Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
altena 1
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:13

Re: Smit & Co

Bericht door altena 1 »

maar de goeree werd al snel voor de sloop verkocht.
''deugde'' hij niet of hadden ze snel in afwachting van een nieuwe sleper er even 1 nodig?

Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Smit & Co

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Altena 1,

Of het schip deugde of niet weet ik niet, het was weliswaar van hout, maar Smit heeft nog een andere houten Amerikaanse sleepboot gecharterd.
Er was na WO2 tonnage nodig, of in dit geval liever gezegd, pk's. Een rederij als Smit had na WO2 nog 8 zeeslepers in de vaart, dus nieuwbouw was noodzakelijk en de aankoop van bestaande slepers om dat te overbruggen.

Op een publicatie van Wijsmuller (jaar onbekend) lezen we het volgende:

>> Op het gebied van de sleepvaart hebben de Nederlanders altijd een uitstekende naam gehad. Zonder enig chauvinisme of overdrijving mag men zeggen, dat dit kleine volk van de lage landen een toonaangevende rol heeft gespeeld, en nog steeds speelt. Voor een groot deel is het te danken aan het uitstekende boek "Hollands Glorie" van Jan de Hartog, dat het Nederlandse volk thans enigszins bekend is met de geweldige prestaties van deze kleine bootjes met de wakkere, onverschrokken Nederlandse zeelieden, die met hun notedopjes naar buiten gaan, als grote schepen in de haven beschutting zoeken wegens het noodweer. Van oudsher is Nederland de bakermat van de sleepvaart, en de mannen van Kinderdijk, Maassluis, Vlaardingen, Den Helder, IJmuiden en Terschelling hebben in de laatste halve eeuw prestaties verricht, die niet weinig tot Nederlandse goodwill in den vreemde hebben bijgedragen! Nederland telt drie sleepbootrederijen van internationale vermaardheid: L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst te Maassluis, Bureau Wijsmuller te IJmuiden en de N.V. Scheepvaartmaatschappij G. Doeksen & Zn. te Terschelling. (...) Al onze sleepbootrederijen hebben in de 2e Wereldoorlog grote verliezen geleden, terwijl in de oorlog de Engelsen, en nog meer de Amerikanen een enorme sleepbootvloot - voor een deel naar Nederlands voorbeeld - hebben bijgebouwd. De concurrentiestrijd is voor de Nederlanders, die voor de oorlog op dit gebied vrijwel het monopolie bezaten, bijzonder zwaar geworden. Onze drie rederijen zijn dan ook alle bezig hun vloot uit te breiden en te moderniseren. (...) <<
-ingekort-

In het boek 'Smit 150' Deel 2 - 'Anderhalve eeuw vlootgeschiedenis', staat onder meer:

Jaar 1952 (bldz 34) - ...In de tweede helft van het jaar waren er zoveel sleepopdrachten dat Smit in afwachting van nieuwbouw een sleepboot in charter moest nemen. Van Doeksen werd een houten voormalige Amerikaanse standaardsleepboot, de "Oceaan", gehuurd. Omdat er al een "Oceaan" bij Smit in de vaart was, kreeg deze merkwaardige sleepboot de naam "Zuidzee". Het was overigens ook de eerste sleepboot met twee schroeven in de vloot...

Jaar 1953 bldz 34) - ...Van de in 1950 opgerichte mededinger, de N.V. Holland, werden in juni de twee grootste slepers, de "Oceanus" en de "Atlantis", met bemanning en al overgenomen. Eerstgenoemde boot kreeg de naam "Gele Zee", de laatstgenoemde werd de "Goeree". De bedoeling was dat de "Goeree" na korte tijd weer zou worden afgevoerd, maar deze boot voer nog ruim drie jaar bij Smit...

De "Goeree" voldeed dus wel, blijkbaar.

met vriendelijke groet,
Robert
altena 1
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:13

Re: Smit & Co

Bericht door altena 1 »

dank je Robert
duidelijke taal
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman »

Hallo Heren.

Hier nog een aardige foto van de Goeree.

Groet bob.V.
Bijlagen
Goeree (1).jpg
Goeree (1).jpg (41.14 KiB) 6863 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Smit & Co

Bericht door ArnoldW »

Altijd een triest gezicht, een verongelukt of gestrand schip, maar toch de Vikingbank op de pier.
vikingbank gestrand.jpg
vikingbank gestrand.jpg (117.4 KiB) 6597 keer bekeken
Groet Arnold.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman »

Hallo Arnold.

Gelukkig is de bemanning er toen heelhuids van af gekomen. :wink:

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman »

Goedemorgen Heren.

Zo zag ik ze liever helaas ook niet meer aan de orde :(

Groet Bob.V.
Bijlagen
b8197e5605bf87633fd310a74def37cc.jpg
b8197e5605bf87633fd310a74def37cc.jpg (164.99 KiB) 6836 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Smit & Co

Bericht door Breeze »

b-bootsman schreef: 15 jan 2018 11:49Zo zag ik ze liever helaas ook niet meer aan de orde :(
Mode[taaleigenwijs]
Bij eerste lezing was het me volslagen onduidelijk wat hier stond. Maar met een komma erbij vermoed ik dat dit bedoeld wordt:
Zo zag ik ze liever, helaas ook niet meer aan de orde.
Mode[/taaleigenwijs]

Adri

P.S. taalverbetering moet natuurlijk geen gewoonte worden, maar ik dacht dat dit het wel verduidelijkt.

Enne, ik ben het volkomen met Bob eens.
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Smit & Co

Bericht door Robert Delhaye »

Ach, wat maakt het nou uit, ik begreep de zin meteen. Een klein steekje onder water van Breeze, maar daar kan een sleepboot als de Elbe of Clyde gemakkelijk tegen :twisted:

Laten we eens verder gaan met leuke verhalen, en minder leuke verhalen (stormen, bergingen, reddingen, jops enz.) over de roemruchtige geschiedenis van F. Smit / L. Smit / SMIT en Boskalis Marine Services.

met vriendelijke groet,

Robert.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman »

Goedemiddag Heren.

Hier nog een stukje nostalgie :wink:

Groet Bob.V.
Bijlagen
a323d7803f14217fe49b4180024ecccd.jpg
a323d7803f14217fe49b4180024ecccd.jpg (442.93 KiB) 6591 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.


Plaats reactie