemand.
Ik weet ook nog dat we daar te maken kregen met een Groningse stuwadoor, wat een mannetje was dat! Petje af hoe die de boel daar aan de praat wist te houden!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prachtig, dit soort verhalen uit de tijd dat je nog kon en moest improviseren aan boord. :-D


Plaats reactie