Vissen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Die gast was ikke, zit nu met een nieuwe browser (Firefox) te werken.

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Leo,

Nee, dat mocht niet, het viel/valt namelijk onder stropen.

Gr Gerrit
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Ik vond het al zo raar dat ze af en toe achter ons aan zaten !
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Ja dat was op Burghsluis ook. Of sluusje zoals ze daar zeggen. Je had er een agent de'katterik'noem de ze die. Daar moest je voor uitkijken, die zat altijd achter ons aan.
gr arij
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

waarom viel peuren nu onder stropen?

aan zo'n tros wormen zat niet eens een haak.

arij
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ja Arij, die goeie ouwe tijd, dat agenten nog achter ons aanzaten.
Je mocht ook niet voetballen op straat, altijd goede uitkijk houden of die balle-juut zoals we de wijkagent noemden er niet aan kwam fietsen.
Ik heb visles van mijn vader gekregen.
Hij ging af en toe een dagje "vissen" ergens aan het Spaarne en kwam dan altijd flink aangeschoten thuis. Hij wist altijd wel ergens vis te regelen om mee naar huis te nemen. Maar een keer hadden ze hem een zooitje schelvis in zijn maag gesplitst en toen was het huis te klein.
Toen moest ik dus voortaan mee, mijn pa liet me zien hoe je aas aan het haakje deed en gaf die hengel een zwaai. Bleek het in een boom boven ons vast te zitten.
Ik moest dus die boom inklimmen, stond op een tak die afbrak en lazerde naar beneden.
Gelukkig was er een kroeg in de buurt, dat had die ouwe al goed geplanned en werd ik liefdevol verzorgd door de vrouw van de kastelein.
Mijn vader drong erop aan dat er een groot verband op de getroffen plaats gelegd werd en nam voor de zekerheid een paar lekkere dikke palingen mee naar huis.
Maar ook dit had tot gevolg dat het in huize Komen nog lang onrustig was.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
andries
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jul 2004 22:13
Locatie: Duitsland/Egmond aan Zee

Bericht door andries »

voor peuren waren er speciale vergunningen zo weet ik nog.
mijn vader peurde tientallen van jaren altijd vrijdagavond/nacht met een vaste club van 4 man.
dus iedere maandag paling eten,meestal gebakken of gestoofd :D .

zelf roken lukte nooit zodat als ze er veel hadden er een aantal kilo levend naar spakenburg gebracht werden en daarvoor dan gerookte terug.

horsmakreel vissen vanaf de pieren van ijmuiden soms wel 6 tegelijk aan de haak. action 8) helaas waren die niet te vreten en alles per kilo voor vismeel verkocht.

op de reede in indonesie werdt er altijd met groot sukses gevist. vooral de chinesen maakten er dan heerlijke maaltijden van. slamat makan
mvrgr
andries
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

arij

Bericht door arij »

Ik ging ook wel met mijn vader vissen, met een bootje op de Bergseplas.
Mijn vader maakte zijn pennen altijd zelf. Pennen zijn dobbers weet je.
En probeerde hij ze in bad met een magneetje. Want het puntje moest maar net boven water uitsteken.
Hij ging ook vaak met een vriend vissen, en die wilde ook wel wat van nieuwe pennen hebben.
Kennelijk kreeg hij vaak beet.
Nou mijn vader wilde wel een pen voor hem maken.
Devolgende keer dat zij weer gingen vissen hadhij denieuwe pen bij zich.
Nu bepaalde ze altijd eerst de diepte van het viswater. Ze deden dan een groter stukje lood aan de sim.En door het verschuiven van de pen bepaalde zo de diepte. Als de pen bleef drijven dan had men de juiste diepte.
Dus ook toen met die nieuwe pen.
Nu moet je weten dat mijn vader die pen gemaakt had van een metalen brijnaald. Nou die vriend bleef schuiven en schuiven.
Nu zaten ze in een bootje, zegt ie ikzit zeker op een hele diepe put hier.
Laten we even wisselenvan plaats. Want inmiddels zat mijn vader te vissen.
Toch maar wisselen dus,maakte natuurlijk niets uit. Die pen bleef onder gaan.
Later heeft hij hem wel een goede pen gegeven.

gr arij
Adrie

Bericht door Adrie »

Hoi,
Wij hebben ook jaren gevist,Meestal zoet water ,Oud beijerland , het oude haventje v. Piershil enz. We waren lid van verschillende Ver. Een enkele keer op de Maasvlakte Geep en schol,inderdaad Geep met een gr. graat. De eerste Geep werd in stukjes gesneden, en daar gingen we mee verder.Gelijk schoonmaken op het strand.Tot dat we schol met wratten vingen, toen zijn we daar mee gestopt. Mijn werkte in de Waalhaven en als hij thuis kwam, vlug eten en weer terug. Bij de centrale was het water warm, dus ingooien gelijk beet,We mochten altijd op een lichter zitten.Ik was een scherpe visser,dus ff onder en ophalen. De mannen die er al zaten vertrokken om de beurt als wij er aankwamen.
Mijn man hield het voor gezien, dus zijn we er mee gestopt. Ik zou het zo weer doen.

Gr. Adrie
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

In 1961 lagen we met motorpech ten anker voor de Deense kust met een ladig hout.
Alle grondlagers eruit oorzaak enkele tanden van het tandwiel van de oliepomp gebroken was eerst staal nu een soort kunststof.

Wij hadden twee fanatieke vissers aan boord die een werphengel hadden de Meester en de Kok,
De Kok ging elke middeag na het middageten een dutje doen komt er een Vissersboot of we vis wilden voor drank natuurlijk we hebben toen 3 of 4 Torsk voor een fles jenever geruild.

Zijn ze die vis aan het schoonmaken op de deklast als de Kok weer boven komt en die vraagt gelijk heb jij die gevangen Meester want die had zijn werphengeltje al tegen de verschansing gezet wetende dat de Kok daarop zou reageren.

De Kok ging zijn hengel ook ophalen en wij van er is Vis genoeg Kok. Maar hij zou vissen, nadat hij Thee gezet had hij aan het vissen.

Er werd nog gepoogd enkele weddenschappen af te sluiten met de Kok maar daar ging hij niet op in op een of andere manier vertrouwde hij het zaakje toch niet.

Na een tijdje zijn we eens gaan kijken staat hij daar werphengel in de hand en de lijn muurvast daar leek het op.
Wij er zal wel zeewier of wat andere rommel aan zitten Kok niemand dacht eraan dat er zo'n grote vis aan zou zitten.

De Kok naar het Sloependek en een man beneden de lijn met de hand inhalen de Kok boven zijn lijn op de molen draaien en wat komt er na een tijd boven een Torsk een joekel die vangen ze nu niet meer.
Met de pikhaak het beest aan boord gehaald nou als je hem bij de staart had dan lag zijn kop nog op de deklast.

Ik weet niet of ze de Kok de dagen die hem aan boord die hem nog resten
het echte verhaal hebben verteld want drie dagen later is de gehele bemanning ontslagen toen we in Groningen lagen.


Gr Jan


Plaats reactie