In het droogdok.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

IJSvaart

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D
Hallo Leo,

Ronny bedoeld dus dat je met de boeg van het schip soms KLEM op de kont van de ijsbreker zit, die knakkers hebben een speciale V op de kont met een party rubber d'r in EN een dikke lier op dek waar ze FF een draadje mee strak trekken, ze staan "voor de kar" als een "paard"
Als je dus die stang niet hebt, zolas Ron aangeeft zit je met de bulb in z'n vlak OF erger z'n roer!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gast

Bericht door Gast »

hoi harry.

dit is hellemaal waar,maar zoals je weet hebben die ijsbrekers een speciale vlak dus voor dat je bij de schroefen bent moet je behoorlijk diep onder de ijsbreker zitten.
maar de bulb van die s-type is dus te groot.
als je 10 meter ligt heb je er weinig last van maar als je in balast of half geladen bent heb je een probleem of zoals ik nog wel eens wil zeggen.
dan heb je een aandachts puntje.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Ijsbrekers!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D
Hallo Ron,

Oh, ja, ik maak me helemaal geen zorgen over de ijsbreker!! Zowel hun huid, hun roeren als hun schroeven zijn zodanig dat als je d'r een "Splietbulb" tegenaan zet, de deuken OF erger in de BULB zitten en NIET in de ijsbreker!!
DE meeste lezers hebben waarschijnlijk geen direkte ervaring met dat soort zware brekers zoals jij dat hebt in de Baltic en wij hier in Canadese wateren!
Als je begint te praten over huidplaten van 3/4 duim en dikker in de zij en soms 2 duim in de kop en kont, spanten om de 30 cm!! roerkoningen van 700-800 mm EN bijzonder hoogwaardig staal, zware RVS schroeven enz. enz. DAT is spul dat zie je niet in ieder droogdok!
De Zweedse breker "Oden" met een revolutionaire rompvorm heeft b.v. twee ontiegelijke knijters van spade-roeren, met stuurmachiens en roerkoningen die een supertanker niet zouden misstaan, ze kan die roeren alletwee "naar de midscheeps" draaien (dus NIET verwarren met "roer midscheeps!!") dus NU staan de roeren TEGEN ELKAAR AAN en vormen zodanig een knijter van een V dus een IJSMES!! Ze kan NU vrijwel NET zo hard achteruit rammen als vooruit! met haar roeren notabene!!

Ze ligt op dit moment, samen met de "Vidar Viking" en met de Russische atoombreker " Sovietski Soyuz" 75000 PK!!! OP de Noordpool!

Ice is Nice!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Drydock: de Statendam en de Rijndam.

http://www.shipcafe.net/shipcafe/drydock/drdk_rysa.htm
Old sailors never died.

Gr Willem V.


Plaats reactie