Scheepskoks

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepskoks

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 23 sep 2017 15:19En TOCH hebben "we" hier piko bello ouwe Cheddar Kaas, zeker zo goed als " Goudse" ( of Leidse of Edammer of wat dan ook! :roll: )
Mee eens. Ik kwam er later pas achter dat er ook goede Cheddar bestaat. Maar ik houd mijn stelling onverkort staande voor de Cheddar die in de schappen lag (ligt?) van de gemiddelde Supermarkt. En de Supermarkten waar ik kwam daar lag echt geen Goeda kaas.

Als (on)echte Hollandse boer vrat ik altijd alles wat de exotische pot schaftte, inclusief tripes in Lyon. Onze klant stond er op dat we deze lokale specialiteit uitprobeerde (voor Harry: die klant was van de Franse firma die de brug naar het "Eiland van Prins Edward" heeft gebouwd). Alleen die Cavia in Peru heb ik laten staan.

Adri

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepskoks

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik kwam er later pas achter dat er ook goede Cheddar bestaat
Beter ten halve gekeerd dat ten hele gedwaald....niettan....seg nou selluf :lol: PLENTY hele goeie cheddar hier.......ik laat de " Over-priced Gouda en soortgenoten" dus al een mooi pikheetje links liggen!! :lol:
Franse firma die de brug naar het "Eiland van Prins Edward" heeft gebouwd)
Tjaaa......die brug naar Prince Edward Island :roll: :roll: ......nu alweer een mooi pikheetje geleden heppik daar nog een Blauwe Maandag op die zandbank gewoond en nog de kost verdiend ook....toen ik daar in de vorige eeuw een broodnodig en ook wel ogenschijnlijk ijzersterk joppie kreeg aangeboden toen sprak een ouwe vriend van me uit Calgary ( die daar dus vroegaah al eens eventjes had gewoond!) de volgende gevleugelde woorden....waarvan me de VOLLE betekenis in eerste instantie volledig ontging.....: " DAN moet OF Prince Edward Island OF jij drastisch veranderen" :lol: Toen ik er pak weg 6 maanden woonde, snapte ik het dus volledig!! :lol:ik zal er verder dan maar " HET zwijgen toe doen" :lol:
Die Franse klub was dat iets met Bougies of zo?? Wat ik me goed van die brug herinner is de "Svanen" die de brug delen er in heeft gezet!...toen van de Ballast, NU van van Oord.Ik meen zelfs dat de Ballast toen ook een "aandeel" had in de " toekomstige en nog te ontvangen brug gelden"( Ik weet niet beter dan dat die brug op die basis is gefinancierd, het bouwkonsortium krijgt op die wijze de centen terug!)
En de Supermarkten waar ik kwam..etc
Je kwam dus duidelijk in de verkeerde Supermarkten!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepskoks

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Over-priced Gouda
Cheddar en Goudse kaas is natuurlijk geen vergelijk. Er is heel lekkere cheddar, ook hier. Maar ook smakeloze cheddar en smakeloze Goudse kaas. En te dure Goudse kaas... dat moeten de Canadezen dan doen. Hier is alle Hollandse kaas sinds jaar en dag goedkoper dan in Holland. Zoek het maar uit. Het betekent natuurlijk wel dat de kaas in Holland "overpriced" is.
Maar nogmaals: de Grieken hebben een groot assortiment kaas. Zo heeft vrijwel elk eiland zijn eigen speciale kaas, vaak heel aparte en heel lekkere. Maar ja, wie aan Griekenland en aan kaas denkt, kan gewoonlijk alleen maar aan feta denken en zo lekker is dat nou ook weer niet. Een paar blokjes door de Griekse boerensalade of een plak feta met wat olijfolie erover bij de warme maaltijd, maar daar blijft het dan ook wel bij. Begin tachtiger jaren was de naam feta nog niet beschermd en werd hier in Griekenland ook Hollandse "witte kaas" onder de naam feta verkocht. Die vonden sommigen veel beter dan de eigen Griekse feta. Maar net zomin als bij cheddar, kun je ook van feta nooit zeggen dat die "hartstikke lekker" of "niet te vreten" is, want er zijn minstens tien verschillende soorten die stuk voor stuk net een beetje anders smaken. Hier komt op last van de directie slechts één merk het huis binnen en dat is feta Dodoni, maar ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een plak feta heb gegeten.
Vandaag gaan we vanwege een speciale gelegenheid met zijn vijven in de late namiddag eten bij "Ο Καλοφαγάς" in Loutraki, dus dan zal er bij de uitgebreide voorgerechten ook wel weer feta zitten, maar voor mij hoeft dat niet. Ik ga me altijd te buiten aan die voorgerechten waarna het hoofdgerecht dan aan mij eigenlijk niet meer besteed is. Misschien bestel ik deze keer wel helemaal geen hoofdgerecht en hou ik het op al die lekkernijen met een goed glas wijn en een lekker happie na. En dat alles buiten, in de boomgaard, want het is opnieuw een stralende nazomerdag met een strakblauwe lucht en windstil. We zullen met ons vijven goed ons best moeten doen willen we een rekening van 75 euro gepresenteerd krijgen.

Afbeelding

O Kalofagas betekent "De Fijnproever". Het hoort bij de tien beste restaurants van het district Pella. Moet je natuurlijk niet gaan zeggen: "Kun je begrijpen wat de rest is!" :roll:
Loutraki - twintig, vijfentwintig minuten rijden hiervandaan - is wat de Duitsers een Kurort noemen, vanwege het warme, zwavelhoudende water dat uit de bergen komt stromen. Het barst er van de hotels en pensions en de spa's en de restaurants. In Loutraki houdt de weg op ongeveer vijf kilometer van de grens met de Republiek Macedonië op en kun je alleen nog lopend door de bergen verder. In Loutraki vind je de grotten waarin vroeger de holenbeer leefde. Als ik op zo'n plek zit te eten en iedereen zit door elkaar te kletsen - allemaal met volle mond - dan vraag ik me soms af hoe een ouwe potjesschipper in godsnaam op zo'n plek terecht is gekomen... :-D

-----------------------
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepskoks

Bericht door jdbvos »

poeh hé....€75 voor 5 personen voor een dergelijk compleet menu....
Dat lukt hier in NL ook wel....alleen dan per persoon.... :roll:

Ik wens je iig een aangename namiddag, en vooral een smakelijke maaltijd in goed gezelschap !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepskoks

Bericht door Breeze »

Ik hoor al dat mijn kaaskennis zwaar onvoldoende is, dus doe ik er maar het zwijgen toe. Want de lekkerste kaas is voor mij een stukje hele jonge Amsterdammer bij de borrel.

Hier werd een interessant onderwerp aangesneden over een brug die een veerdienst naar een Canadees eiland moest vervangen. En omdat dat weinig heeft te maken met kaas en Scheepskokkies is dat beter op zijn plek in een eigen draadje:
http://kombuispraat.com/viewtopic.php?f=8&t=5780

Adri
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Scheepskoks

Bericht door Lupo »

Mijn vrouw kan niet tegen azijn
Misschien is een droge witte wijn een alternatief voor azijn. Een nieuwe haring vind ik ook wel lekker op brood, maar de bijverpakte uien eet ik niet, want die smaken vaak bitter. Een vers gesnipperd uitje, doet niet af van de haringsmaak.Van kaas heb ik geen kaas gegeten, alhoewel een krentenbol met een plak oude kaas en daarop een lik appelstroop wel erg lekker is.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepskoks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Vanmorgen stond deze haringkar op de najaarsmarkt in Heiloo, maar de haringen lagen al gesneden in een bak. :wink:
Niet bepaald "vers van het mes".
Dus maar geen haring vandaag.

haringkar.JPG
haringkar.JPG (268.78 KiB) 7147 keer bekeken
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 382
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Scheepskoks

Bericht door renirie »

Uien bij haring waren vroeger bedoeld om de smaak van ( te ) oude haring te verdringen.
Op die manier konden ook de armen onder de bevolking haring eten die veel goedkoper waren.
Ik als haringkop uit Vlaardingen kan het weten.
Ik denk dat cor boer dit ook wel weet.
Kan mij nog herinneren dat er voordat de haring aan boord gekaakt werdt er wormen in de nieuwe haring zaten.
Zijn veel mensen ziek van geworden.

Nu de gezonde hap voor velen.
Haring in het land de dokter aan de kant.

Mvg,
Hennie
keep on ringing the bells
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Scheepskoks

Bericht door Jacob Bothof »

De gezegde van mijn Vader was achter een grote pot bier, Haring moet Zwemmen :lol:
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Scheepskoks

Bericht door Lupo »

de haringen lagen al gesneden in een bak
Goed gezien, schoonmaken waar je bij staat.


Plaats reactie