Het kapseizen van de "Finnbirch"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Bericht door stuurcadeautje »

Nou nou nou het lijkt wel of we tegenwoordig niet meer kunnen varen.
even een paar kleinighgheidjes. heb helaas geen foto's erbij.
Met een stuk deklading van 1500 ton ga je geen rare dingen doen. ook al heeft het schip een ruim voldoende stabiliteit. zo zagen wij op een zeker moment op d reis van singapore naar australie zo een heel mooi klasiek tropisch stormpje ankomen, nou dan gaan de alarmbellen bij ons gelijk rinkelen. goed in de gaten houden samen overleggen en dan wordt er besloten twee dagen ag te wachten. achteraf maar goed want deze tropische storm is een klasse 3 orkaan geworden.
Dan effe iets anders en dat gaat over sjorren en zeevasten. Wij komen inderdaad ook nog wel eens lading tegen waar weer iets anders instaat. Dat wordt gewoon gecontroleerd en zonodig vast gezet. Nu is dit met containers onmogenlijk, maar toch. Tevens wordt lading hoe zwaar of hoe licht ook altijd goed vast gezet. volgens een aantal basis princiepes.
Bijv een stuk van 100 ton wordt langsscheeps 0,3*100 is 30 ton naar voren en 30 ton naar achteren vastgezet. dwarsscheeps is dat 0,5*100 ton dus 50 ton naar bben sb en vervolgens komt er dan nog 0,3*100+30 ton aan uplift op. dus totaal staan een stuk vaan 100 ton dan gesjord met 190 ton aan sjorringen. dit kunnen standaard sjorringen zijn, maar ook speciaal ontworpen staalconstructiew waarmee het stuk aan dek wordt gelast.
Dan nog voor meneer hoogenboom ik wil de oude garde niet beledigen, de oranje was natuurlijk een heel mooi en degenlijk schip als ik de informatie er eens op na lees. maar met moderne tecnieken kan men gewoon veel betere research doen naar het rompontwerp en hoe deze romp zich zal gedragen in haar element.
En ja er worden tegenwoordig ook nog steeds fouten gemaakt. Denk maar eens aan een bekend feedertje wat recentelijk is scheefgevallen.
(dongedijk)
Dan nog s iets :wink: ik hen nog eens even verder gegoogled over die kasten en die lopen gewoon door tot aan de kimkielen. Dus zoals ik al zei de stabiliteit wordt verbeterd, daar met een verbreding de stabilteit met een 3e macht toeneemt.
Als men tegenwoordig het woord ferrie/roro noemt wordt dat gelijk in veband getrokken met stabiliteit. Terweil de oorzaak mischien wel heel ergens anders te zoeken is. Wel moet ik toegeven dat het effect van FSM op een dek van een ferrie gigantisch is te noemen. Daarom zijn moderne roro's\ook uitgerust met langsscheepse schotten om de FSM te verkleinen.
Wij varen regelmatig met een GM van meer dan 2,5m. Geen enkel probleem. maar als dan de sjorringen het begeven hebben we toch een serieus probleem. een reactor van bijv 500t die aan de haal gaat gaat dwars door alle tanken heen. en als ie dan een gat prikt komen we in de lekstabiliteit terecht. Biiiiiiiig trubles

Nou het staat er allemaal een beetje onsamenhangend, maar ja

gr N
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Tja, als je zo de feiten leest is het weer een typisch geval van het onderschatten van de gevaren van een achterin komende golven van meer dan 3,5 meter en de hoge snelheid zoals Jurrie al terecht opmerkte.

Er is zelfs een schema voor opgesteld waarop je zo kunt aflezen of je in de gevarenzone zit en zo ja welke koersverandering en/of snelheidsvermindering je moet toepassen om weer uit die gevarenzone
te komen. Dit schema is voortgekomen na onderzoek van het vergaan van de Munchen. Dus of heeft die ouwe er nooit van gehoord/geweten of
dat aan z'n laars gelapt met bovenstaande gevolgen.
Er is nog een waarschuwing......als het schip plotseling een enorme felle haal over een kant maakt (is toen de lading verschoven??) dan weet je
dat je in de gevarenzone zit.Dus wordt het tijd om onmiddelijk in te grijpen.

groeten,K.Brouwer.
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Bericht door albert s »

Probleem is natuurlijk dat lading niet is blijven staan, reden is iets onduidelijker. Zou een te kleine of juist een te grote GM kunnen zijn, in combinatie met "slecht"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Albert,

Heb slechts een keer op een "containerbakkie" gevaren en daar konden als ik mij goed herinner 45 teu's op.Aan stabiliteitsberekeningen deden we niet eens aan doch we verstuurden wel obs'sen vandaar dat die golfhoogten en -periode's schatten al beter werd. Ik weet niet of jouw gegevens kloppen maar een mg van 1,5 mtr lijkt mij nogal veel en zelfs onwenselijk voor zo'n schip.Aangezien die ook sponsons op de zij geplakt heeft zitten denk ik toch eerder dat ze te weinig stabiliteit had en op deze
manier opgelost heeft om dat te verbeteren. Heb hier nog een berekening van een schip van 102 mtr lang,14 mtr breed MG 0,40 cm en snelheid van
11,5' . de eigen vrije slingering ligt tussen de 16,5 en 18,5 cm en de golfperiode is 10 sec.,dus het wordt gevaarlijk als je eigen slingerperiode
20 sec. zou bedragen.

De golfoploophoek is 15 graden t.o.v achterschip dus 11,5 : 10 = 1,2
(afgerond). Dan zie je dat je nog net buiten de gevarenzone zit. Ga je
je snelheid verhogen naar 14' dan zit je er in.

Deze berekening komt van een koelschip met "volle lijnen" en dus geen
scherp gesneden schip waar stabiliteitsverlies gaat optreden door het scherp gesneden zijn.

Surfriding zal hier gaan optreden wanneer dit schip 18,2' zou gaan draaien.

Het (naar mijn mening!) grote gevaar van achterinkomende zeeën is dat
het schip zo heel rustig slingert! Je wordt a.h.w. "in slaap gesust". Totdat die ( voor mij toen onbegrijpelijke ) felle ruk over een kant je weer wakker maakte! Die felle ruk naar een kant had ik nooit begrepen totdat
op een bijspijkercursus van pakweg 15 jaar terug dit door de stabiliteits-
leraar uit de doeken werd gedaan. Daarom noemde ik dit ook in m'n vorige bijdrage daar die zo krachtig zijn dat als je ze een keer meemaakt het ook nooit meer vergeet! Het zijn echte sjorringbrekers!

Van de snelheidsgegevens ben ik even uitgegaan van de gegevens van de Marneborg. Als je in de buurt bent plot je dat schip toch even op je radar en heb je lijkt mij toch aardig nauwkeurige gegevens. Als die boot dan ook werkelijk 17'-19' voer tja.......

Vond het trouwens ook frappant dat toen ik de Filipijnse stuurlui hier naar vroeg die er nooit van gehoord hadden dus maar weer een paar copietjes
gemaakt voor ze. Dit zeg ik niet om iemand voor joker proberen te zetten doch aan te stippen dat het nog steeds niet overal is doorgedrongen dat er te weinig aandacht aan wordt gegeven.

Groeten,K.Brouwer.
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Bericht door albert s »

Denk dat we (voorlopig) alleen kunnen gokken wat de oorzaak is geweest, zolang we niet weten wat de stabiliteit was. Een GM van minder dan 40 cm lijkt mij echter onwaarschijnlijk, als je ook nog aan de eisen van je dynamische stabiliteit moet voldoen. Hoewel ik nauwelijks ervaring heb met Ro-Ro's . Enige keren dat ik er op gevaren heb hadden we "alleen"
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Het probleem van de stabiliteit bij het weglopen vóór wind en zee doet zich voor als golfbeweging en schip synchroon lopen dat is als het schip op een gegeven moment op de top van een golf gaat "meesurfen". Hierdoor treedt een tijdelijke verandering van de carène (onderwatervorm) van het schip op die op zijn beurt weer mede-bepalend is voor de stabiliteit. Daardoor treed een snelle afname van de stabiliteit op en kan het schip ondanks een oorspronkelijk voldoende stabiliteit toch kapseizen.

Dus bij zulke omstandigheden afslacken en "de golven onder je door laten lopen" anders ben je aan de beurt !!

Voorbeeld in de '70er jaren een Spliethof boot (shelterdecker) ter hoogte van IJmuiden . Kan me de naam niet meer herinneren.

Groeten,
Bert de Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bert en all

De ramp met de Leliegracht
Persoonlijk verslag van Joop Broekstra
All the best
Jos

http://www.digischool.nl/bi/onderwaterb ... erslag.htm

http://www.digischool.nl/bi/onderwaterb ... gracht.htm
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Bericht door albert s »

Bert de Boer schrijft:

Dus bij zulke omstandigheden afslacken en "de golven onder je door laten lopen" anders ben je aan de beurt !!

Wat ik (en ik denk K.Brouwer) juist bedoelen is dat afslacken lang niet altijd de juiste oplossing is. Soms kun je best met hoge snelheid voor de golven weg lopen zonder dat dit gevaarlijk is. zoals K.brouwer ook al zegt en laat zien zijn er redelijke berekeningen voor wanneer synchrone rollen kan optreden.

Albert
Joop Kieviet (RIP)

het kapseixen van de Finchbirk

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Allerlei veronderstellingen, suggesties in welke richting moet worden gezocht wat er is gebeurd het fijne zal eens wel boven tafel komen, maar het is net als in de scheepvaartwetten staat het hangt altijd samen met goede zeemanschap en dat is iets wat je dooor de jaren aan ervaring meekrijgt en er hopelijk op het juiste aan denkt.

Groetjes Joop
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Albert,

Een MG van 5 mtr...tjonge dat zal met slingeren ook geen pretje geweest
zijn denk ik zo.

Nee, ik hou het er op dat afslacken het beste is en uiteraard voor je in de gevarenzone zit. Uiteraard kan je ook alleen koersveranderen om uit de gevarenzone te komen of een combinatie van beide doch koersverandering is niet altijd mogelijk en vaartvermindering wel.

Ben wel nieuwsgierig of we nog eens aan de weet komen wat de oorzaak
is geweest,zo'n onderzoek/uitspraak zal toch wel minimaal een jaartje op zich laten wachten.

Groeten,K.Brouwer.


Plaats reactie