Documentaire van de "Paulus Potter"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Documentaire van de "Paulus Potter"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Misschien kan iemand Trea helpen.
All the best
Jos


goedenmiddag.


Mijn naam is trea de jong , Ik heb u emailadres gekregen van meneer don uit florida.
Het gaat om het volgende , begin jaren 90 is er een documentaire , genaamd s.o.s de Paulus Potter
uitgezonden door de ncrv.
Mijn oom Joost de Jong (Jos) voer op dit schip.
Heb de ncrv gevraagd of ze deze documentaire voor mij op band konden zetten.
Kreeg keurig bericht terug dat ze dat niet konden doen , dit betreur ik ten
zeerste .
Nu is mijn vraag of u ook iemand weet die deze documentaire op band heeft en
deze , uiteraard tegen een vergoeding , kan kopieeren voor mij.
Dit zouden mijn familie en ik zeer op prijs stellen.
afwachtend op u reactie.

met vr. gr.

trea de jong

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar.
All the best
Jos


SS Paulus Potter

SS Paulus Potter die in 1942 deel uitmaakte van een konvooi naar Moermansk. Aan boord van de SS Paulus Potter o.a. 35 tanks, 25 vliegtuigen en explosieven. Voortdurend werd het konvooi van het Nederlandse schip bestookt door Duitse vliegtuigen. Ter hoogte van Bereneiland werden in een gevecht vijf Duitse toestellen neergehaald maar die wisten nog wel her en der torpedo's in het water te lanceren die schade aan schepen van het konvooi aanrichtten. Na de aanval kreeg het konvooi plotseling orders zich te verspreiden. Waarschijnlijk waren de Geallieerden bang voor een aanval van de Nazi-slagschepen Tirpitz en Scharnhorst.

De bescherming van het konvooi was door het verspreidingsbevel voor de SS Paulus Potter verdwenen. Het schip probeerde in noordelijke richting naar Spitsbergen te ontsnappen aan aanvallen van Luftwaffe vliegtuigen maar het zeeijs maakte dat onmogelijk. Zeven Duitse vliegtuigen ontdekten het schip en openden de aanval op de arme Paulus Potter. Gedurende een uur en 20 minuten ontbrandde er een felle strijd tussen de luchtafweerkanonnen van de Paulus Potter en de Luftwaffetoestellen. Twee Duitse machines werden neergehaald maar de munitie aan boord van het Nederlandse schip raakte uitgeput. Door de luchtdruk van afgeworpen Duitse 'ratelmijnen' begaven de schotten van de kolenbunkers het en raakte de machinekamer onklaar. Kapitein Sissingh van de slagzij makende SS Paulus Potter kon slechts het sein schip verlaten geven. De bemanning verliet het schip aan boord van de drie reddingssloepen en een motorsloep. Besloten werd koers te zetten naar Nova Zembla waar een Russische watervliegtuigbasis gelegerd was. Onder zeil voer men zonder zeekaarten richting dit zo Nederlandse pooleiland waar Willem Barentsz overwinterd had.

Na zes dagen in open sloepen op de ijskoude Barentszzee te hebben gevaren bereikten ze door een woeste branding heen stampend de kust van Nova Zembla. Gedurende de zeiltocht waren ze aan sneeuwstormen overgeleverd en 27 van de 73 bemanningsleden hadden last van bevriezingen. Ze waren op een verlaten stuk kust geland maar ze konden er wel hun dorst lessen met smeltwater van de gletsjers. Daarna zeilden ze langs de kust van het pooleiland zuidwaarts waarbij ze vaak weer voor het opgestuwde zeeijs aan de landzijde moesten wegvluchten. Uiteindelijk konden ze weer land bereiken en op eenden jagen om zodoende aan te sterken. Uiteindelijk kwam aan deze moderne Willem Barentsz-tocht een einde toen allen levend de Russische watervliegtuigbasis bereikten. Drie maanden later gingen de uitgeputte en zieke mannen van de vergane Paulus Potter met een ander konvooi weer terug naar Engeland. Onderweg zagen de mannen, waarvan velen met geamputeerde ledematen, die het survivaldrama hadden meegemaakt weer acht schepen van het terugkerende konvooi een prooi worden van U-boten"¦ .

Bron verhaal: http://www.xtreme.nl/water
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Wauw!!! WAT een verhaal!!!!!!

Moet je het verhaal van de SS Tjisalak maar es lezen; daar hebben slechts drie man van de bemanning het overleefd :( :(


Groetjes Ton
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Ja de "Tjisalak" is helemaal zo'n dieptepunt in het oorlogsgeweld. M'n vader heeft gedurende de oorlog nog met een RIL machinist voor, ik dacht z'n B, in de schoolbanken gezeten. Deze man is ook op de "Tjisalak" vermoord. Een van de zeer zeldzame opmerkingen die ik bij hem over de W.O.II los kreeg. Het was wel goed voor een levenslange haat tegen de Jappen...................

En nog eens wat. Na de oorlog zijn zo'n stuk of 5 Nederlandse koopvaardij schepen onderscheiden met een Koninklijke Vermelding bij Dagorder. De "Paulus Potter was er een van..........
Dat zijn schepen met hun bemanningen geweest die zich kranig tegenover de vijand gedragen hebben.
De "Ondina", de "Mijdrecht", de "Aagtekerk" en een K.P.M.er zaten hier ook bij.
De gene die de boeken van Amstleven in z'n bezit heeft kan h.e.e.a. na trekken in de naoorlogse uitgave.................

m.v.g. Roy
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

jaaahh Het verhaal van de Ondina....kippevel nu op mijn rug... Wat een helden moed!! Wat een staaltje overlevings drang! Dit verhaal staat voor de stalen mannen die de maatschappij eens was.

grts Ton
arendnet

Bericht door arendnet »

De eer ging naar de U boot 255 als ik het goed heb.
Met dank aan U boat Net.
Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Deze foto is gescanned uit het boek:
"S.O.S. Paulus Potter" geschreven door Jelte Rep
Omniboek Den Haag
Heb het boek net gekocht, moet het verder nog lezen. :wink:
All the best
Jos

Afbeelding
arendnet

Bericht door arendnet »

Hallo Jos
Hier staat ook nog wat over de Paulus Potter op een van de pagina,s op mijn site.
http://www.wivonet.nl/div8.htm
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Willem,
bedankt, ik heb die foto uit dat boek geplaatst omdat er verder geen duidelijke foto van de "Paulus Potter" is.
Vreemd genoeg heb ik dit boek nooit eerder gelezen, dus ik ga het tussen de bedrijven door lekker op mijn gemakkie zitten lezen. :wink:
All the best
Jos
arendnet

Bericht door arendnet »

Hallo Jos
Ja dat is waar er zijn er echt niet zo veel van in omloop
Heb hem dan ook gelijk opgeslagen en bedankt :-D
En veel leesplezier zal best de moeite waard zijn om te lezen denk ik.


Plaats reactie