Rederij van Ommeren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2420
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door K.Brouwer » 10 sep 2013 01:04

Hallo Jos,

Die "Grunningers" konden er ook wat van. Van de overgebleven crew/proviand en noem het maar op lijsten was de achterkant niet beschreven. Die lijsten scheurden ze dan in tweeën en dan prikten ze met de perforator er één gaatje in en dan werd die hap aan een
gebogen koperdraad aan de kaartentafellamp gehangen.Tja, die lege achterkant kon toch nog prima als kladpapier dienen niet?

En ook nog eens zo'n ouwe gevaren die over het feit viel dat ik 10 kladblokken op de aanvraaglijst had gezet. Dat waren die goedkope lichtbruine blokken,hoeveel vel zat er op, 100 of meer dacht ik. Zei toen tegen hem dat hij dan maar lekker weer crewlijsten kon gaan zitten scheuren, hij moest er dan wel 100 crewlijsten voor doorschreuren om een kladblok van 100 ( aan twee kanten beschrijbare!) vel
á f0,25 centen per blok te vervangen...nooit meer wat van gehoord :-D .

Groeten,K.Brouwer

Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1013
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door jeroen » 10 sep 2013 08:28

K. Brouwer schreef:Die "Grunningers" konden er ook wat van. Van de overgebleven crew/proviand en noem het maar op lijsten was de achterkant niet beschreven. Die lijsten scheurden ze dan in tweeën en dan prikten ze met de perforator er één gaatje in en dan werd die hap aan een
gebogen koperdraad aan de kaartentafellamp gehangen.Tja, die lege achterkant kon toch nog prima als kladpapier dienen niet?
Dat doen we vandaag de dag nog steeds, pagina's gaan zelfs in 4-en (bij Groningers en Zeeuwen :lol: ) Alleen niet uit zuinigheid maar uit milieu-overweging :? ??
Groeten Jeroen

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7725
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Theo Horsten » 10 sep 2013 08:55

Wijlen kapitein Sikke Bakker van de "Balticborg" en "Bothniaborg" voerde zijn hele administratie op de bruinpapieren omslagen waarin de Berichten aan Zeevarenden destijds verstuurd werden en op de binnenkant van Miss-Blanchepakjes, die kartonnen "schuifdoosjes". Om een of andere reden had hij bij zijn aanstelling "vrij roken" gekregen en daardoor voelde hij zich verplicht om de goedkoopste sigaretten te roken die in Nederland belastingvrij te koop waren. Dat was Miss Blanche. :-D

----------------------------------------------------------------Afbeelding

Aan het eind van de maand, als de afrekeningen en de rekening-courant opgemaakt moesten worden, was dat nog een hele uitzoekerij met al die losse papieren en sigarettendoosjes, want die lagen allemaal op een grote hoop achter de radio die op het kastje achter zijn bureau zeevast in de hoek stond, terwijl er meestal ook nog het een en ander in de kaartenkamer en de radiohut rondslingerde.
Ook zijn zondagse preek, waar hij de hele week aan werkte, werd op gebruikt papier geschreven, maar ik weet werkelijk niet meer wat dat dan was. Ook die preek lag zo voor het grijpen bovenop de hoop achter de radio. :-D
Het was een zeer bijzonder mens, die Oom Sikke.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door ferryvaneeuwen » 10 sep 2013 12:28

De goden zij dank was er op de Reza geen gebrek aan WC-papier want ook het brood in de wachttrommels werd, bij gebrek aan papieren servetten, in dit handige materiaal verpakt. Toen er bij de hofmeester hierover werd gereclameerd antwoordde deze snedig: Het is toch zeker niet gebruikt? Het was me het antwoordje wel..... Die tweede moest door anderen tegengehouden worden want hij vloog hem aan. Hij moest wel de kapotte bril van de man vergoeden maar die wilde er verder geen werk van maken, misschien ook omdat hij de verdere reis dan geen leven meer had gehad zou hebben. Er ging het verhaal achteruit dat 's mans schoenen bij de railing aan dek gevonden zouden worden. De voeding was ook al niks vond men, dus het was wachten op een goede aanleiding...... :?

Wel werd hij een tijdje later, na een nachtje doorhalen, 's ochtends door een bediende na gegil in bed gevonden, rondom in tape gewikkeld. Toen hij uit zijn comateuze toestand bijkwam kon hij geen vin meer verroeren. Later vertelde hij jankend dat hij dacht te ver te zijn gegaan en verlamd was. De voeding werd hierna plotseling een stuk beter. Sommigen zeiden dat dit eerder gedaan had moeten worden. De daders zijn nooit gevonden maar er deden wel geruchten de ronde. Later verdween hij in Port Said van boord wegens diefstal van proviand die daar aan de Arabieren werd verkwanseld. Geen wonder dat Schraalhans keukenmeester was aan boord. Wat een patsertje. Het verhaal ging dat hij erin geluisd was door bemanningsleden die op hem loerden.

Het verhaal van Theo deed me herinneren dat vroeger, er werden nog sigaren gerookt, een ondernemingsplan wel op de achterkant van een sigarendoosje werd geschreven dus zo gek was dat nog niet. Het kon ook nog op een servet of een bierviltje uiteraard.

Ferry
Laatst gewijzigd door ferryvaneeuwen op 10 sep 2013 12:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7725
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Theo Horsten » 10 sep 2013 12:38

of een bierviltje
"Een goed deliverycontract past op de achterkant van een bierviltje," zei Bram Wijsmuller.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Bob
Berichten: 3107
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Bob » 10 sep 2013 12:50

Het eten op de Reza was toen ik er op voer uitstekend. Elke ochtend halve grapefruit, een eitje, toebereid naar keuze, tot er rotte eieren tussen zaten. Toen geen gekookte eitjes meer. Bij de lunch een heerlijke broodje voor bij de soep. Prima. Terug naar V.O.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door ferryvaneeuwen » 10 sep 2013 12:54

Ja je hebt gelijk, fullstop....

Ferry

Gebruikersavatar
peter snijders
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 mei 2010 17:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door peter snijders » 10 sep 2013 20:25

Ik heb mijn homepage over de Witmarsum aangepast met
verhalen en fotoos die ik gekregen heb.

Mischien zijn er nog meer gegevens over de fotoos.

groetjes

Peter

Ron Bebelaar
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Ron Bebelaar » 22 sep 2013 19:55

Door puur toeval een prachtig model van de tanker Pendrecht (1953) uit een nalatenschap kunnen verkrijgen.

Verdere info bij Scheepsmodellen
Bijlagen
100_1863 (Custom).JPG
100_1863 (Custom).JPG (191.63 KiB) 2410 keer bekeken

Hank
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Hank » 11 okt 2013 19:29

Fuxing 5 ex Moordrecht.

Op 21 juli meldde Ron Bebelaar dat de Fuxing 5 geen AIS positie meer gaf en vermoeden dat ze gesloopt werd.
Equasis geeft nu op broken up since 23-06-13. Dus zijn vermoeden is juist.

Hank.

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door roy » 26 okt 2013 03:18

Is het ook bekend of er ook maar enige verschillen tussen de tankers "Moordrecht" en "Mijdrecht" van 1955 waren ?.
Ik kan het zo gauw niet ontdekken.
Voorts; het is bekend dat de "Mijdrecht" een charter bij de Koninklijke Marine gehad heeft en deel uit maakte van Smaldeel V waar ook de "Karel Doorman" bij zat.
Is het ook waar dat de "Moordrecht" een charter gehad heeft wat haar naar de Zuiderlijke IJszee bracht om bunkers naar de "Willem Barendsz" te brengen en traan terug ?.
Weet iemand hier ook een antwoord op te geven.
( Ik heb eens ergens wat gehoord of gelezen, maar weet er het fijne weer eens niet van.... :roll: ).

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Harry G. Hogeboom » 26 okt 2013 04:50

De voeding werd hierna plotseling een stuk beter. ........... Later verdween hij in Port Said van boord wegens diefstal van proviand die daar aan de Arabieren werd verkwanseld.
Klinkt bekend......ik heb het meegemaakt dat de ouwe en de agent de hofjood uit de bak moesten ritselen.........was ergens in een negory op de Goudkust ik meen Conakry........ :roll:
D'r was iets misgelopen....een misverstand :mrgreen: tussen de boeven onderling en die hofjood werd dus plotseling ( aan de wal) door de politie in de nek gepakt.........hij had z'n vriendjes dus duidelijk onderschat. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Ron Bebelaar
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Ron Bebelaar » 26 okt 2013 10:55

Hallo Roy,

Over verschillen tussen de Mij- en de Moordrecht is mij niets bekend. Maar de ervaring met andere series zusterschepen heeft me geleerd dat er geen 2 schepen exact hetzelfde zijn.
Ik weet in ieder geval dat de Pendrecht (1953) reizen naar de Willem Barendsz heeft gemaakt. Van de Moordrecht is me dat niet bekend, maar wellicht dat er andere ex-VOS forumleden zijn die daar een antwoord op hebben.
Wel heeft de Moordrecht geruime tijd water gevaren op de Pearl River om Hongkong van drinkwater te voorzien. Van de opvarenden destijds hebben we prachtige verhalen gehoord over die periode.

mvg
Ron

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door roy » 26 okt 2013 15:22

Hallo Ron,

Bedankt voor je reactie.
Het is me duidelijk dat de verschillen, als ze er al waren, minimaal waren.
Dat de "Pendrecht" dat werk naar de "Willem Barendsz" gedaan had, wist ik dus niet. Mogelijk heb ik dat werk met de "Moordrecht" opgemixt. :!: :idea:
Dat water varen met de "Moordrecht" is ook een nieuwtje voor me. Waar kwam dat water dan vandaan ?. Het lijkt me stug dat ze dat zelf maakten !. Zo groot was de capaciteit van de eigen verdampers nu ook weer niet.............

Van de "Mijdrecht" heb ik wel eens een hele serie dia's gehad die gemaakt zijn bij de dokking in S'pore toen versterkingen in de tanks aangebracht moesten worden. ( Helaas ben ik alles weer kwijt. Gekregen van een ex V.O. wtk waar ik mee bij Smit Lloyd gevaren heb ). ) De "Mijdrecht" heeft ook problemen gehad zoals met de "Pendrecht" helemaal verkeerd afliepen.
Dit bevreemd me trouwens wel daar ik van dergelijke problemen met andere Nederlandse tankers nooit iets gehoord heb. En d'r zijn veel Nederlandse tankers in dezelfde tijdsperiode geweest. :|

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Ron Bebelaar
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Ron Bebelaar » 26 okt 2013 17:19

Hallo Roy,

De Moordrecht voer bij Hongkong de Pearl River op en pompte simpelweg de tanks vol met zoetwater. In Hongkong werd dat weer aan de wal gepompt. Industriële vervuiling op de Pearl River was er toen (begin 60-er jaren) nog niet. Voor Hongkong was het een levenslijn omdat de stad geïsoleerd werd door het toenmalige Chinese Bestuur.
De foto serie over de staalreparatie op de Mijdrecht in Singapore (januari - maart 1971) is mij ook bekend, maar ik heb deze zelf evenmin. Tja, ik weet ook niet of het probleem alleen op deze tankers heeft gespeeld. De Pendrecht en de Mijdrecht waren overigens geen zusterschepen en zijn op verschillende werven gebouwd.

mvg
Ron

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door ferryvaneeuwen » 26 okt 2013 17:43

De reis voor ik aan boord kwam van de Duivendrecht had het schip ook een bezoek aan de Willem Barendsz gebracht.

De Mijdrecht was mijn allerlaatste schip.

Met de K-tankers werden we komend uit Buenos Aires nogal eens naar de Amazone rivier gedirigeerd om water te laden voor Curaçao. Soms moesten we vlak voor aankomst de boel weer over boord pompen....... Nu staat er een grote osmose plant die veel elektriciteit vreet.

Ferry

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], doppie, jacko, Jos Komen, Mathieu, Yahoo [Bot] en 27 gasten