Pagina 35 van 38

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 25 mei 2015 21:29
door Ron Bebelaar
Ter gelegenheid van het 125 jarig bestaan van Phs.van Ommeren NV in 1964 is er destijds een promotie film voor het Van Ommeren bedrijf gemaakt onder de titel Wijd en Zijd. Onlangs heb ik, via een tip van een mede-forumlid, een (Engels talige) kopie van deze 16mm film (Far and Wide) kunnen kopen. Via deze link is een digitale versie van de film te bekijken. De kwaliteit van de film is aanvankelijk wat rafelig maar wordt na korte tijd beter.
Naast promotie beelden van VO Agencies (o.a. voor NYK) en VO Binnenvaart (een beetje Bert Haanstra gehalte) zijn er leuke shots te zien van laden en lossen van stukgoed o.a. in het Verre Oosten. Ook de tewaterlating van de tanker Avedrecht in maart 1963 komt langs.

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 26 mei 2015 20:02
door rspeur
Prachtig. Kan zo op Nostalgienet of BBC4.
Als je dan dat stukgoed ziet krijg je wel een beetje heimwee naar havens als San Francisco waar je destijds zo'n 5 dagen tegen de kant lag en écht wat van de stad kon zien. Sorry stuurlui, hier spreekt natuurlijk een cd-man...
René

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 26 mei 2015 23:38
door louis holleman
Als sparks had je het dan ook niet slecht 8) Tenzij de machinedienst je handjes kon gebruiken :mrgreen:
Inderdaad mooie oude beelden, ook van die Rijnvaart.

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 05 jun 2015 20:39
door Ron Bebelaar
Kreeg onlangs diverse goede kwaliteit foto's toegestuurd van voormalige Van Ommeren schepen vrijwel allemaal gemaakt door Malcolm Cranfield.

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 05 jun 2015 20:39
door Ron Bebelaar
Kreeg onlangs diverse goede kwaliteit foto's toegestuurd van voormalige Van Ommeren schepen vrijwel allemaal gemaakt door Malcolm Cranfield.

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 14 jun 2015 20:36
door Ron Bebelaar
WOENSDRECHT discharging bulk sugar cane at Liverpool - photo by the late Norman Hesketh (Custom).jpg
Midden jaren '70
WOENSDRECHT discharging bulk sugar cane at Liverpool - photo by the late Norman Hesketh (Custom).jpg (98.86 KiB) 5179 keer bekeken

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 04 dec 2015 12:40
door ArnoldW
Voor de liefhebbers. Een mooi plaatje van de Wieldrecht.
wieldrecht-1.jpg
wieldrecht-1.jpg (155.88 KiB) 4864 keer bekeken
Groet Arnold.

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 08 feb 2016 14:59
door expilot
Ik zie hierboven een aantal schepen staan waarop ik gevaren heb. Meerdrecht,Waardrecht,Thuredrecht en Duivendrecht.
Bij de foto van de Duivendrecht vertrek Kiel Holtenau was ik aan boord . Kolen gelost in Rotterdam vanuit Australie en via Kiel naar Lulea Zweden laden voor Canada.

gr Ton Wilting

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 08 feb 2016 16:27
door Harry G. Hogeboom
naar Lulea Zweden laden voor Canada.
Ijzererts geladen in Lulea??...........en dan naar Canada???

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 08 feb 2016 18:43
door expilot
Dat klopt erts van lulea naar canada.

Daar gelost en 2 dagen later weer geladen voor europa. Nu dus Canadees erts.

mvg Ton

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 08 feb 2016 23:07
door Harry G. Hogeboom
Daar gelost en 2 dagen later weer geladen voor europa
Hetzelfde erts??..........ik denk zomaar dat het Zweedse Lulea erts een hogere kwaliteit staal-erts was en het Canadese spul wellicht pisbakken ijzer erts? :lol: Was het in Sept Isles op de St'Lawrence?

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 09 feb 2016 10:08
door expilot
Lulea (14/11 vertrek), Contrecoeur (29/11 verwachte aankomst) en terug naar Fos sur mer (17/12 verwachte aankomst)

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, was het dezelfde lading.

Het had meer te doen met import/export maatregelen binnen europa.

mvg Ton

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 09 feb 2016 10:20
door jdbvos
Al jaaaaren gebruikelijk, Harry....
Ergens op het forum heb ik al wel eens verteld dat we met pa's schip ooit vanuit Velsen een partij staal bestemd voor Engeland laadden (Hull, meen ik me vaag te herinneren)
Hoe dan ook: een matroos die de binnenkant van de coaming in de alu-tjet aan het zetten was, liet een bus van die verf in het ruim vallen, en 'besmette' dus een heel stuk staal.
In Hull werd gelost, waarna we moesten verhalen om Staal te laden voor Duitsland (Bremen??). Tijdens het laden zagen we "onze" alu-paint-vlek weer terug aan boord komen :shock:
Datzelfde overkwam ons in die Duitse haven, waar wij hetzelfde staal weer laadden voor Lulea (of Haparanda) in Zweden; iig "bovenin", waar wederom staal geladen werd voor Rotterdam...
Uiteindelijk werd dáár voor het laatst "onze" alu-paint gezien: op een lading Zweeds kwaliteits-staal, rechtstreeks uit Zweden geimporteerd....
Speelt zich af eind jaren '58 of '59 .....
nil nove sub sole, en dus: nil admirari zoals ik -als Vos, en 'Latinist'- dien te zeggen (alhoewel ik niet zo'n broek draag als Joris Goedbloed)

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 09 feb 2016 11:10
door Fluks
Ik heb ooit een paar reizen,door een bedrijf afgekeurd plaatstaal,gedaan.
Hetzelfde bedrijf,op een andere locatie, kocht de platen via een tussenhandelaar terug.
Het ging goed tot met vergat een paar merkkaartjes te verwijderen. Groet,Arie.

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 09 feb 2016 14:59
door Theo Horsten (R.I.P.)
Oud papier lossen, honderd meter verhalen en hetzelfde oud papier weer laden.
Hetzelfde kunstje met lompen.
Graan idem dito: met de ene slurf het ruim leeggezogen, eindje verhalen en met een andere slurf hetzelfde graan weer laden.
Het kan nog makkelijker, zonder lossen en opnieuw laden.
Staalplaten, gemaakt in West-Duitsland, zware platen, bestemd voor bepantsering, laden in Rotterdam voor Kopenhagen.
Kopenhagen binnen, agent aan boord met andere ladingpapieren en binnen het halfuur weer vertrokken naar Rostock, Oost-Duitsland.

Maar ook in Nederland hout laden voor Scandinavië, wat ongeveer hetzelfde is als in Zweden erts laden voor Canada. :-D
Dat was rondhout uit de bossen in de IJsselmeerpolders, bestemd voor papier, karton en vezelplaten.
Wij brachten dat naar Noorwegen. Dat was begin zestiger jaren en ik meen dat dat toen een proef was om te zien hoe geschikt dat hout was. Zoiets was het in elk geval. De Nederlandse houtproductie is sindsdien sterk gegroeid en dekt voor wat betreft rondhout maar liefst 65% van de Nederlandse behoefte.

Re: Rederij van Ommeren

Geplaatst: 09 feb 2016 17:08
door Harry G. Hogeboom
Al jaaaaren gebruikelijk, Harry..
Tjaaa.........ZO leer je nog eens wat!! :lol: