Monstergolf

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Laser kompas

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Bert,

Er staat een goede verklaring van de laser gyro op Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_laser_gyroscope

Klik ook op 'Sagnac interferometer' waarop een uitleg staat van het door hem al in 1913 ontwikkelde principe. Het woord gyro klopt hier niet omdat er niets gyreert of ronddraait. Maar misschien toch als je de twee tegen elkaar in bewegende laserstralen in beschouwing neemt.

Er zijn geen bewegende delen en daardoor is zo'n kompas erg robuust. Geen gedoe zoals vroeger aan boord als de spanning weer eens was uitgevallen en na 10 minuten de tweede plotseling wakker werd en met een van angst vertrokken koppie zich van de trappen af liet vallen op weg naar de gyrokamer onder het uitstoten van de ijselijke kreet: "Me tol..." Hij zei er nog een woord bij, maar dat zullen we hier maar niet herhalen. Voor je het weet heb je een moderator op je dak...... :wink:

Ferry

Kapitein Rooibos

Bericht door Kapitein Rooibos »

Ik heb het verhaal een beetje doorgelezen. En nu had ik hier al wel eens van gehoord, maar dan als Rate of Turn indicator. Op een of andere manier blijk je er ook een kompas van te kunnen maken. Vraag ik mij wel af: wat als de spanning er compleet afvalt, het schip een paar rondjes maakt en vervolgens de spanning er weer op komt: hoe vindt hij dan het ware noorden?? Want dat kan een gyro namelijk wel. En uit het verhaal van die laser maak ik eigenlijk alleen op dat hij een hoekverdraaiing meet.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Laser gyro's

Bericht door ferryvaneeuwen »

Inderdaad kan een ringlaser gyro alleen de veranderingen in de hoeksnelheid in slechts één as bepalen, maar kan dat dan wel doen met een grote precisie. In Duitsland en Amerika zijn zeer grote ringlaser gyro's gebouwd die in staat zijn de aardrotatie met een nauwkeurig van 10 tot de -7de te meten. Dat is 100 nanoMeter of 0,0000001 meter= 0,00001 cm.

http://www.spie.org/web/oer/september/sep96/gyro.html

Een north seeking ringlaser gyro bestaat uit een drie-assig ringlaserstelsel in combinatie met drie versnellingsmeters in de x, y en z assen. Net als bij een conventioneel gyrokompas moet wel de breedtegraad met een voldoende nauwkeurigheid worden ingevoerd. Het is trouwens zo dat bij traagheidsnavigatiesystemen altijd de beginpositie en de voorliggende koers met een grote nauwkeurigheid moeten worden ingevoerd. Een nauwkeuriger type laser gyro is de fiber laser gyro. Tot 5 km fiber optische kabel wordt opgerold en werkt verder op dezelfde manier als Sagnac interferometer. Alle kruisraketten, Patriots etc. werken schijnbaar met een laser navigatiesysteem. De voordelen zijn grote nauwkeurigheid, licht van gewicht, zeer schokbestendig en een relatief laag energverbruik.

Stroomuitval kan in deze toepassingen of die in vliegtuigen of schepen niet getolereerd worden. Het is tegenwoordig technisch eenvoudig om dit te realiseren, o.a. via Uninterruptible Power Supply systems (UPS) die commercieel beschikbaar zijn, ook voor PC's.

Ferry
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Uit het Noord-Hollands Dagblad van donderdag; 25 jan.'07.

"Monstergolf" blijkt meetfout.
De monstergolf die in november 2006 is geregistreed ten noorden van Schiermonnikoog en die volgens deskundigen bij een iets andere richting de dijken had kunnen wegvagen, blijkt te berusten op een meetfout. Omdat de meting van 19.80 uur zo uniek was, haalde R.W.S. de boei naar de wal voor onderzoek.

Ik denk dat we er nu wel uit zijn..................

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Roy,

Heb dit artikel niet gelezen doch mocht het inderdaad een meetfout zijn
zit ik toch nog steeds met die melding van die kapitein van de Maersk
Flanders van die 23 meter hoge golf voor de kust van Scheveningen in
18-20 meter waterdiepte aan te hikken. Laat hij 10% te hoog schatten
zitten we nog steeds aan pakweg 21 meter.
Dus ik sluit echt niet uit dat het theoretisch niet kan doch in de praktijk wel voorkomt. zal mij benieuwen of we hier nog verdere meldingen van
krijgen.

Groeten,K.Brouwer.
jurrie

Bericht door jurrie »

een golf van 23 meter in 18 tot 20 meter water kan volgens mij wel veroorzaakt worden door het grond effect... als hij aan de onderkant geremd wordt wordt hij hoger dacht ik... je ziet dat overal op de kusten gebeuren en dan wordt zo´n golf ook hoger. alleen bij die golf meet boeien geloof ik er geen fluit van want dan zouden het er meer moeten zijn dan een en niet met zo een groot verschil in hoogte.

gr jurrie
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Bericht door Herman »

Nog even dit als hekkesluiter over golfboeien,zoals ze eruit zien na onge
veer anderhalf jaar in functie te zijn geweest.
Afbeelding

Afbeelding

gr.Herman
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Dat is heel wat anders dan dat je vroeger 1960 je overal aan een hieuwlijntje achter het schip uitspoelde.

Maar we zien hier was voor troep in de zee drijft naar mijn idee ook veel troep van Booreilanden waar nooit over gesproken wordt.
Kapitein Rooibos

Bericht door Kapitein Rooibos »

Nou, volgens mij is het gewoon wier :roll: :roll: :roll:
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Bericht door Herman »

Kap. Rooibos,het is niet alleen zeewier en algen,wat aan de golfboei zit,ook spul waar je zwarte vette handen van krijgt.
Herman


Plaats reactie