Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 21 nov 2017 13:26

Waar en wanneer deze foto's gemaakt zijn weet ik niet, maar er is vast wel iemand die dit wél weet. :wink:

Clyde-Dredger No 7-01.jpg
Clyde-Dredger No 7-01.jpg (210.45 KiB) 2296 keer bekeken
Clyde-Dredger No 7-02.jpg
Clyde-Dredger No 7-02.jpg (220.66 KiB) 2296 keer bekeken
Clyde-Dredger No 7-03.jpg
Clyde-Dredger No 7-03.jpg (256.03 KiB) 2296 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6537
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Smit & Co

Bericht door jdbvos » 21 nov 2017 13:39

Het ging blijkbaar al erg slecht in de zeesleepvaart, of de baggerij was blijkbaar zeer florerend...
Wanneer er bij Hindeloopen weer gebaggerd moest worden, waren er (op het IJsselmeer, dus) 1 'normale' binnenvaartsleepboot voor vervoer van de emmerbaggermolen en wegslepen van de bakken + 1 klein bakken-sleepbootje rondom de molen nodig

Maar een zeesleper als bakkenboot, zoals hierboven, heb ik bij Hindeloopen nog nooit gezien :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Johnny
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37

Re: Smit & Co

Bericht door Johnny » 10 dec 2017 10:40

Ben bang dat het voor de voormalige Goeree binnenkort is afgelopen,
Het Lobroekdok in Antwerpen zijn ze aan het opruimen en alle scheepswrakken die
er nog lagen zijn al verwijderd, de Goeree ligt al langere tijd half gezonken
en er groeit tegenwoordig al een behoorlijk bos op.
Iemand een idee hoe die Goeree daar ooit is terechtgekomen, ben daar
toch wel een beetje nieuwsgierig over, het enigste wat ik weet dat ze
al in 1956 voor sloop is verkocht.

Johnny
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37

Re: Smit & Co

Bericht door Johnny » 10 dec 2017 10:40

Ben bang dat het voor de voormalige Goeree binnenkort is afgelopen,
Het Lobroekdok in Antwerpen zijn ze aan het opruimen en alle scheepswrakken die
er nog lagen zijn al verwijderd, de Goeree ligt al langere tijd half gezonken
en er groeit tegenwoordig al een behoorlijk bos op.
Iemand een idee hoe die Goeree daar ooit is terechtgekomen, ben daar
toch wel een beetje nieuwsgierig over, het enigste wat ik weet dat ze
al in 1956 voor sloop is verkocht.

altena 1
Berichten: 216
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:13

Re: Smit & Co

Bericht door altena 1 » 10 dec 2017 11:42

die moet daar al jaren weg.
probleem is dat ze er niet bij kunnen,haven is zover dichtgeslipt dat ze niet weg kan.
antwerpen eist van eigenaar dat hij haar weghaalt omdat haven gedempt zou moeten worden
(raar ,want de overloop van antwerpese regenwaterafvoer ligt achter de kont van de goeree)
eigenaar eist van Antwerpen dat ze de haven uitbaggeren zodat hij zijn eigendom weg kan halen.
en gaat nu al jaren zo door.
de goeree zou het clubhuis zijn geweest van de jachthaven die er toen nog was.
ze is al eens een eindje gezonken,maar weer drijvend gemaakt. veel zinken zal ze niet met de diepte die er nog is.
dus als ze haar gaan ruimen zal het met een flinke kraan moeten of toch moeten gaan baggeren,en dan kan eigenaar haar alsnog weghalen.
maar zoals altijd,wie gaat het betalen.

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1634
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Smit & Co

Bericht door Drentenier » 10 dec 2017 11:59

Johnny,

Na drie jaar voor L. Smit & Co te hebben gevaren en gesleept, werd deze bijzondere sleepboot in 1956 voor de sloop verkocht aan Frank Rijsdijk's Industriëele Onderneming N.V., Hendrik Ido Ambacht. Het casco werd doorverkocht aan  'Antwerp Yacht Club' en ingericht als drijvend clubhuis in Lobroek Dok.

Bron: http://www.zeesleepvaart.com/goeree.htm
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (437.69 KiB) 1938 keer bekeken
Groet,
Hans

Johnny
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37

Re: Smit & Co

Bericht door Johnny » 10 dec 2017 15:34

Een jaar of 10-15 geleden is de bovenbouw eraf gesloopt en een soort
clubhuis van gemaakt, nu totaal onherkenbaar (helaas).
In het Lobroekdok zijn ze al enige tijd bezig met (bagger ?) werkzaamheden
en op de Goeree en wat werkdingen helemaal leeggehaald.

Gert Schouwstra
Berichten: 149
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door Gert Schouwstra » 10 dec 2017 21:30

Dat verwacht ik ook. Onderstaande tekst komt van de website van de Antwerpse Yacht Club.
Aanvankelijk opteerde het bestuur voor een ijzeren schip van ongeveer 8m breedte. In België bleek niets voorhanden te zijn, waarop het bestuur besloot op zoek te gaan in Nederland. In juli van het jaar 1958 trof het een schip aan op de werven van het slopersbedrijf Frank Rijsdijck. Men was volop bezig het te ontmantelen. De machinekamer was reeds leeggehaald en het stuurhuis en schouw afgebroken. De romp en de gedeeltelijk van het dak ontdane kajuit bleven nog over. Het bestuur zag echter in dat er van de nog intacte romp een voortreffelijk clubhuis kon gemaakt worden en stelde voor het te kopen. De sloper ging akkoord met het aanbod van 10.000 gulden voor het wrak. Met de financiële tussenkomst van brouwerij De Koninck werd de gevraagde som geld betaald.

Het verminkte schip was oorspronkelijk een hogezeesleepboot die in 1943 in Canada gebouwd was voor de Amerikaanse marine. Hij was volledig in hout en voer onder het nummer LT371. Na jarenlange omzwervingen over alle oceanen belandde hij in Nederland waar hij tot zijn afschrijving in 1956 dienst deed als zeesleper onder de naam GOEREE, een streek op het zeeuwse eiland Overflakkee. In datzelfde jaar werd hij naar de sloper gestuurd.

A.Y.C. huurde een Nederlandse sleepboot in om de Goeree naar Antwerpen te brengen. Van Ridderkerke ging het over Dordrecht, Wemeldinge, Hansweert en de Westerschelde. Op 17 september 1958 lag de Goeree voor het Kattendijkdok. In het dok nam de A.Y.C. de taak over van de Nederlandse begeleiders. De schoorsteen die in extremis was teruggevonden en op het achterdek vastgemaakt, moest gedemonteerd worden om onder de brug van het Albertkanaal door te kunnen. Op 18 september werd het nieuwe schip voorgoed afgemeerd op zijn bekende plaats in het Nieuw Lobroekdok. Het transport van het schip had wat vertraging opgelopen doordat een storm het slepen had bemoeilijkt.

Voor de ombouw van het schip tot een heus clublokaal beschikte de A.Y.C. over geen enkel plan. Het werd eerst volledig uitgebroken om ingericht te worden volgens een eigen project. In oktober 1958 werden de aanpassingswerken aangevangen. Met de inzet van een groot aantal vrijwilligers kon de feestzaal eind november 1959 worden ingehuldigd. In maart 1961 was de volledige inrichting voltooid en werd het volwaardige clublokaal herdoopt tot Commodore Maurice Herbosch naar de naam van A.Y.C.’s weldoener van het eerste uur. Dat het nieuwe clubhuis meteen een voltreffer werd getuigt een artikel in de Nieuwe Gazet van 1 juli 1959 dat verscheen onder de titel “ANTWERPSE YACHT CLUB BOUWT DUURSTE CLUBHUIS VAN BELGIË”.

Voortaan was de Commodore Maurice Herbosch aangewezen als geldverdiener van de vereniging. Het café-restaurant en de feestzaal zorgden ervoor dat het lig- en lidgeld laag gehouden konden worden. In de feestzaal werden films vertoond, bonteavonden ingericht, toneelvoorstellingen gegeven, huwelijksfeesten en danspartijen gehouden…
..........
Onverwacht wierp de tweede helft van de jaren negentig vraagtekens op inzake de toekomst van de A.Y.C. Een zacht gerucht over de verdwijning van het Nieuw Lobroekdok en de verhuis naar een ander watervlak van de aldaar gevestigde verenigingen zwol aan in de pers en werd uiteindelijk officieel bevestigd door de stad Antwerpen. De drie clubs van het dok werden door het stadsbestuur aangesproken om te overleggen over de verhuis, de toegewezen ruimte, de bijdrage van de onkosten, de huurgelden en de onderlinge samenwerking. Al met al serieuze hoofdbrekens voor het bestuur en de Algemene Statutaire Vergaderingen.

In het vooruitzicht van die verhuis werd ernstig nagedacht over het behoud van het clubschip. Was de gewezen zeesleper niet te groot voor een andere ligplaats? Was hij wel opgewassen tegen een verhalen? Hij lag tenslotte al eenenveertig jaar onaangeroerd op dezelfde stek en de tand des tijds had hem reeds duidelijk aangetast. Met de jaren begonnen de onderhoudskosten en de steeds strenger wordende veiligheidsnormen zwaar door te wegen. Na een lange periode van wikken en wegen over de voor - en nadelen van een verkoop, waarbij rekening werd gehouden met zijn morele waarde, werd de Algemene Statutaire Vergadering geraadpleegd. Op de vergadering van 01.10.1999 stemde ze unaniem voor de verkoop van het clubschip. Op 29.12.1999 ging de Commodore Maurice Herbosch over naar een nieuwe eigenaar, de heer Parein Eric, managing director van de n.v. Captoy.
Erik Parein zette er in 2000 de naam TUG MIKI op en wilde hem ombouwen tot woonschip.
In 2004 kwam hij in conflict met de gemeente omdat die ter plaatse van zijn schip een grote rioolwateroverstort ging realiseren. De sleepboot kon met zijn diepgang van 3,60 niet verhaald worden omdat het dok in 40 jaar was dichtgeslibd. Parein heeft tien jaar op de sleepboot gewoond en werd toen door financiële moeilijkheden gedwongen het schip te verkopen. Hij had het namelijk in onderpand gegeven voor een project. In 2014 was Parein nog steeds als beheerder betrokken bij het schip.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 455
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Smit & Co

Bericht door Otter » 12 dec 2017 19:53

Een kennis van mij heeft er op gevaren er waren er twee de Goeree en nog een ik het niet meer vragen aan die kennis want die is al een poosje op de lange reis .de verhalen waren leuk betreffende een houten zeesleper ze werden bemand door een kantoor in Haarlem ?
Wie onder weg is, vorderd

Robert Delhaye
Berichten: 81
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Smit & Co

Bericht door Robert Delhaye » 14 dec 2017 13:03

Dag Otter,

Of ze werden bemand door dat kantoor weet ik niet, misschien aanvankelijk wel, maar L. Smit & Co's Internationale was toch de eigenaar na de overname.
Dat kantoor in Haarlem was:
N.V. Holland, Maatschappij tot het Uitvoeren van Scheepstransporten en Bergingswerken, Haarlem.

Het tweede schip is de "GELE ZEE".
Een schip met diesel-elektrische voortstuwing (2 x 2 t.e.w. 12 cilinder dieselmotoren General Motors op twee dynamo's, gekoppeld aan 2 elektromotoren op één schroefas, totaal 1850 as-pk).
De "GELE ZEE" werd in 1942 opgeleverd door de Amerikaanse werf Defoe Shipbuilding Company, Bay City, Michigan, voor de U.S. Navy. Oorspronkelijke naam: "BAT 9".
Met een lengte van 43,76 meter was het schip ruim 8 meter langer dan de "GOEREE". Het waren dus zeker geen zusterschepen.
In 1951 kwam het schip onder de naam "OCEANUS" bij de N.V. Holland in Haarlem.
Het schip werd in juni 1953 door Smit aangekocht, arriveerde op 20 juli te Maassluis en werd meteen in dienst gesteld.
Of het schip nog in de vaart is weet ik niet. De, mij laatst bekende, naam is "ATLAS II" (Guilan Production Company, Panama).

Wijsmuller te IJmuiden had overigens een soortgelijk schip in de vaart, de "ZEELAND". Deze sleepboot werd in 1942 opgeleverd als "BAT 1" voor de Amerikaanse marine. Dit schip kwam in 1956 bij Wijsmuller.
Ook "Wijsmuller's "UTRECHT" (1943) en de "NOORD-HOLLAND" (1945 / ex-"ATA 238") behoorde tot een zelfde soort sleepboten als de "GELE ZEE" van Smit.

De "GOEREE" was qua uiterlijk een geheel ander schip, meer Amerikaans van design en opbouw.
De "GOEREE" werd in 1944 opgeleverd door de werf Sagstad Shipyards, Seattle, Washington, en was voorzien van een 4 t.e.w. 8 cilinder dieselmotor van Enterprise Engine & Foundry Company S.F. die 1200 as-pk leverde.
Het schip werd gebouwd als "LT 371" voor de US Army.
In 1950 kwam het schip onder de naam "ATLANTIS" bij de N.V. Holland, Haarlem.
Juni 1953 aangekocht door Smit, op 5 augustus 1953 te Maassluis in dienst.
Op 27 augustus 1956 kwam het schip te Maassluis aan en werd verkocht voor de sloop aan Frank Rijsdijk's Industriëele Ondernemingen N.V., Hendrik Ido Ambacht. Tot de sloop kwam het niet, want het (casco) schip werd verkocht naar Antwerpen, België.
De rest van de geschiedenis is welbekend.

met vriendelijke groet,
Robert

altena 1
Berichten: 216
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:13

Re: Smit & Co

Bericht door altena 1 » 16 dec 2017 09:10

maar de goeree werd al snel voor de sloop verkocht.
''deugde'' hij niet of hadden ze snel in afwachting van een nieuwe sleper er even 1 nodig?

Robert Delhaye
Berichten: 81
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Smit & Co

Bericht door Robert Delhaye » 16 dec 2017 13:50

Dag Altena 1,

Of het schip deugde of niet weet ik niet, het was weliswaar van hout, maar Smit heeft nog een andere houten Amerikaanse sleepboot gecharterd.
Er was na WO2 tonnage nodig, of in dit geval liever gezegd, pk's. Een rederij als Smit had na WO2 nog 8 zeeslepers in de vaart, dus nieuwbouw was noodzakelijk en de aankoop van bestaande slepers om dat te overbruggen.

Op een publicatie van Wijsmuller (jaar onbekend) lezen we het volgende:

>> Op het gebied van de sleepvaart hebben de Nederlanders altijd een uitstekende naam gehad. Zonder enig chauvinisme of overdrijving mag men zeggen, dat dit kleine volk van de lage landen een toonaangevende rol heeft gespeeld, en nog steeds speelt. Voor een groot deel is het te danken aan het uitstekende boek "Hollands Glorie" van Jan de Hartog, dat het Nederlandse volk thans enigszins bekend is met de geweldige prestaties van deze kleine bootjes met de wakkere, onverschrokken Nederlandse zeelieden, die met hun notedopjes naar buiten gaan, als grote schepen in de haven beschutting zoeken wegens het noodweer. Van oudsher is Nederland de bakermat van de sleepvaart, en de mannen van Kinderdijk, Maassluis, Vlaardingen, Den Helder, IJmuiden en Terschelling hebben in de laatste halve eeuw prestaties verricht, die niet weinig tot Nederlandse goodwill in den vreemde hebben bijgedragen! Nederland telt drie sleepbootrederijen van internationale vermaardheid: L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst te Maassluis, Bureau Wijsmuller te IJmuiden en de N.V. Scheepvaartmaatschappij G. Doeksen & Zn. te Terschelling. (...) Al onze sleepbootrederijen hebben in de 2e Wereldoorlog grote verliezen geleden, terwijl in de oorlog de Engelsen, en nog meer de Amerikanen een enorme sleepbootvloot - voor een deel naar Nederlands voorbeeld - hebben bijgebouwd. De concurrentiestrijd is voor de Nederlanders, die voor de oorlog op dit gebied vrijwel het monopolie bezaten, bijzonder zwaar geworden. Onze drie rederijen zijn dan ook alle bezig hun vloot uit te breiden en te moderniseren. (...) <<
-ingekort-

In het boek 'Smit 150' Deel 2 - 'Anderhalve eeuw vlootgeschiedenis', staat onder meer:

Jaar 1952 (bldz 34) - ...In de tweede helft van het jaar waren er zoveel sleepopdrachten dat Smit in afwachting van nieuwbouw een sleepboot in charter moest nemen. Van Doeksen werd een houten voormalige Amerikaanse standaardsleepboot, de "Oceaan", gehuurd. Omdat er al een "Oceaan" bij Smit in de vaart was, kreeg deze merkwaardige sleepboot de naam "Zuidzee". Het was overigens ook de eerste sleepboot met twee schroeven in de vloot...

Jaar 1953 bldz 34) - ...Van de in 1950 opgerichte mededinger, de N.V. Holland, werden in juni de twee grootste slepers, de "Oceanus" en de "Atlantis", met bemanning en al overgenomen. Eerstgenoemde boot kreeg de naam "Gele Zee", de laatstgenoemde werd de "Goeree". De bedoeling was dat de "Goeree" na korte tijd weer zou worden afgevoerd, maar deze boot voer nog ruim drie jaar bij Smit...

De "Goeree" voldeed dus wel, blijkbaar.

met vriendelijke groet,
Robert

altena 1
Berichten: 216
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:13

Re: Smit & Co

Bericht door altena 1 » 16 dec 2017 15:11

dank je Robert
duidelijke taal

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4570
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman » 09 jan 2018 11:34

Hallo Heren.

Hier nog een aardige foto van de Goeree.

Groet bob.V.
Bijlagen
Goeree (1).jpg
Goeree (1).jpg (41.14 KiB) 4224 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

ArnoldW
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Smit & Co

Bericht door ArnoldW » 14 jan 2018 14:49

Altijd een triest gezicht, een verongelukt of gestrand schip, maar toch de Vikingbank op de pier.
vikingbank gestrand.jpg
vikingbank gestrand.jpg (117.4 KiB) 3958 keer bekeken
Groet Arnold.

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4570
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman » 14 jan 2018 15:25

Hallo Arnold.

Gelukkig is de bemanning er toen heelhuids van af gekomen. :wink:

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Plaats reactie