Monstergolf

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chris G

Monstergolf

Bericht door Chris G »

Het mysterie wordt alleen maar groter. Tijdens de afgelopen noordwesterstorm noteerde een meetboei van Rijkswaterstaat monstergolven tot 19,8 meter hoogte. Vergelijkbaar met een flatgebouw! Zulke 'freak-waves' zijn al zeer uitzonderlijk voor de veel diepere, noordelijk gelegen Noordzee, maar zo vlak bij de kust is het nimmer vertoond. Sterker: het tart bijna alle natuurwetten, zegt Rijkswaterstaat, omdat het op de meetlocatie slechts 23 meter diep is.
Heel Nederland keek tijdens de zware najaarsstorm naar de Friese paarden, die dreigden te verdrinken langs de noordelijke kust. Ook werd gevreesd voor het leven van de bemanning van een reddingsboot van Ameland, die ten noorden van Rottummerplaat drie keer over de kop ging.
Maar op het Rijksinstituut voor Kust en Zee, gevestigd in Den Haag, keken ze vooral naar de extreme meetgegevens, die radiografisch werden doorgezonden naar de vaste wal door een meetboei in de Noordzee, elf kilometer boven Schiermonnikoog.

High-tech-boeien
Op woensdagochtend 1 november noteerde die boei om 3.20 en 3.30 uur golven van 17 meter gemeten. Om 8.20 en 8.30 uur bereikten ze zelfs een hoogte van 19,80 meter. "žDe hoogste individuele golf die wij ooit geregistreerd hebben"

HarryW
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 mei 2005 11:11
Locatie: N Drenthe

Bericht door HarryW »

Hallo Chris,

Inderdaad wordt het mysterie alleen maar groter. Wij zaten tijdens deze novemberstorm boven de eilanden. En alhoewel wij om 03:30 al een zuidwestelijk koersje nabij Texel voeren meen ik toch mijn twijfels te moeten plaatsen bij de gegevens. Het was een flinke storm, maar hij was zeker niet uitzonderlijk met extreem hoge golven. Maar je weet maar nooit.


Gr Harry
Thank You, till the next time Bye Bye
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Bericht door Herman »

Afbeelding

Afbeelding

hier zijn twee foto's gemaakt bij ons aan boord van het m/s Asterias.
de eerste foto zijn de golfboeien die we vorige week hebben geladen en die uitgelegd worden bij Ameland zowel in het zeegat als op het wad.
de tweede foto zie je tevens een deel van de verankering.
We maken 6 betonblokken met een ketting aan elkaar tussen elke blok een ruimte van ongeveer een meter,daarna komt aan de ketting een voorloper van nymplex de lengte hangt van de waterdiepte af,maar gemiddeld 17 meter.aan de voorloper komt de rubberpees van ongeveer 15 tot 30 meter hangt ook weer van de waterdiepte af.
Aan de rubberpees komt een stukje r.v.s ketting met een wartel en een zinkstuk,en daaraan de golfboei.
Om de golfboei heen komt een zogenaamde triangle,die de draaiende beweging van de boei moet tegengaan.zie tweede foto.
Die veren met witte schijfjes er bovenop zijn gps antenne's,en op de plaats van het rvs plaatje komt een zendantenne te zitten waar tevens led verlichting in zit met een bepaald karakter.
De golfboei die de hoge golf van de novemberstorm heeft gemeten,die wordt binnenkort naar binnen gehaald voor onderzoek hij word vervangen door een andere.
gr.Herman
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry en Herman,
Ik heb dit steeds als een indianenverhaal beschouwd, maar vind het fantastisch dat het tot op de "bodem" uitgezocht wordt en met de fraaie foto's en de uitleg van Herman erbij zien we nu beter waar het over gaat. :wink:
All the best
Jos
HarryW
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 mei 2005 11:11
Locatie: N Drenthe

Bericht door HarryW »

Tja Jos,

Maar ik houd toch een slag om de arm. Feit is namelijk dat, ondanks dat mijn matras ondersteund werd door mijn escapeset, ik wel om ongeveer 03:30 bijna uit mijn kooi ben geslingerd :D . Dus je weet maar nooit :wink:

Groet Harry
Thank You, till the next time Bye Bye
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry,
Vroeger gebruikten we het zwemvest hiervoor. :wink:
Maar dat moet inderdaad wel een flinke haal geweest zijn.
Op welk schip zat je?
All the best
Jos
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Herman,

Bedankt voor het plaatsen van de foto's van die boeien,weet ik nu ook
hoe deze er uitzien. Wat mij opvalt is dat op boei AZB21 het woord
HOLAND staat met daarna een telefoonnummer in Nederland.....
Moet dit geen HOLLAND zijn of ben ik nu aan een nieuwe bril toe??? :shock: 8) :lol:

Groeten,K.Brouwer.
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Bericht door Herman »

Afbeelding
K Brouwer beantwoord dit je vraag,
Herman
arendnet

Bericht door arendnet »

Hallo K.Brouwer
Dat word dan een nieuwe bril :D
Afbeelding
Holland
pim01

Bericht door pim01 »

eerlijk gezegd kan het er bij mij niet in een golf van ruim 19 meter op 20 meter waterdiepte
maar ja je weet maar nooit hoor


Plaats reactie