Monstergolf

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Dat zal de Caltex een hoop sloffen Marlboro gekost hebben...............

m.v.g. Roy

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Caltex Leiden

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Jos,

Sterk staaltje. Toen ik dat verhaal schreef moest ik inderdaad weer aan dat voorval denken dat vroeger de ronde deed! Maar ik heb altijd aangenomen dat het een broodje aap verhaal was. Afdeling gekruide zeemansverhalen....... Dus toch echt gebeurd.

Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ferry,
Ik was zelf niet aan boord hoor, maar zat op de "Caltex Rotterdam" die had ook van die mooie ronde patrijspoorten op de brug maar geen Egyptische loods die eronder ging staan. :wink:
Het was een paar jaar daarvoor gebeurd.
All the best
Jos
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Monstergolven

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Roy,

Je hebt volkomen gelijk, niet alle passagiersschepen zijn onveilig gebouwd. Ik zou Vossnack's mening over de nieuwe generatie schepen nog wel eens willen weten. De combinatie van machinerieën, grote hoeveelheden brandbare stoffen en waaromheen een elegant cateringbedrijf is gedrapeerd met vele, vele people-tjes en dat alles geplaatst in een - als het erop aankomt - vijandige omgeving is per definitie bloedlink. Een kapitein heeft daar lang geleden al een uitspraak over gedaan:

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/abandon_ship.htm

Ferry
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Monstergolven geen fabeltje
door Bart Olmer
IJMUIDEN - Monstergolven op de Noordzee bestaan, concludeert de KNRM na maanden onderzoek. Tijdens de laatste noordwesterstorm, afgelopen november, registreerde een meetboei van Rijkswaterstaat monstergolven van 17 en 19,8 meter hoogte. Maar de meetdienst beweerde later dat dit meetfouten waren en dat zulke golven niet écht voorkomen op de Noordzee. Tot verbijstering van de KNRM: "Wij waarschuwen alle zeelieden: monstergolven zijn geen fabeltjes. We hebben keiharde bewijzen dat 'Witte Tijgers' bestaan!"
Het werd een hele rel, nadat de heftige noordwesterstorm de kust had gepasseerd. Een meetboei van rijkswaterstaat, twintig kilometer noord van Schiermonnikoog, bleek extreme golven geregistreerd te hebben in die rampnacht van 1 november, toen de storm boven de Waddeneilanden in korte tijd aanwakkerde tot orkaankracht. De gewraakte meetboei werd direct opgevist en naar het laboratorium gebracht van het Rijksinstituut voor Kust en Zee (RIKZ). Maanden later concludeerden de Haagse rijksambtenaren dat er een foutje was gemaakt. De golven zouden onder de twaalf meter zijn gebleven. Dat er uitschieters waren geregistreerd, zou komen doordat de meetapparatuur was 'dolgedraaid' in die gigantische wasmachine. Kortom, het stormde hard, maar... 'monstergolven' waren toch echt een fabeltje... Maar de afgelopen vier maanden werd in alle stilte gewerkt aan nog een ánder onderzoek... door nautisch deskundigen in het KNRM-hoofdkwartier in IJmuiden. En die komen met een totaal andere conclusie: 'monstergolven' bestaan wél. En ze veroorzaken vaak schade.

De aanleiding voor dit KNRM-rapport vormde het kapseizen, tot driemaal toe, van een reddingsboot in de grondzeeën boven Schiermonnikoog tijdens het redden van de bemanning van bulkschip Cementina. Omstreeks 02.45 uur werd dit indrukwekkende schip platgegooid door een brekende golf. Het schip had zelfs met zijn toplichten in het water gelegen, aldus de kapitein, die door de impact van de golf uit zijn kooi werd gesmeten en gewond raakte.

Uitkijkend over de haven van IJmuiden presenteert Germ Martini, operationeel inspecteur van de KNRM, de bewijzen die hij de afgelopen maanden verzamelde voor het bestaan van de betwiste 'monstergolven'. Overtuigend zijn de schadefoto's en de getuigenissen van werknemers op een zevental boorplatforms in de Noordzee, die allemaal vertellen over gigantische hoge golven die op hoogten tot 19 meter ravages veroorzaken door met donderend geweld stuk te slaan op verdiepingen van platforms.

Orkaannacht

Niet alleen 'gas- en olieboeren' zweren bij het bestaan van monstergolven, ook scheepsbemanningen, zoals de crew op het schip Maggie M., een wachtschip bij een pijpleidingenproject op de Noordzee. Tijdens de orkaannacht schoot de Maggie M. de op drift geraakte Cementina te hulp. De crew zweert dat de golven zeker vijftien meter bereikten. Ook de piloten van het luchtfotografiebedrijf 'Flying Focus', die tijdens de gewraakte stormdag foto's maakten van in nood verkerende schepen op de Noordzee, inclusief de Cementina, zweren dat er 'Witte Tijgers' rondslopen op de Noordzee van zeker vijftien meter hoogte. Véél hoger dan Rijkswaterstaat beweert.

KNRM-onderzoeker Martini: " Rijkswaterstaat heeft domweg te weinig boeien in zee liggen om betrouwbare uitspraken te doen." KNRM-directeur Roemer Boogaard heeft vorige week opheldering gevraagd van het Rijksinstituut voor Kust en Zee hoe het kan dat beide rapporten elkaar zó tegenspreken: " Zijn wij nou gek geworden, of is de conclusie van het RIKZ erg kort door de bocht?"

Telegraaf

Groet Nico.
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Je kan het klootjesvolk die nooit op zee geweest zijn toch niet vertellen dat er zulke hoge golven zijn.
Daar worden mensen onrustig van, zoiets wordt ontkend en in de doofpot gestopt, lijkt mij een logische zaak.

Op de oude Amazone van mijn grootvader zijn dikkere luiken gekomen. Nieuwe norm na het vergaan van een schip met man en muis.
Hier zijn wel luiken van aangespoeld die doormidden waren gebroken dit zal een monstergolf geweest zijn.

Van de oude luiken is een garage gebouwd in 1954.

En over een jaar kunnen ze dan in de Kamer weer een ellenlang debat gaan voeren en een onderzoeks commisie instellen.
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Bericht door Herman »

Het kl.volk wat zo oneerbiedig genoemd wordt die dienst doen op de schepen van R.W.S. en die golfboeien uitleggen.
Hebben wel hun sporen verdiend in de zeevaart zowel G.H.V.als K.H.V.
en weten wel waar ze het over hebben.
gr.Herman
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Met het klootjesvolk worden de mensen bedoeld die niets met de zeevaart van doen hebben.
Moet jij als Groninger toch weten.

Als ze nu gaan vertellen aan de gewone man dat er wel van die hoge golven zijn wat zullen deze mensen dan denken.
Jij in Groningen zult misschien je voeten droog houden maar ik niet 5 KM westelijk van Groningen.

Heb je het nieuws gezien over de rotzooi die door Shell uitgestoot is, de Burgemeester vond het niet nodig de mensen te waarschuwen om geen paniek uit te laten breken.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jan,
Bedankt! :-D
maar ik niet 5 KM westelijk van Groningen.
Ben namelijk op zoek naar een huissie en ben wel van plan om mijn voeten droog te houden. :wink:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Jos, op de heuvelrug tussen Nijmegen en Berg en Dal met prachtig uitzicht over de Ooijpolder en de Waal. En wellicht over 20 jaar toch aan zee.

Groetjes Jos2
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/


Plaats reactie