Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Smit & Co

Bericht door Harry G. Hogeboom »

....stukje over de gezonken sleephopper zuiger Maas
Inderdaad Cor, interessant, ik zou wel eens willen weten HOE dat bakkie kwam, een vrijwel nieuwe hopper....aaahwel 1975....toen had ik nog "compressie & brandstof op alle zuigers" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Smit & Co

Bericht door Breeze »

Afbeelding
Hier staat de reden van het zinken vermeld, maar of dat een bevredigende verklaring is ...
Foto komt uit een grote serie foto's met veel glasnegatieven geschonken door de familie Smit aan de lokale Historische Vereniging..

1975 Was het eerste jaar dat ze mij probeerden wijs te maken wat een kokerzaadhout was (en BB en SB). De hopperzuiger Maas was een soort proefschip met een onderwaterpomp waarbij helemaal onderin de zuigbuis de waaier horizontaal was gepositioneerd. Dus de aanzuig was vlak boven de zee/rivierbodem. Dit alles iirc. Kan me wel goed herinneren dat het idee briljant was, maar in de praktijk was de pomp veels te zwaar en onhandelbaar onderin. Dus werd hij na een paar jaar vervangen door een normale zuigbuis.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Smit & Co

Bericht door Harry G. Hogeboom »

wat een kokerzaadhout was etc. ....en " navigatiefout"
Dat duurde zeker wel even vooor dat " kokerzaadhout" op de hard-drive was ingebrand Adri??.....van die navigatiefout geloof ik geen barst??.....dit is vast een bakkie wat met " pompen of verzuipen" heeft te maaaak'n! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Smit & Co

Bericht door Breeze »

Afbeelding

Zie nu pas dat er 2 idioten onder het schip zaten tijdens de stapelloop. Als de arbeidsinspectie dat had gezien ... Of zouden ze de klemmende klink hebben moeten losslaan?

Adri
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Smit & Co

Bericht door v+d »

Er gebeurt niets hoor dat schip loopt achterwaarts weg(hopen ze). Die met die handspaak wipt de boeg nog wat op :wink:
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Smit & Co

Bericht door Wim Plukker »

Betreffende die "Maas" die is afgezonken terwijl ze gemeerd voor de kant lag tijdens repareren. Dit kun je concluderen uit het feit dat de zuigbuis voor zover aanwezig aan dek ligt en het service frame en het voorste gedeelte in de steigers staat. Pijp zit in ieder geval niet voorgaats. Eea is niet zo heel goed zichtbaar maar de bergers zullen geen enkel nut hebben gehad van het in de steigers zetten van wat dan ook. Misschien was DC wel bezig met ombouwen van pomp op de kop naar UWP. Ik heb hier een artikel van de nieuwbouw van de "Maas", zal ik plaatsen in het hopper topic.
De navigatiefout verwijst naar de uiteindelijke ondergang nabij Macau van de "Maas" ongeveer ten tijde van CLK vliegveld werken in HK, 1993. Hierbij voer het schip volgeladen over een ondiepte die niet in de kaart stond en kapseisde en zonk binnen enkele minuten met verlies van levens van opvarenden. Zie ook https://www.tijd.be/algemeen/algemeen/z ... 135686.htm (moet je helaas inloggen)
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Smit & Co

Bericht door Breeze »

Na enig nadenken snap ik nu de afkorting UWP, maar DC kan ik nog steeds niet thuisbrengen.

Adri
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Smit & Co

Bericht door Wim Plukker »

DC=DeCloedt, maar dat klopt niet zag ik in het nieuwbouwartikel.
Opdrachtgever was Societé General de Dragages, de D in de pijp bracht me op het verkeerde been.
Nou ja, uiteindelijk is het allemaal onder de paraplu van DeMe terechtgekomen.
"Beauty is in the eye of the beholder"
kabo
Berichten: 2255
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Smit & Co

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.09_0_902-0588.jpg
NL-HaNA_2.24.01.09_0_902-0588.jpg (147.72 KiB) 6097 keer bekeken
De Tyne en de Witte Zee op weg naar INdie met een tin baggermolen 1/3/1947 in de Noordersluis in IJmuiden.
gr.Bas
Knopenkees
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: Smit & Co

Bericht door Knopenkees »

De Zwarte Zee met sleep binnenlopend Le Havre in 1938
Zwarte zee sleep.jpg
Zwarte zee sleep.jpg (86.57 KiB) 5776 keer bekeken


Plaats reactie