Scheepskoks

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Scheepskoks

Bericht door Bob R.I.P. »

Kijk dat is het voordeel van een warm land. Je kunt lekker buiten frituren, ik neem tenminste aan dat je dat doet. Ondanks afzuigkap en nog een luchtafzuiger, blijft het op een appartement lang ruiken naar de frituur. Dat is de reden dat hier zelden iets dergelijks als jij beschrijft op tafel komt. Morgen moet ik naar Alkmaar en ik denk dat ik op de terugweg maar even bij de Vlaamse frietboer langs ga. De lekkerste patat van de verre omgeving. Alleen patat. Andere baksels heeft hij niet.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Scheepskoks

Bericht door Bob R.I.P. »

Kijk dat is het voordeel van een warm land. Je kunt lekker buiten frituren, ik neem tenminste aan dat je dat doet. Ondanks afzuigkap en nog een luchtafzuiger, blijft het op een appartement lang ruiken naar de frituur. Dat is de reden dat hier zelden iets dergelijks als jij beschrijft op tafel komt. Morgen moet ik naar Alkmaar en ik denk dat ik op de terugweg maar even bij de Vlaamse frietboer langs ga. http://www.devlaminck.nl/ De lekkerste patat van de verre omgeving. Alleen patat. Andere baksels heeft hij niet.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepskoks

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Je kunt lekker buiten frituren
Nee, man, ben je gek? ik frituur gewoon binnen, hoor. Beetje lang om uit te leggen, maar wij hebben een soort van dubbel huis. Onder onze ruime woonverdieping zit nog een compleet appartement. Dat was aanvankelijk helemaal de bedoeling niet want daar moest behalve een inpandige garage, een grote ruimte voor de centrale verwarming - tegelijk werkplaatsje voor mij - en een grote berging, alleen maar een extra badkamer komen, voor als je vuil en bezweet uit de tuin of uit de garage kwam, met daarbij een soort pantry/storeroom met een grote koelkast en een vriezer. Dat had ik zelf zo getekend, maar toen zei die architect die het huis bouwde: "Joh, dat doe je verkeerd. Ik zal dat wel even voor je tekenen en weet je wat? Voor dezelfde prijs zet ik er ook gewone muren in in plaats van de schotten die jij van plan bent." Tja, hij had daar voor doorgeleerd en ik niet. Nou ja, toen we eenmaal bezig waren, werden de vloeren mooi betegeld en kwamen er mooie deuren in en werd die pantry, een mooie, kleine keuken en omdat ik er een pest aan had om dat hellinkje af en later achteruit weer op te rijden om de auto in de garage te zetten, stond die ook nooit in de garage en hebben we hebben een lekkere ruime garage in de tuin gebouwd en van die inpandige garage extra leefruimte gemaakt, met als gevolg dat daar in de loop der jaren een volledig appartement is ontstaan met drie slaapkamers, een badkamer en een keuken waar minstens zes mensen geheel self-supporting kunnen verblijven. Niet dat ze dat ook doen, want als er eens per jaar drie of vier verblijven, is het veel, maar de ruimte is er en dat is heel plezierig. In die keuken staat behalve de wasmachine en de droger en een koelkast, alleen maar een tweepits gasstel met een gasfles - uiteraard veilig buiten. En daar zet ik mijn kleine friteuse neer, vlak voor het raam en als er toch wat frietgeur blijft hangen, dan is dat maar zo. Ik heb zo'n kleine friteuse van Lidl en die is ideaal voor mijn gebruik.

--------------------Afbeelding

Nou zijn er zo langzamerhand vast mensen die denken: Joh, die ouwe zak daar in Griekenland die krijgt niet te vreten van zijn wijf, hoor, hebbie dat in de gaten? :?
Maar dat is dus niet zo. Dat gedoe van mij is begonnen met stamppot zuurkool omdat dat hier natuurlijk ook een onbekend gerecht is. Maar ja, het een haalt het ander uit en begon ik hachee te maken en omdat je op het internet alles kunt vinden en les kunt krijgen van de beste chefs en omdat een beetje koken en bakken ook creatief werk is... :-D
Wat daar dan ook nog eens bij komt, is dat de gezondheid van mijn vrouw de laatste paar jaar niet overhoudt en ze zelf verdomd goed moet uitkijken wat ze eet.Ze kookt een heerlijke Griekse pot en na alweer lang geleden op de rede van Singapore twee weken lang privéles te hebben gehad van een Chinese kok van Maersk, kan ze een Chinese hap op tafel brengen waar je je klauwen bij afkluift. Maar ook dat moet ze dan tegenwoordig voor mij alleen doen en dat hoeft dan weer niet. Zodat ik als ze vraagt: 'Wat wil je vandaag eten?" nogal eens vaak 'Niks!' zeg en een happie voor mezelf maak. Dat begon ik steeds leuker te vinden en dus knutsel ik zo nu en dan wat ik dat kleine laboratorium beneden.
Deze winter wil ik dan toch eindelijk labskous gaan maken, American Hash en aanverwante gerechten. Het internet is er goed voor. Je kunt niet alleen de gerechten uitzoeken, maar ook de kok die het je leert. :-D
Zo had ik vroeger een kok die geen oostzeekabeljauw klaar kon maken.... Maar nee, dit voert te ver. :roll:

----------------------
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepskoks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Patat, ik gebruik daarvoor alleen nog maar Bildstar aardappels, ze zijn niet zo groot, maar heerlijk knapperig. :)
Ik maak ook regelmatig gebakken aardappelblokjes van Bildstar, in blokjes snijden en in de koekenpan met margarine.
Eerst aanbakken op een hoog vuur, daarna 10 minuten met de deksel erop gaar laten worden en dan nog 5 minuten lekker knapperig laten worden, uiteraard tijdens het bakken blijven husselen. :wink:
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Scheepskoks

Bericht door cenaprints »

Heb vandaag voor het eerst kroketten gefabriceerd. Was een beetje kliederig maar dat schijnt de eerste keer altijd zo te zijn. Heb precies alles volgens het recept gedaan en was best tevreden. Vrouwlief was ook heel tevreden wat betreft de smaak en vastheid, dat vindt ik al een mooie overwinning. En kroketten zijn een hemelsbreed verschil met de beroemde "balot" eendeeieren.

Met groeten, Cor
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepskoks

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Beetje minder bouillon zodat de roux wat dikker wordt en daarna minstens 4 uur in de koelkast laten opstijven.
Volg ook niet één recept, maar kijk de kunst op YouTube van meerdere kunstenaars af, zoals bijvoorbeeld DEZE. Kun je ook gelijk zien hoe simpel het is om zelf bitterballen te maken. Daar moet je in Manilla toch ook eer mee kunnen inleggen als je vriend en kennis bij de borrel verrast met een portie echte Hollandse bitterballen. :-D

Als je de kroketten niet wilt rollen, kun je de roux ook in een stukje pvc-buis stoppen. Je hebt tenslotte ook speciale fraaie machines om kroketten in rijen van drie te maken, maar net zoals je dat bij fricandellen met een eindje buis kunt doen, kan dat natuurlijk ook met de ragout voor kroketten.
Klik HIER voor de fricandellenmaker die een stukje buis gebruikt met daarin een kurk op een satéprikker.

Dit is zo'n krokettenmachien...

Afbeelding--Afbeelding

Heel leuk en aardig, maar waar moet je zo'n ding dan weer laten? Voor die enkele keer dat je kroketten maakt? Een stukje pvc-buis ga ik nog wel eens proberen. Wat me tegenhoudt is dat ik dan in de garage op de ladder moet om bij mijn restanten buis te komen en dan moet je zo'n stukkie gaan zagen en schoonmaken en dan nog een plunjer fabriceren en zo... :?
Ik klieder gewoon maar met de hand verder. Eerste keer was de roux bij mij ook te dun, maar de kroketten smaakten er niet minder om.

En als je ragout wat te dun is geworden, kun je er mooi pasteitjes van maken.Maar ja, dan moet je wel pasteibakjes hebben. In Holland koop je die voor een krats zo kant en klaar in de supermarkt. Hier hebben ze geen idee waar ik het over heb. Dus moet ik die ook zelf gaan maken. Schijnt veel en veel lekkerder te zijn dan die kant en klare uit een pakkie in de supermarkt. Hoe je die maakt, kun je HIER in drie minuten leren van een aardige meid. Ik zei het immers: van het internet kun je alles leren. :-D

Maar waar zitten al die scheepskoks nou die ons op dit vlak precies vertellen hoe dat allemaal moet? :-D
Ik heb vroeger aan boord heerlijke kroketten en prima ragout gehad van mensen die plezier in hun vak hadden. En bij kroketten moet ik telkens weer aan mijn vader denken die vertelde van die mevrouw, een passagier bij de Rotterdamsche Lloyd, die aan een bediende vroeg: "Zeg, jongen, wat zit er in deze heerlijke kroketten?"
Waarop hij zei: "Afval van de kip van gisteren, mevrouw."
Die mevrouw rechtstreeks naar de kapitein waarna die bediende op het matje moest komen, terwijl hij alleen maar de waarheid had gesproken, want kroketten en ragout is tenslotte niks anders dan restverwerking. Wijlen Jan van der Haven - God hebbe zijn ziel, hier onbekend, maar bij de buren niet - was daar een ware meester in. Die gooide niets weg, maar verwerkte alles en smukte dat dan soms heel fraai op.

-------------------------------------------------Afbeelding

----------------------------------------------------------Jan van der Haven
-------------------------------------------------------------SCHEEPSKOK
-----------------------------------------------------------Met hoofdletters
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Scheepskoks

Bericht door warbout »

Dat is een feit dat waar is.
Als Chef Kok op de koopvaardij en Loodswezen zit je toch vast aan een voedingscijfer.
Dus doe je net als een Chinees, zo weinig mogelijk weggooien.
Zo maakte ik b.v bruine bonensoep van Capucijnerrs (bramstaglopers, raasdonders, grauwe erwten).
Even door de gehaktmolen en in de getrokken bouillon met alle verdere benodigdheden.
Dan was het leuk om te horen waar jij nou die bruine bonen vandaan haalde want die waren toch niet meer aan boord. ha, ha.

Loempia's, crocetten en nassiballen bij de avond maaltijd werd ook van overgehouden voeding gemaakt.
Van haché werd Coulash of jachtschotel gefabriceerd en American hash en lapskous werd ook gezegd: 'je hebt zeker de kombuis aangeveegd"?
Patat en gefrituurde dobbelsteenaardappeltjes werden van Bintjes, Frieslanders of Agria aardappelen verkregen en vooral nieuwe oogst zijn ze overheerlijk.
Even voorbakken. olie bij laten trekken en afbakken. jam jam.
Ach wat maakte je eigenlijk niet zelf aan boord. Mosterd, maionaise, piccallily, sambal, katjangsaus en hele rijsttsafels.
Je had liefde voor je vak want als je de mensen zag schransen van hetgeen jij had gemaakt, dan had je weer eer van je werk.
En...., zeiden ze, je kan het rustig eten hoor want hij (de kok) eet er zelf ook van. :)

grt, Wiilem. W.
o.a. oud steward, chef kok en Chef Hofmeester.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepskoks

Bericht door Harry G. Hogeboom »

van hetgeen jij had gemaakt, dan had je weer eer van je werk.
Het doet me denken aan een Hofjood waar ik vroegaah heel goed mee heb gevaaar'n en gestapt......tot mijn grote schande is me zijn naam ontschoten....maar de persoon en zijn gezegde is me wel altijd bij gebleven:
" Op mijn boot goed vreten" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepskoks

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

" Op mijn boot goed vreten"
Deze hofjood zal ongetwijfeld Chef kok geweest zijn, Harry. :wink:
Bij Caltex en Nedgulf had je twee soorten hofmeesters: ex-bediendes en ex-koks.
De ex-bediendes die ik heb meegemaakt waren kapiteinsbediende geweest en de volgende stap was dus hofjood.
Het voedingscijfer werd dus goed in de gaten gehouden, maar het eten was meestal iets minder, of er moest een goede Chef kok aan boord zitten. :wink:
Bij de ex-Chef koks had een dagelijkse goede hap prioriteit maar die had vaak problemen met die ouwe over het voedingscijfer.
Wat ook belangrijk was: de prijs van het pilsje aan boord, tenslotte was de drankrekening onze grootste kostenpost aan boord van een tanker. :)
Dit ging altijd in onderling overleg tussen die ouwe en de hofjood en wat ze konden ritselen met de scheepsjood.
Met een hofjood die bediende was geweest zat je dan weer beter, een kok was niet zo prijsbewust.
Ik heb ooit een feesie meegemaakt in een kroeg aan de Nieuwe Binnenweg van een bediende die promotie had gemaakt en daar trots rondliep met zijn uniform met twee zilveren strepen.
Die was toen niet even zo prijsbewust, maar het was erg gezellig en het werd heel laat. :lol:
Het schip was toen nog niet binnen, dus we konden de volgende dag rustig uitslapen.
Waar? In een of ander hotelletje wat door de jongens van Vinke geregeld was.
Het werd een goede reis met een prima Chef kok en het pilsje was niet te duur. :wink:

Opeens schoot het me te binnen: Hotel Henegouwen aan de Henegouwerlaan.
bosco
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2005 14:54
Locatie: Hoek van Holland

Re: Scheepskoks

Bericht door bosco »

Hoe maak ik rijst met kerry


Plaats reactie