Pagina 53 van 69

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 24 aug 2014 17:14
door Joop Kieviet (RIP)
Gaan we maar over naar positieve nostalgie!

https://www.youtube.com/watch?v=ZA_ftSbsljo

Gr. Joop

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 24 aug 2014 17:22
door Joop Kieviet (RIP)
Hier nog een foto van de Katendrecht gemaakt door Dick Hilberink in Assab.
kdrecht 8.jpg
kdrecht 8.jpg (146.25 KiB) 12215 keer bekeken
Gr. Joop

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 24 aug 2014 18:22
door Omar
Jos Komen schreef:De tanker Loosdrecht uit 1936 (werd in 1939 naar Frankrijk verkocht).
Loosdrecht 1936.jpg
IDNo: 1167812 Year: 1936
Name: LOOSDRECHT Type: Tanker
Flag: NLD Tons: 9314 Builder: Odense Staalskibs
Location of yard: Odense
39 FRANCHE-COMTE
BU Toulon 27.3.58
Mijn vader heeft nog als matroos op deze tanker gevaren, later ook op de Pendrecht en heeft in de WOII hierop gevaren. Ging in april 1940 weg voor een reis van 6 weken maar kwam 6 jaar later thuis. Met de Pendrecht is hij 2x getorpedeerd De eerste keer konden ze op eigen kracht terug naar Engeland varen maar de tweede keer werd fataal. Daarna is hij op de konvooi diensten gaan varen op schepen van de S M Nederland. Zelf heb ik 10 jaar als waterklerk bij van Ommeren gewerkt.

Vele opnames van oudere schepen herken ik. Deze zijn afkomstig van de glasplaat negatieven welke van Ommeren in het archief had.

Wim

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 24 aug 2014 18:26
door Omar
Jos Komen schreef:Linke Binke dus bij van Ommeren. :)
De 4 Nedgulf tankers waar ik destijds op gevaren heb waren eigendom van Gulf Oil en werden gemanaged door Vinke Rotterdam.
De jongens van Vinke kregen hiervoor jaarlijks een budget en daar moesten ze maar zien mee rond te komen.
Dit lukte wel aardig, want ik kreeg toen ieder jaar een bonus uitgekeerd. :)
Maar aan boord wel op de kleintjes letten; zo kon ik pas een nieuw kladblaadje bij die ouwe krijgen bij inlevering van een volgekrabbeld kladblaadje. :lol:
Jos

Ik heb nog een neef die bij NedGulf heeft gevaren als machinist Zijn naam is Braam/IJsbrand Plokker misschien je wel bekend is later aan de wal gegaan en heeft later nog bij Heineken gewerkt. Misschien dat het je nog iets zegt?

Wim

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 17 sep 2014 20:39
door Patru (R.I.P)
Voor liefhebber tegen portokosten (in Nederland 4 euro): het boekwerk van Leonhard Huizinga over de geschiedenis van van Ommeren tot 1962, met mooie tekeningen van Otte Dicke.
Omslag is aan de bovenkant iets aangetast; verder gaaf.
UEdele's  DD.jpg
UEdele's DD.jpg (146.86 KiB) 12020 keer bekeken
Voor de eerste mail via Kombuispraat.
Groeten, Paul Gortworst

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 17 sep 2014 21:36
door Patru (R.I.P)
De eerste reactie was van Evert Sikkema uit Hoofddorp, dus het boek gaat naar hem.
Groeten, Paul G.

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 29 okt 2014 19:29
door Berend
Hallo,

Hoeveel olie kon de tanker Gallia vervoeren?
Is er ook een foto van de Kyodo maru?
Is ook bekend wat voor bewapening de Kyodo maru in WW II heeft gehad?

Mvg, Berend

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 29 okt 2014 22:15
door ferryvaneeuwen
Dit schip is al eerder aan de order geweest in dit topic. Zie hier.


Ferry

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 29 okt 2014 22:40
door Berend
Dag Ferry,

bedankt voor je snelle reactie. Ik weet dat er hier eerder informatie over het schip is vermeld. Echter wat ik wil weten ontbreekt nog.

Mvg, Berend.

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 30 okt 2014 13:05
door Ron Bebelaar
De Gallia had een draagvermogen van 1615 dwt. Het laadvermogen wat overblijft na aftrek van brandstof, stores etc. schat ik op maximaal 1400 Ton.
Over de oorlogsperiode van de Kyodo Maru is weinig bekend. Het schip is op 6 januari 1945 getorpedeerd op de noordwestkust van Luzon (Philipijnen)

Info uit Stegro Reeks nr. 9
Phs. van Ommeren