Rederij van Ommeren
Re: Rederij van Ommeren
Het antwoord is even simpel als treurig.
V.O was een agentschap,transporteur en tankopslag operator.
Paktank was een gevolg van een fusie van Pakhuismeesteren en Blauwhoedenveem. De natte poot werd Paktank.
Nadat een eerdere fusie tussen een handelshuis, ( Ceteco ? ), mislukt was, kwamen de onderhandelingen tussen V.O. en Paktank opgang. Paktank had al wel enige ervaring in het berederen vn schepen. Als voorbeeld kan genomen worden Tankvaart Rotterdam. Er zijn echter meer kleine toko's met name in de Rijn - en Binenvaart geweest, maar werden ook binnen de kortste keren weer verkocht.
Zo ging het dan ook na de fusie tussen V.O. & Paktank.
Binnen de kortste keren werden de commissarissen die bij V.O. vandaan kwamen, door de Paktanktop "verdreven". Zo werd de weg vrij gemaakt voor het enige doel dat het nieuw Vopak had; tankenparken uitbreiden, nieuwe op te zetten en dit wereldwijd. In de Rijnmond lag dat wat moeilijker. Men moest tankenparken afstoten opdat er concurentie moest blijven bestaan. ( Zo zag Odfjell z'n kans en nam het voormalige Paktankcomplex in de 3e Pet./ Botlek over ).
De binnenvaartvloten van V.O. en Broere werden samen gevoerd en kwam Interstream Barging te heten, om vervolgens de schepen stuk voor stuk aan partikulieren te verkopen. Chemgas en Gebr. Broere werden in hun geheel aan resp. Jaegers en Essberger verkocht.
De zeeschepen van V.O. voeren al onder vreemde vlag en werd successievelijk aan derden verkocht.
Vopak ging met de opbrengsten van deze verkopen verder in tankopslag investeren.
Interstream Barging heeft vele voormalige eigen schepen terug gecharterd en de vloot van v.d.Sluis is ook in deze pool opgenomen.
Dit is heel simpel geschetst het, ( letterlijke ), verloop van de eens zo machtige vloot van het Van Ommeren van weleer.
m.v.g., Roy
V.O was een agentschap,transporteur en tankopslag operator.
Paktank was een gevolg van een fusie van Pakhuismeesteren en Blauwhoedenveem. De natte poot werd Paktank.
Nadat een eerdere fusie tussen een handelshuis, ( Ceteco ? ), mislukt was, kwamen de onderhandelingen tussen V.O. en Paktank opgang. Paktank had al wel enige ervaring in het berederen vn schepen. Als voorbeeld kan genomen worden Tankvaart Rotterdam. Er zijn echter meer kleine toko's met name in de Rijn - en Binenvaart geweest, maar werden ook binnen de kortste keren weer verkocht.
Zo ging het dan ook na de fusie tussen V.O. & Paktank.
Binnen de kortste keren werden de commissarissen die bij V.O. vandaan kwamen, door de Paktanktop "verdreven". Zo werd de weg vrij gemaakt voor het enige doel dat het nieuw Vopak had; tankenparken uitbreiden, nieuwe op te zetten en dit wereldwijd. In de Rijnmond lag dat wat moeilijker. Men moest tankenparken afstoten opdat er concurentie moest blijven bestaan. ( Zo zag Odfjell z'n kans en nam het voormalige Paktankcomplex in de 3e Pet./ Botlek over ).
De binnenvaartvloten van V.O. en Broere werden samen gevoerd en kwam Interstream Barging te heten, om vervolgens de schepen stuk voor stuk aan partikulieren te verkopen. Chemgas en Gebr. Broere werden in hun geheel aan resp. Jaegers en Essberger verkocht.
De zeeschepen van V.O. voeren al onder vreemde vlag en werd successievelijk aan derden verkocht.
Vopak ging met de opbrengsten van deze verkopen verder in tankopslag investeren.
Interstream Barging heeft vele voormalige eigen schepen terug gecharterd en de vloot van v.d.Sluis is ook in deze pool opgenomen.
Dit is heel simpel geschetst het, ( letterlijke ), verloop van de eens zo machtige vloot van het Van Ommeren van weleer.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rederij van Ommeren
Hier de geschiedenis van Vopak die terug gaat tot 1616 met mooie plaatjes.
Re: Rederij van Ommeren
Mooi vrachtschip, maar jammer van de verlenging. Maar nog steeds duidelijk te zien dat haar wiegje in Alblasserdam stond !.
Gebouwd als "Hereford Beacon", opl. 1955.
In 1967 over naar Hollandse vlag en hernoemd "Scherpendrecht".
In 1970 verkocht en hernoemd "Nike".
In 1976 verkocht en hernoemd "Eastern Unity".
In 1979 gesloopt in Kaohsing, Taiwan.
Zusterschip van "Ivinhoe Beacon".
( met dank aan de site van Ron Bebelaar ).
m.v.g., Roy
Gebouwd als "Hereford Beacon", opl. 1955.
In 1967 over naar Hollandse vlag en hernoemd "Scherpendrecht".
In 1970 verkocht en hernoemd "Nike".
In 1976 verkocht en hernoemd "Eastern Unity".
In 1979 gesloopt in Kaohsing, Taiwan.
Zusterschip van "Ivinhoe Beacon".
( met dank aan de site van Ron Bebelaar ).
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rederij van Ommeren
Wie weet meer te vertellen over het stoomschip "Bestevaer" van Van Ommeren ?.
Het schip is gebouwd in 1879, meette 1.044 ton en is op 4 juli 1914 op 6 mijl afstand van Hoek van Holland getorpedeerd en gezonken. Het schip had, ( naar ik meen ), een klipperkop.
Is dit schip in opdracht van van Ommeren gebouwd en behoorde ze tot de vloot van Stoomvaart Mij "De Maas" die in 1899 opgericht werd ?. Heeft ze hiervoor nog een andere eigenaar gehad en zo ja wie en wanneer werd ze door V.O. dan aangekocht ?.
Met de naam "Bestevaer" zou ze de enige in de grotevaart vloot zijn waarbij de naam niet op DRECHT eindigd.
Wie weet meer !?.
m.v.g., Roy
Het schip is gebouwd in 1879, meette 1.044 ton en is op 4 juli 1914 op 6 mijl afstand van Hoek van Holland getorpedeerd en gezonken. Het schip had, ( naar ik meen ), een klipperkop.
Is dit schip in opdracht van van Ommeren gebouwd en behoorde ze tot de vloot van Stoomvaart Mij "De Maas" die in 1899 opgericht werd ?. Heeft ze hiervoor nog een andere eigenaar gehad en zo ja wie en wanneer werd ze door V.O. dan aangekocht ?.
Met de naam "Bestevaer" zou ze de enige in de grotevaart vloot zijn waarbij de naam niet op DRECHT eindigd.
Wie weet meer !?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rederij van Ommeren
Bestevaer
Bouwjaar ;1879
Bouwwerf; Sir James Laing & Sons Ltd., Sunderland (250)
BRT:1044
NRT:633
DWT: 1500
L=68,45
B=9,76
2 cil. Compound machine
3 vuurs Schotse ketel
Geschiedenis:
1879/08/02 te water
1979 opgeleverd. ‘
1879-1879-Ebro, Gordon Steam Shipping Co Ltd, Sunderland
1879-1885-Ebro, D.G. Pikney & Sons.
1885-1899-Ebro, The Pikney & Sons Steamship Co., Sunderland
1899-1907-Berta, H. Bernstein, Odessa
1907-1912-Bestevaer, Stoomvaart Mij Bestevaer / Phs. Van Ommeren.
1912-1916-Bestevaer, Stoomvaart Mij Bestevaer / Stoomvaart Mij “De Maas”
1917/07/04 Getrorpedeerd door “UC-21”, 6 mijl van HvH.
Overigens is dit volgens mij niet het enige schip, waarvan de naam niet op –drecht eindigde.
Ik kwam in “Lloyds Register” en in het Stegro-boek, nog een Constance Catharina (1907) tegen.
Dit schip voer van 1915-1916.
Bronnen : Lloyds en Stegro, marhisdat.nl
Grt.
Anne
Bouwjaar ;1879
Bouwwerf; Sir James Laing & Sons Ltd., Sunderland (250)
BRT:1044
NRT:633
DWT: 1500
L=68,45
B=9,76
2 cil. Compound machine
3 vuurs Schotse ketel
Geschiedenis:
1879/08/02 te water
1979 opgeleverd. ‘
1879-1879-Ebro, Gordon Steam Shipping Co Ltd, Sunderland
1879-1885-Ebro, D.G. Pikney & Sons.
1885-1899-Ebro, The Pikney & Sons Steamship Co., Sunderland
1899-1907-Berta, H. Bernstein, Odessa
1907-1912-Bestevaer, Stoomvaart Mij Bestevaer / Phs. Van Ommeren.
1912-1916-Bestevaer, Stoomvaart Mij Bestevaer / Stoomvaart Mij “De Maas”
1917/07/04 Getrorpedeerd door “UC-21”, 6 mijl van HvH.
Overigens is dit volgens mij niet het enige schip, waarvan de naam niet op –drecht eindigde.
Ik kwam in “Lloyds Register” en in het Stegro-boek, nog een Constance Catharina (1907) tegen.
Dit schip voer van 1915-1916.
Bronnen : Lloyds en Stegro, marhisdat.nl
Grt.
Anne
- Ron Bebelaar
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Re: Rederij van Ommeren
Hallo Roy,
De "Bestevaer" is (als "Ebro")gebouwd in opdracht van Gordon Steamshipping Co. in Sunderland en werd ingezet voor het kolenvervoer op de Engelse kust. Na verschillende UK eigenaren is het in 1899 aangekocht door H.Bernstein ( waarschijnlijk niet die van de muziek) in Odessa, Rusland. In 1907 heeft Van Ommeren het schip aangekocht voor het kolenvervoer van de UK naar verschillende gasfabrieken in Nederland.
Het schip is uiteindelijk op 4 juli 1917 vermoedelijk op een zeemijn gelopen of getroffen door een torpedo op de Noordzee vergaan.
Inderdaad geen 'drecht' naam, maar vanaf 1910 heeft het schip wel samen met de (bij de RDM gebouwde) eerste "Moordrecht" de kolenvaart gedaan.
Informatie uit '150 jaar Van Ommeren van dht. A.W.Schwab'
De "Bestevaer" is (als "Ebro")gebouwd in opdracht van Gordon Steamshipping Co. in Sunderland en werd ingezet voor het kolenvervoer op de Engelse kust. Na verschillende UK eigenaren is het in 1899 aangekocht door H.Bernstein ( waarschijnlijk niet die van de muziek) in Odessa, Rusland. In 1907 heeft Van Ommeren het schip aangekocht voor het kolenvervoer van de UK naar verschillende gasfabrieken in Nederland.
Het schip is uiteindelijk op 4 juli 1917 vermoedelijk op een zeemijn gelopen of getroffen door een torpedo op de Noordzee vergaan.
Inderdaad geen 'drecht' naam, maar vanaf 1910 heeft het schip wel samen met de (bij de RDM gebouwde) eerste "Moordrecht" de kolenvaart gedaan.
Informatie uit '150 jaar Van Ommeren van dht. A.W.Schwab'
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
Re: Rederij van Ommeren
Deze lijkt het me niet te zijn, maar niet geschoten is altijd mis....
Oost, west...ook best