In het droogdok.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Mooie foto's Theo, Ondanks de oudheid van de foto's, vind ik de kwaliteit nog goed. Sta er verbaast van, dat ze toendertijd al twee schroefen hadden (foto Slamat).

Gr Willem V.

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dubbelschroefschepen had je in die tijd toch al veel, hoor. Ik denk dat voor de Rotterdamsche Lloyd de "Sindoro" het eerste dubbelschroef-stoomschip was en die kwam in april 1900 in de vaart!

Op de vlootlijst van 1925 staan 5 dubbelschroef-passagiersschepen en één dubbelschroef-motorschip. Dat was de "Kedoe". De Lloyd was zeer vooruitstrevend en altijd bereid om te experimenteren en daar ook voor te investeren.
de "Kedoe" werd kant en klaar van Burmeister & Wain gekocht, enkel en alleen omdat de rederij ervaring wilde opdoen met motorschepen. Dat was in 1922.
De resultaten waren gunstig en nadat de Kedoe 62.000 mijl had afgelegd zonder een enkele storing, had de Lloyd voldoende vertrouwen in motorvoortstuwing om bij de Schelde in Vlissingen een dubbelschroef-motorpassagiersschip te bestellen. Dat werd de "Indrapoera".

De "Slamat" had twee "double reduction" Parson's turbines - anderen zullen beter weten wat dat betekent dan ik. :wink:

In 1929 werd besloten om de Slamat sneller te maken en een van de wijzigingen die werden aangebracht was een voorsteven volgens het systeem Maier. Dat werd bij Wilton-Fijenoord gedaan en dat levert ook weer een mooi plaatje op voor dit onderwerp.

Afbeelding

Deze laatste foto komt dus uit een van de gedenkboeken van de Lloyd. Die vorige waren met de oude Kodak Brownie van mijn pa gemaakt.
Ik heb een oud fotoalbum van hem dat bijna uit elkaar valt van ellende. Alle foto's zitten gelijmd en veel ervan zijn in de tropen ontwikkeld, beide reden waardoor de kwaliteit vooral de laatste jaren snel achteruit gaat. Tien jaar geleden heb ik alles al eens gekopiëerd, gewoon met de camera, op het balkon, in het zonnetje. Dat gaat prima, vooral als je daar een vaste opstelling voor maakt en wat experimenteert met films.
Nu ben ik bezig alles te scannen waarna ik er ook nog wat verbeteringen in kan aanbrengen. Maar, dat album is me zeer dierbaar.
Die ouwe zou in november 101 zijn geworden als hij gewoon door was gegaan met ademhalen. Helaas werd hij maar 64 en dat was toch wel wat jong.
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Hoi Theo.

Ik hoop dat je nog eens wat foto kan plaatsen van je vader. Het zullen ongetwijfeld mooie foto's zijn, ondanks de kwaliteit.

Gr Willem V.
Kees Bloemkool

Bericht door Kees Bloemkool »

Tis een plaatje Ketel.
ketelbinkje

Bericht door ketelbinkje »

Je kan bijna je haar kammen in de weerspiegeling vd verf :wink:

mvg John
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Sjiek de wiebel John !

Waarvoor dient die spriet op de bulb ?
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Nou zie ik het beter op die tweede foto, geen spriet maar een vlak. Lijkt me ook wel iets tegen het ijs, maar we horen het wel denk ik.
Gast

Bericht door Gast »

dit is voor het ijsvaart als je dit niet had kan je niet in de kont van de ijsbreker dus moest het een stuk in gekort worden zodoende dit stuk staal.
je gaat in de kont van de ijsbreker en vormt dan met de ijsbreker een geheel.
anders zit de bulp te veel onder de ijsbreker en raakt zijn vlak dan.

hoop dat het duidelijk is.
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Weer wat geleerd Ronny, ik had geen idee dat je er zo dicht achter moest zitten.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Inderdaad Ronny,
Op mijn website www.scheepspraat.nl staan al jaren lang de fraaiste reportages vanaf de begintijd toen ik begon met alleen maar mijn verhalen op internet te zetten.
Toen hadden we nog geen forums. Ik geef toe dat ik momenteel meer met het forum bezig ben dan met mijn site, maar een dag heeft slechts 24 uur.
Er staan ook diverse rooie kruisies op scheepspraat.
Het Scheepspraatteam bestaande uit Kees Bloemkool en mijn persoontje hebben dit ook in de peiling en we zullen het binnenkort weer helemaal up to date maken.
All the best
Jos


Plaats reactie