Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
beusekompeter
Berichten: 493
Lid geworden op: 17 jan 2006 19:25
Locatie: velserbroek

Runners

Bericht door beusekompeter »

Hallo Ester IK zal proberenin het kort uit te leggen hoe of dat zit
ivb met de runners in vroeger tijden was het zo dat de runners
alleen betaald kregen als zij daadwerkelijk op een of andere run
zaten als zij dan terug kwamen aan boord van de sleepboot
verdiende zij niets en hadden zij alleen kost en inwoning tot dat
er weer een sleepje of run was later was het een tussen station
van onder de gage werd je runner en als je dat dan een paar keer
had gedaan werdje matroos het hield ook verband met je kundig
heid met splitsen en andere vaardigheden sommige van die gasten
wilden niets anders ik vond er zelf niets aan en hield het algauw
voor gezien maar je had ook van die ouwe knarren die er heel
geschikt voor waren en ook om de levenspeil hoog te houden
je had er lieden bij die in een diep gat vielen en die niet zo nauw
keken hoe of ze er bij liepen geen douce etc je kunt wel nagaan hoe
primitief dat op een run je was van alles verstoken ikhoop dat je nu
een beetje inzicht daarover heb moet er nog bijvertellen dat runners
perdag een ver goeding kregen als zij op de run zaten en de rest van
de sleepboot bemanning mijlengeld hoe meer mijlen des te meer je
verdiende je had daar ook weer catorgarien in zoals zware zorgzamen,
zware en lichteslepen als je dan ook te veel mijlen maakte werd er
altijd een smoes verzonnen om de sleep lichter te laten lijken
zodat was het wel zo,n beetje gr beus
neilki slip

Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Hallo Beus,

Je hebt inderdaad gelijk wat betreft mijlengeld en daggeld.
Sleepboot mensen werden betaald per mijl en de runners per dag.
Extra bedoel ik!!

Geen mijl vooruit gekomen, geen geld.
Wel een dag voor de runners.

Maar het kon ook zijn dat de sleepcombinatie langzaam of helemaal niet vooruit ging, dan hadden de runners dus extra bonuspunten want elke dag telde.

Het is voor mij lang geleden dus pin me er niet op vast.

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!
beusekompeter
Berichten: 493
Lid geworden op: 17 jan 2006 19:25
Locatie: velserbroek

Mijlengeld

Bericht door beusekompeter »

Hallo Derk je hebt gelijk het geld was boven op je magere gage
er zijn mijn ook verhalen ter oren gekomen dat de heren runners
achter de sleep lege olievaten hadden gebonden om de vaart uit
de sleep te halen en zo meer sleep dagen te bekomen maar
achteraf schijnen ze toch gepakt te zijn en dan heb je de poppen
aan het dansen en op het vliegtuig gezet het is natuurlijk niet
goed voor je conduieten staat en zelfs voor de raad van scheep
vaart schip in gevaar brengen gr beus
neilki slip
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Smit en Co

Bericht door Jan Sprong »

Hallo mannen,

Het zal toch niet waar zijn dat die vaten er achter gesleept werden om de vaart te verminderen,er werd toch wel gekeken naar het aantal mijlen van de vorige dag en vergeleken met stroom en wind?
Ik kan me voorstellen dat je dat bij een sloep ,een B2 van de marine, van 9,40 welke in kiellinie vaart doet, maar dan met een puts om de vaart er uit te halen.
Maar vaten kan ik me eigenlijk niet voorstellen ,
maar ik moet zeggen de mannen die het uitgevoerd hebben daar hoor ik graag hoe het gegaan is.

Groeten,

Jan
frans 1

Bericht door frans 1 »

Hoy mannen ,
Wij hebben in onze onnozelheid eens een hele tijd een drijf ankers uit
de reddings boten buiten boord gehad,die wij gebruikte om te vissen.
Maar onze zuiger bleek , geen mijl meer vooruit te komen,
dat was met de Frieland , de oude Friesland een klein bootje ,
met z,n grote zuiger, dat liep al voor geen meter.
En toen helemaal niet .
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Frans,
Ben je na de reis met de "Friesland" op die zuiger gaan rentenieren? :lol:
All the best
Jos
frans 1

Bericht door frans 1 »

Jos,
Ik heb er wel heel wat aan over gehouden.
Maar voor ons was het een manier om bezig te zijn.
Ik moest toen het vak van Runner nog Leren.
Maar ik kwam er op, om dat ook aan ons gevraagt was, of wij soms een vat achter de sleep hadden gebonden.
Dus het zal gerust wel vaak zijn voor gekomen.
En na zo veel jaar durf ik er wel over te praten.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Deze witte uitmonstering was t.b.v. een periode dat deze sleper in de P.G. werk zou gaan doen.
Wel besmettelijk voor een zeesleper hoor !.

m.v.g. Roy
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Deze reportage staat ook op mijn site www.scheepspraat.nl
Wit is inderdaad een besmettelijke kleur. :wink:
All the best
Jos


Kombuizer Rob van der Sluijs is 4 jaar in de PG gestationeerd geweest van 1983 tot 1987 tijdens de Iran/Irak oorlog veel scheepsbranden geblust en veel schepen naar Ghadani Beach gesleept. Hier de Smit Matsas1 (ex Poolzee 3) na een voltreffer van een Exorcet raket.

Het stuurhuis nadat de brand bijna bedwongen was

Afbeelding


Waar de raket het schip verliet zonder te ontploffen, en m'n maat Frits van Bezouwen
Afbeelding


Waar de raket het schip verliet zonder te ontploffen, en m'n maat Frits van Bezouwen
Afbeelding

Een shot (niet voor maar van de boeg)

Afbeelding

Aan de kade Mina Salman

Afbeelding

Rob na het blokkeren van de schroefas

Afbeelding

Rob in betere tijden op een ander schip en niet in de PG

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een vraag van Baco Bert. :wink:
All the best
Jos


Hallo Jos dit is een vraag voor de Smit jongens Wie weet waarom het voorschip van deze boot zo lang is en bij welke Maatschappij was hij onder gebracht?

Afbeelding


Plaats reactie