Rederij van Ommeren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Bericht door Jaap5 »

Heren

Allen hartelijk dank voor deinfo over het torpederen van de Sliedrecht.Met de gegevens die ik van U had gekregen ben ik nog verder gaan zoeken en op U-28 had ik tweesites Hier wordt als wapenfeit het tot zinken brengenvan deSliedrecht op 17 Nov 1939 genoemd,maar door diezelfde boot en commandant is ook de Nederlandse Eulota van de Shell op 11 Maart 1940 getorpedeert en nadat Nederland in oorlog was met de Duitsers ook nog eens de Maas op 11 Sept 1940.
Als je het goed beseft stelt neutraal zijn niets voorAls Jan de zeeman ben je overgeleverd aan de een of andere op oorlogsroem geilende commandant van een U-boot. En zo,n kerel wordt dan ook nog geeerd met het Ridderkruis.
En zou Den Haag dat toen zonder morren geaccepteerd hebben?
Met vriendelijke groet jaap5

Gebruikersavatar
Elstoplo
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 mar 2005 20:22
Locatie: Santpoort-Noord

Bericht door Elstoplo »

Afbeelding

Barendrecht 1938

Afbeelding

Barendrecht 1960

Elstoplo
Vult u rustig aan!
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

De "Barendrecht", ( 1960 ), vertrekt hier van de werf voor een proefvaart. De vlag van Kon. Mij "De Schelde" hangt nog in top !.
Met haar 12 cil. Sulzer was zij destijds niet de grootste m.t. onder de Hollandse vlag ?.

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Rob van Leeuwen
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
Locatie: Echteld

Bericht door Rob van Leeuwen »

Voor zover ik weet niet de grootste maar wel de verhouding aantal cilinders met het tonnage.
Ik ben aan boord geweest en de 12 koppen gaven een imposant beeld.
Rob.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Meerman

Bericht door ferryvaneeuwen »

Voor een collega sparks Herman de Werd die nog voor mij op de Duivendrecht (1951-52) gevaren heeft en geen internetaansluiting heeft stel ik de volgende vraag:

Wie heeft er nog aanvullende informatie over kapitein Meerman die toen 2e stuurman was en waarmee ik in 1954 als kapitein gevaren heb. Ja, de promotie in die tijd ging snel....

Afbeelding

Hij is in deze foto de man met de pet. Links van hem 1e stuurman Meyer, rechts R/O Herman de Werd klaar om in zijn burgerpakkie de wal op te rennen....... :wink: Linksonder stuurmansleerling Joepie Portasse, in midden onbekend en rechts bootsman Cor van de Velde. Met Joepie heb ik later nog als 3e stuurman gevaren op de W. Alton Jones.

Afbeelding

Hier zit Meerman rechts vooraan. De foto is genomen in de Smokeroom die aan stuurboord voor op het achterschip gelegen was.

Adrie Meerman is ongeveer halverwege de 80er jaren op zijn laatste thuisreis aan boord overleden. Hij was toen 63 en zou kort daarna met pensioen gegaan zijn. Herman zou graag weer in contact komen met zijn weduwe Corrie Meerman. Ze zijn beiden Zeeuwen en hadden tot zijn dood privé-contact dat echter na het overlijden van Adrie Meerman verloren is gegaan. Eventuele foto's zijn welkom, evenals informatie op welke schepen gevaren heeft.

1n 1951 heeft het schip een reis naar de Zuidpool gemaakt om de Willem Barendsz van traanolie te verlossen.

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/willem_barendsz.htm

Op deze pagina staat een verhaal van de al genoemde bootsman Cor van de Velde over de vaart naar de Willem Barendsz.

Ik heb ik op mijn web site verder nog een pagina staan die gewijd is aan de Duivendrecht:

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/duivendrecht.htm

Ferry
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ferry,
Ome Joepie Portasse!! :D
Toevallig heb ik vanavond een mailtje verstuurd naar een ex collega stuurman die bij Nedgulf Tankers gevaren heeft waar we samen met Ome Joep gevaren hebben.
John Slot, zit nu in Turkije op zijn welverdiende lauweren te rusten. :wink:
Maar volgens mij was Ome Joep bij van Ommeren al gediplomeerd derde stuurman, als leerling heeft hij bij de KPM gevaren.
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ferry,
Als Joepie Portasse met destijds tweede stuurman Meerman heeft gevaren, dan kan ik me op een tanker zijn dagelijkse grappen en grollen meteen voor de geest halen.
"Met Melk Meer Mans" er komt inderaad e.e.a. opborrelen vanuit mijn interne geheugen, want Ome Joep had iedere dag wel iets leuks voor ons in petto. :D
Ome Joep en kapitein Meerman rusten in vrede, maar de herinnering blijft. :wink:
All the best
Jos
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Meer mans met melk

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Jos,

Nou ja, Meer Mans met melk. Dat laatste hadden we niet aan boord maar wel ander geestrijk vocht. Ik denk dat er voor Joep met hem veel werk aan de winkel was.

Ferry
Gebruikersavatar
Rob van Leeuwen
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
Locatie: Echteld

kapitein Meerman

Bericht door Rob van Leeuwen »

aan boord van Moordrecht op 10 maart 1971
A. Meerman, kapitein
P.W.V. v. Hattum, wnd 2e stuurman
H.Visser, HWTK
J.v.Soest 3e WTK
J.v.d.Brand, ass. WTK
H.Hilligehekken,ass. WTK

Ms. Ossendrecht 1970
A.Meerman, kapitein
H.P. Biemond, 1e stuurman
J.Heuvink, wnd 2e stuurman
C.J.Hoogerwerf, wnd 3e stuurman
A.Mast, ll.stuurman
A.Blaauw, telegrafist
Th.Jacobs,HWTK
W.J.Langenberg, 2e WTK
H.Colenbrander, 3e WTK
S.Kingma, 4e WTK
J.v.d.Bunt, 4e WTK
J.v. Veelen, ass. WTK
J.U. Auer, ass. WTK
K.L. de Boer, ass. WTK

Als Mevrouw Meerman nog in leven is dan is haar adres bij VOPAK zeker bekend i.v.m. een pensioen.
Rob.
Rob.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ferry,
Ik heb je een PB gestuurd.
Ik kan me van ome Joep een verhaal herinneren over een ouwe op de W. Alton Jones, die bijna dagelijks naar de musical "Kiss me Kate" wilde kijken, deze filmkist mocht zelfs niet geruild worden. :wink:
Raar hé, dat zoiets me bijblijft. :P
All the best
Jos


Plaats reactie