Rederij van Ommeren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jos,

Die "Grunningers" konden er ook wat van. Van de overgebleven crew/proviand en noem het maar op lijsten was de achterkant niet beschreven. Die lijsten scheurden ze dan in tweeën en dan prikten ze met de perforator er één gaatje in en dan werd die hap aan een
gebogen koperdraad aan de kaartentafellamp gehangen.Tja, die lege achterkant kon toch nog prima als kladpapier dienen niet?

En ook nog eens zo'n ouwe gevaren die over het feit viel dat ik 10 kladblokken op de aanvraaglijst had gezet. Dat waren die goedkope lichtbruine blokken,hoeveel vel zat er op, 100 of meer dacht ik. Zei toen tegen hem dat hij dan maar lekker weer crewlijsten kon gaan zitten scheuren, hij moest er dan wel 100 crewlijsten voor doorschreuren om een kladblok van 100 ( aan twee kanten beschrijbare!) vel
á f0,25 centen per blok te vervangen...nooit meer wat van gehoord :-D .

Groeten,K.Brouwer

Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door jeroen »

K. Brouwer schreef:Die "Grunningers" konden er ook wat van. Van de overgebleven crew/proviand en noem het maar op lijsten was de achterkant niet beschreven. Die lijsten scheurden ze dan in tweeën en dan prikten ze met de perforator er één gaatje in en dan werd die hap aan een
gebogen koperdraad aan de kaartentafellamp gehangen.Tja, die lege achterkant kon toch nog prima als kladpapier dienen niet?
Dat doen we vandaag de dag nog steeds, pagina's gaan zelfs in 4-en (bij Groningers en Zeeuwen :lol: ) Alleen niet uit zuinigheid maar uit milieu-overweging :? ??
Groeten Jeroen
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wijlen kapitein Sikke Bakker van de "Balticborg" en "Bothniaborg" voerde zijn hele administratie op de bruinpapieren omslagen waarin de Berichten aan Zeevarenden destijds verstuurd werden en op de binnenkant van Miss-Blanchepakjes, die kartonnen "schuifdoosjes". Om een of andere reden had hij bij zijn aanstelling "vrij roken" gekregen en daardoor voelde hij zich verplicht om de goedkoopste sigaretten te roken die in Nederland belastingvrij te koop waren. Dat was Miss Blanche. :-D

----------------------------------------------------------------Afbeelding

Aan het eind van de maand, als de afrekeningen en de rekening-courant opgemaakt moesten worden, was dat nog een hele uitzoekerij met al die losse papieren en sigarettendoosjes, want die lagen allemaal op een grote hoop achter de radio die op het kastje achter zijn bureau zeevast in de hoek stond, terwijl er meestal ook nog het een en ander in de kaartenkamer en de radiohut rondslingerde.
Ook zijn zondagse preek, waar hij de hele week aan werkte, werd op gebruikt papier geschreven, maar ik weet werkelijk niet meer wat dat dan was. Ook die preek lag zo voor het grijpen bovenop de hoop achter de radio. :-D
Het was een zeer bijzonder mens, die Oom Sikke.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door ferryvaneeuwen »

De goden zij dank was er op de Reza geen gebrek aan WC-papier want ook het brood in de wachttrommels werd, bij gebrek aan papieren servetten, in dit handige materiaal verpakt. Toen er bij de hofmeester hierover werd gereclameerd antwoordde deze snedig: Het is toch zeker niet gebruikt? Het was me het antwoordje wel..... Die tweede moest door anderen tegengehouden worden want hij vloog hem aan. Hij moest wel de kapotte bril van de man vergoeden maar die wilde er verder geen werk van maken, misschien ook omdat hij de verdere reis dan geen leven meer had gehad zou hebben. Er ging het verhaal achteruit dat 's mans schoenen bij de railing aan dek gevonden zouden worden. De voeding was ook al niks vond men, dus het was wachten op een goede aanleiding...... :?

Wel werd hij een tijdje later, na een nachtje doorhalen, 's ochtends door een bediende na gegil in bed gevonden, rondom in tape gewikkeld. Toen hij uit zijn comateuze toestand bijkwam kon hij geen vin meer verroeren. Later vertelde hij jankend dat hij dacht te ver te zijn gegaan en verlamd was. De voeding werd hierna plotseling een stuk beter. Sommigen zeiden dat dit eerder gedaan had moeten worden. De daders zijn nooit gevonden maar er deden wel geruchten de ronde. Later verdween hij in Port Said van boord wegens diefstal van proviand die daar aan de Arabieren werd verkwanseld. Geen wonder dat Schraalhans keukenmeester was aan boord. Wat een patsertje. Het verhaal ging dat hij erin geluisd was door bemanningsleden die op hem loerden.

Het verhaal van Theo deed me herinneren dat vroeger, er werden nog sigaren gerookt, een ondernemingsplan wel op de achterkant van een sigarendoosje werd geschreven dus zo gek was dat nog niet. Het kon ook nog op een servet of een bierviltje uiteraard.

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

of een bierviltje
"Een goed deliverycontract past op de achterkant van een bierviltje," zei Bram Wijsmuller.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Bob R.I.P. »

Het eten op de Reza was toen ik er op voer uitstekend. Elke ochtend halve grapefruit, een eitje, toebereid naar keuze, tot er rotte eieren tussen zaten. Toen geen gekookte eitjes meer. Bij de lunch een heerlijke broodje voor bij de soep. Prima. Terug naar V.O.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ja je hebt gelijk, fullstop....

Ferry
Gebruikersavatar
peter snijders
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mei 2010 17:17
Locatie: Beverwijk

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door peter snijders »

Ik heb mijn homepage over de Witmarsum aangepast met
verhalen en fotoos die ik gekregen heb.

Mischien zijn er nog meer gegevens over de fotoos.

groetjes

Peter
Gebruikersavatar
Ron Bebelaar
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Ron Bebelaar »

Door puur toeval een prachtig model van de tanker Pendrecht (1953) uit een nalatenschap kunnen verkrijgen.

Verdere info bij Scheepsmodellen
Bijlagen
100_1863 (Custom).JPG
100_1863 (Custom).JPG (191.63 KiB) 4858 keer bekeken
Ron Bebelaar
http://www.scheepvaartloopbaan.bebelaar.nl
https://www.vo-drechtschepen.info
Hank
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Rederij van Ommeren

Bericht door Hank »

Fuxing 5 ex Moordrecht.

Op 21 juli meldde Ron Bebelaar dat de Fuxing 5 geen AIS positie meer gaf en vermoeden dat ze gesloopt werd.
Equasis geeft nu op broken up since 23-06-13. Dus zijn vermoeden is juist.

Hank.


Plaats reactie