Monstergolf

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

http://www.spiegel.de/wissenschaft/natu ... 59,00.html

Roy en heer Brouwer, hier het bewuste artikel uit "Der Spiegel" mijn duits is niet van dat formaat, dat ik het kan vertalen, dus ja wat doe ik daar mee?
Hoop niet dat jullie het mij kwalijk nemen, dat ik het geplaatst heb, ik vond het interesant artikel, temeer daar we over MONSTERGOLVEN nog niet uitgepraat zijn op Kombuis.
Wacht de reactie af van Frans de Lijster zie hier boven, en dan maar eens kijken.
Kan me zelf herineren dat we met de "Groningen" winterdag bij Nova Scotia een onheilspellend weerbericht doorkregen, golven van 20 a 25 meter hoogte te verwachten of hoger.
Weet nog wel dat het daar bar en boos was.

Groet Nico.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Nico,

Vind het juist prima dat je zulke stukken plaatst! Dat houd ons juist op de hoogte. Mijn Duits is ook "um auf zu schiessen" :shock: en inderdaad
wordt bij de Prestige de suggestie gewekt dat het om een monstergolf zou gaan. Ze hadden er beter een foto van een schip kunnen plaatsen
welke wel ermee te maken had. Dus als je weer wat tegenkomt.......
plaatsen! :lol: .

Groeten,K.Brouwer.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Nico,

Ik heb gelijk al gesteld dat ik jouw niets kwalijk neem. Het is gewoon een persbericht en dat vertaal je gewoon en daarmee uit.
Voor de goede orde, ik waardeer het enorm dat je dit doet. Ik neem er in ieder geval niet de moeite voor, maar lees het wel gretig !.

Frans Lijster heeft me per mail al benaderd. Ik heb hem tekst en uitleg gegeven hoe ik tegenover de hedendaagse, ( maritieme ), pers sta en in dit geval het R.D. in het bijzonder.

Kortom; ga a.u.b. door met je berichtgeving. Zo blijven we ook met de hedendaagse gebeurtenissen op de hoogte.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Monster golven

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Roy et all,

Het cruiseschip Bremen met 137 passagiers aan boord werd in 2001 door een 35 meter hoge golf zwaar beschadigd

Die krantenjongens hebben het een beetje "verknutseld" echter het is wel waar wat er staat, d.w.z. van die grote bak water ( neem nou die 35 mtr. niet letterlijk, maar wat geeft een metertje!! :wink: ) en dat geneuzel van dat hulpkarretje, weet die pennelikker veeel???
DE kern van't verhaal is echter wel juist!!! ( In DIT geval, voor zover mij bekend!!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ach ja, een hulpkar starten..... Hier volgt een transcriptie van een stukje uit een interview van de BBC:
NARRATOR: But the Caledonian Star was lucky. Her engines were still working. The crew boarded up the windows and eventually the ship limped back to port, but another ship out at sea at that time was less fortunate. The Bremen was a German cruise liner. Again she was built to withstand anything the South Atlantic could throw at her. On board were 137 tourists. They too were hit by a giant 30m wave which devastated the bridge.

CAPT HEINZ AYE (MS Bremen): The bridge wasn't operable. All the nautical tools, instruments, the whole electronics failed immediately with the break-in of seawater.

NARRATOR: Everything including radar equipment, weather faxes, ventilator, alarms, everything malfunctioned. All the instruments short-circuited, the steering gear failed completely. The ship was in distress, not manoeuvrable, but unlike the Caledonian Star the Bremen also lost her engines. The ship and all on board were now in desperate trouble. Unable to power her way through the sea the ship drifted side on to the waves exposing her weakest parts.

REINHARD FISCH (Chief Engineer MS Bremen): When the engine failed the ship lay transversely to the sea and the sea rolled crossways to the ship against the big windows of the restaurant.

NARRATOR: This was the worst situation possible. The restaurant windows are extremely weak. If they were hit by any large wave water would flood in and the ship would sink.

REINHARD FISCH (WITH TRANSLATION): We would have capsized. It would have broken through or smashed the windows.

NARRATOR: It was now a race against time. To turn the ship away from the waves they desperately needed to restart the engine, but the starter generator was in pieces on the floor. If they couldn't start the engine the ship and everyone on her was doomed.

REINHARD FISCH: We came from the Antarctic and had nearly zero degree water temperature and the air temperature was the same. In those high sea conditions it wouldn't have been possible to put lifeboats of life jackets or life rafts in the water. As well as that, the passengers we sail with aren't the youngest anymore. I doubt any of us would have survived.

NARRATOR: So in dark, rolling seas they set to repairing the engine. All the time the waves were smashing against the windows and then they got lucky. The engine finally started.

REINHARD FISCH: Then for the first time I had hope we would make it. There are wonderful moments when you know everything works normally again.

NARRATOR: Both the Caledonian Star and the Bremen were fortunate to survive, but their experiences challenged everything known about freak waves. There are no currents or local conditions to cause rogue waves in the South Atlantic. According to traditional theory such waves should be incredibly rare, yet here were two within days of each other, so what was going on? Science mobilised every technology to solve the mystery. Using a new radar satellite Suzanne Lehner of the German Aerospace Centre began searching for freak waves around the globe.
Deze tekst staat op de volgende web site:

http://www.bbc.co.uk/science/horizon/20 ... rans.shtml

Dit voorval maakt eigenlijk duidelijk dat de brug van een schip niet thuishoort op de bak van een schip. Denk in dit verband ook aan de München. Behalve alle instrumenten en besturing die onmiddellijk uitvallen door het binnendringende zeewater wordt ook nog eens de communicatieapparatuur effectief uitgeschakeld. Als dit laatste toevallig niet zou gebeuren zijn dan waarschijnlijk alle antennes van deze apparatuur vernield waardoor verbindingen onmogelijk worden. Zo krijgen Jos en ik alsnog gelijk, een eerlijk schip behoeft een midscheeps...... :wink:

Een compromis zou kunnen zijn om een vereenvoudigde en omschakelbare uitvoering van de brug midscheeps of op het achterschip te plaatsen, inclusief de antennes. Oorlogsschepen hadden wel een tweede radiohut aan boord om weer andere redenen. Maar zo'n oplossing kost geld en zal wel niet haalbaar zijn. Beter is om bij het ontwerp meer rekening te houden met dit fenomeen dat toch meer lijkt op te treden dan in het verleden. Het zal wel iets te maken hebben met de opwarming van de aarde waardoor Moeder Aarde langzamerhand getergd wild om zich heen gaat slaan.

Ferry

Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ferry,
De brug midscheeps...Zucht... :lol:
Monstergolven, heb op een oversteek met de "Gulf Hollander" op de Noord Atlantic ook iets dergelijks meegemaakt.
Volle bak en net genoeg speed om de swell op een streekie of drie te houden, uiteraard werd er met de hand gestuurd en hydraulisch.
De achterkippeloop half weggeslagen, telefoonhokkie in de kreukels, afsluiters stonden krom aan dek, een sloep in de midscheeps losgeslagen, die we met drie man, een paardekop en een sparks weer vastgesjord kregen. :wink:
Gelukkig stond de biervoorraad in het centrecastle, zodat er toen het een beetje begon op te klaren er spontaan een expeditie vanaf het achterschip georganiseerd werd en wij meteen voorzien werden van verse proviand. :-D
Maar met de Gulf Tankers zaten we meestal in rustiger vaarwater. :wink:
Af en toe tegen de de zuid-west moesson in op weg naar de Rode zee.
Wat zullen we nu eens in het journaal schrijven?
Moest wel in het Engels.
Cabbling Sea bij windkracht 2.
Heavy seas all over the ship als je wat buiswater overkreeg, want we moesten altijd een beetje overdrijven.
Dan kwam kaptein Scheffel met zijn speciale advies:
Gedurende de hele wacht werden we bedolven onder zware stortzeeen, als flatgebouwen zo hoog.
We zagen de ratten het schip reeds verlaten wat voelen we ons dan klein op deze Supertanker.
Een speelbal van de golven. :lol:
En dat mag jij vertalen in het Engels. :wink:
Tja, tankeritus, dat mis ik eigenlijk het meest als walslurp. :lol:
All the best
Jos
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Dit worden de schepen van de toekomst, heb er een filmpje van gezien met dit schip en een conventionele paaltjes pikkend, de convetionele nam veel water over maar dit model niet.

Afbeelding

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ja Jan,
Maar zie je zo'n neus al op een tanker of een containerschip?
Het echte schip van de toekomst vaart gewoon onderwater.
Hebben ze geen last van slecht weer en als het echt mooi weer is varen ze gewoon aan de oppervlakte. :wink:
Salute Y Los ballos
Jos
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Ja hoor alles is mogelijk Jos.

Weet niet of je op Discovery al eens dat prototype van een modern oorlogschip gezien hebt.
Ziet er uit als een Schildpad zo laag op het water.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Met dank aan Frans de Lijster
All the best
Jos

Hallo Jos,
Ik heb het artikel over de monstergolven gevonden in jaargang 1974 van De Blauwe Wimpel.
Het zijn 4 pagina's die ik heb gescand.
Groeten,
Frans

Omdat het verkleind slecht leesbaar is staan de originele scans hier.
s.v.p. op de thumbnails klikken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie