Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Johnny
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37

Re: Smit & Co

Bericht door Johnny » 10 dec 2017 15:34

Een jaar of 10-15 geleden is de bovenbouw eraf gesloopt en een soort
clubhuis van gemaakt, nu totaal onherkenbaar (helaas).
In het Lobroekdok zijn ze al enige tijd bezig met (bagger ?) werkzaamheden
en op de Goeree en wat werkdingen helemaal leeggehaald.

Gert Schouwstra
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door Gert Schouwstra » 10 dec 2017 21:30

Dat verwacht ik ook. Onderstaande tekst komt van de website van de Antwerpse Yacht Club.
Aanvankelijk opteerde het bestuur voor een ijzeren schip van ongeveer 8m breedte. In België bleek niets voorhanden te zijn, waarop het bestuur besloot op zoek te gaan in Nederland. In juli van het jaar 1958 trof het een schip aan op de werven van het slopersbedrijf Frank Rijsdijck. Men was volop bezig het te ontmantelen. De machinekamer was reeds leeggehaald en het stuurhuis en schouw afgebroken. De romp en de gedeeltelijk van het dak ontdane kajuit bleven nog over. Het bestuur zag echter in dat er van de nog intacte romp een voortreffelijk clubhuis kon gemaakt worden en stelde voor het te kopen. De sloper ging akkoord met het aanbod van 10.000 gulden voor het wrak. Met de financiële tussenkomst van brouwerij De Koninck werd de gevraagde som geld betaald.

Het verminkte schip was oorspronkelijk een hogezeesleepboot die in 1943 in Canada gebouwd was voor de Amerikaanse marine. Hij was volledig in hout en voer onder het nummer LT371. Na jarenlange omzwervingen over alle oceanen belandde hij in Nederland waar hij tot zijn afschrijving in 1956 dienst deed als zeesleper onder de naam GOEREE, een streek op het zeeuwse eiland Overflakkee. In datzelfde jaar werd hij naar de sloper gestuurd.

A.Y.C. huurde een Nederlandse sleepboot in om de Goeree naar Antwerpen te brengen. Van Ridderkerke ging het over Dordrecht, Wemeldinge, Hansweert en de Westerschelde. Op 17 september 1958 lag de Goeree voor het Kattendijkdok. In het dok nam de A.Y.C. de taak over van de Nederlandse begeleiders. De schoorsteen die in extremis was teruggevonden en op het achterdek vastgemaakt, moest gedemonteerd worden om onder de brug van het Albertkanaal door te kunnen. Op 18 september werd het nieuwe schip voorgoed afgemeerd op zijn bekende plaats in het Nieuw Lobroekdok. Het transport van het schip had wat vertraging opgelopen doordat een storm het slepen had bemoeilijkt.

Voor de ombouw van het schip tot een heus clublokaal beschikte de A.Y.C. over geen enkel plan. Het werd eerst volledig uitgebroken om ingericht te worden volgens een eigen project. In oktober 1958 werden de aanpassingswerken aangevangen. Met de inzet van een groot aantal vrijwilligers kon de feestzaal eind november 1959 worden ingehuldigd. In maart 1961 was de volledige inrichting voltooid en werd het volwaardige clublokaal herdoopt tot Commodore Maurice Herbosch naar de naam van A.Y.C.’s weldoener van het eerste uur. Dat het nieuwe clubhuis meteen een voltreffer werd getuigt een artikel in de Nieuwe Gazet van 1 juli 1959 dat verscheen onder de titel “ANTWERPSE YACHT CLUB BOUWT DUURSTE CLUBHUIS VAN BELGIË”.

Voortaan was de Commodore Maurice Herbosch aangewezen als geldverdiener van de vereniging. Het café-restaurant en de feestzaal zorgden ervoor dat het lig- en lidgeld laag gehouden konden worden. In de feestzaal werden films vertoond, bonteavonden ingericht, toneelvoorstellingen gegeven, huwelijksfeesten en danspartijen gehouden…
..........
Onverwacht wierp de tweede helft van de jaren negentig vraagtekens op inzake de toekomst van de A.Y.C. Een zacht gerucht over de verdwijning van het Nieuw Lobroekdok en de verhuis naar een ander watervlak van de aldaar gevestigde verenigingen zwol aan in de pers en werd uiteindelijk officieel bevestigd door de stad Antwerpen. De drie clubs van het dok werden door het stadsbestuur aangesproken om te overleggen over de verhuis, de toegewezen ruimte, de bijdrage van de onkosten, de huurgelden en de onderlinge samenwerking. Al met al serieuze hoofdbrekens voor het bestuur en de Algemene Statutaire Vergaderingen.

In het vooruitzicht van die verhuis werd ernstig nagedacht over het behoud van het clubschip. Was de gewezen zeesleper niet te groot voor een andere ligplaats? Was hij wel opgewassen tegen een verhalen? Hij lag tenslotte al eenenveertig jaar onaangeroerd op dezelfde stek en de tand des tijds had hem reeds duidelijk aangetast. Met de jaren begonnen de onderhoudskosten en de steeds strenger wordende veiligheidsnormen zwaar door te wegen. Na een lange periode van wikken en wegen over de voor - en nadelen van een verkoop, waarbij rekening werd gehouden met zijn morele waarde, werd de Algemene Statutaire Vergadering geraadpleegd. Op de vergadering van 01.10.1999 stemde ze unaniem voor de verkoop van het clubschip. Op 29.12.1999 ging de Commodore Maurice Herbosch over naar een nieuwe eigenaar, de heer Parein Eric, managing director van de n.v. Captoy.
Erik Parein zette er in 2000 de naam TUG MIKI op en wilde hem ombouwen tot woonschip.
In 2004 kwam hij in conflict met de gemeente omdat die ter plaatse van zijn schip een grote rioolwateroverstort ging realiseren. De sleepboot kon met zijn diepgang van 3,60 niet verhaald worden omdat het dok in 40 jaar was dichtgeslibd. Parein heeft tien jaar op de sleepboot gewoond en werd toen door financiële moeilijkheden gedwongen het schip te verkopen. Hij had het namelijk in onderpand gegeven voor een project. In 2014 was Parein nog steeds als beheerder betrokken bij het schip.
Gert
- Varen is Leven -
Neem gerust eens een kijkje op mijn website AA-Planadvies.

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 432
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Smit & Co

Bericht door Otter » 12 dec 2017 19:53

Een kennis van mij heeft er op gevaren er waren er twee de Goeree en nog een ik het niet meer vragen aan die kennis want die is al een poosje op de lange reis .de verhalen waren leuk betreffende een houten zeesleper ze werden bemand door een kantoor in Haarlem ?
Wie onder weg is, vorderd

Robert Delhaye
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Smit & Co

Bericht door Robert Delhaye » 14 dec 2017 13:03

Dag Otter,

Of ze werden bemand door dat kantoor weet ik niet, misschien aanvankelijk wel, maar L. Smit & Co's Internationale was toch de eigenaar na de overname.
Dat kantoor in Haarlem was:
N.V. Holland, Maatschappij tot het Uitvoeren van Scheepstransporten en Bergingswerken, Haarlem.

Het tweede schip is de "GELE ZEE".
Een schip met diesel-elektrische voortstuwing (2 x 2 t.e.w. 12 cilinder dieselmotoren General Motors op twee dynamo's, gekoppeld aan 2 elektromotoren op één schroefas, totaal 1850 as-pk).
De "GELE ZEE" werd in 1942 opgeleverd door de Amerikaanse werf Defoe Shipbuilding Company, Bay City, Michigan, voor de U.S. Navy. Oorspronkelijke naam: "BAT 9".
Met een lengte van 43,76 meter was het schip ruim 8 meter langer dan de "GOEREE". Het waren dus zeker geen zusterschepen.
In 1951 kwam het schip onder de naam "OCEANUS" bij de N.V. Holland in Haarlem.
Het schip werd in juni 1953 door Smit aangekocht, arriveerde op 20 juli te Maassluis en werd meteen in dienst gesteld.
Of het schip nog in de vaart is weet ik niet. De, mij laatst bekende, naam is "ATLAS II" (Guilan Production Company, Panama).

Wijsmuller te IJmuiden had overigens een soortgelijk schip in de vaart, de "ZEELAND". Deze sleepboot werd in 1942 opgeleverd als "BAT 1" voor de Amerikaanse marine. Dit schip kwam in 1956 bij Wijsmuller.
Ook "Wijsmuller's "UTRECHT" (1943) en de "NOORD-HOLLAND" (1945 / ex-"ATA 238") behoorde tot een zelfde soort sleepboten als de "GELE ZEE" van Smit.

De "GOEREE" was qua uiterlijk een geheel ander schip, meer Amerikaans van design en opbouw.
De "GOEREE" werd in 1944 opgeleverd door de werf Sagstad Shipyards, Seattle, Washington, en was voorzien van een 4 t.e.w. 8 cilinder dieselmotor van Enterprise Engine & Foundry Company S.F. die 1200 as-pk leverde.
Het schip werd gebouwd als "LT 371" voor de US Army.
In 1950 kwam het schip onder de naam "ATLANTIS" bij de N.V. Holland, Haarlem.
Juni 1953 aangekocht door Smit, op 5 augustus 1953 te Maassluis in dienst.
Op 27 augustus 1956 kwam het schip te Maassluis aan en werd verkocht voor de sloop aan Frank Rijsdijk's Industriëele Ondernemingen N.V., Hendrik Ido Ambacht. Tot de sloop kwam het niet, want het (casco) schip werd verkocht naar Antwerpen, België.
De rest van de geschiedenis is welbekend.

met vriendelijke groet,
Robert

altena 1
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:13

Re: Smit & Co

Bericht door altena 1 » 16 dec 2017 09:10

maar de goeree werd al snel voor de sloop verkocht.
''deugde'' hij niet of hadden ze snel in afwachting van een nieuwe sleper er even 1 nodig?

Robert Delhaye
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Smit & Co

Bericht door Robert Delhaye » 16 dec 2017 13:50

Dag Altena 1,

Of het schip deugde of niet weet ik niet, het was weliswaar van hout, maar Smit heeft nog een andere houten Amerikaanse sleepboot gecharterd.
Er was na WO2 tonnage nodig, of in dit geval liever gezegd, pk's. Een rederij als Smit had na WO2 nog 8 zeeslepers in de vaart, dus nieuwbouw was noodzakelijk en de aankoop van bestaande slepers om dat te overbruggen.

Op een publicatie van Wijsmuller (jaar onbekend) lezen we het volgende:

>> Op het gebied van de sleepvaart hebben de Nederlanders altijd een uitstekende naam gehad. Zonder enig chauvinisme of overdrijving mag men zeggen, dat dit kleine volk van de lage landen een toonaangevende rol heeft gespeeld, en nog steeds speelt. Voor een groot deel is het te danken aan het uitstekende boek "Hollands Glorie" van Jan de Hartog, dat het Nederlandse volk thans enigszins bekend is met de geweldige prestaties van deze kleine bootjes met de wakkere, onverschrokken Nederlandse zeelieden, die met hun notedopjes naar buiten gaan, als grote schepen in de haven beschutting zoeken wegens het noodweer. Van oudsher is Nederland de bakermat van de sleepvaart, en de mannen van Kinderdijk, Maassluis, Vlaardingen, Den Helder, IJmuiden en Terschelling hebben in de laatste halve eeuw prestaties verricht, die niet weinig tot Nederlandse goodwill in den vreemde hebben bijgedragen! Nederland telt drie sleepbootrederijen van internationale vermaardheid: L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst te Maassluis, Bureau Wijsmuller te IJmuiden en de N.V. Scheepvaartmaatschappij G. Doeksen & Zn. te Terschelling. (...) Al onze sleepbootrederijen hebben in de 2e Wereldoorlog grote verliezen geleden, terwijl in de oorlog de Engelsen, en nog meer de Amerikanen een enorme sleepbootvloot - voor een deel naar Nederlands voorbeeld - hebben bijgebouwd. De concurrentiestrijd is voor de Nederlanders, die voor de oorlog op dit gebied vrijwel het monopolie bezaten, bijzonder zwaar geworden. Onze drie rederijen zijn dan ook alle bezig hun vloot uit te breiden en te moderniseren. (...) <<
-ingekort-

In het boek 'Smit 150' Deel 2 - 'Anderhalve eeuw vlootgeschiedenis', staat onder meer:

Jaar 1952 (bldz 34) - ...In de tweede helft van het jaar waren er zoveel sleepopdrachten dat Smit in afwachting van nieuwbouw een sleepboot in charter moest nemen. Van Doeksen werd een houten voormalige Amerikaanse standaardsleepboot, de "Oceaan", gehuurd. Omdat er al een "Oceaan" bij Smit in de vaart was, kreeg deze merkwaardige sleepboot de naam "Zuidzee". Het was overigens ook de eerste sleepboot met twee schroeven in de vloot...

Jaar 1953 bldz 34) - ...Van de in 1950 opgerichte mededinger, de N.V. Holland, werden in juni de twee grootste slepers, de "Oceanus" en de "Atlantis", met bemanning en al overgenomen. Eerstgenoemde boot kreeg de naam "Gele Zee", de laatstgenoemde werd de "Goeree". De bedoeling was dat de "Goeree" na korte tijd weer zou worden afgevoerd, maar deze boot voer nog ruim drie jaar bij Smit...

De "Goeree" voldeed dus wel, blijkbaar.

met vriendelijke groet,
Robert

altena 1
Berichten: 210
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:13

Re: Smit & Co

Bericht door altena 1 » 16 dec 2017 15:11

dank je Robert
duidelijke taal

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4495
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman » 09 jan 2018 11:34

Hallo Heren.

Hier nog een aardige foto van de Goeree.

Groet bob.V.
Bijlagen
Goeree (1).jpg
Goeree (1).jpg (41.14 KiB) 1469 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

ArnoldW
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Smit & Co

Bericht door ArnoldW » 14 jan 2018 14:49

Altijd een triest gezicht, een verongelukt of gestrand schip, maar toch de Vikingbank op de pier.
vikingbank gestrand.jpg
vikingbank gestrand.jpg (117.4 KiB) 1203 keer bekeken
Groet Arnold.

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4495
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman » 14 jan 2018 15:25

Hallo Arnold.

Gelukkig is de bemanning er toen heelhuids van af gekomen. :wink:

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4495
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman » 15 jan 2018 11:49

Goedemorgen Heren.

Zo zag ik ze liever helaas ook niet meer aan de orde :(

Groet Bob.V.
Bijlagen
b8197e5605bf87633fd310a74def37cc.jpg
b8197e5605bf87633fd310a74def37cc.jpg (164.99 KiB) 990 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Smit & Co

Bericht door Breeze » 15 jan 2018 14:59

b-bootsman schreef:
15 jan 2018 11:49
Zo zag ik ze liever helaas ook niet meer aan de orde :(
Mode[taaleigenwijs]
Bij eerste lezing was het me volslagen onduidelijk wat hier stond. Maar met een komma erbij vermoed ik dat dit bedoeld wordt:
Zo zag ik ze liever, helaas ook niet meer aan de orde.
Mode[/taaleigenwijs]

Adri

P.S. taalverbetering moet natuurlijk geen gewoonte worden, maar ik dacht dat dit het wel verduidelijkt.

Enne, ik ben het volkomen met Bob eens.

Robert Delhaye
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Smit & Co

Bericht door Robert Delhaye » 15 jan 2018 20:33

Ach, wat maakt het nou uit, ik begreep de zin meteen. Een klein steekje onder water van Breeze, maar daar kan een sleepboot als de Elbe of Clyde gemakkelijk tegen :twisted:

Laten we eens verder gaan met leuke verhalen, en minder leuke verhalen (stormen, bergingen, reddingen, jops enz.) over de roemruchtige geschiedenis van F. Smit / L. Smit / SMIT en Boskalis Marine Services.

met vriendelijke groet,

Robert.

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4495
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman » 16 jan 2018 13:08

Goedemiddag Heren.

Hier nog een stukje nostalgie :wink:

Groet Bob.V.
Bijlagen
a323d7803f14217fe49b4180024ecccd.jpg
a323d7803f14217fe49b4180024ecccd.jpg (442.93 KiB) 743 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Meestertje
Berichten: 331
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Smit & Co

Bericht door Meestertje » 10 feb 2018 23:42

Wie kan mij iets meer over dit tabaks-tinnetje vertellen?
Behalve dan, dat ie prima in je achterzak past, hij heeft de vorm van een platvinkie 8)
Bijlagen
rodezee1.jpg
rodezee1.jpg (106.71 KiB) 373 keer bekeken
rodezee2.jpg
rodezee2.jpg (90.49 KiB) 373 keer bekeken
Machinare nesse est!

Plaats reactie