Scheepskoks

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Scheepskoks

Bericht door warbout »

Bij mij ging het ongeveer ook zo Cor.
Ik was 16 jaar en na drie maanden Marine wou ik daar geen zes jaren blijven want ik kwam om te varen
en bij de Marine had je kans op twee jaar varen van de zes jaren en dan nog niet eens aansluitend.
Dus werd het koopvaardij bij verschillende maatschappijen.
Opgeklommen van jongen a/d naar vol bediende. via pantyman, barkeeper, hutten steward, wasserijassistent
en 1e bediende tot Hofmeester.

daarna ben ik in de horeca gaan werken omdat ik pas getrouwd was en kinderen kreeg.
(Horeca in Maassluis en Vlaardingen) doordat ik mijn vaartijd niet heb afgemaakt greep men mij nog voor
militaire dienst bij de stoottroepen en de welzijnszorg.

Daarna toch weer gaan varen ( het bloed kruipt waar het niet gaan kan)
En kwam bij het voormalige Rijks Loodswezen tevens Marine reserve en merkte al meteen dat het daar geen
vak bedienden waren en ook de koks waren niet allemaal goed.
Zodoende heb ik mijn geleerde praktijk omgezet in het rijks certificaat Chef kok.
En heb nog jaren gevaren bij het Loodswezen tot de privatisatie.
Daarna nog bij de vaarwegmarkeringsdienst.

Inderdaad waren het bij het loodswezen opvarenden die overal vandaan kwamen.
Visserij, kustvaart, binnenvaart, koopvaardij,marine en eigen kweek.
De eigen kweek, mensen die vanaf het begin enkel loodswezen waren gewend die waren niet vakkundig als kok of bediende.
Dus was ik al gauw Chef kok en chef civiele dienst. want je viel op door je vakkennis en ze wilde je daar niet meer kwijt.
Zo werd ik ook eens bij een informeel bezoek voor milieu inspectie op de Waterweg met het zee betonning vaartuig 'Rotterdam'
met koningin Beatrix, haar persoonlijk chef hofmeester
.
Want de directeur van Scheepvaart en Maritieme zaken vond het niet nodig dat men van de marine er één stuurde want we hebben
zelf zo'n vent in huis zei hij. Op mijn vraag wie dat dan zou zijn antwoordde hij: "Jij".
Dus dat vond ik wel een leuke afsluiting van mijn zeevaarttijd.

Daarna nog even docent logistiek geweest als vrijwilliger bij de Zee kadetjes,
En nu nog in de zang en muziek bij koren.

Zo, dit was een klein stukje levensloop. En alles raakt schijnbaar op de achtergrond want als men vraagt naar je verleden,
dan heb ik voor mijn doen altijd gevaren.:-)

groetjes, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"

John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: Scheepskoks

Bericht door John Baar »

Over het scheepskok worden.

Kan ik zelf het volgende vertellen . ik was 13 jaar en ging naar de Brood banketbakkers op leiding in Heerlen. Na twee jaar dag school . ging men dan naar de avond school . Overdag werken en een maal middags en een avond, en een avond naar school . ik vond het bakkers vak toch minder en ben toen naar het Arbeid-Bureau in Heerlen gegaan om te vragen welke vooropleiding men moest hebben om Kok te worden. Hier vertelde men mij dat ik 18 moest zijn om naar de hotelvakschool te kunnen gaan. MAAAAR als ik 16was kon ook op de grootte vaart gaan en daar het vak leren terwijl men werkt. Dit heb ik gedaan en met mijn drie jaar brood banket . Werd ik aangenomen bij de VNS.
Om Chef-kok te worden moest men door de Chef-kok en de Hofmeester voorgedragen worden en naar ik meen meerdere keren en dan werd er op kantoor ge keken of je de geschikte kandidaat was.
Op het examen in Rotterdam op de hotelvak school . werd op de eerste les gezegd dat men ons brood ging leren baken . nu wist ik niet dat er ook onderdelen van de vaart waren die geen brood bakte maar voor het examens moest men dit wel kennen. Nu bleek dat de leraar bij de zelfde leraar brood banket in de klas had gezeten Hij eerst in Wageningen en ik in Heerlen. Na dat wij hadden gesproken en hij zag dat ik echt wel brood en klein brood kon werd ons mede gedeeld dat ik en nog 5 jongens maar aan een tafel moesten gaan werken en met mekaar maar overleggen hoe iets gedaan moest worden. Hij kwam af en toe eens kijken maar hij richtte zich voornamelijk op hen die niet wisten hoe ze brood moesten maken . het zelfde met uitbenen en vlees snijden. Dit heb ik op de Zaankerk mijn eerste twee reizen in 1969 tot1970 geleerd ik Ben de naam van de Chef kok vergeten. Maar een fijne vent en vak bekwaam en hij had de rust om je dingen te leren.
Het gaat jullie goed John
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scheepskoks

Bericht door rspeur »

John, die chef op de Zaankerk was toch Han Zandee?
We hebben het nog niet zo lang geleden over hem gehad.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: Scheepskoks

Bericht door John Baar »

Hoi René.
Nee dat was op de Serooskerk.
Op de Zaankerk maakte ik mijn eerste reis.
Maar Han Was ook iemand waar ik zoveel van geleerd heb en de Baker was, Gerard van der wal een banket bakker uit Utrecht een van de beste bakers die ik mee maakte ik maakte toen al het brood en hij deed mijn werk en het uitbenen. Hier onder ongeveer het vaarschema. Dat was de reis die ik met jou heb gemaakt
Serooskerk 11/December/70 tot 10/Februari/71 Zuid Afrika. Koks J
14/December/1970. Te Lissabon; 16 /december/1970 Van Lissabon naar Kaapstad; 31/december/1970. Te Port Elizabeth;
5/Januari/1971. te East London; 7/Januari/1971 te Durban; 14/Januari/1971 van Durban naar Lourenco Marques; 19/Januari/1971 te Durban; 24/Januari/1971 van Port Elizabeth naar Kaapstad; 26/januari/1971. Van Kaapstad naar Duinkerken; 9/februari/1971 te Antwerpen; 10 /februari/1971 Rotterdam.
het gaat jullie Goed John
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Scheepskoks

Bericht door rspeur »

John, je hebt gelijk. Ik zat te pitten.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Scheepskoks

Bericht door cor »

Hallo John en Rene hier de bemanningslijst van de Serooskerk
uit de Unie Schakel januari 1971.
De Unie Schakel is is pas voor het eerst in november 1970
begonnen met bemanningslijsten

Cor Boer
Bijlagen
corboer
corboer
IMG_20180103_0001.jpg (78.65 KiB) 5345 keer bekeken
corboer
corboer
IMG_20180103_0002.jpg (71.48 KiB) 5345 keer bekeken
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Scheepskoks

Bericht door Erikdepooter »

Interessant hoe vroeger de hierarchie in elkaar zat. Maar een aantal rangen zegt me eigenlijk toch nog niet veel.
Wat is een "ass.id"?, wat is het verschil tussen een koksmaat en een koksmaat/b? En wat wat is een "jongen" (anders dan een "meisje", ja dat snap ik nog wel :lol: )
Verder vind ik de relatieve grootte van de civiele dienst opvallend en ook het beperkte aantal WTK's. Daar liepen ze geen dubbele wachten (meer)?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepskoks

Bericht door Jinny »

Erikdepooter schreef: 04 jan 2018 12:03 Interessant hoe vroeger de hierarchie in elkaar zat. Maar een aantal rangen zegt me eigenlijk toch nog niet veel.
Wat is een "ass.id"?, wat is het verschil tussen een koksmaat en een koksmaat/b? En wat wat is een "jongen" (anders dan een "meisje", ja dat snap ik nog wel :lol: )
Verder vind ik de relatieve grootte van de civiele dienst opvallend en ook het beperkte aantal WTK's. Daar liepen ze geen dubbele wachten (meer)?
Assistent chef hofmeester?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Scheepskoks

Bericht door Fluks »

De Serooskerk zou 12 passagiers kunnen hebben. Groet,Arie.
John Baar
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 okt 2012 11:11

Re: Scheepskoks

Bericht door John Baar »

Een koks jonge was men, naar ik meen als er een Koksmaat bakker aanboort was en. En onder de 18.
ik kreeg geen overwerk betaald in die tijd tot mijn 18 de, toen ik baker werd wel . als Koks Jonge moest ik wel vaker iets na de tijd doen. Maar zo heb ik leren Uitbenen. En toen ik Koksmaat Baker werd kon ik al de meeste werkzaamheden in de Kombuis :lol: . En dan is er de Taak omschrijving van een bepaalde Rang . dit zal toch in al de verschillende onderdelen zijn die aanboort waren. Een Matroos O/G deed het werk van een matroos Maar dan komt het O/Gage :evil: . Kreeg hij minder als een matroos. Of een Leerling stuurman . Moest hij nog leren sturen of navigeren? :-D
En ja de Serooskerk had altijd passagiers aanboorde . ik heb gehoord op de zaankerk was een passagiere zij was een Engelse dame en zij betaalde 10 Pond per dag . dat was nog in de tijd dat de pond boven de 10 gulde stond meen ik, dus dat was 100 gulden minstens per dag . Dus reken maar als er twaalf passagiers aanboorde waren. En ik denk dat de meeste van ons nog weten wat hij in 1969 verdiende per maand :?:
Het gaat jullie goed John


Plaats reactie