Rederij van Ommeren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 »

Hello Hank

Je hebt inderdaad gelijk.

Maar mijn archief is zo aan het uitbreiden dat ik haast geen overzicht meer heb van wat ik allemaal heb.

Als mijn archief compleet is ,word dagelijks aangevuld met de originele foto's kom ik om en bij de 2 miljoen foto's.

In de scheepsdatabank heb ik het volgende teruggevonden van de GENT.


Naam:Gent Callsign:ONGE

Type:m/s.Tanker - Chem. IMO-nr.7910876

Foto:

Rederij:Stevedoring & Transport N.V.(Van Ommeren),Antwerpen

In Dienst:1987-1996

Vlag:Belgium Thuishaven:Antwerpen

Bouwjaar:1979/1987

Gebouwd bij:J.J.Sietas Schiffswerft,Hamburg-Germany

Yard number:899

Tonnemaat:brt.1471 nrt.503 dwt.2340

Vorige Namen:Jan 1979-1987


Nieuwe Naam:Gent datum:1996-2001 Callsign:LXGE
Rederij:Coastal Chemicals,(Van Ommeren Shipping)Luxembourg
Vlag:Luxembourg Thuishaven:Luxembourg

Nieuwe Naam:Eva H datum:2001-2003 Callsign:PBBI
Rederij:Southern Shipping Management B.V.,Netherlands
Vlag:Netherlands Thuishaven:

Nieuwe Naam:Maria datum:2003-
Rederij:Southern Ship Management B.V.,Netherlands
Vlag:Netherlands Thuishaven:

groetjes
frans52
Oude liefde roest niet,een oud schip wel.
http://www.belgischekoopvaardij.net
www.belgian-ships.be

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

( Toen wij uit R'dam vertrokken, vertrokken wij uit R'dam ).

Op 18 jan.'62 vertrok het schip uit R'dam. Op 4 februari werd Puerto La Cruz, ( Venezuela ), aangedaan, waar in 16 uur tijd het schip werd "volgetankt" met stookolie. ( geheel afgetopt kon de tanker 6750 kg./ton meenemen ). Via het Panamakanaal en Honolulu werd op 17 maart Hollandia bereikt.
Het was aan boord van de "Duivendrecht" een unieke situatie, niet te vergelijken met die op de m.t."Mijdrecht", dat in 1960 gecharterd was voor Smaldeel V. Dat schip was volledig bemand geweest met koopvaardijpersoneel en voor specifieke marinewerkzaamhden was een klein marinedetachement aan boord geplaatst. De 5 koopvaardijofficieren aan boord vanm de "Duivendrecht" waren het natuurlijk heel anders gewend als in de marine. Het was niet te verwonderen dat deze situatie in het begin nogal eens aanleiding gaf tot wrijvingen. De taak van het marinedetachement was wachtlopen, zowel op de navigatiebrug als in de m.k. en het verzorgen van de voeding en de huishoudelijke dienst.
De ziekenverpleger werd ingeschakeld als wasbaas en de seiner was voornamelijk actief met het type- en papierwerk. Het onderhoud van het schip, dekken en "ruimen" viel onder de 1e stuurman en was het werk van de dekdienst, de schipper en zijn matrozen.
Het onderhoud van de m.k. stond onder leiding van de H.W.T.K. en viel toe aan de majoor machinist en zijn mensen. Onderhoud en beheer van de kombuis, voedingsmagazijnen, hutten en verblijven vielen onder de sergeant-kok en de sergeant-hofmeester. De werkverhouding tussen de k.v.dij off. en het marinepersoneel was, zeker in het begin, stroef.
De marineman was onbekend met de werkmethoden aan boord van een k.v.dij schip. De scheepsofficieren werkten met overwerk-, zaterdag- en feestdagen compensatie regelingen. De bemanningssterkte van het schip was daar op gebaseerd en werd zo klein mogelijk gehouden. Dit gaf bij de burgerbemanningen nooit moeilijkheden; die deden graag overwerk, daat dit belangrijke financiele voordelen opleverde. Bij de marineman was dat, ( toen ), niet het geval. Ook hij werkte vaak over, maar dan in de vorm van wachtlopen of bij onverwachte werkzaamheden, zoals reparaties. Bij het dagelijks scheepsonderhoud kwam overwerk echter niet voor.
Een deel van de kritiek van de k.v.dij off. richtte zich dan ook op de mindere inzet en ijver van de marinemensen bij het scheepsonderhoud. aar kwam bij dat het schip veel onderhoud nodig had. Het was een jaar opgelegd geweest en de staat waarin het verkeerde was niet al te best. Het was, zoals Kromhout zei: "Een vrij roestig geheel". Nu werd tijdens de vaart intensief wachtgelopen; 4 uur op / 8 uur af en er bleef, naar marinemaatstaven, niet zoveel tijd over voor het opknappen van het schip. Hier werd door de k.v.dij off., gewend aan vlijtig werkende en overwerkschrijvende Spaanse en Portugese gezellen, nog wel eens een laatdunkende opmerking over gemaakt.

( wordt vervolgd ).

N.B. Uit het bovenstaande moge blijken dat voor die marineklanten een nieuwe wereld open ging..........................

m.v.g. Roy
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

"Duivendrecht", deel 3.

Op 24 maart 1962 vertrok de "Duivendrecht" vanuit Biak naar de Mac.Cluergolf. Op 27 maart werd zij bij TU 228.2.1. ingedeeld. Het olie afgeven gebeurde ten anker liggende in een van de vele baaien aan de zuidkust. In opdracht van de CTU werd eens in de 3 a 4 dagen omgevaren naar een andere baai. De meest bezochte baaien waren de Sebakorbaai, ( bij Kokas ), de Patipibaai, ( west van Fak Fak ), en de Tritonbaai, ( oost van Kaimana ).
De komst van een jager of fregat om olie te laden werd steeds telegrafisch aangekondigd door de CTU. Na enige routine wist lt.t.z. Kromhout reeds tevoren wie er komen zou; de schepen verstookten om de 4 dagen 300 a 400 ton. Ter beperking van het telegraafverkeer verzond de CTU toen geen seinen meer, de tanker bleek immers steeds klaar om schepen langszij te nemen. Jager of fregat manouvreerde behoedzaam langszij en werd dan met de olielaadslangen opgetopt met stookolie. Dat was een operatie die gemiddeld 2 uur duurde. Tegelijkertijd wisselden ook nog van voeding en toko-artikelen zoals bier en frisdrank van eigenaar en dan kon het schip weer weg naar het patroulleterrein. Eenmaal in de 3 a 4 weken voer de "Duivendrecht" naar Sorong om de eigen olievoorraad weer aan te vullen. In totaal werd bijna 21.000 ton stookolie afgegeven; 3 scheepsladingen. Tachtig maal was een schip langszij gekomen om olie te laden.
Eerst op 1 november vertrok de "Duivendrecht" weer naar Nederland, nadat het grootste gedeelte van de vloot Nieuw Guinea reeds had verlaten. Het restant dat aan de marine toebehoorde, werd in Biak aan boord geladen en mee terug genomen naar R'dam.

Hierna volgt een verhandeling over de tanker "Bussum" van Vinke A'dam, de "Mare Altum" van Gebr. de Haas en de "Rochab" van NiGoCo.
Als hier belangstelling voor is, wil ik dit ook wel overtypen, maar waar moet dit geplaatst worden ?.
Een kaartje van N.N.G. zou misschien behulpzaam kunnen zijn om uit te beelden waar h.e.e.a. zich afspeelde.

m.v.g. Roy
Joop Kieviet (RIP)

van ommeren Zeevaart

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Roy,

Hier nog een foto van het bunkeren van de Mijdrecht met de Karel Doorman

Afbeelding

Groetjes Joop
Gebruikersavatar
Rob van Leeuwen
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
Locatie: Echteld

mijdrecht

Bericht door Rob van Leeuwen »

Dan mag deze ook niet ontbreken.

Afbeelding

Rob.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Mooie platen hoor !.
Ze legge lekker an de tiet zo geseit !.

m.v.g. Roy
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Duivendrecht en Mijdrecht

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Roy, Rob en Joop,

Roy wil ik bedanken voor al het noeste typewerk, maar het was de moeite waard! Ik heb op beide schepen gevaren, hoewel de vaartijd op de Mijdrecht bijna niks was, maar toch...... Op mijn web site heb ik pagina's staan die gewijd zijn aan beide schepen en ik zou graag jullie toestemming vragen om deze te mogen uitbreiden met de genoemde gegevens en foto's, uiteraard met bronvermelding. Dat maakt de zaak alleen maar completer.

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/duivendrecht.htm

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/mijdrecht.htm

Ik vond het verhaal van het uitwisselen van bijbelteksten door Meerman wel apart. Ik heb met hem gevaren maar zo kende ik hem niet moet ik zeggen. Hoe kom je aan deze info Joop? Ik zocht inderdaad in dit onderwerp gegevens over Meerman voor een collega sparks die met hem als 2e stuurman op de Duivendrecht gevaren had.

Ferry
Joop Kieviet (RIP)

van ommeren Zeevaart

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Ferry,

Wat het overnemen van gegevens en foto's mijnerzijds geen bezwaar, wat betreft de bijbelteksten van Meerman met de commandant van het smaldeel deze werden mij verteld toen ik zelf met hem op de Avedrecht voer in 1968.

Groetjes Joop
Gebruikersavatar
Rob van Leeuwen
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
Locatie: Echteld

foto

Bericht door Rob van Leeuwen »

Geen probleem voor mij, gelijk een vraag:
weet iemand op welk schip en in welk jaar Kapitein Moerman is overleden en hoe of waar hij is begaven.
Heb zelf geen documantatie kunnen vinden.
Heb zelf wel dokumentatie over het overlijden van andere Kapiteins:
A. de Bruyn, overleed op de "Sliedrecht" en kreeg een zeemansgraf
C.Boer, kwam om bij de torpedering van de "Sliedrecht" in 1939
Kapt. Fenenga, kwam om bij de torpedering van de "Woensdrecht" in 1943
verder werd R. Heemskerk, opvarende van de "Waardrecht" vermoord in Belfast in 1971 en werd T.v.d.Heyden vermist op de "Woensdrecht" in 1968 en werd nooit teruggevonden, hiervan heeft "Tros vermist" een uitzending gemaakt en waarvan er een video band is gemaakt welke in bezit,
Verder zijn er foto's gemaakt van een Kapitein aan boord van een "Drecht" schip welke een zeemansgraf kreeg. Deze foto's heb ik maar kan ze even niet terugvinden in mijn bestanden.
Zelf heb ik overlijden aan boord van het TSS. "Avedrecht" meegemaakt van een electricien, hij ging voorafgaande aan de avondborrel, voor het eten, nog even rusten want hij was moe geworden van het afdalen en klimmen uit een van de pompkamers. Toen men bij hem ging kijken lag hij op bed en was reeds overleden. Hij is bij Kaapstad van boord gehaald om te worden overgebracht naar Nederland. Het was definitief zijn laatste reis want hij zou aan het einde van de reis met pensioen gaan.
Rob.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Kapitein Meerman

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Rob,

Allereerst bedankt! Ik heb dezelfde vraag over kapitein Adrie Meerman gesteld op pagina 2 van dit onderwerp. Of is Moerman weer een ander? Net als de electricien overleed Meerman op zijn laatste reis voor zijn pensionering. Ik hou me dus ook nog aanbevolen voor deze informatie.

Ferry


Plaats reactie