Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Hans Reints
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33

Vervolg Maasje Smit & Co

Bericht door Hans Reints » 31 mar 2018 23:25

Volgens het havenreglement valt de Maas qua BRT en lengte en breedte onder de middelgrote zeegaande jachten en moet daarom een plaatsje in de jachthaven krijgen!! Dit vond de havenmeester net iets te ver gaan en gaf ons een plekje aan de loodsenkade! Als in de ochtend de proviand aan boord is worden rond het middaguur de motoren gestart en is het wachten op de loods. Om twee uur is de Maas buitengaats en onderweg naar Kaapstad. Er staat een stevige ZW 7-8 en het radar laat het voor de zoveelste keer weer eens afweten. Loden naar en vinden de 100 vadem lijn. Volgen deze lijn in koers 207 graden in de richting van Kaapstad. Gedurende de nacht zijn er zware regenbuien en stormachtige windstoten die het Maasje voor en achter veel water laat overnemen. In de tweede helft van de ochtend neemt de wind af van 8 naar 5 en in de middag zelfs tot Variabel 2. Er staat nog steeds een hoge en wilde zee met een lange deining die ons doet stampen en slingeren. Het weerbericht voor de komende dagen laat niet veel ruimte over voor beter weer. We zullen het er mee moeten doen! In de ochtend van zaterdag de 12e maart passeren we in een betrekkelijk rustig zeetje met een kalme deining Robbeneiland op weg naar de loodsboot.
36Robbeneiland-Kaapstad.jpg
36Robbeneiland-Kaapstad.jpg (36.64 KiB) 2167 keer bekeken
36 Ingang van de toen nog in gebruik zijnde gevangenis

Als om acht uur de loods aan boord komt gaat het in een rustig gangetje richting Duncan Dock, en meren af op plaats H2 vlak bij het voormalige Nederlandse Walvismoederschip “Willem Barendsz 2”
37kaapstad.jpg
37kaapstad.jpg (33.78 KiB) 2167 keer bekeken
37 Plattegrond van de haven van Kaapstad, rood zijn wij
38 Willem Barendsz 2.jpg
38 Willem Barendsz 2.jpg (55.3 KiB) 2167 keer bekeken
38 De Willem Barendsz 2 nog onder Nederlandse vlag

In 1964 besloot de Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart te stoppen met het bedrijf vanwege de toenemende vangstbeperkingen. Om de vangstrechten voor de seizoenen 1964/65 en 1965/66 te gelde te kunnen maken, moest ook de Willem Barendsz 2 verkocht worden. Dit gebeurde in 1964, maar zodanig dat het schip onmiddellijk weer teruggekocht werd. Daarna werd het schip verkocht aan Atlantic Harvesters (Pty) Ltd, een visserijonderneming hier in Kaapstad, die het schip na de nodige verbouwingen gaat gebruiken voor de productie van vismeel en visolie. Op 27 oktober 1965 werd het schip aan de nieuwe eigenaar overgedragen. Het bleef de naam Willem Barendsz dragen, maar nu met thuishaven Kaapstad. In 1967, een jaar nadat wij uit de Kaap vertrokken waren kwam de WB2 voor zijn nieuwe eigenaren in de vaart. Niet alleen de Willem Barendsz ligt binnen maar ook een hele vloot AT jagers. Deze jagers zijn omgebouwde ex Korvetten uit de WWII met een groot harpoenkanon voor op de bak en voornamelijk bemand met ter zake kundige Noren. Imposant om te zien, maar volgens mij kunnen zij best een kwastje verf gebruiken.
39 Haven Kaapstad.jpg
39 Haven Kaapstad.jpg (134.64 KiB) 2167 keer bekeken
39 De haven van Kaapstad met op de achtergrond de Tafelberg. Daar aan de lange zij lagen wij

Van de Havenmeester, die op een of andere manier weet heeft van wat ons ten zuiden van “Lighuis Kaap L'Agulhas’ overkomen is, krijgen we een mooi plekje aan de voet van de Tafelberg. Hiervoor moet een kleine 200 meter verhaald worden. Het wachten is op de Ouwe die met Bakels, Kramer en Valk naar de consul zijn om bij te monsteren. Dit verhalen gaat ouderwets “op het handje” daar beide motoren wegens onderhoud en reparatie buiten gebruik zijn en niet gestart kunnen worden. Hoofdstoker Jongebloed schat in dat de reparaties zeker tot a.s. woensdag zal duren! 2e WTK Labree is het daar niet helemaal mee eens, en denkt dat het misschien wat te optimistisch gezien is. Direct na dat de ouwe van het consullaat terug is gaat hij met de 1e Stuurman de sleep inspecteren en geeft nog enige aanwijzingen en/of verbeteringen voor het zee klaarmaken aan de werf door. De sleep bestaat deze keer uit twee op elkaar gelaste bakken, de K1 en de K2 waarvan de K1 te water ligt. Er worden met de werf afspraken gemaakt dat de sleep op woensdag klaar moet zijn daar het voornemen is om dan te vertrekken!
De Maas ligt afgemeerd vlak naast en achter een enorm groot spoorwegemplacement waar ik als spoor en trein liefhebber mijn hart kan op halen aan allerhande en soorten stoomlocomotieven die hier te kus en te keur over de kade en het loei grote emplacement rijden. Het rangeerterrein Tafelbaai is aankomst- en vertrekpunt voor alle goederenverkeer van en naar de haven en het achterland. Een enkele keer zie je een elektrische locomotief ('draadkar' op z'n Afrikaans) van de hoofdlijn, maar stoom is de regel. Bijna zonder uitzondering zijn dit de machtige 2'D1' machines van de klassen 19C en 14CR. Af en toe komt er een 15F langs, dat is een grote loc met windleiplaten, en eenmaal heb ik een GEA-klasse Garratt langs zien schuiven. Voor de stoom liefhebber lig hier een uitgelezen kans om clandestien een ritje met een onbewaakte machine te maken! Met enkele liefhebbers hebben we dat in een onbewaakt moment ook gedaan!! Een complete sensatie, maar wel onverantwoordelijk gedrag! Niet verder vertellen hoor!!! In de Kaapprovincie heeft het stoom nog lang niet afgedaan.
40 Emplacement Kaapstad.jpg
40 Emplacement Kaapstad.jpg (64.45 KiB) 2167 keer bekeken
40 Zicht op het rangeerterrein met zijn vele stoomlocomotieven

Vanavond, het is ten slotte zaterdag, gaan we de boel aan de wal eens verkennen. Wassen, scheren en pakkie 1 an. Het is niet ver lopen naar het ons aanbevolen: “Darells Nightclub” welke te vinden moet zijn op het hoekje van Loopstraat en Heerenstraat. Voor de komende week is dit onze avond thuisbasis geworden
41 Vir Blankies.jpg
41 Vir Blankies.jpg (13.1 KiB) 2167 keer bekeken
41 Spreekt voor zich

Apartheid is in de Kaapprovincie nog steeds gemeen goed. Zwart en Blank leven in een zekere harmonie met elkaar zolang je het zwart-wit verbod maar niet overtreed. Na een paar dagen zijn we aardig bekend met wat wel en niet geapprecieerd word door de lokale Politie. Het kan hier ook leuk zijn als je je maar aan de regels houdt. In de paar dagen dat we hier in het Duncan dok liggen is er een bijzonder goed contact tussen de Politie en de bemanning van de Maas ontstaan. Waarschijnlijk was het ruime aanbod van Jenever, Zware Shag en een goede sigaar hier debet aan. Bij problemen kunnen wij van deze “vriendschap” voordeel hebben en geeft ons een voorsprong en privilege op ander kaai gebruikers. Zo kon het gebeuren dat een vrijgezel bemanningslid kennis kreeg aan een leuk gekleurd vriendinnetje die hij aanbood om aan boord naar zijn postzegel verzameling te komen kijken. Het meisje had hier wel oren naar en stapte gretig aan boord. Normaal moet dit geen probleem zijn als niemand het ziet of hoort. Helaas heeft iemand van de wal gezien dat er een meisje met de verkeerde kleur aan boord van de Maas is gestapt, en heeft dit voorval gemeld aan de politie. Je weet dat ze in Kaapstad veel goed vinden maar er zijn grenzen. De politie van het haven district heeft zich ook aan de wet te houden en zijn niet zo van het Zwart-Wit denken. Normaal springt na een melding van een rassen overtreding de politie direct aan boord, stormt op de hut af waar de overtreders zich bevinden, trappen de deur in en gaan eerst met de lange lat rammen en dan pas vragen stellen. Zowel “de Swart Vrou” als het niet gekleurde bemanningslid worden in de boeien geslagen en op een niet zachtzinnige wijze de zespijper in getrapt en afgevoerd. Het schip= de Kapitein en de overtreder kunnen rekenen op een fikse boete van heel veel Rand. In ons geval kreeg de ouwe een anonieme waarschuwing dat de politie van plan is over 10 minuten een bezoek aan de Maas te brengen naar aanleiding van een vage melding. Zij hopen dat het een loos alarm is. Je begrijpt dat dit bij de ouwe en de 1e stuur niet aan dovemans oren gemeld is.Met gezwinde spoed stormen zij naar beneden en lopen de deur bij de desbetreffende postzegelverzamelaar er zo wat uitl om een eind aan de postzegelkijkerij te maken. In no-time stond het meisje, met de omslag van haar postzegelboekje nog in de hand, aan de wal en verdween in de duisternis. De kort daarop gearriveerde politie kon onder het aannemen van een fles Schiedams nat en een doos Willem II sigaren vaststellen dat het inderdaad loos alarm is geweest. Zo is ook dit probleem met een sisser afgelopen. De dagen in Kaapstad gaan sneller voorbij als dat in de gaten hebt. In de afgelopen dagen dat wij aan de kaai afgemeerd lagen was het ontstellend te zien hoeveel jonge blanke kaairatten en idem werkzoekende blanke mannen er rond lopen. Armoede troef.
42 Kaapse Kaairatjes vintage-photographs-vintage-photos.jpg
42 Kaapse Kaairatjes vintage-photographs-vintage-photos.jpg (8.11 KiB) 2167 keer bekeken
42 Kaapse Kaairatjes.
Bijlagen
40 Kaapstad 1966.jpg
40 Kaapstad 1966.jpg (109.89 KiB) 2167 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hans Reints op 10 apr 2018 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Hans Reints
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33

Het laatste deel van het Maasje

Bericht door Hans Reints » 31 mar 2018 23:30

17
Het is dinsdag de 15e maart van het jaar des heren negentienhonderdenzesenzestig als er een journalist van de Suid Afrikaanse koerant “Die Burger” aan boord stapt. Deze journalist heeft van onze avonturen ten zuiden van Kaap Algulas gehoord en wil daar met toestemming van het gezag een stukje over schrijven. Uiteraard is dit geen enkel probleem en zijn wij zeer benieuw naar de uitkomst. Ik moet de originele krant nog ergens hebben liggen, maar hieronder staat het artikeltje wat door de Sleeptros is over genomen en in 1966 is geplaatst.
43 MAAS 1966-04 SL-689.jpg
43 MAAS 1966-04 SL-689.jpg (175.79 KiB) 2165 keer bekeken
44 MAAS 1966-04 SL-690.jpg
44 MAAS 1966-04 SL-690.jpg (200.44 KiB) 2165 keer bekeken
Uit de de Burger en de Sleeptros van 1966

Als de krantenjournalist aan boord stapt, stopt er ook een vrachtwagen voor de loopplank die het sleepmateriaal voor de bakken komt halen. De dekbemanning laadt de kettingen en ander materiaal op de wagen, en de 1e stuurman en twee runners brengen dit naar de sleep en gaan gelijk sleepklaar maken. De machinekamer is nog steeds druk met repareren en streeft er naar om op de beloofde tijd klaar te zijn. Morgen is het al woensdag!, de beoogde dag van vertrek! In de middag melden vijf man zich aan voor een bezoek aan de dokter en/of de tandarts! Zoals eerder gememoreerd is dit in de zeevaart een legale en geoorloofde manier om onder werktijd de wal op te gaan. Voor matroos onder de gage Martin Poldervaart pakt dit bezoek verkeerd, of zo als je wilt, goed uit. De havendokter heeft een acute blindedarmontsteking bij hem geconstateerd en commandeert Martin per direct naar het hospitaal om daar een nauwgezet onderzoek te ondergaan. De volgende dag om klokslag 10 uur meldt de machinekamer dat zij klaar zijn met repareren! Als het aan hen lag, kan er onmiddellijk gestart en vertrokken worden. Zo eenvoudig gaat dat niet. Voor vertrekken moet er toestemming zijn van de uitvoerder en Lloyds Surveyor. Helaas hebben beide figuren zich deze dag niet laten zien en het vermoeden is dat dat vandaag ook niet meer zal gebeuren. Dit oponthoud geeft Martin Poldervaart de gelegenheid om in de voormiddag een uitgebreid onderzoek in het Hospitaal te ondergaan, met als resultaat dat hij in het Hospitaal moet blijven en niet terug naar boord mag. De andere dag, het is ondertussen donderdag geworden, komen de Surveyor en de uitvoerder opdagen. De registratie papieren van de bakken zijn nog niet in orde en zij hopen dat deze morgen in de loop van de dag verwacht worden! Van de agent krijgen we te horen dat Martin Poldervaart deze middag geopereerd is van een acute appendicitis. Deze mededeling kan gelijk met de aantekening dat de Kaapstad periode 1050 liter olie verbruikt is in het havenjournaal vermeld worden.
Het is vrijdagmorgen als de benodigde papier met de SAS stoomsleepboot “Mc Ewen” aan boord gebracht worden. De “Mc Ewen” komt langszij en het is de bedoeling dat hij de bakken mee naar buiten neemt en deze doet aanvletten. Een laatste inspectie en dan is het “voor en achter ”. De Maas gaat op loods aanwijzing naar de rede en wacht daar op de Mc Ewen en het aanvletten van de bakken.
45 SAS sleper kaapstad.jpg
45 SAS sleper kaapstad.jpg (77.16 KiB) 2165 keer bekeken

45 De SAS stoomsleepboot Mc Ewen

De Mc Ewen komt langszij, nemen de bakken over, sluiten deze in, stoottouw er op en bedanken de loods en sleepboot. Als “Slangkop point” gepasseerd is gaat het de noord in richting Perzische Golf. Wind en zee lijken mee te werken maar dat is helaas van korte duur. Met het verstrijken der uren loopt de wind op en komt er een serieuze deining in het water. Liepen wij zelf vorige week zaterdag nog in de Heerenstraat te buizen, nu doen wij en de sleep dat. Er staat storm uit het WNW met een kracht van 10 op de schaal van Beaufort. Vanwege de hoge deining en zeegang heeft de Ouwe het Maasje bij laten draaien en is met de kop op de wind en zee gaan liggen. Het weerbericht voor de komende dagen laat niet veel ruimte over voor verbetering van het weer. Deze WNW 10 laat de vaartuigen aardig werken en buizen. Volgens het weerbericht zal zee en wind niet voor een dinsdag gaan liggen! Zo blijven wij steken tot dinsdagmorgen als de wind en zee afneemt tot WtN 5. Even is er nog een uitschieter tot 7 te melden maar dan wordt het een stuk handzamer al blijven de vaartuigen wel werken en buizen. Een week later, als de Maas al een tijdje in de goede richting aan het koersen is, krijgen we bericht uit Rotterdam dat er in Beira gebunkerd moet worden. Ook nu zijn er weer uitschieters tot 8 Bfrt te melden. Op maandag 4 april passeren we de 100 vadem lijn, veranderen van koers en halen 200 meter draad in. Als het radar weer eens uitvalt en geen bliep meer geeft, is het nog een uurtje stomen naar de ankerplaats van Beira. Varen in het donker door de kanalen Portela en Rambler en gaan tegen middernacht nabij de loodsboot met bakboord ten anker. Steken 45 vadem ketting en halen de sleep tot de nylon op de kont. De volgende morgen vroeg, valt tijdens het keren van het tij de sleep langszij de Maas. Bij het anker op gaan heeft het bakboord anker de voorloper van de sleep opgepikt en deze zit vast achter een van de vloeien van het anker. Er zijn verschillende pogingen nodig om de voorloper uit het anker te krijgen en de sleep vrij van de sleepboot te manoeuvreren. Houden voorlopig gaande nabij de loodsboot tot met daglicht de loods aan boord komt en ons naar de Inner Road brengt waar we weer achter 45 vadem ketting voor anker gaan. Een door de agent georganiseerde sleepboot neemt de bakken over en wij gaan naar de Pungu Wharf om te bunkeren. Vanwege het springtij met zijn enorm verval wordt de wacht aan dek door twee man gelopen. Tijdens het bunkeren is er nog een leuk voorval te melden. Niets vermoedend zit onze Marco Sluysman in zijn kotje als hij overvallen wordt door een klein druk mannetje in een spierwit pakkie met van die golfjes op zijn schouder. Het blijkt een collega van hem te zijn die jarenlang bij Bolle Piet van Eyk op de Maas stationsdienst Hoek van Holland heeft gelegen. Ik dacht dat het Marco “Bonkie”geweest is, maar weet het niet zeker meer. Hij is nu Sparks op een van die grote VNS koopvaardijers die hier voor ons aan de kade liggen. Het drukke mannetje, wat nu enigsints tot rust is gekomen, verteld dat een van de officieren daar aan boord hem in de salon aansprak met; zeg sparks, jij bent toch heel lang marconist op de Maas geweest? Ja antwoord hij, dat was in de Berghaven, veel joppen gemaakt, maar die boot komt never nooit uit de Hoek weg, daarom zit ik nu hier om wat meer van de wereld te zien. Ik zou maar niet zo zeker van mijn zaak zijn zegt zijn gesprekspartner, want dat Maasje van jou komt hier nu net naar binnen gevaren!! Dat kan, dat kan niet, herhaalde hij nogmaals, de Maas ligt in de Berghaven en die kan hier nooit zijn. Als ik mij omdraai zie ik inderdaad het Maasje bezig met afmeren. Ik laat alles vallen en storm op mijn Maasje af, en jij zit in mijn stoel!!!! Het is toch nog een leuke morgen geworden met uitnodigingen heen en weer.
Om een uur of half vier als het bunkeren voltooid is, komt de loods aan boord en laat ons de rede vlak bij de sleep te ankeren. De plaatselijke sleepboot die de bakken van ons overgenomen heeft, komt deze ook weer aanvletten. Nemen de uitgeleende cobra’s weer mee terug aan boord, sluiten de handel in, gaan anker op en bedanken de sleepboot voor zijn assistentie. Als de loods ons verlaten heeft gaat de sleep op lengte en is het volle kracht richting de aflossing. Het ligt in de bedoeling dat er na aankomst in de PG het ook daadwerkelijk zal gebeuren. Tenminste als er niets tussen komt, maar dat zien we dan wel weer. Het weer en de stemming aan boord is prima te noemen en niets lijkt een probleemloze reis te kunnen verstoren. De mannen van de 12-4 wacht die zo opwacht moeten, zitten aan de eerste tafel te genieten van hun maaltijd als het in de kombuis verkeerd gaat! Tijdens het bakken van het vlees voor de tweede tafel slaat de vlam in de braadpan. Op zich is dat niet zo’n probleem. Je pakt de pan op, neemt hem aan de steel mee naar dek en blus daar de vlam. Zo hoort het in ieder geval te gaan. In mijn enthousiasme neem ik de brandende pan met olie mee naar het achterdek en wil de brandende olie direct over de muur kiepen,(ik heb de pan zo direct weer nodig) haal in een vloeiende beweging de pan iets naar achter en stoot hem dan naar voren om de inhoud aan de zee toe te vertrouwen. Fout. Door die beweging komt de brandende olie over de rand van de pan en loopt via de steel terug, stroomt over mijn rechterhand en blijft daar brandend achter. Oei, dat is een zeer pijnlijke ervaring en uiterst vervelend. De brandende hand onder het stromende kraanwater geblust en direct naar de Stuurman. In die tussen tijd voel en zie ik een blaar opkomen waar een paard de hik van krijgt. Dit akkefietje betekent het voorlopig einde van mijn activiteiten als kok. Chef runner Aatje Huygen wordt vrijwillig aangewezen om voorlopig de taak van kok en de werkzaamheden in het kombuis over te nemen. Mijn gedwongen non actief heb ik niet in ledigheid door gebracht. Vakantie reisjes maken we niet bij Smit. De eerste dagen na het ongeval waren het ergste. De blaar op mijn hand groeide met het uur en het bijbehorende kloppen is het ergste wat ik tot nu toe meegemaakt heb. De eerste dagen doe je geen oog dicht en loop je dag en nacht rond te spoken. Zo heb ik alle wachten op alle tijden wel meegemaakt. Toen de pijn in de hand ging zakken, en ik weer redelijk kon slapen en functioneren, ben ik op eigen verzoek aan dek ingedeeld. Het weer is grandioos te noemen, flauw tot windstil en heel veel zon. Dank zij mijn eerste zeemansjaren bij Shell Tankers,(61-64) waar je als ketelbink verplicht ben om op iedere vrije middag, en in je vrije week-end, wanneer de stuurautomaat afgezet is, moest leren sturen en uitkijk lopen.
46 mts Kryptos.jpg
46 mts Kryptos.jpg (67.83 KiB) 2165 keer bekeken
46 Het schip waarop ik in 1961 mijn zeemansloopbaan begonnen ben en heb leren sturen!

Het is geen straf als ik aangewezen word om in de dagdienst van ’s-Morgens acht tot een uur of vijf, zes zeven op het schavotje het rad vast te houden. De meeste tijd van de torn breng je alleen door, af en toe komt er een iemand kijken, of je doet dat met een goed boek. Er is op die hele grote spiegelgladde plas buiten de buitelende boertjes, dolfijnen en een enkele slapende hamerhaai niet veel te zien. We varen mijlen buiten de reguliere scheepvaartroutes en van Somalische piraten heeft niemand gehoord. Het Maasje stuurt als een meeuwtje en heeft af en toe een spaakje nodig om op koers te blijven. Wil je het nog makkelijker hebben?
Na twee weken out of order geweest te zijn ben ik weer zover hersteld dat het werk opgepakt kan worden. Eigenlijk is dit nog iets te snel maar de reserve kok Aatje Huygen gaat met een zeer pijnlijke en opgezwollen ontstoken hand, de ziekenboeg in en is niet instaat om verder te werken. Een week verder, dat is op Koninginnedag, breekt bij Aat de abces in zijn linker hand door en dat verminderd de pijn aanzienlijk. Op de dag van de arbeid bereikt het Maasje met sleep de ingang van de Perzische Golf. Vanaf hier gaat het verder onder peilingen van de wal. In Nederland is het vandaag de dag dat de slachtoffers uit de tweede wereldoorlog herdacht worden. Onze nationale drie kleur hangt halfstok als we Ras el Khafii aan lopen. I.p.v. een loods komt er nu een speedboot van de opdrachtgever langszij die ons de ligplaats van de bakken aanwijs. Zetten twee man op de bak af die moeten zorgen dat het reserve materiaal terug aan boord komt, en zij de bak afmeren aan de toegewezen boei. De Maas gaat zelf vlak bij de boei ten anker en laten de sleepkettingen los gooien. Als de sleep overgenomen is door de eigenaar/vertegenwoordiger en wij alles weer aan boord hebben, is het anker op en richting Ras Tunura.
Vandaag mag de vlag weer in top en vieren we bevrijdingsfeest. Als de Maas de rede nadert wil de ouwe de vaart uit het schip halen om de loods aan boord te nemen. Wat hij ook doet en hoe hard de loodsboot ook toetert, het Maasje verdomd het om naar de telegraaf te luisteren en blijft vol aan door kachelen. Als een van de weinige zeeslepers van Smit is het Maasje uitgerust met een directe verbinding brug-machine. Hier komt geen mensenhand tussen. Gelukkig ziet de second ook dat het fout gaaten en rent als een speer naar beneden om op de hand in te grijpen. Na reparatie, er zat een schroefje los, komt de loods aan boord en gaat ons aan de bunkerpier afmeren. Na het innemen van 74 ton gasolie en 9 ton water gaat het weer loos en onderweg naar Bahrein. Varen op zicht naar Sitra- anchorage en gaan vlak bij de Orinoco, die daar ook voor de aflossing ligt, met 2 shackles te water voor anker.
47 Orinoco Maas Tyne.jpg
47 Orinoco Maas Tyne.jpg (173.53 KiB) 2165 keer bekeken
47 Bovenstaande foto geeft duidelijk weer waarom er zo respect vol het verkleinwoord MAASJE gebruikt wordt

In de middag van mijn verjaardag komt er een bootje langszij om enkele reparatie stukken over te nemen die aan de wal nodig gelast moeten worden. Het betreft de zoutkoelwaterpijp en het smeerolie filter. Kunnen behoudens enkele klappen niet meer manoeuvreren of lang varen. We leggen er af! Stil zitten is er niet bij vandaag er wordt i.v.m. met het ophandzijnde aflossen extra schoon schip gemaakt. Alle niet terzake doende rommel verdwijnt in de daarvoor aangewezen plaatsen! Als op zondagavond de in reparatie gegeven onderdelen weer terug aan boord zijn is ook het probleem van niet kunnen varen opgelost. Op maandag morgen vroeg krijgt de Orinoco de loods aan boord, of wij maar willen volgen? Gaan anker op en volgen de Orinoco mee naar binnen en meren af aan de Mina Sulman pier in Bahrein. De bemanning verricht nog wat klusjes en gezamenlijk genieten we van ons laatste middagmaal. Ik heb vers brood gebakken en een grote pan (erwten)soep gemaakt voor de aflossers. Sjakie Fliers zal wel blij geweest zijn? Als om drie uur in de middag Kapitein Gerrit Joossen met bemanning aan boord komt, zit het er voor ons na veel slecht weer, 6393 losse en 16.380 gesleepte mijlen en 7 maanden eindelijk op. Het hele circus van Maas en Orinoco gaat met de bus naar het hotel en maken zich op om morgen naar huis te vliegen. Als alles volgens schema gaat ben ik op tijd thuis om de bevalling mee te kunnen maken. Het gebeurd niet vaak in de vaderlandse zeesleepvaart dat je zowel bij de kiellegging als bij de te waterlating aanwezig ben! Op 21 mei, nu 53 jaar geleden, ben ik vader geworden van een gezonde stevige zoon
48 MAAS verz. RdJB.jpg
48 MAAS verz. RdJB.jpg (181 KiB) 2165 keer bekeken
49 Zo zag Ron de Jong Beekhuizen vanaf de Orinoco het Maasje op de rede van Bahrein liggen

Bemanning Maasje en de aflossers

Oktober 1965 Mei 1966 Mei 1966
Kapitein : H Groen H Groen G W Joosse†
1e Stuurman : C J B v/d Gulik† C J B v/d Gulik† B Nierop
2e stuurman : N de Jonge N de Jonge A M v/d Hout
Matroos : A Visser A Visser H v Kempen
Matroos : H Oosterbaan† F A W Kramer J D Veenendaal
Matroos : J C de Gelder J C de Gelder A van ’t Ende
Matroos o/g : M Poldervaart A van Zonderen
Matroos o/g : G Stuyfzand G Stuyfzand C Tuk
Matroos o/g : Th Dam† Th Dam† A C Poot
Kok : J C Reints J C Reints I J Fliers
Marconist : J Sluysmans J Sluysmans L A Mol
Hwtk : H Jongbloed H Jongbloed O P L Kint
2e WTK : J Labree J Labree H Houweling
3e WTK : F X Zwart F Bakels J Dubbeldam
Olieman : A Spaans A Spaans J Verschuur
Olieman : H Rotman† H Rotman† M Beye
Handlanger : J v/d Most J v/d Most
Koksmaat : K Westerhout K Westerhout C C Schrijver
Runner : A Huygen A Huygen
Runner : G van Eyk
Runner :J Ypelaar J Ypelaar
Runner : N Valk
Bijlagen
49 Samen met de Maas in Bahrain 208 RdJB.jpg
49 Samen met de Maas in Bahrain 208 RdJB.jpg (134.99 KiB) 2165 keer bekeken
50 img518.jpg
50 img518.jpg (174.55 KiB) 2165 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hans Reints op 10 apr 2018 23:19, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 222
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door renirie » 31 mar 2018 23:53

Prachtige verhalen.
Zie ook bekende namen op de bemanningslijst.
Vlaardingers en maassluizers.
Kees westerhout als jongen.
Was een buurjongen van me.
Zijn zus scharrelde met iemand die bij de klub voer.
Ben nog steeds benieuwd of hij na die enerverende reis nog trek had in een volgende.

Bedankt voor deze fantastische verhalen.

Mvg
Hennie
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 446
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Wieringermeerpolder

Re: Smit & Co

Bericht door Leo Bokkum » 01 apr 2018 00:24

Bedankt Hans,

ik hoop dat je nog meer verhalen in de pen hebt zitten. :)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6090
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Smit & Co

Bericht door jdbvos » 01 apr 2018 09:26

Als de Maas de rede nadert wil de ouwe de vaart uit het schip halen om de loods aan boord te nemen. Wat hij ook doet en hoe hard de loodsboot ook toetert, het Maasje verdomd het om naar de telegraaf te luisteren
Heel herkenbaar: heb ik ook eens gehad...
Dan sta je heel ff raar te kijken :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Wim Plukker
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Smit & Co

Bericht door Wim Plukker » 01 apr 2018 15:50

Prachtig Hans,

Met zeer veel genoegen gelezen, dankjewel hoor!

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

v+d
Berichten: 5004
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Smit & Co

Bericht door v+d » 01 apr 2018 20:35

Hans, heb je een dagboek bijgehouden of heb jij zo'n goed geheugen?
Mooi verteld en goed geschreven. Bij mij komen zulke verhalen pas weer boven als ik ergens iets lees of hoor en denk verrek dat ken ik :) . Petje af, mooi!

Da Silva
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Smit & Co

Bericht door Da Silva » 01 apr 2018 22:23

Hans, ik had het al eerder gezegd, ik hoop dat er nog meer komt. Wat mij betreft mag je beginnen met je periode bij Shell Tankers. Volgens mij heb je je roeping gemist.. Echt goed.

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1371
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Smit & Co

Bericht door Derk Gotink » 02 apr 2018 10:33

Ik heb genoten !!
ex Wijsmuller sparks.
Morse is uit !!
Mayday is in !!

Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1311
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

Re: Smit & Co

Bericht door john.marlit » 02 apr 2018 13:22

Geweldig Hans ,prachtig verhaal en subliem verteld ,ik hoop net als veel anderen hier , dat je nog vaak hiermee door mag gaan . :)
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4983
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Smit & Co

Bericht door gerard tenerife » 03 apr 2018 00:17

Ik weet absoluut niets van de sleepvaart af, heb het heele verhaal in spanning gelezen, pracht men vraagt naar meer. Bedankt.

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Hans Reints
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33

Re: Smit & Co

Bericht door Hans Reints » 06 apr 2018 10:38

Heren dank voor uw reacties. Er komt inderdaad nog meer aan. Een deel staat hier al op de pagina 178 en verder van Kombuispraat over mijn reis met de Clyde in het verre Oosten.
Nog even geduld en dan volgt de rest vanzelf.
Gr. Hans

Hans Reints
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2017 19:33

Re: Smit & Co

Bericht door Hans Reints » 21 apr 2018 11:14

Mijn zeemansloopbaan startte in juli 1961 bij Shelltanker aan het Hofplein. Uiteraard was dat het eerste jaar als ketelbinkie. In januari 1964 ben ik als 2e kok overgestapt naar L Smit & Co in Maassluis. Mijn eerste boot was de Thames in de PG. Na 4 maanden zelfstandig kok geworden op de Humber in Hoek van Holland waar de stuurloze en verlaten Maria Althoff mijn eerste jop was. In 1971 overgestapt naar de NRS en gemonsterd op de kustsleepboten als matroos. Ik heb bij de NRS al mijn binnenvaart diploma's gehaald en door gegaan voor SKS op de hogere zeevaartschool in Rotterdam.Na als Matroos, Stuurman en Kapitein gevaren te hebben, de laatste vijf jaar voor mijn pensionering ben ik nog bij SVMS en HR gedetacheerd geweest en ik heb als Centralist in 2011 de dienst verlaten.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31333
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door Jos Komen » 12 mei 2018 14:08

Noordzee.jpg
Noordzee.jpg (195.58 KiB) 318 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 222
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door renirie » 12 mei 2018 15:18

Machtig mooie sleepboot.
Begin 70 een reis gemaakt van bremerhaven naar ik meen Houston maar kan ook new Orleans zijn geweest.
Een voor die tijd groot dok versleept.
Giant on the river stond er in de lokale krant.

Long time a go

Hennie
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4544
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman » 12 mei 2018 16:15

Hallo Hennie.

Bedoelde je niet deze Noordzee?

Groet Bob.V.
Bijlagen
109e6085fdf865c091fa42183d96657f.jpg
109e6085fdf865c091fa42183d96657f.jpg (142.08 KiB) 273 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Plaats reactie