Verhalen van boven EN onderwater.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ton van der Sluijs

Verhalen van boven EN onderwater.

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy allemaal; :D :D
Ik zit altijd met veel genoegen jullie verhalen te lezen het lijkt me leuk om nu mijn afgelopen 15 jaar varen/slopen en sleutelen te vertellen.

DE eerste zeereis; de eerste zeeduik.
Op 17 juni 1990 stapte ik met mijn maat Marcel in Ijmuiden aan boord van de kotter "Adriana" . We hadden allebei vreselijke kriebels in ons maag (en dat op je 30ste). Het weer was mooi en de zee aalglad. Beneden werd een dikke 6cilinder Fiat gestart en even later voeren we het gat uit , koers 326 21,5mijl. we waren op weg naar de "Vinca Gorthon" een RoRo boot , die in 1987 was gebouwd en in 1988 in zwaar weer is vergaan en boven op de NAM-gasleiding terecht was gekomen.
We voeren op AP nav er naar toe. Nou is dit wrak we lerg makkelijk te vinden , omdat er drie " kardinaalsboeien" om het wrak heenstaan. Iedereen op de brug keek gespannen naar het scherm van de dieptmeter.
De Vinca Gorthon vulde het hele scherm en het anker pakte dan ook met een. Op het moment dat de kar uitgezet werd, werden we overvallen door de stilte.
Mijn eerste moment dat ik over de muur moest, draaide mijn maag zich drie keer om; het was zo'n eind naar het water en ik had dat nog nooit gedaan!
Mijn buddy en ik zwommen naar de ankerlijn en gingen naar beneden. Ik kneep em als een ouwe dief en durfde niet vooruit kijkend de diepte in te gaan, omdat mijn buddy na mij kwam. Met hartkloppingen zakten we meter voor meter....
Het zicht was bijna 30meter en plots voelde ik grond onder mijn voeten! Ik had niet eens in de gaten gehad , dat we 33 meter gezakt waren. Ik draaide me om en spuugde bina mijn ademautomaat uit mijn mond; een gebroken schip op zijn zij , nog wit in de verf met een oranje opbouw torende als een flatgebouw hoog boven ons uit!!
Mijn buddy gebaarde dat we de brug in gingen en ik vond dat een vreemde ervaring; omhoog langs manouvreerpanelen zwemmen en door de raamopeningen naar de vissen kijken.
We zwommen langs het dek verder omhoog en voor de tweede keer zat mijn hart in mijn strot; een albino kwal met een hoed van 75cm een een evenens witte sleep van 3 meterlang kwam over de verschansing in onze richting(zo leek het) Dat zijn indrukken , die vergeet je je hele leven niet meer!

omdat het schip gebroken is, kun je makkelijk binnenkijken. Rondom het schip lagen allemaal papierrollen en het ruim lag vol met vrachtauto's , her en der op en door elkaar als krakelingen in een koektrommel. Ik durfde niet naar binnen want het was verderop in het wrak aardedonker.
Na een tocht langs de RVS schroeven met verstelbare spoed zijn we weer naar boven gegaan, waar men op ons wachtten met brood en warme soep. drie uur later waren we weer terug in Ijmuiden Het was en dag om nooit te vergeten.

groetjes Ton

Wordt vervolgt

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Leuke ervaring Ton !.

Toen de " Vinca Gordon" verging woonde we op Texel. Ook op het Texelse strand is papier uit dit schip gevonden. Dit is destijds geexposeerd in het Maritiem & Juttersmuseum in Oudeschild op Texel. Inmiddels kan het ook in het Schipbreuk & Juttersmuseum aan de Pontweg in De Koog, ook op Texel, liggen.
Ik vond het destijds nogal wat. Een brandnieuw schip zo maar naar de haaien. Nu ja, haaien, zandhaaitjes dan..............

Graag nog meer van die stories.

m.v.g. Roy
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ton,
Prachtig verhaal, ik voel me zo meezakken :lol: :lol:
Gelukkig heb ik me altijd drijvende kunnen houden tijdens mijn 15-jarige tijd op zee.
Alleen af en toe een steigertje in de kreukels gevaren, een kniesoor die daar op let. :wink:
Een mailtje naar jou heeft 24 uur nodig, terwijl we op steensworp afstand van elkaar wonen.
Maar dit terzijde.
Ben benieuwd naar het vervolg. :wink:
All the best
Jos
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy Roy :D :D
Bedankt voor je reactie :D Ik ga niet alle 540duiken beschrijven, dat zou te langdradig worden voor iedereen, maar ik pik degenen eruit, waar de meeste emotie in beleefd is, en of het nou door het varen komt of de duik, er is altijd wel wat te vertellen. Het Kombuispraat is een machtig iets; al 2 en een half jaar lang zit ik bijne elke dag te lezen en als ik wat te vertellen heb , doe ik ook mee; zoals nu ook weer.
Tuurlijk is er een vervolg Jos; er valt nog heel veel te vertellen. :wink:
groetjes Ton
Ton van der Sluijs

de eerste keer op de SS Skoghaug

Bericht door Ton van der Sluijs »

Op 27 juli 1990 gingen we weer bijn Piet aan boord op de Adriana. buiten gekomen stond er een aardig zeetje; de golven waren zo'n 2,5mtr hoog en het schip lag behoorlijk te rollen en te stampen op die deinende plas. Koers 285 lag voor en het was maar 8 mijl uit, dus met een goed uur kon het anker uit.Het geeft een vertrouwd gevoel; de dikke FIAT ,die lekker lag te knorren onder mee resonerende vloerplaten van de stuurhut.

Omdat de zee nog al ruw was besloot Piet om het anker uit te zetten ipv een dikke lijn met dreg. Ik dook die dag met Roy Ettema, een zeer ervaren duiker. We sprongen over de muur , waar ik nu al een beetje aan gewend was , in een ruwe zee; de Adriana lag vreselijk te rollen en te rijden op zijn anker. Roy gebaarde me dat we via de ketting naar beneden gingen maar dat ik de ketting moest grijpen op het moment dat de boeg helemaal uit het water kwam. Afijn , dat deed ik te vroeg, waardoor ik (met 21kiloflessen op de rug en 8kilo lood om de middel) mee omhoog werd gesleurd en even een meter boven de waterspiegel hing!, met de kettingonder mijn oksels en mijn handen strak om de schalmen . Drie seconden later werd ik 1,5 mtr onder water getrokken met een noodgang, en de ketting nogsteeds in klamme angst vast.(het was immers mijn eerste ruwweer duik. Na nog een reisje omhoog te hebben gemaakt en daar even (voor je gevoel een eeuwigheid) te hebben gehangen en een schreeuw van mijn buddy, rukte ik me tijdens het dalen van de boeg met een noodgang zo'n 3 meter onder de waterspiegel. Ik werd nog wel op en neer geragd en moest me verrot goed vasthouden. Na enige minuten kwamen we op 24meter (nog steeds achterwaarts zakkend :oops: )
http://www.duikinovh.nl/skoghaug.htm
Het zicht was zo'n 7 meter; niet veel maar toch genoeg om veel te zien en het water zo'n 16 graden. Ik dook toen nog in een wetsuit dus ik had het vrij koud .
Nou hebben duikers in een natpak een vieze, maar op dat moment prettige gewoonte; gewoon in je pak pissen!! Als je het koud hebt , en de warme zeik loopt omhoog langs je rug, is dat een geschenk uit de hemel en is het een kachel gelijk.Het is echter uitstel van executie; de kou wint het toch wel.
De Skoghaug is afgedregd door de hydrografische dienst, dus al aardig plat (nu schijnt ie al bijna onder het zand te liggen). Wat op mij toendertijd een enorme indruk maakte, was het voordek op de boeg. De boeg stak toen zo'n 4 meter boven het zand en wat op mijn die indruk maakte, was het feit, dat er twee keurige manilla trossen opgerold aan dek lagen aan beide zijden van een stoomankerlier, alsof de dekdienst dat gisteren nog had gedaan. Zwemmend richting MK liggen er twee drievuurs schotse ketels met naar achteren een ik schat een 1000 pk triple, die ze volgens mij hebben laten springen, om het profiel laag boven de bodem te houden. (we hebben later wel es het idee gehad om de 3 meter lange condensor te lichten :shock: :shock: )
Ik begon te klappertanden van de kou en ik rilde al een tijd. Met gebaren maakte ik mijn buddy duidelijk dat ik verkleumd was en we gingen rustig weer naar de ankerketting en naar boven. Piet had een tweede lijn uitlaten zetten parallel aan de ketting, direct naar de trap dus die ketting hoefde ik niet meer vast te houden. Het was een hele toer om binnen te komen en werd herhaaldelijk tegen de trap aangesmeten als het schip weer over stuurboord rolde. (op een gegeven moment krijg je daar meer handigheid in , door tijdens het rollen over Bakboord vlug een paar treden te klimmen en je vast te houden voor de klap over stuurboord)
op de terugreis vloog de keolkast door het kombuis en de vloer was een brij van eten, melk glasscherven augurken en eigenlijk , ja, alles wat in de ijskast gestaan moet hebben. We hebben het lagen liggen totdat we tussen de pieren voeren; het was een vies klusje en Piet heeft zijn koelkast later met rvs banden gezekerd. Een dag met veel avontuur.....

Voor degenen die zich afvragen hoe ik de datums, zeetoestand en weer en bijzonderheden nog weet; ik heb alles opgetekend in een logboek , elke duikdag weer, voor momenten zoals nu.

groetjes Ton
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Bericht door Jaap5 »

Ton

Met extra aandacht jou verhaal gelezen over je duikervaring Nu ik heb 1 duikervaring en dat liep bijna verkeerd af. Bij de bemanning op de Cycloop in Mersa el Brega was ook een duiker. Cor heette hij en was gemonsterd als hulpmachinist. Dus wij trokken veel met elkaar op en op een gegeven moment kreeg hij voor elkaar dat ik eens de onderkant van de boot ging bekijken.Ik werd mooi aan een touw gebonden want ik moest alleen zonder buddy. Het was goed helder water en ik naar beneden.Supernerveus om ik bij de schroef en kijk ik om me heen. Hoe het nu precies gebeurde weet ik niet maar door dat ik moest hoesten liet ik even mijn mondstuk los en ik wilde het weer goed vastpakken met mijn tanden.Maar ik had onder en boven een kunstgebit Er ging iets fout en het ondergebit kwam dwars in mijn mond en keel. Ik kon niet meer ademhalen en ik a;ls een speer naar boven. Man ik voelde mij al halfdood. Dat was eens maar nooit weer. Maar ik ging later hier in Stadskanaal wel meemet de duikclub,maar dan voor de verzorging. Lekker frietje bakken gehaktballen braden enz. Ik reed dan met een grote camper waar van alles inzat en de jongens met hun duikspullen ook. Zo zijn we in Harlingen oostvoorne en in de Grevelingen wezen duiken bij de Osse of zoiets. Het stikte daar van de sportduikers.
Maar een mooi verhaal is nooit weg Ton en ik zou zeggen Voorallllll Dooorgaan Groeten jaap5
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy Jaap :D :D
Daar moet ik niet aan denken wat jij hebt gehad. Ik sprong es over de muur vanaf de reling van de sleper "Brugge", dacht een teug adem te nemen en kreeg de volle lading zeewater in mijn keel. Wat bleek nou? De automaat was uit het rubber mondstuk geschoten tijdens de sprong( vergeten vast te houden) dus ik kwam hoestend en blaffend weer bij de duiktrap uit.

greotjes Ton
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaap,
Heel herkenbaar, met een kunstklappertje had je ook al problemen met het persluchtmasker aan boord. :wink:
Ik had op zeer jeugdige leeftijd al een plaatje, vanwege wolf in de tanden, zal wel te maken hebben met het feit dat ik in de hongerwinter van 1944 op stapel ben gezet. :wink:
All the best
Jos
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Ton met heel veel plezier je duik ervaring gelezen,en ik hoop dat je doorgaat met je verhaal,ik mocht het ook graag doen in de med en in de Carieb. heb ooit nog eens een vissersnet uit de stuurboord schroef moeten zagen met lucht uit de luchtketels,je wil niet weten hoe dat smaakt.
maar je heb al 2 pracht verhalen op het kombuis gezet
Ga zo door.
Groets Bram :D
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy Bram :D :D
Toen ik op de Brugge zat, haalde de duikcompressor de lucht uit de MK in het begin. Vaak smaakte de lucht naar verotte olie en werd je er misselijk van. We hebben dat gauw veranderd.

groetjes TOn


Plaats reactie