Rederij van Ommeren
Re: Rederij van Ommeren
Mooi vrachtschip, maar jammer van de verlenging. Maar nog steeds duidelijk te zien dat haar wiegje in Alblasserdam stond !.
Gebouwd als "Hereford Beacon", opl. 1955.
In 1967 over naar Hollandse vlag en hernoemd "Scherpendrecht".
In 1970 verkocht en hernoemd "Nike".
In 1976 verkocht en hernoemd "Eastern Unity".
In 1979 gesloopt in Kaohsing, Taiwan.
Zusterschip van "Ivinhoe Beacon".
( met dank aan de site van Ron Bebelaar ).
m.v.g., Roy
Gebouwd als "Hereford Beacon", opl. 1955.
In 1967 over naar Hollandse vlag en hernoemd "Scherpendrecht".
In 1970 verkocht en hernoemd "Nike".
In 1976 verkocht en hernoemd "Eastern Unity".
In 1979 gesloopt in Kaohsing, Taiwan.
Zusterschip van "Ivinhoe Beacon".
( met dank aan de site van Ron Bebelaar ).
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rederij van Ommeren
Wie weet meer te vertellen over het stoomschip "Bestevaer" van Van Ommeren ?.
Het schip is gebouwd in 1879, meette 1.044 ton en is op 4 juli 1914 op 6 mijl afstand van Hoek van Holland getorpedeerd en gezonken. Het schip had, ( naar ik meen ), een klipperkop.
Is dit schip in opdracht van van Ommeren gebouwd en behoorde ze tot de vloot van Stoomvaart Mij "De Maas" die in 1899 opgericht werd ?. Heeft ze hiervoor nog een andere eigenaar gehad en zo ja wie en wanneer werd ze door V.O. dan aangekocht ?.
Met de naam "Bestevaer" zou ze de enige in de grotevaart vloot zijn waarbij de naam niet op DRECHT eindigd.
Wie weet meer !?.
m.v.g., Roy
Het schip is gebouwd in 1879, meette 1.044 ton en is op 4 juli 1914 op 6 mijl afstand van Hoek van Holland getorpedeerd en gezonken. Het schip had, ( naar ik meen ), een klipperkop.
Is dit schip in opdracht van van Ommeren gebouwd en behoorde ze tot de vloot van Stoomvaart Mij "De Maas" die in 1899 opgericht werd ?. Heeft ze hiervoor nog een andere eigenaar gehad en zo ja wie en wanneer werd ze door V.O. dan aangekocht ?.
Met de naam "Bestevaer" zou ze de enige in de grotevaart vloot zijn waarbij de naam niet op DRECHT eindigd.
Wie weet meer !?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rederij van Ommeren
Bestevaer
Bouwjaar ;1879
Bouwwerf; Sir James Laing & Sons Ltd., Sunderland (250)
BRT:1044
NRT:633
DWT: 1500
L=68,45
B=9,76
2 cil. Compound machine
3 vuurs Schotse ketel
Geschiedenis:
1879/08/02 te water
1979 opgeleverd. ‘
1879-1879-Ebro, Gordon Steam Shipping Co Ltd, Sunderland
1879-1885-Ebro, D.G. Pikney & Sons.
1885-1899-Ebro, The Pikney & Sons Steamship Co., Sunderland
1899-1907-Berta, H. Bernstein, Odessa
1907-1912-Bestevaer, Stoomvaart Mij Bestevaer / Phs. Van Ommeren.
1912-1916-Bestevaer, Stoomvaart Mij Bestevaer / Stoomvaart Mij “De Maas”
1917/07/04 Getrorpedeerd door “UC-21”, 6 mijl van HvH.
Overigens is dit volgens mij niet het enige schip, waarvan de naam niet op –drecht eindigde.
Ik kwam in “Lloyds Register” en in het Stegro-boek, nog een Constance Catharina (1907) tegen.
Dit schip voer van 1915-1916.
Bronnen : Lloyds en Stegro, marhisdat.nl
Grt.
Anne
Bouwjaar ;1879
Bouwwerf; Sir James Laing & Sons Ltd., Sunderland (250)
BRT:1044
NRT:633
DWT: 1500
L=68,45
B=9,76
2 cil. Compound machine
3 vuurs Schotse ketel
Geschiedenis:
1879/08/02 te water
1979 opgeleverd. ‘
1879-1879-Ebro, Gordon Steam Shipping Co Ltd, Sunderland
1879-1885-Ebro, D.G. Pikney & Sons.
1885-1899-Ebro, The Pikney & Sons Steamship Co., Sunderland
1899-1907-Berta, H. Bernstein, Odessa
1907-1912-Bestevaer, Stoomvaart Mij Bestevaer / Phs. Van Ommeren.
1912-1916-Bestevaer, Stoomvaart Mij Bestevaer / Stoomvaart Mij “De Maas”
1917/07/04 Getrorpedeerd door “UC-21”, 6 mijl van HvH.
Overigens is dit volgens mij niet het enige schip, waarvan de naam niet op –drecht eindigde.
Ik kwam in “Lloyds Register” en in het Stegro-boek, nog een Constance Catharina (1907) tegen.
Dit schip voer van 1915-1916.
Bronnen : Lloyds en Stegro, marhisdat.nl
Grt.
Anne
- Ron Bebelaar
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Re: Rederij van Ommeren
Hallo Roy,
De "Bestevaer" is (als "Ebro")gebouwd in opdracht van Gordon Steamshipping Co. in Sunderland en werd ingezet voor het kolenvervoer op de Engelse kust. Na verschillende UK eigenaren is het in 1899 aangekocht door H.Bernstein ( waarschijnlijk niet die van de muziek) in Odessa, Rusland. In 1907 heeft Van Ommeren het schip aangekocht voor het kolenvervoer van de UK naar verschillende gasfabrieken in Nederland.
Het schip is uiteindelijk op 4 juli 1917 vermoedelijk op een zeemijn gelopen of getroffen door een torpedo op de Noordzee vergaan.
Inderdaad geen 'drecht' naam, maar vanaf 1910 heeft het schip wel samen met de (bij de RDM gebouwde) eerste "Moordrecht" de kolenvaart gedaan.
Informatie uit '150 jaar Van Ommeren van dht. A.W.Schwab'
De "Bestevaer" is (als "Ebro")gebouwd in opdracht van Gordon Steamshipping Co. in Sunderland en werd ingezet voor het kolenvervoer op de Engelse kust. Na verschillende UK eigenaren is het in 1899 aangekocht door H.Bernstein ( waarschijnlijk niet die van de muziek) in Odessa, Rusland. In 1907 heeft Van Ommeren het schip aangekocht voor het kolenvervoer van de UK naar verschillende gasfabrieken in Nederland.
Het schip is uiteindelijk op 4 juli 1917 vermoedelijk op een zeemijn gelopen of getroffen door een torpedo op de Noordzee vergaan.
Inderdaad geen 'drecht' naam, maar vanaf 1910 heeft het schip wel samen met de (bij de RDM gebouwde) eerste "Moordrecht" de kolenvaart gedaan.
Informatie uit '150 jaar Van Ommeren van dht. A.W.Schwab'
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
Re: Rederij van Ommeren
Deze lijkt het me niet te zijn, maar niet geschoten is altijd mis....
Oost, west...ook best
- Ron Bebelaar
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Re: Rederij van Ommeren
De Bestevaer
- Bijlagen
-
- bestevaer001 (Custom).jpg (102.75 KiB) 3084 keer bekeken
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
Re: Rederij van Ommeren
Anne en Ron bedankt, hier hebben we wat aan !.
Jan, het schip dat jij laat zien lijkt wel enige overeenkomsten te hebben, maar is niet het juiste schip. Toch bedankt voor het meespitten.
Is over die "Constance Catharina" van 1907 ook meer te vertellen ?.
Ze is blijkbaar maar kort bij V.O. in dienst geweest. Ik kan haar niet vinden in oorlogsverliezen gedurende de W.O.I.
Ik vraag eigenlijk best wel veel hè.............
Als het goed is heb ik met dit schip de G.H.V. vloot van V.O. op een rijtje staan.
Hebben we toch nog iets op een rijtje................
m.v.g., Roy
p.s. bedankt Ron. Blijkbaar een zeer klein klipperkoppie..........
Jan, het schip dat jij laat zien lijkt wel enige overeenkomsten te hebben, maar is niet het juiste schip. Toch bedankt voor het meespitten.
Is over die "Constance Catharina" van 1907 ook meer te vertellen ?.
Ze is blijkbaar maar kort bij V.O. in dienst geweest. Ik kan haar niet vinden in oorlogsverliezen gedurende de W.O.I.
Ik vraag eigenlijk best wel veel hè.............
Als het goed is heb ik met dit schip de G.H.V. vloot van V.O. op een rijtje staan.
Hebben we toch nog iets op een rijtje................
m.v.g., Roy
p.s. bedankt Ron. Blijkbaar een zeer klein klipperkoppie..........
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Rederij van Ommeren
Constance Catharina
Bouwjaar; 1907
Werf: N.V. Rotterdamsche Droogdok Mij, Rotterdam.
Bouwnummer: 6
BRT;1036
Nrt:650
Dwt;1720
Lengte;69,89
B:10,52
H;4,88
D;4,14
Machines; T3
Ketels; 2 Schotse ketels met 2 vuurgangen.
Vermogen; 800 ipk
Snelheid; 9
Geschiedenis;
1907/02/02 ; CONSTANCE CATHARINA , N.V. Stoomboot Constance Catahrina, Harlingen .
Beheer, N.V. Noord Nederlandse Scheepvaart Mij.
1915/11/00 -1916; CONSTANCE CATHARINA, N.V. Mij ss Woensdrecht, Rotterdam.
Beheer, N.V. Stoomvaart Mij De Maas, Rotterdam.
1916-1918- WOENSDRECHT, N.V. Mij ss Woensdrecht, Rotterdam.
Beheer, N.V. Stoomvaart Mij De Maas, Rotterdam.
1918-1922; WOENSDRECHT, N.V. Mij Kustvaart, Rotterdam.
Beheer, Phs. Van Ommeren.
1922-1924; REYNOLDSTON, Brynmor S.S. Co LTD. Swansea.
Management: Letricheux & David Ltd.)
1924-1928; CAROLVORE, D/S A/S Carolvore, Farsund-Norway
Management; Lundegaard & Stray
1928-1937; NORDMARK, Egon Oldendorff, Lubeck, Duitsland.
1945/05/09; In Bergen in beslag genomen door de Noorse Staat.
1945 ; LEKNES, Management; A. Schjelderup, schijnt niet als zodanig gevaren te hebben.
1947 ; NORDMARK, Egon Oldendorff, Lubeck, Duitsland.
1955/04/20-1958; FANAL, Paulsen & Ivers Schiffahrts- und Kohlenhandel Gmbh, Kiel.
1957/12/06; Opgelegd te Kiel.
1958/08/00; Gesloopt in Hamburg bij K.G. Lehr & Co.
Gegevens afkomstig van ; Lloyds, Marhisdata en Stegro.
Gekopieerd en geplakt uit een bestand met een andere lay-out, waardoor de uitlijning wat slordig is.
Grt.
Anne
Bouwjaar; 1907
Werf: N.V. Rotterdamsche Droogdok Mij, Rotterdam.
Bouwnummer: 6
BRT;1036
Nrt:650
Dwt;1720
Lengte;69,89
B:10,52
H;4,88
D;4,14
Machines; T3
Ketels; 2 Schotse ketels met 2 vuurgangen.
Vermogen; 800 ipk
Snelheid; 9
Geschiedenis;
1907/02/02 ; CONSTANCE CATHARINA , N.V. Stoomboot Constance Catahrina, Harlingen .
Beheer, N.V. Noord Nederlandse Scheepvaart Mij.
1915/11/00 -1916; CONSTANCE CATHARINA, N.V. Mij ss Woensdrecht, Rotterdam.
Beheer, N.V. Stoomvaart Mij De Maas, Rotterdam.
1916-1918- WOENSDRECHT, N.V. Mij ss Woensdrecht, Rotterdam.
Beheer, N.V. Stoomvaart Mij De Maas, Rotterdam.
1918-1922; WOENSDRECHT, N.V. Mij Kustvaart, Rotterdam.
Beheer, Phs. Van Ommeren.
1922-1924; REYNOLDSTON, Brynmor S.S. Co LTD. Swansea.
Management: Letricheux & David Ltd.)
1924-1928; CAROLVORE, D/S A/S Carolvore, Farsund-Norway
Management; Lundegaard & Stray
1928-1937; NORDMARK, Egon Oldendorff, Lubeck, Duitsland.
1945/05/09; In Bergen in beslag genomen door de Noorse Staat.
1945 ; LEKNES, Management; A. Schjelderup, schijnt niet als zodanig gevaren te hebben.
1947 ; NORDMARK, Egon Oldendorff, Lubeck, Duitsland.
1955/04/20-1958; FANAL, Paulsen & Ivers Schiffahrts- und Kohlenhandel Gmbh, Kiel.
1957/12/06; Opgelegd te Kiel.
1958/08/00; Gesloopt in Hamburg bij K.G. Lehr & Co.
Gegevens afkomstig van ; Lloyds, Marhisdata en Stegro.
Gekopieerd en geplakt uit een bestand met een andere lay-out, waardoor de uitlijning wat slordig is.
Grt.
Anne
- Bijlagen
-
- Constance Catharina 1907 (1915-1916)-small.jpg (78.78 KiB) 3062 keer bekeken