Het kapseizen van de "Finnbirch"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Bericht door stuurcadeautje »

'n avond heren

ik ben al heel de avond op zoek naar een fotoserie van een zeilboot die last heeft van Bouncing (de engelse term die ik op school heb geleerd)
in de nabijheid van de golden gate bridge. Ik ben na een crash van een van mijn harde schijven die foto's kwijtgeraakt. en ze zouden nu mooi van pas komen.
heeft iemand ze???? of je/u weet waar ze staan zet ze hier ff bij

bvd niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd

albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Bericht door albert s »

Henk schrijft terecht dat probleem voor zeilboten en kleinere schepen heel anders is dan voor bijvoorbeeld grote container schepen. Deze lopen juist een groot risico als de golven relatief langzaam van achter onder het schip door lopen. Weet dat het onlogisch klinkt, maar het is één van de nieuwe problemen met deze grote container bakken.

Albert
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Finnbirch

Bericht door ferryvaneeuwen »

Nog een paar aanvullingen van uw Zweedse correspondent:

-De kustwacht ontving de eerste noodoproep van de Finnbirch om 15.40 uur. Het schip zonk om 19.37 uur. Op de eerstgenoemde tijd meldde het schip dat de slagzij al 40° bedroeg.

-De bemanning werd om 19.00 uur door twee helicopters gered onder zware omstandigheden. Verder waren vier schepen waaronder de Marneborg, die de leiding had over de reddingsoperatie, in de buurt standby.

-Twee reddingsboten waren gedwongen terug te keren door de zeer slechte weersomstandigheden. Laten we maar blij zijn dat er helicopters onder dergelijke omstandigheden ingezet kunnen worden..........

-De windsnelheid bedroeg 15-20 m/s en de golfhoogte was 4.5 meter. De windrichting wordt nergens vermeld. De luchttemperatuur bedroeg 1° C en de watertemperatuur 10° C. Er was ook sprake van sneeuwval.

-In de Philippine Daily Inquirer van 10 november - ja, ze zijn ons een aantal uren vóór..... - staat een interview met een overlevende van deze scheepsramp waarin ondermeer staat:
"Dupo said he was having supper with Paras on the ship when it suddenly turned on its side."
Hieruit valt af te leiden dat de 40° slagzij zich van het ene op het andere moment voordeed en daarmee sterk doet denken aan de ramp met de Leliegracht. Paras was trouwens één van de twee doden. Hij was ingevallen voor een collega....... Zie voor verdere bijzonderheden:

http://newsinfo.inq7.net/inquirerheadli ... e_id=30954

Tenslotte vermeld ik nog dat het schip onderweg was van Helsinki naar Aarhus in Denemarken.


Ferry
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Ferry,

Bedankt voor die link naar dat artikel.Hier staat in "The sharp movement threw Dupo hard against the inside of the ship" dit lijkt wel op de felle ruk over een kant en die ik sjorringbrekers noemde. Als dit zo is zijn die sjorrings waarschijnlijk gebroken en ging de lading naar een kant en kwam het schip niet meer terug. Lullige zaak.

Groeten,K.Brouwer.
jurrie

Bericht door jurrie »

je begint nu toch ook weer te denken .... waren ze mischien aan het ballasten.... voor zo een schip is 4,5 meter zeegang nou ook niet weer zoveel..... en de wind is gewoon een storm die we allemaal wel meemaken en gewoon afrijden

gr jurrie
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Finnbirch

Bericht door ferryvaneeuwen »

Afbeelding

Het was even zoeken naar de positie waarin het schip gezonken is, maar uiteindelijk toch gevonden:

N 57° 5.174
O 17° 34.367

Afbeelding

Dit is de reddingshelicopter die de drenkelingen uit het water gevist had en bij Kalmar aan land bracht. De bemanning wilde in eerste instantie niet in zee springen, terwijl dit een voorwaarde was om ze één voor één uit het water te kunnen plukken. Die overlevingspakken zijn dan een uitkomst, alhoewel de meeste opvarenden toch in mindere of meerdere mate aan onderkoeling leden. Eén is er zelfs aan overleden.

Met de Sunetta heb ik een jaar in die contreien gevaren en dikwijls onder slechte weersomstandigheden. Het kon er echt spoken en je bent beter af met een lekkere lange oceaandeining. Ik herinner me dat er af en toe een rare 'schuinsmarcheerder' doorheenliep die van achteren inkomend de kont kon omgooien zodat je in één klap behoorlijk uit je koers gegooid werd. Het zijn tenslotte geen puur lineaire golfbewegingen. Gelukkig hadden we geen autodekken en andere ongerief maar welke 33 gevulde tanks en dat is wel zo veilig onder dergelijke omstandigheden..... :?

Ferry
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Bericht door albert s »

Op de volgende site :

http://www.nrife.affrc.go.jp/plant/kaiy ... ing-e.html

drie filmpjes van model proeven waarin , stabiliteitverlies, broaching en bow diving is te zien.

Albert
Freek Feilzer

Scheepsramp Finnbirch

Bericht door Freek Feilzer »

Laat ik het nou net voor mn neus hebben zien gebeuren, dus zal ik de feiten van 1 nov jl. maar even op een rij zetten;

Ik had, als 2e stuurman, de wacht aan boord de Marneborg.
Om 15.20 uur verscheen de Finnbirch op de radar. Het zicht bedroeg zo'n 4 mijl bij afwisselende regen en sneeuwbuien. Het woei ongeveer 55 knopen wind uit Noordelijke richting. Onze koers bedroeg 020 graden en de Finnbirch had een koers van 200 graden. Aangezien we elkaar recht tegemoet kwamen heb ik de Finnbirch geplot. Wat me meteen opviel was dat de snelheid van de Finnbirch tussen de 18.5 en 19.5 knopen bedroeg en ze erg gierden. Ik besloot daarom iets koers te wijzigen om een minimale CPA van 6 a 7 kabels te creeren. Op 4 mijl afstand kwam de Finnbirch in zicht. Ik schrok nogal van het gedrag van het schip. Een slingertijd van zo'n 25 seconden met een aanzienlijke slagzij elke keer.
Om 15.40 uur, op een afstand van iets meer dan een mijl, maakte de Finnbirch voor de laatste maal slagzij, die deze keer doorzette tot een hoek van 50 a 60 graden. Tegelijkertijd liep ze duidelijk uit haar roer naar stuurboord. Was dit naar bakboord gebeurd dan hadden wij hard koers moeten veranderen om een aanvaring te voorkomen. Ze kwam uiteindelijk dwars op de golven te liggen maar liep nog steeds met hoge snelheid door. Het heeft lange tijd geduurd voordat de snelheid gezakt was tot ongeveer 7 knopen, die daarna redelijk contant bleef.
De Finnbirch gaf haar MayDay enkele minuten nadat ze uit haar roer riep.
Ik reageerde uiteraard en heb daarna de zweedse kustwacht opgeroepen. Daarna is de hele reddingsoperatie op gang gekomen waarbij wij, de Marneborg, als On-scene-commander fungeerde. De rest is bekend.
Net als idereeen heb ook ik zo m'n mening over hoe dit heeft kunnen gebeuren. Schuivende lading, ja, waarschijnlijk wel ja, maar hoe heeft het zover kunnen komen. Bij een voordewindse koers met een snelheid van 18 a 19 knopen varen is mijn inziens vragen om problemen. Het inhalen van de deining is een garantie voor het uit je roer lopen. ALs het schip al zo aan het gieren is, geeft dat toch voldoende redenen om vaart te minderen lijkt mij... Heeft de stuurman van de wacht dit niet gerealiseerd en onwetend verder gevaren? Of was de kapitein er al tijdig bijgeroepen? Het is waarschijnlijk een combinatie van factoren geweest, maar dat er nalatig is omgegaan met de invloeden van zee en wind is voor mij duidelijk. Dit had niet hoeven gebeuren is mijn mening.
Tragisch is het en ik hoop het nooit meer te zien gebeuren.
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Bericht door albert s »

Hoi freek,

Zoals jij de feiten nu vertelt had je verwacht dat er daar aanboord toch eerder wat gemerkt was, en actie was ondernomen. ( Andere koers en/ of afslacken). Reden kennen we niet. Zijn inderdaad dingen die je niet hoopt mee te maken.

Albert
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Freek,

Bedankt voor dit ooggetuigen verslag. Ik neem aan dat je deze ook nog wel voor een aantal officiële instanties zal moeten afleggen zo dat inmiddels al niet gebeurt is.

Lijkt inderdaad op mijn vermoeden van stabiliteitsverlies door het rijden op een golftop en daarna de rest van de keten; zware, lange en trage halen, lading over en einde oefening.

Groeten,
Bert de Boer


Plaats reactie