Monstergolf

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Op dat schip zaten overwegend Litouwers (of waren het Letten of Esten?) in elk geval géén Filipino's. Die zie je in de visserij niet voor zover ik weet.

Groeten,
Bert de Boer

Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Monstergolf

Bericht door Oscar Aardse »

Bij de buren heb ik al eerder gemeld, dat in de 80-er jaren een aantal maanden met een jack-up bij Ekofisk (in het midden van de Noordzee) heb gestaan in waterdiepte van 76 meter. Het betrof dus een vaste installatie met poten die tijdens het pre-loaden een aantal meters in de grond gedreven waren. Van enige optisch bedrog doordat de waarnemer beweegt, zoals een schip in zeegang dat ervaart, is dus geen sprake. Het middag weerbericht voor de nacht gaf 55 knopen wind op. Dat is er inderdaad gekomen, en meer. 's Nachts werd het echt bizar. Antennes en windmeters braken af, kisten met zwemvesten gingen vliegen etc. Het werk werd stilgelegd nadat er veiligheidsliijnen over dek opgetuigd waren. De standby boot "Esvagt xxx" berichtte in "survival-mode" te zijn, dus daar zouden we in geval van nood niets aan hebben..... Omdat we op een gegeven moment zelf de wind niet meer konden meten belden we met Ekofisk Centre en zij berichtten 145 knopen wind te meten.
Bij aankomst was het rig opgevijzeld tot de bak 20.3 meter vrij stond boven het zeeniveau bij middenstand. De wind kwam uit het NNW-en en de zgn. fetch van de golven was dus erg groot. Gedurende die nacht heeft "groen water" een aantal malen tegen de onderkant van de bak geslagen......Het was onverantwoord om de golfhoogten t.o.v. de poten te meten, maar onze waarnemingen hiervoor genoemd geven wel een maatstaf voor de rijzing van de golftop t.o.v. het middenstandsvlak, hoewel dat mogelijk door opstuwing boven de 76 meter was gerezen. Van de exacte getijbewegingen op die locatie heb ik op dit moment geen gegevens, maar dat zal niet meer dan 1.5m geweest zijn. Dat er dus hogere golven voorkomen dan voorheen werd aangenomen en door golfhoogte meetboeien wordt gemeten staat voor mij wel vast. Immers indien men stelt dat het zeeniveau met vier meter gestegen was, dan blijft er een rijzing van de golfhoogte boven middenstand van 16.3m over. Voeg daarbij de daling van het golfdal en je weet bij benadering de golfhoogte. En dat was meer dan menigeen wil geloven.


Plaats reactie