Ank en Pieter winsemius

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
R.Boelhouwers (RIP)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door R.Boelhouwers (RIP) »

Ben 59

Foto van de Eldir met verlengde spier.
Kranen waren geladen in Bath bestemming Salalah Oman charter Stothert & Pitt. Herman v/d Poel heeftde spierverlenging getekend en het gebruikt omde machine-huizen op de protalen te zetten.

De Cats zijn een charter van Damen Gorkum bestemd voor Jeddah
Transhipment vond plaats in de Rijnhaven dmv een bok,er stond toen wind 8 of 9 en doordat het laatste kraanportaal met 1 haak van de bok werd gelost begon het ding door de wind vreselijk te draaien en
zou bij landing op de kade schade veroorzaken ik heb toen zelf de schipper van de Matador opdracht gegevn achteruit te slaan en het portaal in de haven te landen om de draai eruit te krijgen.
Dat is gelukt en we hebben daardoor de bootjes kunnen laden.

mvrgr
Reg

R.Boelhouwers (RIP)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door R.Boelhouwers (RIP) »

Ben 59,

foto van de Enak reis Middlesbrough naar Abu Dhabi met 8200 cbm
gasturbine generator sets.

mvrgr
Reg
R.Boelhouwers (RIP)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door R.Boelhouwers (RIP) »

Jos wat is er nu zo moeilijk aan met of zonder spier te varen als ze te veel waren ging het naar het andere schip of de wal op.
dat kon want de winches,derricks en stagen gemonteerd op een derrick-platform wat met 8 borgbouten weer op de langsdragers zat.
De afmetingen van het platform 4 mtr land en 10 mtr breed.
Het dek van 50 cmH-balken was normaliter 12,50 mtr breed en kon naar 15 mtr gebracht worden.
En alles was gebout mer 8G bouten en moeren idem voor de schoorschoenen en las-ogen.

De Birka was het 3e schip van Enship, een bareboatcharter van het zweedse SVEA line,ik ben hoogst persoonlijk verantwoordelijk voor het charter en de onderhandelingen.
De laatste reis was van Brisbane naar St.John New Foundland met een
gedemonteerde butters-kraan en daarna ging die uit charter.

de ENAK,ELGER en ELDiR werden gebouwd en daarmee hield de zaak niet op, de max hijscapaciteit was 200 ton omdat de achterste wel 150 ton capaciteit had maar de voorste had alleen maar 100 ton, endat werd wel eens een probleem.
Toen hebben wij Ronnie Poons van Marlot benaderd en gevraagd of die interesse had zich bij de vloot te voegen. Na diverse gesprekken zei die ja en toen hadden wij er nog 3 bij,dwz Valkenburg/Valkenier en Valkenswaard 60/360/360 ton hijscapaciteit

Winsemius die als Dagobert Duck dollartekens in de ogen kreeg als hij geld rook of zag,claimde op een gegevn moment dat wij hem geld schuldig waren voor een patent op het heavy-lift dek en dat was er niet.Krijn de Ruiter in arremoe naar vanOmmeren,die wel wilde maar op voorwaarde dat zij 100% zeggenschap zouden krijgen en het management moest verdwijnen inclusief ondergetekende. En dat ging snel,Zaterdag terug uit Japan,Maandag het nieuws te horen en Woensdag op straat.

De kapiteins konden blijven want die waren med- eigenaar en moesten uitgekocht worden en dat was te duur.
vanEs nam het scheepsmanagement over later Dockexpress de commercie (wat een aanfluiting)
Dock had geen tijd en fut omzich op de spotmarkt,te begeven en vanEs dacht dat een schip een schip was
DE Birka was zo weg en Poons bracht zijn schepen weer onder bij Jumbo. Well done Boys !!en de "E-tjes"binnen 8 maanden verkocht aan Atlanska nog een keer "well done boys" Hoe breng je 18 jaar kennis en goodwill naar de bliksem althans de 18 jaar dat ik er gewerkt heb.

Het ergste komt nog 1,5 jaar later,moest ik bij Bonn & Mees aan de Sluisjesdijk zijn voor een laadopdracht aan hun te geven. Het kantoor van Jan Leenheer was in het westen van het gebouw en tijdens het praten zag ik ineens de silhouetten van 2 opgetopte derricks verschijnen uit de ochtendnevel aan de Schiedamse kanten en die kende ik.
Dus als een speer de auto in en naar Schiedam en jawel,aan de palen bij de oud Gusto werf lag die afgemeerd,vuil,smerig en geen verf meer met alle ruiten ingegooid te smerig om naar de kijken als een zwerver lag die daar te rotten,zonder zijn vroegere grandeur, Mijn Pieter en toen heb ik een potje staan te janken dan ben je veertig en de tranen biggelden over mijn wangen.

Hoe kan je een schip zo opmaken? En op dat moment haatte ik vanOmmeren,vanEs en Dockexpress om een schip zo naar de kloten te laten gaan.
Omgaan op zee moest die met een knoert van een deklast in plaats van zo te liggen rotten.maar dat ging nooit met de lage MG
Dus afscheid genomen

Heren het was me aangenaam en lang niet onverschillig
de groeten aan U allen

Reg Boelhouwers
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Ank en Pieter Winsemius

Bericht door j.haver »

willem den boer schreef::) :) :)
Oke Jos ,

Wat je heb zet je er maar op.
Ik heb nog 1 foto en dan ben ik er doorheen.
Ik hoop dat andere kombuizers er nog wat vinden
en plaatsen.

:roll: :roll: :roll: Mvg. Willem.
Goedendag Willem,

heb de foto nog niet kunnen vinden, maar op http://www.heavyliftvessel.com staat wel een foto van de Pieter met laadgerei.
Niet huilen; boot ligt m.i. bij een scheepssloper.

gr. Jos
R.Boelhouwers (RIP)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door R.Boelhouwers (RIP) »

jos haver

Middag jos, je bent abuis als je zegt dat de Ruiter een van de lading-inspecteurs was, hij was bevrachter zoals ikzelf. De enige die de schepen achterna ging was ook ik.
Krijn begon na Enship bij inderdaad Havelaar Shipping.
Ikzelf bij P&O Heavy Lift.
DE enige die zich lading inspecteurs konden noemen waren Jaap Knijnenburg en Bob Horjus en voor hun zelfs in zicht kwamen was het Jaap Damhof.
Fouten zijn zo gemaakt,het was verwarrend.
groet
Reg
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door j.haver »

Hoi Reg,

goed dat de verwarrende fout weer rechtgezet is door een doorgewinterde kenner die dichter bij het vuur zat dan Jan de Zeeman in dienst van.
Tja ; ze hadden allemaal een functienaampie. Voor de een 'Super-intendent', de ander 'lading-inspecteur', en weet ik allemaal hoe en wat. In mijn ogen deden zij allemaal hetzelfde; zorgen dat de lading volgens plan geladen werd en alles wat in de kribbings moet worden geplaatst ook daadwerkelijk in de kribbings terecht kwam en alles gezekerd en gesjord.

Zo leren wij nog eens wat.

Misschien dat je een foto hebt van de Birka ? Zet hem ff op de site, dan weten we waar we het over hebben.

Gr. Jos
R.Boelhouwers (RIP)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door R.Boelhouwers (RIP) »

Hai, Jos

Birka is ergens ,maar waar ????

Er zijn nog andere foto's en bij deze........

de groeten
Reg

Wat is in hemelsnaam je E=mail adres?

Computer doet het niet,kan geen foto's sturen,moet het per post doen
ergens volgende week.adres graag aub
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door j.haver »

zie je PB.
R.Boelhouwers (RIP)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door R.Boelhouwers (RIP) »

n'Ávond Jos,

Eerste foto is Pieter Winsemius met reactordrums van Johann Stahl in Mannheim,geladen te Rotterdam met bestemming Rendsburg,is gelost door eigen gerei.

tweede foto is ook de Pieter met scheepsluiken voor de Bilderdijk of die andere lash-bak die vergaan is en is in Duitsland gelost.

groet
REg
R.Boelhouwers (RIP)

Re: Ank en Pieter winsemius

Bericht door R.Boelhouwers (RIP) »

Hai willem,

Voor de goede orde,over de Pieter in sluis bij Terneuzen,toen had die een flinke storm achter de rug, windkracht 10 of daarom trent.
Toe ik de sluis aan de telefoon kreeg vertelden ze me dat die zijn deklast was kwijt geraakt.!! Hoe ze ook lullen onder elkaar ?!
Het enige was dat de kraan-koning aan de wandel was gegaan en als je goed kijkt zie je hem ook scheef staan in het portaal.

groeten
Reg


Plaats reactie