Scheepskoks

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Scheepskoks

Bericht door jacko »

Verdwijning scheepskok in 1991 blijft raadselachtig
ROTTERDAM - De verdwijning van een scheepskok in 1991 blijkt een compleet mysterie. Wim Quak werkte aan boord van een schip dat van Liverpool naar Puerto Rico voer. Onderweg verdween hij. Het Openbaar Ministerie liet dinsdag weten dat er geen aanwijzingen zijn voor een misdrijf. Ook wordt uitgesloten dat hij uit vrije wil is verdwenen.


Wim Quak.Het Cold Caseteam van de Rotterdamse politie heeft de zaak onderzocht nadat familieleden van Quak vorig jaar aangifte deden. Ze vermoedden dat de destijds 54-jarige man is vermoord.

Rechercheurs hebben afgelopen jaar met alle nog levende Nederlandse bemanningsleden van het schip gesproken. Nagegaan werd of het schip mogelijk drugs heeft vervoerd. Hiervoor is geen aanwijzing gevonden.
Ook is onderzocht of de scheepskok vrijwillig van boord is gegaan en in het buitenland is gaan wonen. Tips die in deze richting wezen, bleken echter niet te kloppen.

Zo blijft de zaak na bijna twintig jaar met raadsels omgeven. Justitie betreurt dat het nieuwe onderzoek niet tot opheldering heeft geleid. (NOVUM)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Scheepskoks

Bericht door lp »

R. Toers Bijns
Driewegen, Zeeland
06-51256831
Volgens een bericht dat ik ergens op internet las, is kok Ronny op 12-11-2013 overleden.

Ik heb hem een jaartje daarvoor een keer telefonisch gesproken, hij vond dat wel attent maar had er weinig behoefte aan om het verleden verder op te halen.
Was een goedmoedig mens.
quo vadis
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Scheepskoks

Bericht door Meestertje »

Om het maar eens uit de vergetelheid te halen:
Groningse Rijsttafel.. wie bied?

Op maandag..kreeg Jos wat wij op Zaterdag kregen :-D
"Dat is snert met drijfijs en pannekoekies toe". :)
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepskoks

Bericht door jdbvos »

Nou ga ik er maar van uit dat je 'het recept' bedoelt, en niet ons allemaal uitnodigt tot een eenvoudige, doch voedzame maaltijd... :-D
Volgens mij ook wel "Hollandse rijsttafel" genoemd, maar dan met wat toevoegingen....

Dus, ff uit het blote bolletje.....

De GR is rijst, bruine bonen (officieel geloof ik kapucijners), gebakken uitjes, gebakken spekjes, rauwe uisnippers. Eventueel aangevuld met in blokjes gesneden rook- of kookworst.

De HR (zoals we die bij de Nedlloyd kregen) idem als hierboven, maar met gebakken aardappeltjes, runderragoût, kappertje en in blokjes gesneden augurk, en de blokjes worst eventjes meegebakken met de spekjes.

Beide tafels met als garnering: pot lickmepilly, pot augurken en pot met zilveruitjes.

De bruine vloot noemt dit ''Captain's diner"; mijn jongste dochter noemt het (nog steeds) "Hatseflats-in-een-pannetje"
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepskoks

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De bruine vloot noemt dit ''Captain's diner"
Zo staat het ook op het menu van de Ballentent en dat is zo goed en zo lekker dat ik dat nooit oversla als ik in Rotterdam ben. Op zeker moment is het me een Transavia retour van 150 euro waard. :-D
Stel u even voor: met een fluitje met een ijskoude Ketel ernaast uitkijken over de rivier en dan wachten op dat lekkers!
En dat alles in de wetenschap dat er op loopafstand net zoveel haring beschikbaar is als je maar wilt.
Je mist veel als je buiten Nederland woont, mensen. :?
Intussen ga ik een dezer dagen de Snelle Snert van Kook mee met Max proberen.

--------------------------------------------Afbeelding
----------------
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Scheepskoks

Bericht door warbout »

Nou Theo, als oud chef kok en chef Hofmeester zijnde, kan ik je zeggen dat deze soep
al een tijd bekend was. Ik zeg was, want dit noemt men ook wel een 'crisis erwtensoep of surrogaat'.
Het is wel leuk hoor om een alternatief te hebben maar menu kundig gezien is het een foute soep.
En aan de aardappel kun je al zien dat dit recept uit de crisisjaren dertig stamt want aardappel in erwtensoep of snert
(daar zit ook verschil in) wel of niet met drijfijs, is uit den boze voor de Hollandse keuken en mag beslist niet
als zodanig geserveerd worden in horeca en civiele dienst.

Maar voor op de camping is het wel aardig. Theo, kan je dan geen spliterwten inslaan zoals aan boord
en waar je dan ook woont gewoon een erwtensoep of een snert maken?
Leuk werk hoor en de andere dag is ze dan op z'n best. Smullen ha.ha.

Grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepskoks

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Veel te veel werk, chef. :-D

14:52 uur
Gelijk maar eens gemaakt. In een halfuur klaar. Heeft helemaal niets te maken met een goeie Hollandse snert, maar het is een zeer smakelijke soep en een recept dat zeker voor herhaling vatbaar is.

-------------------
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepskoks

Bericht door Harry G. Hogeboom »

op loopafstand net zoveel haring beschikbaar is als je maar wilt.
Je mist veel als je buiten Nederland woont, mensen.

Da's gemeen Theodorus om " over haringen te beginnen" :roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepskoks

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------
Harry, nog even wachten en dan is het haringprobleem opgelost.
Zie Eten uit een Printer
Er zijn duidelijk meer mensen die van mening zijn dat haring een van de eerste dingen is die 3D geprint moeten worden, want ze besluiten daar met...
De samenstelling van het astronauten voedsel werd ontwikkeld door TNO in Nederland. Wij Nederlanders wachten natuurlijk met smacht op de kaas, drop en haring met uitjes uit de 3D Printer.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Scheepskoks

Bericht door Bob R.I.P. »

Leuk en aardig om met doperwten "snert" te maken maar het is het toch niet. De aardappel is om de soep te binden. Wordt ie dikker. Misschien op een koude dag op de camping. En als je er dan roggebrood bij serveert doe er dan katenspek op.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie